איך להכין מלפפונים חמוצים מושלמים (במלח)

6 באוגוסט 2017

חמוצים – מעדן אמיתי וטעים. צילום: אסף אמברם

אחד ממיני המאכלים האהובים עלי הוא חמוצים, יש להם טעם מיוחד שאין במקומות אחרים, וכשהטעם הזה בא בתוך מלפפון פריך אין שמחה גדולה מזו. מבחינת הכנה, זה אינו מתכון מורכב בכלל, מה שמורכב זה מה שקורה רחוק מהעין, בתוך הכלי שבו שמנו את המלפפונים שלנו.

היום אסביר איך להכין מלפפונים חמוצים פריכים וטעימים בבית, בלי חומץ ועם איזה תוספות שבא לכם.

ויקום המלפפון!
המלפפון הוא אחד מהירקות הכי 'שגרתיים' – כזה שנמצא בשימוש שוטף בבתים רבים בארץ ובעולם. הוא תורבת בהודו לפני 3000 שנה והגיע דרך סוחרים ערביים למזרח התיכון ומשם לאירופה ואפריקה. הוא בן למשפחת הדלועיים, מה שאומר שאם יש חתונה גדולה והוא מוזמן, ימקמו אותו בשולחן יחד עם דלעת, אבטיח, קישוא ומלון.

את הטעם הרענן שלו הוא מקבל בזכות העובדה שהוא לא בשל, כלומר, לא נתנו לפרי להתבגר לחלוטין, אלא קטפו אותו בתהליך הצמיחה, כשהוא עדיין גדל וצומח, מלא בפעילות ובאנזימים שיוצרים בפה תחושת רעננות (בגלל זה הזרעים שלו רכים ומימיים ולא קשים כמו גרעיני דלעת).

חשוב לבחור מלפפונים צרים ומוצקים. צילום: אסף אמברם

עד הגעת המקרר לחיינו, הכנת חמוצים הייתה הדרך של האנושות לשמר את המלפפונים שלה. מסופר שהמלכה קליאופטרה האמינה שהם עוזרים לשמור על היופי והבריאות, ואף נקברה מוקפת בעשרות צנצנות חמוצים, שיהיה לה מה לאכול בעולם הבא. כמעט כל צבא בעולם, מהצבא הרומי העתיק דרך צבא נפוליאון ועד לכוחות בעלות הברית במלחמת העולם השנייה (שצרכו 40% מהחמוצים שיוצרו בארה"ב באותם ימים), סיפק ללוחמיו מנות נדיבות של חמוצים שונים.

לפני שבכלל מתחילים לדבר על איך להפוך מלפפונים רגילים לחמוצים, אתם קודם כל צריכים להביא הביתה את אלו הטובים ביותר למשימה.

עוד חבר ביחידת המוחמצים: כרוב כבוש. צילום: אסף אמברם

איפה קונים מלפפון טרי?

הפרמטר החשוב ביותר במלפפון לפני החמצה הוא הטריות. באופן אופטימלי, מלפפון שנקטף באותו יום או יום לפני. זה אתגר אמיתי היום, למצוא מלפפון סופר טרי.

את המלפפונים שאתם רואים בתמונות קניתי בשוק רחובות, שם יש דוכן שבעליו מגדלים בשדות של חצב ובית אלעזרי תוצרת טרייה שמגיעה כמעט באופן יומיומי לשוק. בעל הדוכן אפילו בחר עבורי במיוחד מלפפונים מתאימים מאחד הארגזים שהיו לו (ובכלל אני אוהב את שוק רחובות אבל זה כתבה אחרת).

באותה הזדמנות אמליץ גם על עלה הבייתה הנהדרים, הירקות של משק קירשנר (ליד בית אלעזרי) שמוכרים תוצרת טרייה ממש טרייה. שווה לשאול עוד משווקים אורגניים על הטריות של המלפפונים שלהם.

