המדריך: איך להכין מג'דרה מנצחת

27 ביולי 2016
מג'דרה אורז ועדשים של סבתא חנה. ליד: מחללה, חמוצים של לפת וסלק צילום: אסף אמברם

מג'דרה אורז ועדשים של סבתא חנה. ליד: מחללה, חמוצים של לפת וסלק צילום: אסף אמברם

אם יש דרך מוכחת מדעית למסע בזמן, אפשר לסכם אותה במילה אחת: אוכל. המנות שאכלנו כשהיינו קטנים ושובבים, יחד עם הטעמים, הריחות, האווירה והשלווה שבאו איתן, נטמעות אצלנו עמוק במוח, ומשאירות חותם עמוק. כשאנחנו נתקלים שוב בשילוב של טעמים שהכרנו פעם, כל הזיכרונות האלו מופעלים, ותוך שנייה אנחנו חוזרים אחורה לרגעים של ילדות מאושרת.

ככה אני הרגשתי בפעם הראשונה ששחזרתי בבית את המג'דרה של סבתא חנה. המג'דרה שלה תמיד עיטרה את השולחן של ארוחת שישי, לצד הקובה סלק שלה, לפעמים אחרי הסלונה. כל כך פשוטה, אבל גם כל כך מורכבת, מנה שחשבתי שאף פעם לא אצליח להכין.

צפו: אני מכין מג'דרה וגם מתקשר לסבתא תוך כדי 😀

אבל אז פשוט שאלתי את סבתא איך היא מכינה, והיא, בדרכה המיוחדת, הסבירה לי באריכות איך אורז ועדשים הופכים למג'דרה משביעה וממלאת בזכות תוספת של בצל מטוגן. הייתי צריך כמה ניסיונות כדי להכין אותה ברמה מספיק דומה, וכשתכננו את המפגש המצולם השני שלנו, היה ברור שהיא נכנסת לרשימת ההכנות.

את העדשים משרים שעתיים, ואפשר גם למשך הלילה. צילום: אסף אמברם

את העדשים משרים שעתיים, ואפשר גם למשך הלילה. צילום: אסף אמברם

בזכות סבתא של סבתא
בזמן שמנת הקיצ'רי, אותה שיתפתי לפני שנה, היא מנה מוכרת בכל בית עיראקי, המג'דרה היא יותר טיפוסית לאזור סוריה, לבנון והגליל. כמובן שגיליתי את זה רק אחרי שהתבגרתי, והתחלתי לראות מג'דרה, לא עם אורז כמו של סבתא, אלא עם בורגול, במסעדות ערביות בהן אכלתי.

כששאלתי את סבתא איך מנה של סוריה הגיעה לשולחן המשפחתי שלנו, היא שלפה פיסת מידע עסיסית, שאפילו אמא לא ידעה: מסתבר שסבתא של סבתא התחתנה עם אדום שבא מחָלֶבּ שבסוריה (אותו מקום ממנו מגיע הפיסטוק החלבי =] ), ובזכותה סבתי הכירה את המאכל עוד מילדותה. כשעלתה לארץ בשנת 57, לא ידעה להכין את המנה, אז ביקשה ללמוד מחברים וחברות, וכך פיתחה את הגרסה שלה למנה, אותה גרסה שאני אדע לזהות בתור: המג'דרה של סבתא חנה, אם תביאו לי לטעום לצידה עוד 100 צלחות שונות  🙂

זאת, אולי, המהות של בישול, יצירת חתימות רגשיות שנשארות ומלוות אדם לאורך השנים. האמריקאים קוראים לזה אוכל נחמה, אני קורא לזה אוכל נשמה, מנות שהופכות לחלק ממך (וזה גם דיי נכון.. כי אנחנו בסך הכל הסכום של המזון שעיכלנו ונספג בגוף).

את האורז משרים שעה. צילום: אסף אמברם

את האורז משרים שעה. צילום: אסף אמברם

מהכלל אל הפרט
מג'דרה היא מאכל מזרח תיכוני שכולל שלושה אלמנטים מהותיים: עדשים, בצל מטוגן, ודגן מסוים – זכרונות הילדות שלי מעלים תמונה של אורז, וזיכרונות של אחרים יעלו תמונה של בורגול.

השילוב של שלושת המרכיבים האלו יוצר בפה טעם חדש, שהוא, בעיני, הדוגמה הכי טובה לסינרגיה, כי טעם של מג'דרה הוא גדול (בהרבה) מסכום הטעמים שמרכיבים אותו.

הזמינות של שלוש רגלי החצובה האלו הפכה את המג'דרה למאכל זמין ונגיש, שכמו במקרה של הקיצ'רי, נחשב כאוכל של עניים. בספרה 'מטעמי המזרח' אומרת קלודיה רודן שמג'דרה הוא מאכל שמוגש עם התנצלות: סליחה שאנחנו מגישים לאורחים הנכבדים את האוכל הפשוט.

מסיבה זו, אגב, המג'דרה (ועדשים בכלל) מודרת מארוחות חג לפי המסורת של יהודי ספרד. על בשרי אני יודע לספר זאת, לאחר שקיבלתי נזיפות מקוראים, אחרי שכללתי מתכון שלי למג'דרה עם עדשים כתומות ובורגול במתכונים לארוחת ראש השנה לפני שנתיים.

אל הסיר הם נכנסים יחדיו. צילום: אסף אמברם

אל הסיר הם נכנסים יחדיו. צילום: אסף אמברם

נותנת את הכוח להצליח

חביב דאוד, שף מסעדת עזבה בכפר ראמה, מגיש בתפריט שלו מג'דרה מצוינת מעדשים חומות, בורגול גס ובצל מטוגן. הוא מספר שהוא לא מוסיף תבלינים כלל, ואומר שהמנה נקראת גם מסמר הברכיים, כלומר נותנת כוח לאנשים לקום ולעבוד.

בהתחשב בערך התזונתי המטורף של המנה, שמספקת חלבון מלא (כלומר, את כל סוגי חומצות האמינו שגופנו לא יודע לייצר) שלל ויטמינים, מינרלים, סוכרים מגוונים וסיבים תזונתיים, קל מאוד להבין מאיפה התיאור הזה הגיע.

ואז מוסיפים להם כורכום, שצובע אותם בזהב. צילום: אסף אמברם

ואז מוסיפים להם כורכום, שצובע אותם בזהב. צילום: אסף אמברם

רגל ראשונה: עדשים
הקדשתי באתר שלי תשומת לב רבה לעדשים: הכנתי מהם חומוס, מרק, סלט ותבשילים, וכולם היו מעדשים הכתומות. אבל גם לאחיותיהן השחורות, החומות, והירוקות מגיעה תשומת לב. העדשה היא אחת מהקטניות הראשונות שנכנסו לתזונת האדם. זהו זרע של צמח מטפס שנפוץ מאוד במזרח התיכון ומרכז אסיה (בעיקר הודו), וכיום נפוץ בכל העולם.

בדומה לאפונה, גם העדשים מתוארות כבר בתנ"ך כמאכל יומיומי וקבוע (כזה שאפילו שווה למכור את ברכת הבכורה בשבילו, אם תשאלו את עשיו).

התחלה פשוטה :) צילום: אסף אמברם

התחלה פשוטה 🙂 צילום: אסף אמברם

אני אוהב לשמור את העדשים שלי במקפיא, רחוק מכל מזיק שינסה לאכול אותן לפני (כמה חצוף!). במטבח של סבתא עדשים ירוקות וחומות (ששונות בצבע אבל זהות מבחינת בישול) הן אלו שנכנסות למג'דרה, וגם השחורות (והיקרות) נכנסות בגרסאות גליליות למנה.

במתכון כאן העדשים מושרות כדי לקצר את זמן הבישול שלהן (יותר על זה בהמשך) ואתם בהחלט מוזמנים ליישם את הטיפ ממתכון הפריחולס ולהשתמש במי ההשרייה בתור מי הבישול (אם אין מספיק מי השרייה למתכון משלימים עם מים רגילים).

רגל שנייה – בצל מטוגן
בצל הוא הירק הכי זמין ופשוט שיש, אבל גם כזה שמצליח לפתח הרבה טעם בזכות המהלך שמפעיליו עליו בהכנה זו: מטגנים לו את הצורה בהמון שמן (1/3 כוס, אתם יכולים לשים פחות אבל יהיה פחות טעים בהתאם 😛 ), עד שמרבית הנוזלים שלו מתאדים, הסוכר שהוא מכיל מתחיל להתקרמל (כלומר, להתפרק למולקולות טעם וריח חדשות, שבמקרה טעימות לנו ממש ואפילו מזכירות לנו טעם של בשר!), והוא מזהיב ומפתח טעמים מגניבים, מיוחדים ואפילו חמאתיים.