החלק המרכזי צריך להיות מוצק ולא מימי. צילום: אסף אמברם

איך מזהים מלפפון טרי?
מה שאתם צריכים לחפש זה מלפפונים מוצקים מאוד ללא סימנים לפגמים. למלפפון יש שני קצוות – קצה אחד עם גבעול וקצה שני עם שאריות פרח. אם אתם רואים שאריות פרח בצבע צהוב, זה עדות לטריות. אם הפרח חום, סימן שהמלפפון כבר בילה על המדף כמה ימים.

הטעם והריח של המלפפון הם בשיאם בימים הראשונים לאחר הקטיף, ואחרי קירור חלק מהטעמים והארומות 'נכבים'. במילים אחרות: הכי טוב להכין את החמוצים באותו יום בו המלפפונים הגיעו לביתכם. אל תתמהמהו! (ואם התמהמהתם יש פתרון במתכון שמצאתי בספר המעולה של סנדור כץ – wild fermentation).

גודל
למרות שטכנית, אפשר להכין מלפפונים בכל גודל (אני הכנתי חמוצים מוצלחים ממלפפונים באורך 20 ס"מ) ככל שמלפפון קטן יותר, כך הוא יהיה מוכן מהר יותר והסיכויים שלו לשמור על פריכות בתום תהליך ההתססה גדלים.

עדיף לבחור מלפפונים צרים, כאלו שהחלק המרכזי שלהם – זה שמכיל את הזרעים ואת מרבית המים, יחסית קטן. אם יש תקציב, כדאי ללכת על מלפפוני טעם/מלפפוני בייבי – הקטנים יותר שזמינים עכשיו בכל רשתות השיווק. גם איתם חשוב לוודא שהם טריים, מוצקים ופריכים.

אגב, מלפפונים קטנטנים בדיוק כמו שיש בקופסאות השימורים קשה מאוד להשיג. מפעלי השימורים קונים אותם במסות ישירות מהמגדלים, והם לא מגיעים לשוק הסיטונאי והקמעונאי.

מחללה לפת כבושה

אם מחליפים את המלפפונים בלפת וסלק מקבלים מחללה עיראקית (קליק על התמונה למתכון). צילום: אסף אמברם

איך הוא נשאר פריך?
מלפפון חמוץ מוצלח שומר בחובו את אותה פריכות מרעננת שיש במלפפון טרי. אם תשאירו מלפפון בחוץ, סתם ככה, אחרי כמה זמן יתחילו לאכול אותו; עובשים, שמרים, פטריות, חיידקים, כולם נמשכים אליו ומתחילים לעשות מה שהם יודעים. אחד מהדברים שהם יודעים לעשות מצוין, זה לפרק את דפנות התא, אלו שבזכותן המלפפון אוגר נוזלים ויש לו מרקם פריך.

כשתאי המלפפון מתמוטטים המלפפון מתרכך, ומאבד את המרקם הפריך שלו. או במילה אחת, מרקיב. כשאנחנו מכינים מלפפונים חמוצים, אנחנו שומרים עליהם מכל החיידקים והעובשים שעשויים להתמקם עליהם ולהתחיל לזלול ולרכך אותם.

3 מצרכים, 10 דקות עבודה והם שלכם!
המתכון הפעם הוא מאוד משוחרר: שמים את המלפפונים בכלי מתאים (מיד ארחיב), יוצקים מעל מים מלוחים, מוודאים שהכל מכוסה בנוזלים ושום דבר לא צף, סוגרים היטב וזהו – העבודה שלכם הסתיימה.

ככה הסבתות עושות: כפית מלח לכל כוס מים. צילום: אסף אמברם

מה קורה בפנים?
כשהעבודה שלכם מסתיימת, מתחילה העבודה של החיידקים. חיידקים לקטיים ליתר דיוק. עסקתי בהם בהרחבה בכתבת הכרוב הכבוש, והנה סיפור עלילתם בקצרה.