קצת שמן מצטרף, כדי שלא ידבקו החברים. צילום: אסף אמברם

קצת שמן מצטרף, כדי שלא ידבקו החברים. צילום: אסף אמברם

ואז מכסים במים ומערבבים. סבתא לו מודדת אבל יש כאן בערך 4 כוסות מים. צילום: אסף אמברם

ואז מכסים במים ומערבבים. סבתא לא צריכה למדוד אבל יש כאן 3 כוסות מים. צילום: אסף אמברם

סבתא משתמשת בשיטת הקרמול המהיר, כלומר מטגנת מעל להבה גבוהה, עד ששולי הבצל מתחילים להשחים, אבל תוכן הבצל נשאר שקוף, ואתם גם יכולים ללכת על קרמול איטי, בו מטגנים מעל להבה נמוכה כשעה או עד שכל הבצל זהוב וחתיך.

הסוד בבצל הוא שהוא מגיע בסוף (או באמצע – ראו מיד) ולא בתחילת הבישול. הטעם שלו יותר מורגש בצורה זו.

רגל שלישית : הדגן
המקורות מסכימים שאת מנות המג'דרה הראשונות הכינו עם בורגול – חיטה מבושלת, מיובשת וגרוסה (קראו עליו יותר בכתבה על הטאבולה), ולא עם אורז. כמו הרבה מנות אייקוניות, המג'דרה נוצרה פשוט כי זה מה שהיה באזור השאמי (בין ישראל בדרום וסוריה בצפון, לאורך קו החוף), ממש עם עליית הציוויליזציה באזור: גם החיטה וגם העדשים תורבתו כאן, והבצל וקרוביו פשוט צומחים פה – הבצלים גם מוזכרים בתנ"ך, בהקשר של אחד מהגידולים שבני ישראל הכי יתגעגעו אליהם אחרי יציאת מצרים (יחד עם שום, קישוא ואבטיח, במדבר פרק יא פסוק ה).

מביאים את הסיפור לרתיחה (תרגישו חופשי להוסיף מלח בשלב זה או באלו לפניו). צילום: אסף אמברם

מביאים את הסיפור לרתיחה (תרגישו חופשי להוסיף מלח בשלב זה או באלו לפניו). צילום: אסף אמברם

האורז הגיע מאוחר יותר לאזורנו – זוהי השפעה של המסחר עם הודו, ואחד המזרזים של המסחר הזה היה אלכסנדר מוקדון, שלאחר כיבושיו ייסד קשרי מסחר ענפים ופתח דרכי מסחר שהמשיכו לפעול הרבה אחרי שהוא נפרד מהעולם.

אגב, במשך שנים רבות האורז נחשב כמאכל של עשירים, ומחירו היה יקר לאין שיעור מזה של הבורגול הנפוץ והזמין (בואו נגיד שאם אתם הייתם סוחרים בעולם העתיק שלפני המטוסים והרכבות, ומובילים שקי אורז על גמלים דרך מדבריות, עמקים והרים, גם אתם לא הייתם מוכרים אותו בזול). מחירי המשלוח מפרס או הודו אל עיראק היו יותר זולים מאשר משלוחים ללבנון, ולכן בבבל (עכשיו סתם נהניתי לחזור על אותה אות שלוש פעמים כאילו מישהו מממן אותי וווק הוא כלי הבישול האהוב עלי) הוא היה זמין יותר.

כל ההקדמה הזו באה בשביל המשפט הבא: כל וריאציה של חיטה ואורז יכולה להתאים למג'דרה שלכם. בורגול גס, חיטה מלאה, ואפילו כוסמין ופריקה בגזרת החיטה, ובתחום האורז, בסמטי, מלא על סוגיו ואפילו אורז עגול (כן, ניסיתי, טעים!) עובדים כאן.

ואז מכסים ומבשלים מעל להבה נמוכה 30 דקות, עד שכל הנוזלים נספגו והתחתית החלה להישרף. צילום: אסף אמברם

ואז מכסים ומבשלים מעל להבה נמוכה 30 דקות, עד שכל הנוזלים נספגו והתחתית החלה להישרף. צילום: אסף אמברם

רגל רביעית (ואז אנחנו שולחן ולא חצובה) – התבלינים
התבלינים נותנים את הטאץ' האישי למג'דרה. סבתא פשוט משתמשת בכורכום, שצובע את המג'דרה בצהוב עמוק. כורכום הוא אחד התבלינים הבריאים ביותר שיש, ומסופר כי ההודים היו הראשונים לשבח את מעלותיו, לאחר שהבחינו כי העובדים הכתומים 😀 במפעלי הכורכום פשוט לא נדבקים במחלות. הוא מכיל נוגדי חמצון חזקים וחומר פעיל שנקרא כורכומין, שאתם יכולים לקנות בקפסולות יקרות, או פשוט להוסיף יותר מהתבלין לאוכל שלכם.

גם תבלינים אחרים מהמטבח המזרח תיכוני מצטרפים. זוזו חנא, שף מסעדת מגדלנה, אוהב להוסיף פלפל שחור עוקצני. קלודיה רודן מתבלת את המג'דרה שלה בזרעי כוסברה וזרעי כמון, ובכללי, תרגישו חופשי להתנסות עם תבלינים שמחכים לכם במזווה. למשל: תערובת בהרט (וגם כל אחד ממרכיביה, טחונים ובמינונים נמוכים: ג'ינג'ר, קינמון, אגוז מוסקט, הל, פלפל אנגלי ו/או ציפורן) תיתן מימדי ארומה מגניבים, וסומאק ייתן חמצמצות מיוחדת.

חותכים את הבצל לקוביות בגודל בינוני. צילום: אסף אמברם

חותכים את הבצל לקוביות בגודל בינוני. צילום: אסף אמברם

זה גודל בינוני. צילום: אסף אמברם

זה גודל בינוני. צילום: אסף אמברם

שיטת הבישול
מעבר לשאלה: אילו מרכיבים נכנסים למג'דרה, גם האופן שבו הם משתלבים והיחסים ביניהם משתנים מאוד. סבתא אוהבת לשים 2 כוסות עדשים על כל כוס אורז. אחרים שמים יחסים שווים, או נותנים לאורז את ההובלה. גם עניין הבצל נתון לשיפוטכם: אפשר לשים אחד גדול כמו סבתא או להגזים כמו הנכד שלה ולשים שלושה בינוניים. הכל טעים : )

בשביל סינגריה מלאה בין המרכיבים, חשוב לבשל את הדגן והעדשים יחד – ובהתאם, כללי הבישול של כל מתכון מג'דרה משתנים מאחד למשנהו. ככה למשל סבתא שלי למדה שכדי שעדשים חומות נוקשות ואורז פרסי לבן יתרככו יחד תוך 20 דקות, את העדשים צריך להשרות שעתיים, ואת האורז שעה.

כשחביב דאוד מכין את המג'דרה שלו, הוא מרתיח את העדשים עד שהן רכות, ואז מוסיף בורגול גס, בצל מטוגן בשמן זית ועוד מים, וממשיך לבשל עד שהבורגול ספג את כל הנוזלים – וכך אפשר להמשיך ולהציג עוד מאות שיטות פעולה לבישול מג'דרה, כשכולן מוצאות פתרון לבעייה: איך עדשים ודגן יכולים להתבשל ביחד.

ואז מעבירים למחבת עם 1/3 כוס שמן ומתחילים לטגן. צילום: אסף אמברם

ואז מעבירים למחבת עם 1/3 כוס שמן ומתחילים לטגן. צילום: אסף אמברם

האס בשרוול של סבתא
בעודי עומד ליד סבתא ורושם את אופן ההכנה של המג'דרה, כשכיסתה חנה את הסיר מיד רשמתי 18 דקות בישול – זמן סטנדרטי. אבל לסבתא יש טריק – היא מבשלת אותם 30 דקות, וכך יוצא שהתחתית של הסיר נשרפת קלות.

לתחתית סיר שרופה של אורז יש מקום של כבוד בקולינריה של העולם. אין תרבות שמכינה אורז שלא גילתה שכדאי מאוד לתת לו קצת להיחרך (ועל זה אפרט יותר במתכון הטבית של סבתא). בקיצור, התחתית הקלוייה והפריכה מצטרפת לבצל בשביל ליצור את המג'דרה של סבתא.

עד שמר בצל שחום היטב בקצוות. צילום: אסף אמברם

עד שמר בצל שחום היטב בקצוות. צילום: אסף אמברם

נותנים לו להתייצב
הטיפ הכי חשוב שאני יכול לתת לכם לפני שאתם מכינים את המתכון הזה הוא: תנו לאורז ולעדשים לנוח ולהתייצב לפני שאתם מוסיפים את הבצל המטוגן. אם מיד בתום 30 הדקות תיצקו פנימה את הבצל, תגלו שהבחישה שלכם שוברת את האורז והופכת את המנה שלכם לדייסתית. אז סבלנות חרגולים! 🙂

ועוד טיפ של אלופים: חשוב לטעום את המים של הבישול ולוודא שהם מלוחים דיים. אם תנסו להוסיף מלח אחרי שהעניינים מוכנים, יהיו לכם אזורים מלוחים מדי ולא מלוחים מספיק, וזה נחמד אבל לא כמו של סבתא.

הבצל השחום עם כל השמן שלו נכנס לסיר, וברגע זה אורז ועדשים הפכו להיות מג'דרה. צילום: אסף אמברם

הבצל השחום עם כל השמן שלו נכנס לסיר, וברגע זה אורז ועדשים הפכו להיות מג'דרה. צילום: אסף אמברם

ערבוב יסודי.... צילום: אסף אמברם

ערבוב יסודי…. צילום: אסף אמברם

כוסות הן כוסות או: הפסקה שמוקדשת לאלעד דנן
כמו במתכון האורז אחד אחד, המידות שיבואו מיד מצוינות בכוסות, לא בגרמים ולא באונקיות. זה לא משנה באיזה כוס תשתמשו: כוס מידה, כוס שמפנייה, כוסית אספרסו או כוס ויקינגית מקרן אייל קורא, העיקר שתשתמשו באותה אחת כדי למדוד את הרכיבים שדורשים זאת: הדגן, העדשים והמים.

שימו לב חשוב!

כמות המים במתכון (3 כוסות) מיועדת לבישול 2 כוסות עדשים שמושרות שעתיים, וכוס אורז שמושרית כשעה. אם השריתם את העדשים יותר זמן – נגיד למשך הלילה, הן יכילו יותר נוזלים, ותצטרכו פחות מים כדי לבשל אותם (אחרת יוצא דייסתי).

וזהו! אפשר להתנפל =] צילום: אסף אמברם

וזהו! אפשר להתנפל =] צילום: אסף אמברם

תאכלו!
'החיסרון' היחיד של המג'דרה, אם זה בכלל נחשב חיסרון, זה שחיי המקרר שלה מאוד קצרים. התערובת עתירת הנוזלים והסוכרים לא אטרקטיבית רק לנו, אלא גם מושכת מיקרובים שמנצלים את המצע הידידותי, מתחילים להתרבות בה ו……מקלקלים אותה. לכן, אפילו במקרר, היא נשמרת 3 ימים במיטבה ואז מתחילה להידרדר. מה שכן, היא בהחלט שורדת הקפאה היא לא המופשרת הטובה ביותר, אבל נשארת טעימה.

יכול לאכול את זה כל יום, כל היום :) צילום: אסף אמברם

יכול לאכול את זה כל יום, כל היום 🙂 צילום: אסף אמברם

מתכון לתבשיל מג'דרה אורז ועדשים של סבתא חנה

6-8 מנות, טבעוני/פרווה, 15 דקות עבודה נטו, 3 שעות זמן כולל השרייה ובישול

מצרכים:

לאורז ולעדשים:

2 כוסות עדשים ירוקות או חומות
1 כוס אורז פרסי או בסמטי (סבתא שמה פרסי)
3-3.5 כוסות מים
2 כפות שמן
כפית כורכום טחון (גדושה או שטוחה – תלוי בכם)
כפית שטוחה מלח (או לפי הטעם)

לבצל המטוגן:

1 בצל גדול או 2 בצלים בינוניים, חתוכים לקוביות בגודל בינוני
1/3 כוס שמן (רגיל או זית)

אופן הכנה:

מכינים את האורז והעדשים:

  • משרים את העדשים בהרבה מים כשעתיים (אם משרים יותר זמן, שמים פחות מים – ראו הערה לעיל).
  • שוטפים היטב את האורז ומשרים אותו בהרבה מים כשעה.
  • מסננים את האורז והעדשים (יש המשתמשים במי ההשרייה לבישול – מוזמנים גם) ומעבירים לסיר.
  • מוסיפים את הכורכום והשמן, מערבבים ואז מכסים ב-3 כוסות מים (או מספיק מים שמכסים את האורז והעדשים ב-2 ס"מ).
  • מביאים לרתיחה, מתבלים במלח לפי הטעם (כלומר – תוסיפו מלח ותטעמו את מי הבישול. הם צריכים להיות מלוחים אבל לא מדי).
  • מכסים את הסיר (מומלץ לשים מגבת מטבח מעל המכסה) ומבשלים מעל להבה נמוכה 20-30 דקות, או עד שהאורז והעדשים ספגו את כל המים, התרככו, ותחתית הסיר התייבשה ומתחילה להיקלות.
  • אם האורז והעדשים לא רכים לגמרי עדיין, מוסיפים עוד 1/2 כוס מים וממשיכים לבשל מכוסה מעל להבה נמוכה 4-5 דקות נוספות.
  • מכבים את הלהבה ונותנים לאורז ולעדשים לעמוד ללא בישול 20 דקות לפחות (מומלץ אפילו 40 דקות).

מטגנים את הבצל:

  • אחרי שמכבים את האש לעדשים ולאורז, שמים את קוביות הבצל במחבת רחבה.
  • מוסיפים את השמן ומטגנים מעל להבה בינונית גבוהה, אגב ערבוב מתמיד 10-14 דקות או עד ששולי הבצל שחומים ומקורמלים.
  • פותחים את סיר העדשים והאורז, יוצקים פנימה את כל הבצל ואת שמן הטיגון ומערבבים היטב – שמים לב גם לערבב את קרקעית הסיר כדי שהחלקים השחומים שלה יצטרפו לתכולתו.
  • המג'דרה נשמרת 3 ימים במקרר ובמקפיא חודשיים.

רוצים לקבל עדכונים בפוסטים הבאים שלי? כתבו את כתובת המייל שלכם בתיבה מצד שמאל למעלה

לעוד סיפורים ועדכונים ממעבדת המטבח שלי עקבו אחרי באינסטגרם @oztelem וגם בפינטרסט 

לעוד מתכונים של סבתא חנה:

עלי גפן ובצלים ממולאים באורז
ערוק – לביבות ירק עיראקיות
סמבוסק במילוי חומוס ובצל מטוגן

Print Friendly, PDF & Email
שתפו:

205 תגובות

  1. ולמה בילדות שלי לא היה אוכל כזה?? הייתה לי תחושה שנולדתי באוקראינה בטעות 🙂
    מתכון מעולה!

  2. אתה כותב כל כך יפה ומסקרן שאפילו לא שמתי לב שקראתי כל כך הרבה מילים שהפכו לתמונות מוחשיות וזכרונות. ואני לחלוטין הולכת להכין את זה!

  3. הי. במתכון בסוף כתוב 2 כפות ומיד אחריהן כפית כורכום.
    2 כפות של מה?

  4. טוב, אני יודעת מה אני הולכת לאכול בסופשבוע הקרוב ! וצזיקי ליד. חובה צזיקי ליד. נראה מושלם!!

  5. אפשר עם לשים עדשים כתומות?

    • היי יאיר 🙂
      אפשר, אבל צריך כמה התאמות
      1. שים לב להשתמש בעדשים שלמות ולא מפוצלות, אחרת הן יתפרקו לך (יותר על זה כאן http://goo.gl/3cmwHs)
      2. אין צורך להשרות כי הן מתבשלות מהר, אבל כן חשוב לתת להן שטיפה יסודית
      3. זמן בישול: 16 דקות במקום 30

      בהצלחה!

  6. עדשים לא מבושלות במקפיא ?!?
    אצלי כל העדשים, האורז והפסטה במקרר. כך אין מרעין בישין. אבל לא במקפיא.

    • תכולת המקפיא שלי כרגע:
      עדשים בשלושה צבעים
      אפונה צהובה
      קמח כוסמין
      שעועית לבנה
      פריקי גולמי
      חומוס מבושל ולא מבושל
      כל מיני גזעים של ירקות
      ציר ירקות
      גלידה 😀

      או במילים אחרות לשאלתך הראשונה:
      כן.

  7. עז, המג'דרה הזו פשוט להיט. לא יכולתי להפסיק לאכול ממנה ועכשיו אני מצטערת שלא ביקשתי ממך טייק אווי עם מה שנשאר ממנה היום. מתכון מעולה שאני חייבת חייבת חייבת להכין ומהר.

  8. אצלנו לא היו אוכלים עדשים בשבת וחג, כי זה מאכל של אבל.

    • היי דפנה
      גם סבתא כמעט ולא הייתה מגישה בשישי אבל מדי פעם היה נשאר לה אז הייתה מוציאה לנו.
      אכן הסברתי על הקשר לעוני, מאכל שמגישים עם התנצלות, וארוחות שבת וחג זה חלק מכך.