>> המדריך: איך להכין כרוב כבוש מושלם

חיידקים לקטיים הם חיידקים שנמצאים סביבנו, בתוכנו ומעלינו. כשהם אוכלים משהו, למשל כל מיני סוכרים, הם מייצרים חומצה שנקראת חומצה לקטית (אותה חומצה שמיוצרת בשרירים אחרי מאמץ אבל זה סיפור אחר). מכיוון שחיידקים רבים לא שורדים בתנאים חומציים, תהליך ההתססה עוזר לשמר את המלפפונים לאורך זמן, ואף משדרג משמעותית את הערך התזונתי שלהם.

כשההתססה נעשים בתנאים אנאירוביים – בהם אין חשיפה בכלל לחמצן, מתחלפות להן מספר אוכלוסיות של חיידקים לקטיים בכלי. אחרי שבוע יש חמוצים טעימים, ואחרי שלושה שבועות מגיע חיידק סופר בריא וחשוב בשם L BREVIS, שנחשב על ידי תזונאים רבים בתור הגביע הקדוש של חיידקי הפרוביוטיקה.

פשוט שמים את המלפפונים בכלי. צילום: אסף אמברם

כדי להוציא את המקסימום מהמלפפונים שלי השתמשתי בפרמנטה, קדירת ההתססה מחימר שמיובאת לארץ על ידי חברת ג'אמוקה. הקדירה מאפשרת תנאים אידיאליים לפיתוח החיידקים הפרוביוטיים המועילים. בהתססה בצנצנת התנאים המושלמים להתססה פחות נשמרים, אז יש אחלה חמוצים, אבל עם פחות ערך מוסף.

מים+מלח
אם יש לכם סבתא שמכינה חמוצים (ד"ש לסבתא חנה) היא תגיד לכם שבשביל חמוצים טובים צריך להוסיף כפית מלח לכל כוס מים ששמים.

כמובן שאני הלכתי ומדדתי, וכפית גדושה של מלח שוקלת 8-10 גרם, וכוס מים מכילה 240 מ"ל. מכפילים ב-4 ורואים שיש לנו בערך 30-40 גרם מלח לכל ליטר מים.

אפשר לשים שני סוגים. צילום: אסף אמברם

אפשר גם לשים יותר, למשל במתכון, לצורך נוחות בלבד, אני שם 2 כפות מלח גס (50 גרם מלח) על כל ליטר נוזלים, וגם אפשר פחות. ניב באוך, ממנו למדתי הרבה על התססה מוצלחת, דיווח שהוא הכין חמוצים מוצלחים עם כף שטוחה של מלח (15 גרם) לכל ליטר מים.

מה שמעניין בחיידקי ההתססה הוא שהם שורדים היטב בתנאים המלוחים  שנוצרים כאשר אנחנו מכסים אותם במי מלח. לכל בחירה בכמות מלח יש השלכות על הניואנסים של הטעם בחמוצים הסופיים, וכמו כל מתכון, אני ממליץ לכם בחום להתנסות – פעם אחת לשים יותר מלח, פעם אחת פחות. רק חשוב להישאר בטווח של בין כף שטוחה ל-2 כפות גדושות מלח גס לכל ליטר של מים.

מוסיפים את מי המלח. צילום: אסף אמברם

הסוד להצלחה
הרבה אנשים מנסים להכין חמוצים בבית, ונכשלים – המלפפונים יוצאים רכים ולא טעימים ואפילו מתנפחים :O הסיבה העיקרית לכך היא שמשהו ממה שהם מנסים להתסיס חשוף לאוויר. כלומר – מספיק שמלפפון תמים מבצבץ לו מעל פני השטח בתוך הצנצנת או הקדירה, ועליו יעוטו יצורונים שנמצאים באוויר שסביבו (ואולי אפילו עליו). היצורונים האלו יעשו את דרכם פנימה אל תכולת הצנצנת – מספיק שמלפפונים נוגעים זה בזה – כדי לאכול את דפנות התא של המלפפונים ולהרוס לכם את ההתססה.