  9. זה היה טעיםםםםםםםם! חייבת לנסות את הגירסה שלך

  10. אני קוראת ומכינה די הרבה. לא מגיבה. הפעם הייתי חייבת – טעים מאוד ובמיוחד!
    אפילו "דייסתי" (במובן הטוב!) במידה טובה וטעימה, ולא יבש.
    כל המתכונים של סבתא שלך מצוינים.

    שאלה – אם אני שמה יחס שווה של אורז ועדשים (נניח כוס וכוס) – אז כמה מים לשים בשלב ארבע הכוסות ?

    • היי גליה 🙂
      תענוג לשמוע! תגיבי יותר 😀
      אמסור לסבתא
      אם שמים כוס וכוס, במקום 4 כוסות מים הייתי שם 1/2 2 כוסות (_שתיים וחצי) אפשר גם 2 ו-2/3
      בהצלחה!

      • מצוין אנסה גם את היחס הזה.
        אני רואה שמתייחסים פה למסורת אכילת המג'דרה אז אתרום את חלקי –
        אצלנו (כשהיינו ילדים צפונה) אכלו את זה קבוע בימי שישי כארוחה "קלה" לפני ארוחת שישי, מוגש עם סלט ירקות קצוץ וכולם היו מערבבים מג'דרה עם סלט.
        לא. לא בשבילי אבל אפרופו סיפורי מג'דרה 😉

  11. מה דעתך על העדשים המוכנות לשימוש של סנפרוסט למנה הזו? זה חוסך זמני השריה? ותודה רבה על המתכון וההסברים:)

    • היי יעל 🙂
      עדשי סנפרוסט הם עדשים שעברו כבר בישול.
      חלק גדול מהטעם שמיוחד של המג'דרה נוצר מהבישול של העדשים במים – המים מקבלים את הטעם של העדשים, ואז האורז סופג את המים האלו, וככה מקבלים מנה מלאה בטעם
      (מסיבה זו יש גם המשתמשים במי ההשרייה = גם הם מכילים טעם)
      אם תשתמשי בעדים המבושלות סביר שהן גם יתפרקו כתוצאה מבישול יתר.
      בקיצור, לא מומלץ.
      מה שאת כן יכולה לעשות זה לשמור במקפיא עדשים מושרות (כמו שניתן לעשות עם חומוס ושעועית) ואז להפשיר אותן לילה לפני שבא לך על המנה.
      בהצלחה!

  12. תודה !
    אפשר התאמות לאורז מלא בבקשה?

    • היי אריק 🙂
      אורז מלא זה טריקי – כי יש כל מיני סוגים של אורז מלא וכל אחד דורש זמן בישול שונה.
      אז מה שהייתי ממליץ לעשות זה לבשל את האורז בהרבה מים, כמו פסטה, בערך 25 דקות או עד שמבושל, ואז להשתמש במים האלו לבשל את העדשים (שתהיה סינרגיה בין השנים) – בערך 20 דקות או עד שהם מוענים
      ואז לערבב יחד ולהוסיף בצל מטוגן

  13. מעולה! הכנתי הערב ויצא מושלם. הומלץ ע"י גבישס האחת והיחידה

  14. יצא מעולה!!
    אפילו קיבלתי מחמאות שהמג׳דרה מתקרבת לרמה של סבתא!! 😉
    תודה רבה
    הבלוג באופן כללי מעולה

    • היי אפרת! איזה כיף לשמוע 🙂
      מתקרב לרמה של סבתא זו המחמאה הגדולה ביותר שאפשר לקבל. אני עדיין מסמיק כשהמשפחה אומרת לי את זה.
      בתיאבון ותודה על המילים החמות!

  15. מתכון מצויין תודה! נוסה בהצלחה על בעל שנולד וגדל בצפון אירופה (!) + שני הילדים וכולם ליקקו צלחות.
    אגב! אמא וסבתא שלי הכינו/מכינות מג'דרה עם כמון ולא כורכום. מוזר ?

    0-:

    • היי ערבה 🙂
      משמח לשמוע! בתיאבון לכם
      ממש לא מוזר. הכנתי בעבר עם כמון וזה מצוין =)
      במשפחה של סבתא שלי פשוט אוהבים כורכום =]

  16. היי

    יופי של בלוג יש לך:)

    אני רוצה להכין במקום אורז קינואה. כמה זמן השרייה היא דורשת?
    ואם אני משרה גם את העדשים נאמר ללילה, מה כמות המים הדרושה כדי לבשל את הקינואה והעדשים באותו סיר?
    ( אף פעם לא השרתי את הקינואה והעדשים. אלא ישר בישלתי ב-2 סירים נפרדים)
    תודה!

    • היי אורית 🙂
      תודה =]=]
      מעולם לא בישלתי עדשים וקינואה יחד.
      אז קבלי הערכה מלומדת:
      1. הקינואה מתבשלת מהר אין צורך להשרות אותה, ועל כוס קינואה שמים כוס וחצי מים.
      2. כוס עדשים מושרים שעתיים צריכות גם כוס וחצי מים להתבשל
      אז על כוס קינואה+כוס עדשים מושרות שעתיים שימי 3 כוסות מים. תביאי לרתיחה עם כורכום ומלח, תכסי ותבשלי 18 דקות מעל להבה נמוכה, ואז מנוחה עד לערבוב והוספת הבצל המטוגן (שימי כמה שבא לך, כמה שיותר יותר טוב 🙂

  17. הי עוז , אני רוצה לשתף טיפ מגניב שגיליתי שגורם לאוכל שלא אוהב הקפאה להפשיר ולהתחמם ולחזור לחיים, וממש כאילו לשכוח שהקפיאו אותו:

    גיליתי את זה על תפוחי אדמה, שמניסיוני לא היו טעימים אחרי הקפאה:
    אני שם את האוכל במחבת ברזל כבדה, מכסה, מחמם אותה על אש בינונית, וכשהמחבת חמה, אני מנמיך לאש הכי נמוכה על הגז, ונותן לאוכל להתחמם ככה די הרבה זמן. אולי איזה 7-15 דקות
    החום הנמוך אבל העקבי הזה גורם לזה שאיכשהו אולי המולקולות של האוכל מסתדרות חזרה כמו למצב שלפני ההקפאה.. אשמח לשמוע אם זה הצליח =)

  18. נ. ב.
    אני גם לפעמים מוסיף קצת מים( אולי כף? )כדי שלא יתייבש מדי או ישרף

    • מעניין, אז אתה אומר חימום איטי ולא הפשרה מהירה במיקרוגל.. שווה בדיקה! תודה על השיתוף =]

      • היי עז. יש מזונות שלא מגיבים טוב למיקרו כמו בצקי עלים ויש שלא מגיבים טוב להקפאה בגלל שינוי המרקם כמו בתפו"א. מיקרו גורם לתזוזות פרודות המזון ולהתחכך זו בזו מה שיוצר את החום אך גם שינוי מרקם לקמחי ולכן חימום איטי על הגז ממצק חזרה מזון קמחי ובצקי.

        ואפרופו למתכון שלך. עשיתי הערב ללא השריה של שום דבר אך בישלתי את העדשים רבע שעה במיקרו בכמות המים הדרושה למתכון כולו. פתחתי כפית כמון וכפית כורכום גדושות בשמן זית בסיר על להבה גבוה עד להפצת ריח עז מפתיחת הטעמים והוספתי את האורז לטיגון קצר עליהם ואת העדשים כולל מי הבישול שלהם. חצי שעה להבה נמוכה לאחר רתיחה כולל מנוחה, שילוב הבצל בארובות הבישול, המתנה קצרה ומזיגה לצלחת…..וווואאאאאווווו טעים ברמות על. תודה על המתכון המוכר גם מבית אמא.

  19. היי, עֹז.
    לגבי השחמת הבצל ויצירת הטעמים המיוחדים, זה לא בגלל תגובת מאייאר?
    היה נדמה לי שראיתי שיש הבדל בין מאייאר וקרמול. תוכל להסביר על זה? ?
    אני נהנית לקרוא את ההסברים שלך לחלקים ש-"מאחורי הקלעים" של המתכונים.

    • היי יעל 🙂
      בכיף! שמח שאת אוהבת =]
      מאיירד=תגובות שנוצרות כאשר חלבונים ופחמימות נחשפים לחום גבוה
      קרמול נוצר כאשר סוכרים לבדם נחשפים לחום גבוה
      שתי התגובות מתרחשות פחות או יותר באותו טווח טמפרטורות – 120-160 צלזיוס, כאשר מעל לזה התרכובות שנוצרות שחורות, לא טעימות, ובקיצור, שרופות.
      מכיוון שבבצל יש בעיקר סוכרים (9 גרם מ-100 גרם), מתייחסים להשחמה שלו בתור קרמול. הוא גם מכיל גרם אחד של חלבון (ל-100 גרם) – ככה שחלק מההשחמה שלו היא גם תוצר של תגובות מאיירד.
      רק קרמול פוגשים בהזהבה והשחמה של סוכרים לרוטב קרמל.
      בסטייק לעומת זאת יש בעיקר חלבונים (25%, תלוי בנתח) ולכן רוב ההשחמה בסטייק נוצרת בעקבות תגובות מאיירד.
      ישנם הרבה מאכלים בהן שתי התגובות מתרחשוות במקביל – הבולטים בהם הם מבוססי חיטה: קרום של לחם, בלילות פריכות, טוסט ועוד.
      מקווה שעשיתי סדר =]

  20. אוווו… פעם ראשונה שיצאה לי מג'דרה כזו מופלאה…. ממש תודה….