סיבה נוספת לאי הצלחה יכולה להיות שימוש במלפפון פצוע; חיידקים מבחוץ יכולים להתיישב על הפציעה ואחרי זה להמשיך לחגוג בתוך הכלי שלכם. עוד מקור לחיידקים לא רצויים הוא הפרח של המלפפון, לכן חשוב להסיר אותו מכל המלפפונים לפני שמתחילים.

בנוסף, חשוב להשתמש במים מסוננים או מינרלים. מי הברז בישראל מכילים כלור, ועדיף לסנן אותו שכן הוא מעכב ואף מונע את התפתחות החיידקים שאנחנו רוצים (תוספת הכלור חשובה כדי למנוע התפתחות חיידקים לא רצויים בצינורות ובמאגרים, כאן אנחנו בונים תהליך בו חיידקים מאוד ספציפיים כן רצויים).

הכי חשוב: שהנוזל יכסה לחלוטין את כל מה שבפנים! צילום: אסף אמברם

מלח מול חומץ
אם אי פעם שאלתם את עצמכם מה ההבדל בין מלפפונים במלח ומלפפונים בחומץ, הנה התשובה! כאשר מכינים מלפפונים במלח, כמו שאני מסביר היום, מתרחש תהליך של תסיסה שמוביל לתהליך של החמצה (כלומר, שימור בעזרת חומצה).

קודם כל יש תנאים לחיידקים המתסיסים להתפתח; הם באים, זוללים את הסוכרים שבירק ואז בתהליך מייצרים חומצה. החומצה הזאת משמרת את הירק ומונעת מחיידקים אחרים לגדול.

כשמשרים את המלפפונים בתמיסה מבוססת חומץ אנחנו מדלגים על התסיסה ומגיעים ישר להחמצה – החומצה מגיעה ישר מהחומץ, והיא משמרת את המזון, כלומר מונעת מרוב המיקרובים הלא רצויים לאכול את המלפפונים ולגרום להם להרקיב.

סוגרים את המכסה. צילום: אסף אמברם

מבחינה בריאותית, כאשר משתמשים בחומץ לא נוצרת החומצה הלקטית הבריאה שמתקבלת בכבישה בצנצנת, ולא מקבלים את הפרוביוטיקה האיכותית שמתקבלת בכבישה בקדירה. זאת מכיוון שהחיידקים הלקטיים לא יכולים לפעול בסביבה החומצית איתה מתחילים את ההחמצה.

מלפפונים בחומץ נראים אותו דבר מכיוון שכמו החומצה הלקטית, גם החומצה האצטית שבחומץ פוגעת בכלורופיל הירוק הבוהק של המלפפון והופכת את צבעו לדהוי.

ומוסיפים עוד מים – המים בתעלה הופכים את הכלי לאטום מחיידקים מבחוץ. צילום: אסף אמברם

מים בריאים
את מי הכבישה, המים בהם התססנו את המלפפונים, חשוב לשמור וכדאי לנצל. אפשר להשתמש בהם כתוספת טעם בתבשילים שונים או ברטבים לסלט (במקום/בנוסף לחומץ. מעולה בסלט תפוחי אדמה ובבורשט = מרק סלק), ואפשר לשתות אותם (מדוללים כמובן) בשביל הפרוביוטיקה החשובה שיש בהם.

מוצרי חמוצים תעשייתיים עוברים תהליך פיסטור לפני שהם מגיעים למדף, ובתהליך נהרגים כל החיידקים המועילים שאחראים לתסיסה. כשמכינים בבית החיידקים הטובים נשארים אתכם וכדאי מאוד להשתמש גם בהם ולא רק במלפפונים. יש הנוהגים לשמור מי התססה מכבישה אחת במקרר לטובת הכבישה הבאה, מוזמנים לעשות זאת.