    אתה גאון

    חג שמח

  21. תודה רבה אני עושה צעדים ראשונים במטבח ובכ"ז מרגישה שזה מתכון שנכתב ביד מנוסה ומכיל חכמה רבה! רציתי לשאול – אם אני משרה שעתים את העדשים אפשר לשפוך את המים ולחכות עם הבישול כמה שעות? (הבנתי שאם מחכים לילה אז מקפיאים, אבל אם מתעכבים רק שעות בודדות?)

    • היי שלומית =]
      תודה על מילותייך החמות!
      אפשר לשפוך את המים אחרי שעתיים ולחכות כמה שעות עם הבישול, יצא אחלה

  22. היי, אנחנו נוהגים להנביט את העדשים אצלנו בבית (משרים לילה שלם וביום שאחרי משאירים במסננת ומרטיבים כל שעה שעתיים), יש לך הערכה לכמה מים יש לשים במקרה הזה?

    • היי נועה:)
      עדשים מונבטות כבר ספגו הרבה מים במהלך ההשרייה, לדעתי יעבוד אם יתאדו מהמים של האורז. אז כוס וחצי-2 כוסות מים אמורות להספיק

  23. היי, איזה בלוג נפלא!

    שאלה קטנה שאשמח לתשובה – אם אני רוצה להכין את המתכון עם כוס אורז אחת וכוס עדשים אחת, מהי כמות המים שאני צריכה לשים ?

    תודה רבה!

    • היי שיר 🙂
      ברוכה הבאה ותודה על המילים החמות!
      לכוס עדשים שמושרות שעתיים וכוס אורז שמים 3 כוסות מים
      בהצלחה ובתיאבון =]

    • הי
      אני רוצה להכין כמות של שתי כוסות אורז ושתי כוסות עדשים
      כמה כוסות מים צריך לשים?
      בתודה מיכל

      • היי מיכל 🙂
        יש כלל מעניין בבישול אורז – ככל ששמים יותר כוסות אורז, ככה צריך פחות מים כדי לבשל אותו כמו שצריך.
        מעריך ש5 כוסות מים תספקנה בשביל לבשל את הכמות שציינת של שתי כוסות אורז+2 כוסות עדשים מושרות שעתיים

  24. וואו יצא מדהים.. הסבר מעולה תודה גדולה!

  25. הילה קוטלר

    היי עוז

    קודם כל בלוג מדהים!

    הייתי רוצה את עזרתך…אם אני מרתיחה את העדשים כדי לחסוך זמן..כמה מים אני אמורה להוסיף לכוס עדשים אשר הורתחה?

    • היי הילה 🙂
      תודה רבה
      השאלה היא האם העדשים שהרתחת רכות או לא…
      אם כן, אז את צריכה מים רק לבישול האורז. כוס וחצי מים לכל כוס אורז שאת שמה.

  26. יצא ממש ממש טעים, אבל בכל זאת משהו לא מסתדר לי עם זמני הבישול.
    אחרי שהאורז הושרה שעה, בושל חצי שעה ונשאר לנוח עוד 20 דקות הוא נהיה ממש רך ונמעך בערבוב ויצא קצת דייסתי.יש מה לעשות עם זה? אולי צריך להשאיר אותו לנוח בלי מכסה?

    • היי בוב 🙂
      בהחלט אפשר לתת לאורז לנוח ללא כיסוי.
      וכדי שלא ימעך, תאריך את זמן המנוחה – האורז יכול לנוח אפילו שעה ואז הגרגרים יהיו יותר יציבים.
      והמתכון עובד גם בלי השריה של האורז, ככה סבתא אוהבת פשוט

  27. תודה עז.
    עוד משהו קטן, מה הטריק להשחמה של האורז למטה? זה לא עבד אצלי. השתמשתי באש הכי קטנה שלי, אולי צריך להבה גדולה יותר או סיר אחר..?

    • בשמחה 🙂
      בסוף הבישול תן לסיר דקה או שתיים מעל להבה גבוהה זה יעזור להשחים את התחתית

  28. היי עוז,
    קודם כל ממש ביממה האחרונה גיליתי את הבלוג שלך ואני עפה עליו. ממש תענוג!
    דבר שני לגבי המתכון –

    עשיתי מה שאמרת אחד לאחד יצא טעים אבל העדשים היו מעט קשות (נגיסות אבל לא רכות). מה הייתה הבעיה? העברתי אחרי רתיחה לכירה עם הגז הכי נמוך יכול להיות שהיה נמוך מדי?

    • היי מור 🙂
      ברוכה הבאה! כיף גדול לשמוע
      כמה זמן השרית את העדשים ? באילו עדשים השתמשת? עדשים שחורות למשל צריכות יותר זמן בישול.
      יכול להיות שאלו עדשים ישנות, כאלו שחיכו על המדף זמן ממושך, והן צריכות זמן בישול ארוך יותר.
      את עוד יכולה לתקן:
      תוסיפי 1/2 כוס מים לסיר, שימי מעל להבה גבוהה וכשנוצרים הרבה אדים תכבי את הלהבה ותתני לסיר לנוח 10 דקות. יכול להיות שהאורז יתרכך קצת יותר מדי אבל העדשים יהיו יותר נעימות לאכילה כך.

  29. היי עוז
    ראשית ברצוני להודות לך על בלוג מעולה…
    אוהב את הירידה לפרטים הקטנים
    לומד ממך המון ונהנה לקרוא.
    בנוגע למג׳דרה, אפשר לקצר תהליכים ע״י בישול העדשים עם תבלינים כ 20 דקות.
    ואז להוסיף את האורז להביא לרתיחה ולהעמיד על אש קטנה כ 25 דקות.
    אני אישית ניסיתי את שתי השיטות והעדפתי היא לבשל את העדשים לפני.
    סתם חשבתי להועיל שאם מישהו קורא ורוצה לאכול לא בעוד שלוש שעות, אז זה יכול לעזור ?

    • היי ויטלי 🙂 תודה רבה על המילים החמות!
      הבאתי כאן את המתכון כפי שסבתא מכינה, ההצעה שלך מעולה אם מישהו רוצה לקצר בזמנים
      תודה על השיתוף =]

  30. הכנתי היום. יצא מאוד טעים. רק המרקם די דייסתי ורך. לא פתחתי בסוף הבישול את המכסה. איך להפוך למרקם אורז אחד אחד בפעם הבאה?

    • היי רונית.
      שמח לשמוע שנהניתם =]
      כמה זמן השרית את העדשים?
      ניתן לשים קצת פחות מים פעם הבאה ואז המרקם יצא פחות דייסתי. ראי התייחסותי לנושא המים בהקדמה.
      בהצלחה !

  31. יצא מעולה, הבנות ליקקו את האצבעות.
    תודה רבה:)

  32. היי רציתי לדעת אם זה כל כך משנה באיזה אורז אני ישתמש והאם כמות המים תשתנה.
    אני רוצה להכין עם אורז יסמין. תודה

    • היי רבקה 🙂
      המתכון יעבוד עם כל סוגי האורז הלבן, נהוג להשתמש באורזים כמו בסמטי או פרסי. אורז יסמין מעולה למג'דרה
      אורז חום (מלא) דורש שינויים בכמות המים ובזמני הבישול.
      בהצלחה

  33. אין מילים….מתכונים לטעמי…בריאות והנאה …..בבשול ואכילה……תודדדה

  34. אני ממש רוצה להכין את המתכון רק שבעלי יותר בקטע של כמון ולא של כורכום..
    לדעתך איפשר לשים במקום הכורכום כמון?
    אם כן ליחס שציינת של האורז והעדשים כמה להוסיף?
    תודה רבה מראש

    • היי יעל 🙂
      אין בעייה לשים כמון במקום כורכום.
      כפית שטוחה כמון תספיק לסיר שכזה (ואחרי שאת מכינה תחליטי אם פעם הבאה לשים יותר או פחות)

  35. היי עז הכנתי פעמיים ויצא נורא טעים אבל האורז יצא מאד מפורק וקצת עיסתי. יכול להיות שזה בגלל ההשרייה שלו? ואם לא אז למה בכלל משרים במתכון הזה את האורז? הרי אורז מתבשל רבע שעה… גם בתמונות הוא נראה קצת מפורק, האם זה בכוונה? אם לא אשרה את האורז זה יצא טעים?
    תודה רבה

    • היי גיל 🙂
      במתכון משרים כי ככה סבתא אמרה 😀
      טכנית מספיק לשטוף היטב ולשנן. יצא טעים כמובן

  36. הולכת להכין עכשיו את המדג'דרה….