חלק ממגוון התוספות שהמלפפונים אוהבים: שום, צ'ילי, שמיר. צילום: אסף אמברם

התוספות
הכנת מלפפונים חמוצים היא עניין של מסורת, ועל כן עולה השאלה: מה להוסיף? יש עשרות ואולי אף מאות תשובות שונות. שום פרוס, שמיר, סלרי, צ'ילי, זרעי חרדל, עלי דפנה או פלפל אנגלי הם רק חלק מרשימת המועמדים הצטרף למסיבה.

מה שמעניין הוא שגם חומרי הגלם שמצטרפים עוברים תהליך תסיסה בעצמם, וכך הטעם שלהם משתנה. אגב, הנה טיפ שקיבלתי מבשלנית רומנייה בשוק רחובות: אם צומח לכם שמיר בגינה, תנו לו לפרוח, ואז תוסיפו את פרחי השמיר לכלי. הם מוסיפים טעם מיוחד שאין בעלים הרגילים. אפשר גם לקנות זרעי שמיר ממשתלה ולהוסיף כפית מהם.

מעבר לתוספות בשביל טעם, עוד ירקות מוזמנים להצטרף למסיבה: קולרבי, לפת, גזר, סלרי, כרובית וכמובן עלי כרוב. פשוט תחתכו אותם גס ותוסיפו לקדירה.

וכעת למתכון! הכמות המדויקת של המלפפונים והמים משתנה לפי הכלי בו אתם מתסיסים. לתוך הקדירה הכנסתי 3 ק"ג מלפפון אותם כיסיתי ב2-3 ליטר מים מלוחים.

כמה פשוט להכין – ככה מורכב מה שקורה רחוק מהעין (לפחות את העבודה מישהו אחר עושה). צילום: אסף אמברם

מבצע מיוחד!

ארגנתי לכם הנחה מיוחדת על קדירת הכבישה הנהדרת בה אני משתמש בכתבה (בעזררתה הכנתה 4 נגלות מוצלחות מאוד של המתכון). קוד קופון oztelem10 מקנה לכם עשרה אחוזי הנחה על כל קדירות ההתססה של ג'מוקה. להזמנה ופרטים נוספים הקליקו כאן.

מתכון מלפפונים חמוצים במלח

טבעוני/פרווה, 10 דקות עבודה, שבוע עד שיש מלפפון חמוץ טעים, שלושה שבועות לפרוביוטיקה אופטימלית

מצרכים:

מלפפונים טריים, קטנים וצרים
מים, מינרלים או מסוננים (בריטה/מסנן חשמלי כלשהו), לכיסוי מלא של המלפפונים ותכולת הכלי
1-2 כפות מלח גס לכל ליטר מים ששמתם
(או כפית מלח לכל כוס מים)

תוספות (רשות – שימו איזה סוג שבא לכם):
4-5 גבעולי שמיר, קצוצים גס (ואם מצאתם פרחי שמיר בכלל טוב)
חופן שיני שום פרוסות
2-3 פלפלי צ'ילי פרוסים
חופן גרגרי פלפל אנגלי
2-3 עלי דפנה

אופן הכנה:

המלפפונים:

  • שוטפים היטב את המלפפונים במים ומסירים את כל שיירי הפרח שרואים עליהם. מומלץ גם להסיר את קצוות המלפפונים (בפרח יש אנזימים וחיידקים שעלולים להרוס את ההתססה).
  • אם המלפפונים טיפה עייפים, משרים אותם בכלי עם המון מים קרים מספר שעות – כדי שיתרעננו וימשכו פנימה עוד נוזלים.

מי מלח:

  • מערבבים את המים והמלח עד שהמלח מתמוסס לחלוטין בנוזל.
  • אם משתמשים במלח גס, מערבבים את המלח עם 1/2 ליטר מים חמים ואז מוסיפים 1/2 ליטר מים קרים, כדי שהמים שיוצקים על המלפפונים יהיו פושרים.

הכנה בצנצנת:

  • מעקרים את הצנצנת: מביאים סיר עם מים לרתיחה, מוסיפים למים את הצנצנות והמכסים. מביאים שוב לרתיחה. מכבים את הלהבה ומשהים 20 דקות עד שהמים התקררו.
  • מוציאים ומייבשים היטב בעזרת מגבת נייר.
  • שמים את המלפפונים בצנצנת כך שיגיעו עד 3/4 גובה. אם צריך אפשר לחתוך את המלפפונים שיכנסו.
  • אם שמים תוספות שונות, מפזרים אותן בין המלפפונים בשכבות.
  • יוצקים מעל תערובת מים ומלח עד לכיסוי המלפפונים. חשוב: כל תכולת הקדירה חייבת להיות מכוסה בנוזל, אסור שיהיה מגע עם האוויר. לשם כך מומלץ להשתמש בצנצנת עם צוואר (כמו צנצנת קפה נמס)
  • סוגרים ועוטפים בנייר עיתון מהודק עם גומייה (כדי שלא יהיה מגע אור ישיר). שומרים במקום מוצל מחוץ למקרר כשבוע עד שהמלפפונים חמוצים וטעימים.
  • אחרי שמוכן, שומרים את הצנצנת בקירור עם נוזלי ההתססה. נשמר במקרר חודשיים ויותר.

הכנה בפרמנטה – קדירת התססה:

  • מנקים את הקדירה, המשקולות והמכסה היטב היטב בעזרת מים חמים וסבון.
  • שמים את המלפפונים בקדירת ההתססה כך שיגיעו ל3/4 גובה.
  • אם שמים תוספות שונות, מפזרים אותן בין המלפפונים בשכבות.
  • מניחים מעל המלפפונים את המשקולות שבאות עם הקדירה.
  • יוצקים מעל תערובת מים ומלח עד לכיסוי המשקולות. חשוב: כל תכולת הקדירה חייבת להיות מכוסה בנוזל, אסור שיהיה מגע עם האוויר.
  • סוגרים את מכסה הקדירה וממלאים את התעלה המקיפה במים (לא משנה איזה).
  • משאירים במקום קריר ומוצל בבית למשך שבוע למלפפון חמוץ טעים ועד שלושה שבועות לפעילות פרוביוטית מקסימלית. שימו לב: בשיא הקיץ הסיכוי לפספס גבוה, אז מומלץ לבדוק את המלפפון אחרי שבוע לראות שהוא פריך ומוצלח.
  • מדי כמה ימים מסתכלים על התעלה ואם רואים שמפלס המים מתחיל לרדת – מוסיפים עוד למילוי.
  • אחרי שמוכן, מעבירים לקופסה רגילה ושומרים בקירור עם נוזלי ההתססה.
  • שימו לב: ייתכן ותראו שכבת קצף לבנה כשתפתחו את הקדירה, זה בסדר גמור, פשוט מסירים אותה וממשיכים הלאה בחיים.
  • נשמר במקרר חודשיים ויותר.

הכתבה הוכנה בשיתוף עם ניב באוך מחברת Jammoka ג'מוקה, אשר מייבאת לארץ את פרמנטה – קדירות להכנת ירקות מותססים

רוצים לקבל עדכונים בפוסטים הבאים שלי? כתבו את כתובת המייל שלכם בתיבה מצד שמאל למעלה

לעוד סיפורים ועדכונים ממעבדת המטבח שלי עקבו אחרי באינסטגרם @oztelem וגם בפינטרסט

לעוד מתכונים של מאכלים שממש לא צריך לקנות:
צ'ימיצ'ורי עשבי תיבול ארגנטינאי
מטבוחה מרוקאית נהדרת
חזרת ביתית חריפה
כרוב כבוש במלח

Print Friendly, PDF & Email
שתפו:

277 תגובות

  1. תודה עוז על הכתיבה מרחיבת הדעת שלך.
    האם אפשר בקדרת הכבישה לכבוש כמות קטנה מהמקסימום, למשל 2 ק"ג בלבד?