  37. לא קראית את התגובות כך שאיני יודע אם מישהו כבר המליץ – אבל אם מוסיפים שמנת חמוצה – זה מעלף !

  38. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שלום
    נראה אחלה מתכון,
    אבל איך זה שמוסיפים מלח כבר בתחילת הבישול?
    תמיד קראתי שבבישול קטניות מוסיפים מלח בסוף כי אחרת הן לא מתרככות וזה מאריך מאד את זמן הבישול

    • היי 🙂
      תודה רבה
      אז ככה: נושא הוספת מלח לקטנניות הוא מיתוס שהופרך לפני מספר שנים.
      בקטניות עם קליפה דקה: עדשים, מש, אפונה (שמגיעה מקולפת) ועוד הוא בכלל לא רלוונטי – אפשר להוסיף מלח מתי שרוצים וזה לא ישפיע על משך בישול הקטנית
      בקטניות גדולות עם קליפה עבה (שעועית, חומוס ופול) ניתן להוסיף מלח ל מי ההשרייה ואז לא יהיה הבדר בזמן הבישול.
      בכללי, הגורם המשמעותי ביותר למשך הבישול של הקטנית הוא גיל. חשוב להשתמש בקטניות עם תאריך ייצור קרוב ולא לשכוח אותן במזווה לאורך חודשים ושנים
      מקווה שזה עשה סדר 🙂
      בהצלחה!

  39. היי עוז, תודה על מתכון נהדר ואתר נפלא ואהוב
    שאלה לי בבקשה, אני ממש שונאת בצל ותמיד משמיטה אותו -גם ממתכונים בהם הוא נחשב חלק מהותי (כך יותר טעים לי, האם אוכל להחליפו במשהו אחר כמו קישוא מטוגן או פטריות מטוגנות? נראה לך שזה יעבוד לשם העשרת המנה באופן דומה? (וכן, אני מבינה שזה לא יהיה אותו טעם)
    המון תודה 🙂

    • הי 🙂
      יש פתרון וקוראים לו כרובית מטוגנת: חותכים כרובית לחתיכות קטנות (אפשר לגרר בפומפייה או לרסק במעבד מזון לפירורים בגודל בורגול גס). מבשלים בהרבה שמן כמו שהיית מבשלת בצל עד שזה שחום.
      זה הולך מצוין עם המג'דרה ונותן אפקט דומה מאוד
      בהצלחה!

      • אם אני כבר כאן ונתקלתי בשאלה ובתשובה שלך לעניין תחליף בצל במתכון של מג'דרה, אני מרשה לעצמי להוסיף הצעה משלי –

        כמי שבעצמה לא יכולה לאכול בצל על צורותיו השונות, פיתחתי לפני שנים, במיוחד עבור תבשיל המג'דרה, תחליף שלדעתי מתפקד כתחליף ממש מושלם – כרוב לבן…

        לטגן בשמן, ממש כמו בצל, כרוב לבן חתוך לסרטים דקים. כשסרטי הכרוב המטוגן משחימים, מוסיפים אותם לתבשיל של העדשים והדגן אחרי שהתייצב (במקרה שלי: עדשים ירוקות, אורז בסמטי, מתובלים במלח, כמון ופלפל שחור). הרבה זמן לא בישלתי את המנה הזאת, אבל היו לה בזמנו מעריצים מושבעים.

        אגב, ברבות השנים ובהקשרים אחרים התחלתי להשתמש בכרישה כתחליף בצל לכל דבר ועניין (תבשילים, בסיס למרקים, תערובת לקציצות בשר, וכד'). ייתכן שאפשר להשתמש בה כתחליף בצל גם בתבשיל מג'דרה, אם כי אני מניחה שהיא תוסיף לו גוון טעם משלה (לכרוב הלבן המטוגן יש טעם קרוב מאוד לטעם של בצל מטוגן, אז הוא משאיר את התבשיל בתחומי הטעם ה"מקורי").

        ככה זה כשחוצים את הרוביקון ומתחילים להגיב… (ומאחר שכך, נזכרתי גם בשאלה משלי בענייני טיגון בצל. אחפש בהמשך מקום מתאים להעלותה).

  40. עז שלום. מצטרפת לכל המחמיאים ושואלת: לסוכרתיים, איזה סוג דגנים ואיזה סוג עדשים עדיף במג'דרה. אשמח אם תוכל לייעץ, אבל רק אם אתה יודע… תודה רבה!

  41. היי עז
    תודה רבה על התגובה, כרובית מטוגנת זה רעיון מעולה!

  42. מושלם איך את מלומדת להכין מגידרה,באמת כל הכבוד…בעלי גם מי ממשפחת חלבי מסוריה ..תודה רבה!!!

    • היי 🙂
      שמח שאהבת!
      *מלמד
      אני ממין זכר וכתבתי את ההסברים המתכון והידיים בתמונות של סבתא שלי

  43. היי,
    יצא טעים, אבל לא כל כך אסתטי.
    אחרי שערבבתי את הבצל המטוגן, קיבלתי עיסה דייסתית. הלכתי לפי ההנחיות, אחת לאחת, איפה טעיתי? תודה רבה

    • היי מיכל =]
      שמח לשמוע שיצא טעים!
      לאחר ההתקררות התערובת מתייצבת ונהיית פחות דיסתית.
      יכול להיות שהשתמש בכוסות גדולות יחסית, ואז כששמת 4 כוסות מים זה היה יותר מדי נוזלץ להבא תכיני עם 3 וחצי כוסות מים ורק אם נראה שמתייבש תוסיפי
      בהצלחה!

  44. היי עז,
    תודה רבה על המתכונים באתר, הם נפלאים 🙂
    אני רוצה להכין את המג'דרה, אבל יש לי רק עדשים שחורות.. כמה זמן להשרות ולבשל אותן עם האורז או בנפרד?

    • היי יעל =]
      תודה רבה על המילים החמות ובשמחה!
      אין בעייה לשים עדשים שחורות במקום הירוקות במתכון, מתבשלות ומושרות אותו דבר

  45. הי. יצא טעימי ממש. מוזר לא רואה את התגובה של אתמול שלי..לכן כותבת לשבח מתכון בול ואכן שהכל מתקרר זה מתייצב לא דייסתי. תודה על מתכונים טובים.

  46. הכנתי עם הילדים, ויצא מעולה. תודה רבה שלימדת אותנו!

  47. המג'דרה מתבשלת עכשיו ונראית מבטיחה. מנסיוני, הוספת המלח בתחילת הבישול כן גורמת גם לקטניות הקטנות כדוגמת העדשים, להתבשל לאט יותר ודווקא במקרה של המג'דרה, כשהייתי מכינה בעבר, העדשים היו מתרככות יתר על המידה והמג'דרה היתה יוצאת דייסתית. אז אולי דווקא תוספת המלח בהתחלה עוזרת שהעדשים ישמרו על צורתן ולא יתפרקו.
    בסוגיית המלח לדעתי מה שצריך להנחות זו התוצאה שרוצים להשיג. אם רוצים לשמור על צורת העדשים אז רצוי להמליח בהתחלה. ואם רוצים שהם יתפרקו כמו במרק עדשים כתומות למשל, אז להמליח בסוף.

  48. שלום עוז,

    הכנתי אתמול בצאת החג לפי המתכון שלך/סבתא חנה שליט״א. בן זוגי אמר ואני מצטטת וואו! טעים.
    תחילה התפלאתי איך מכינים מגדרה ללא כמון, אבל אחרי שאכלתי התפוגג הספק.
    תודה לך שבחרת לשתף את מתכון המג׳דרה המצויינת הזו.

    • היי אביבית
      שמח מאוד לשמוע על הצלחתכם!
      כיף גדול ואעביר גם סבתא חנה את הבשורה
      תודה על המילים החמות =]

  49. נהנית מההסברים ובכלל… במילה אחת – מקסים !!!
    יש לי בעיה של פספוס בתיבול 🙂 שאלה: כמה כמון לשים למתכון שהעלית כאן?

    • היי אביה 🙂
      תודה רבה על המילים החמות!
      לסיר הזה כפית שטוחה כמון ואם את אוהבת אז אפשר גם גדושה

  50. תודה על המתכון המעולה!
    כייף לקרוא את ההקדמות למתכונים, הן מוסיפות המון!!