    • היי ורד 🙂
      בהחלט! ניתן למלא את הקדירה גם עד 3/4 או עד 1/2 גובה. הכי חשוב שהמלפפונים יהיו מכוסים.

      • מהנסיון האישי שלי, זה לא מומלץ. יש חשיבות ליחס בין מסת הירק-למסת המים-למסת החלל הריק שמשאירים בכלי. למשל, צריך חלל ריק בכמות מסוימת ולא יותר, על מנת שהחיידקים האווירניים (אלה שצורכים את החמצן) יצליחו לכלות את כמות החמצן בכלי והתסיסה תעבור לשלב האנאירובי, שהוא חשוב (כי הוא מה שיוצר את התנאים שלא מאפשרים התפתחות של חיידקים פתוגנים). כבר זרקתי כמה נאגלות כאלה לפח בהן אחרי שהשארתי חצי קדירה ריקה, עד שהבנתי איפה טעיתי.
        מצד שני, בן אדם אחד הוא לא סטטיסטיקה… אשמח לשמוע מניסיון של אחרים אם היתה להם חוויה אחרת.

        • היי שירה 🙂
          תודה רבה על ההרחבה.
          ורד – נראה לי שבשביל ללכת על בטוח גם אם לא שמים ממלפפונים עד מלוא הקדירה כדאי שמפלס הנוזלים יהיה כמה שיותר גבוה. אני תמיד ממלא את הקדירה כמעט עד הסוף, הנחת יסוד שלי הייתה שהפחמן הדו חמצני שמייצרים החיידקים ידחוק החוצה את החמצן.
          אם שירה מדווחת שזה לא עבד לה עדיף לא לקחת סיכונים (מה גם שזה אותה עבודה למלא חצי קדירה וקדירה שלימה..)

          • אלישע עזריאלי

            שלום עוז!
            תודה רבה על במתכון המפורט אני עושה חמוצים בצנצנת וואקום האם למלאות עד הסוף בלי להשאיר אוויר או שאפשר להשאיר טיפטיפה אוויר

          • היי אלישע
            בשמחה!
            אפשר להשאיר טיפטיפה אוויר =]

          • לפעמים מי ההחמצה הופכים ללבנים ועל המלפפונים מופיע כתמים לבנים.
            האם זה חלק מתוצרי ההתססה?

          • חיובי, אין מה להתרגש. כל העוד המתפפונים פריכים ומריחים טוב הכל בסדר

        • גם מהנסיון שלי זה נכון

      • אני חושב שאפשר למלא חלקית את הצנצנת כמו שמישהי שאלה כאן.
        רק הבעייה היא שהמלפפונים צפים ועולים למעלה
        ואז יש סיכוי שאיזה מלפפון סרבן יבצבץ ויציץ מעל פני המים, ואז הוא מסכן את כל החברים החמוצים שלו.
        ולכן הפתרון אולי עם משקולת בתוך המים שלא תאפשר לאף חמוץ מכחיש חיידקים להפר הוראות ולצוף מעל המים

        • נראה לי שבשביל זה עדיף צנצנת עם צוואר, כמו שעז כתב. אפשר גם לצופף את המלפפונים בצנצנת כך שיחזיקו אחד את השני מתחת למפלס המים.

  2. לפי דעתי ועוד כמה מביני דבר המלפפונים הכי שווים.הכי טעימים נמצאים במושב אחיטוב אצל משפ' זהבי

    • תודה על המידע מיקי =]

      • עז שלום, סבתא שושנה היתה מחמיצה את המלפפונים בצנצנת, בשמש במרפסת, עם חלה מתחת למכסה באזור של צוואר הצנצנת. המלפפונים היו מעולים. האם אתה יודע למה? וגם למה לא צריך במתכון שלך?