  51. היי!! רציתי להוסיף מג'דרה לסיר ממולאים.. איך זה יעבוד לדעתך? מה לעשות ומה לא לעשות.. כי הזכרת בישול יתר ושהעדשים יהיו עיסתיים ואני לא רוצה שזה יקרה..:)

  52. תודה רבה על המתכון וההסבר המפורט!!!
    אם ארצה לשים רק כוס עדשים אחת על כוס האורז כמה מים אצטרך לשים?

  53. חיפשתי מתכון למג'דרה והגעתי לכאן דרך גוגל. מתכון מעולה!
    אנסה גם את שאר המתכונים הטבעוניים שלך, תודה רבה!

  54. היי עוז 🙂 אוהבת מאוד את הבלוג שלך!
    אני רוצה להכין את המג'דרה אבל יש לי רק עדשים מנומרות, אני יודעת שאין צורך להשרות אותן אך האם יש שינוי בזמן הבישול ?

    • היי יעל
      תודה רבה!
      מומלץ להשרות את העדשים לפני כמו שמשרים את העדשים החומות במתכון וככה זמני הבישול יתאימו לאלו של האורז
      בהצלחה!

  55. תודה רבה על הבלוג הנהדר שלך. הערה לתוספת:
    סבתי ז"ל (שהגיעה מהעיר חלב בסוריה) נהגה להכין את האורז והעדשים בסיר אחד, ואת הבצל המטוגן בנפרד.
    תמיד היתה במקרר לצד סיר האורז והעדשים, קופסא שבתוכה המון בצל מטוגן שחום, ואת הבצל מוסיפים רק בזמן הארוחה, כלומר, מערבבים כשזה כבר בצלחת.
    יכול להיות שזה מאריך את חיי המדף של התבשיל.
    ודרך אגב, את המנה הזו נהגנו לאכול קרה, בלי לחמם כלל, בתוספת אשל/לבן וכיוב'.

    • היי עפרה
      תודה רבה על המילים החמות והמידע המעניין
      הטים של ההפרדה בין האורז והעדשים לבצל מעולה בעיני (את הבצל אפשר גם להקפיא ואז הוא בכלל לא מתקלקל) בלי הבצל האורז והעדשים יכולים להישמר בקירור 5 מים ויותר

  56. היי,
    תודה על המתכונים המעולים!
    אני רוצה להכין את המג'דרה לאירוח, יום מראש..
    האם עדיף את הבצל בכל זאת לטגן ולערבב באותו היום? או שלחמם את הכל בסיר אחרי יום במקרר יהיה מספיק טוב?
    תודה!

    • היי יעל =]
      בשמחה!
      אין שיטה אחת נכונה, יכולה לערבב הכל לפי המתכון ולשמור במקרר יום מראש, יכולה לערבב עםפ הבצל רגע לפני ההגשה. לא כזה משנה

  57. הי אלוף אחד
    הכל מפורט ככ יפה ובטוב טעם…
    מחר אנסה להכין את זה לארוחת ליל שישי נראה מתכון פצצה!!
    תודה לך!!

  58. הי עז
    יש לי כרגע רק עדשים שחורות קטנות כאלו. טעימות מאוד, השאלה רק אם יעבדו במתכון הזה.
    מה דעתך ?

    • היי גליה
      בהחלט יעבדו, רק תקפידי להשרות מספיק זמן במים שיתבשלו היטב.

  59. בעלי אכל ואמר שזה המאכל הכי טעים שהוא אכל אי פעם 🙂
    מתכון מעולה ופשוט ,אפילו שנכנסתי בוויראציות שונות זה פשוט מושלם!ועשיתי עם עדשים מונבטות בכלל שווה

  60. דניאל אבירם

    הכנתי את האורז שלך, פשוט מדהים ! תודה על מתכון מדהים.

  61. יצא מעולה! בעבר הייתי מכינה בלי השריות מבשלת את העדשים שהם כמעט מוכנים מעבירה לאורז ומבשלת יחד…ככה שהם כל הדרך יחד יצא מיזוג מושלם החיסרון היחיד זה התכנון מראש אבל יוצא כל כך טעים שזה ממש שווה את זה…גם בנזוגי שהיה חובב מגדרה בעבר ובהמשך לא כל כך אהב חזר להיות מעריץ בזכות המתכון…כיף גדול תודה על הפירוט

    • תודה רבה טלי ממש שמח לשמוע שאהבת!! =]
      כבוד רב שעכשיו בן זוגך חזר לאהוב מג'דרה

  62. הכנתי ויצא ממש טעים! תודה!
    שמתי כפית די גדושה של כורכום והיה מעולה – אתה חושב שאפשר להשתמש גם בכמון וגם בכורכום בו זמנית?
    בנוסף, יצא די דביק… נראה לפי התגובות הקודמות שהפתרון הוא פחות מים?

    תודה!

    • היי נוית
      שמח ממש לשמוע!!!
      בהחלט אפשר להוסיף כמון
      אפשר לשים פחות מים להבא

  63. ממש אוהבת את המתכון הזה, הוא נכנס לקבועים אצלי במטבח..!
    רציתי לדעת אם אפשר לעשות על אותו עיקרון מג'דרה בורגול ועדשים שחורות לגיוון 😉

    • היי נועה =]
      בגדול כן – צריך להשתמש בבורגול גס, לשטוף אותו היטב ולא להשרות
      ואת העדשים להשרות משהו כמו 3 שעות שתתרכנה מהר
      בהצלחה!

  64. הכנתי, יצא מעולה! בהחלט מתכון מנצח:),רק הפכתי את היחסים של העדשים והאורז(שמתי כוס עדשים אחת ו2 כוסות אורז), הוספתי בנוסף עוד חצי כפית כמון ורבע כפית זרעי כוסברה טחונים יצא בכלל אליפות. תודה על מתכון נפלא ?

  65. עז בוקר טוב. שאלה ממש קטנונית אבל צריכה עצה. רוצה להכין כמות קטנה, רק לילדים הפעם.
    הנתונים – חצי כוס אורז, חצי כוס עדשים.
    אז —
    כמה השרייה
    כמה מים
    וכמה זמן בישול ..?

    ??
    תודה! ושבת שלום

  66. אם אני רוצה להשתמש בעדשים שחורות,כמה זמן השרייה ובישול?

  67. עז, יצא פנטסטי. תודה רבה
    שאלה לגבי 2 כפות השמן בבישול העדשים האורז. למה זה נועד?

  68. היי עוז,
    תודה על כל המתכונים הנפלאים שלך ועל ההסברים המפורטים, אני לומדת המון מלקרוא כאן!

    שאלונת-
    אם אני רוצה להכין את המג'דרה עם אורז מלא, זה יכול לעבוד לדעתך בסיר אחד עם העדשים? כמות המים ומשך הבישול ישתנו אני מעריכה? אשמח לעצתך 🙂

    תודה!

    • היי אן
      בשמחה תמיד!
      בהחלט יתאים, רק שצריך להשרות את האורז למשך הלילה ואז הוא יתבשל לפי המתכון
      (כלומר, כוס אורז שמושרה למשך הלילה, כוס עדשים שמושרות שעתיים ו3 כוסות מים בבישול)

  69. היי עז. תודה על עוד מתכון מנצח. אני רוצה להמליץ על דרך הכנה מסוימת.
    לגבי הבצל, אני מכין כמות גדולה מאוד של לפחות שני ק"ג מראש ומקפיא בתבניות קוביות קרח או בשקיות נילון עבה כמו שמקפיאים ליידר ממישמיש. משטחים בתוך השקית הסגורה ומקפיאים. כל פעם שמבשל שובר חתיכת בצל מוכן מהשקית למען חיים קלים יותר. (הוא נשמר זמן ארוך מאוד בהקפאה במיטבו).

    אני מכין בנפרד למען נוחות אישית וחיי מקרר ארוכים הרבה יותר, וללא השריה מוקדמת (שנחוצה לרוב הקיטניות אומנם אך כאן ממש לא. במקום זה אני מרתיח ושופך את מי העדשים לפני הבישול הסופי למען מעי רגוע יותר) ומבשל רק עם שמן ומלח עדשים ואורז ורק כשמוזג ואוכל מאחד את כל המרכיבים לפני חימום ועירבוב. אוהב להרגיש טעמים נקיים. הכורכום מאיץ תהליכי קילקול בכל מתכון ומקצר משמעותית את החיים במקרר. גם קובה צהוב עם כורכום וחומוס מתקלקל תוך יום מחוץ למקרר. למרות טעמו העשיר הבריא. כאן טעים מאוד גם בלעדיו מה שמדגיש מאוד את טעמי הבצל המטוגן והאורז ביחד. נכון שזה לא המתכון המקובל אך כמו הקיצ'רי יש המון צורות הכנה.