        • היי זהר =]
          קראתי על הרבה שיטות שתומכות בתסיסה – לחם ואםילו תוספת של גרגרי חומוס.
          בסוף אני לא מתווכח עם מה שעובד, ופשוט יש כנראה כמה דרכים להגיע לתוצאות מוצלחות

          • מילאתי את הצנצנת עד הסוף, ומצטברת שלוחית מתחת לצנצנת (אין אטימה מלאה של המכסה). חוששת שהמים ירדו מתחת למפלס המלפפונים. האם אפשר לפתוח את הקופסה באמצע התהליך ( אחרי יומיים) ולמלא עוד מי מלח או שזה יפגום בתהליך?

          • לגמרי אפשרי, הכי חשוב שיהיו מכוסים במי מלח

    • חשוב להזכיר שצנצנת צריכה להיות מחוטאת ושלא יהיה מגע יד לעבוד עם כפפות ולא נהרס כלום

  3. שלום רב, מדהים ומהנה ומעשיר איך אתה כותב ומסביר. נהנית ברמות. אפשר לקבל מתכון למלפפונים בחומץ? אצלנו חצי אוהבים במלח וחצי בחומץ תודה

  4. היי עוז תודה על הטיפים ועל המתכון הסביר לי למה היו לי כמה פאשלות. ולעצם העניין
    האם יש להשאיר את המלפפונים בפרמנטה בחוץ או יש להכניס אותם למקרר?קצת קשה להכניס כלי כזה למקרר.

    • היי אחינועם =] בשמחה!
      אין צורך לשים את הקדירה במקרר, חשוב רק שזה יהיה מקום מוצל ויחסית קריר בבית.
      אחרי שהם מוכנים מעבירים לקופסאות עם הנוזלים ואז שומרים בקירור. בהצלחה! עדכני איך יוצא עכשיו

    • היי אחינועם כתום שבוע אפשר להעביר את המלפפונים לצנצנות קטנות יותר ולהוסיף מים וכך נפתרת בעית המקום…

  5. היי עוז.
    כאחד שרק מתחיל להתנסות בבישולים במטבח.
    אני ממש נעזר במתכונים שאתה מפרסם, הם מדויקים ברורים ולא פחות מזה להדיוט כמוני יוצאים גם טעימים.
    תודה על פוסט מעמיק בנושא כל כך בנאלי של הכנת חמוצים.
    הפעם הלכתי לפי שיטתך ולא הוספתי מעט חומץ כמו שמופיע במספר מתכונים.
    כנ״ל גם לא העמדתי את הצנצנת במטבח עם חשיפה לאור.
    ולבסוף קבלתי טיפ ממוכרת ערביה ליד הישוב בו אני גר כדי למנוע את הקרום הלבן שיש מתהליך התסיסה להניח מספר עלי גפן טריים מה שמנע זאת.
    אני עדיין לא בטוח אם לא הפרעתי בתהליך התסיסה.
    יצא מעולה!

  6. התססה בצינצנת רגילה. לסגור עם איתון כידי למנוע חדירת עור, זה ברור. ומה עושים עם פליטת גזים שצריכה להיות בתהליך התססה. לא לסגור עם מכסה? לא הבנתי איך לעשות נכון.

    • היי ילנה =]
      פליטת הגזים במלפפונים חמוצים הרבה פחות אגרסיבית לעומת פליטת גזים בהתססות אחרות, ללמשל גרוב כבוש.
      מומלץ להשתמש בצנצנת קפה של טייסטרס צ'ויס – ואז יוצאים ממנה קצת גזים במהלך התסיסה אבל עדיין נוצרים חמוצים טעימים.
      בהצלחה!

      • הי עז,