  70. היי עוז, שתי שאלות: מה דעתנו על טיגון קצת שום יחד עם הבצל, למנה הזאת? איזה יחס יש לכרכום טרי מגורר לעומת האבקה היבשה?

  71. ווואווו יצא פצצה! מימי לא טעמתי מגדרה כל כך טעימה. וגדלתי על מג'דרה.
    ההכנה גם פשוטה מאוד. תודה עז על ההסברים המפורטים ועל התמונות שמוסיפות המון! וכמובן תודה לסבתא חנה. עוד מתכון שלך שאני הולכת לאמץ.

  72. לא שמתי כורכום ויצאה מגדרה טעימה רק עם מלח!
    שמתי הרבה יותר מלח – שתי כפיות וחצי מלח, בכל זאת 3.5 כוסות
    מים ועוד שתי כוסות עדשים וכוס אורז, ולדעתי כפית שטוחה מלח לא יכולה
    להספיק לכמויות האלו.

  73. הכנתי ויצא מעולה, תודה רבה!

  74. האם ניתן להכין עם עדשים שחורות? אם כן, כמה. זמן מראש להשרות אותן? תודה

  75. אם משרים את העדשים לילה,
    עדיין משרים את האורז שעה?

  76. עז בוקר טוב
    אני רוצה לנסות להכין את המג'דרה עם עדשים שחורות קטנות, על כוס אוז אחת. אז..

    ?? כמה כוסות עדשים שחורות על כוס אורז?/כמה זמן השריה מראש?
    כמה מים?
    כמה זמן אש?

    תודה! ♡

  77. סליחה עשיתי פדיחה רצינית.
    אני רואה שבכבודי ובעצמי שאלתי כבר את השאלה הזו ונענתי, לפני שנה ?? סליחה והמשך יום טוב. וואלה לא זכרתי .. …

  78. הי, יש לי חצי כוס עדשים וכוס אורז. כמה מים להוסיף? השריתי את העדשים לילה שלם. תודה רבה

  79. הולך עם אורז מלא גם?

  80. הכנתי עכשיו…שוס!! בהחלט אחת הטובות ביותר!! תודה ושבת שלום.

  81. יצא מושלם, וואו!
    (הוספתי כפית בהרט בנוסף לכורכום.)

    אגב, התחתית לא השחימה. ראיתי שהמלצת להגדיל את הלהבה לפני הכיבוי – זה יכול לעבוד גם בכיריים חשמליים?

  82. פשוט להכנה… טעים ביותר!
    תודה על המתכון.
    האתר שלך מושקע בצורה מעוררת הערכה. ישר כח.

  83. היי כבר פעם שנייה שאני מכינה את המתכון ושוב נשארו לי מים בתחתית הסיר אחריי זמן הבישול): הנבטתי את העדשים אז השתמשתי בשלוש וקצת כוסות מים
    תודה גדולה!

    • היי תהלי, את משרה בדיוק לפי המתכון,? אם נשארים מים בתחתית מבשלים ללא כיסוי מעל להבה בינונית גבוהה עד שהם נספגים/מתאדים

  84. היי עז היקר,

    כמון? לא שמים כמון במג'דרה?

    תודה רבה אלוף.

  85. היי עז, מה שלומך? הייתי רוצה לשים פחות אורז – נגיד 2 כוסות עדשים על חצי כוס אורז. כמה מים אצטרך?

  86. הי עז, אתה חושב שזה יעבוד עם שעועית מש במקום העדשים?

  87. תבורכנה ידיך.
    הכנתי עכשיו.
    יצא מעדן.

    סופסוף הצלחתי להכין מג'דרה אמיתית ולא סתם אורז משעמם עם עדשים

  88. עז היקר,

    מביך לכתוב שוב תגובה, אבל אני לא יכולה להתאפק.
    מתכון אליפות ויצא טעים מאוד מאוד. אפילו בעלי והבת בת ה-3 הבררניים אהבו 🙂 בת השנה התנפלה על זה 🙂
    אין עליך. תודה שאתה הופך לנו את החיים להרבה יותר טעימים.
    יישר כוח 🙂

  89. יצא מהמם

  90. 1) כדי שהמאכל יצא פחות שמן, כדאי להתחיל עם טיגון הבצל עד להזהבתו, להוסיף את האורז ולטגן שתי דקות ואחר-כך להוסיף את העדשים, התבלינים והמים.
    2) אני נוהגת לבשל מג'דרה עם כמויות שוות של עדשים ואורז.
    3) כדאי להוסיף כמות יפה של כמון.

  91. הכנתי והכל יצא לי שחור..,מה לא עשיתי נכון?

  92. יצא ממש טעים תודה!!!

  93. המתכון נראה מעולה, כבר התחלתי להכין אך אין לי בצל. יש כרישה והמון בצלצלי שאלוט. עם מה להכין?

  94. בסרטון נאמר 4 כוסות מים
    במתכון רשום 3
    מה נכון?

  95. שלום עז. מה ההוראות אם אני רוצה להחליף בעדשים שחורות? להשרות יותר זמן?

  96. הי עז,
    אז ככה הכנתי ויצא שלמות🥰
    אני חצי עירקית וסבתא שלי הייתה מכינה את זה מאוד דומה, הטוויסט הוא שכשסיימתי לטגן את הבצל הוספתי המון שום כתוש וחצי כפית כורכום מלח ופלפל ותקשיב, זה עושה את כל ההבדל!
    תודה לך על מתכונים אחד אחד 🥰
    ממש רציתי להעלות תמונה ….להשוויץ 💪

  97. אני מבשל את הארז והעדשים לחוד ומאחד אות לבסוף עם הבצל המטוגן

    • זה בהחלט אפשרי אבל אני אוהב לבשל אותם ביחד, ככה האורז סופח את הטעם של העדשים והמנה מרגישה יותר מאוחדת והרמונית ולא כמו סלט חם

  98. ואוו!!
    נראה מגרה ביותר-ושכנע אותי להכין את המתכון שלך (יש לי ארוחה למחר…)
    ואני כל כך נהנתי לקרוא את הבלוג שלך-הכתיבה שלך מושלמת!
    והכל מושקע, מדויק, ברור!
    תצליח!

  99. אפשר להכין עם עדשים שחורות?

  100. תודה רבה על המתכון המפורט.
    רק שאלה: מה עם כמון? זה התבלין שהכי נדרש במגדרה.

  101. הי עז.
    תודה רבה לך על כל המתכונים נעזרת בך המון!
    רציתי לשאול לגבי המג'דרה- עשיתי לפי המתכון שלך ויצא לי טעים. שמתי 2 כוסות אורז בסמטי ו2 כוסות עדשים ירוקות(את העדשים השרתי שעתיים ואת האורז שעה). הוספתי 5 וחצי כוסות מים הבאתי לרתיחה הנמכתי ובישלתי 25 דקות, אחרי 25 דקות ראיתי שאין נוזלים והכל נראה רך, הגברתי את הלהבה כדי שלמטה ישחים וחיכיתי עוד 2 דקות ככה(זה לא עזר להשחמה אבל לא נורא). בנוסף אחרי שכיביתי את הגז נתתי לאורז לנוח 40 דקות ורק אז הוספתי את הבצל ועירבבתי מעט כדי שהאורז לא יצא עיסתי. שאלתי היא- האם תמיד האורז למטה יהיה רך יותר מהאורז למעלה? אני ממש אוהבת את המרקם שיצא לאורז למעלה- רך בצורה טובה ולא רך מדי. ולמטה האורז יותר רטוב. זה קורה לי גם באורז בסמטי רגיל שאני מכינה וכבר אז כתבת לי לנסות להוריד מהגז את הסיר ואת הזמן שמחכים לחכות עם הסיר פתוח. זה קצת עזר אבל לא לגמרי. ניסיתי גם עם סיר יותר עבה לחימום אחיד. השאלה שלי היא כזו- האם זה בסדר שהאורז למטה קצת יותר רך ואז שמערבבים את האורז כדי לאוורר אותו או במקרה פה כדי להטמיע את הבצל אז כל האורז נהיה קצת יותר רך? או שאני עושה משהו לא בסדר? אציין שכן יוצא טעים אבל אשמח להגיע למרקם יותר טוב ולאורז אחד אחד. תודה רבה!

    • היי עינת
      מציע שתכיני בתנור.
      תכיני לפי המתכון עד שלב הרתיחה, ואז (עם סיר + מכסה מתאימים) תעבירי לתנור בחום של 160 מעלות למשך 20-30 דקות. זה יפתור את הבעייה

  102. 2 כוסות העדשים לפני ההשריה או אחרי?

  103. מגבת מטבח על המכסה – מה תפקידה? צריכה לכסות את כל המכסה/שפת המכסה/הסיר?

השאר תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם. שדה חובה *

*

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial

הירשמו לעדכונים במייל








    Print Friendly, PDF & Email
    שתפו: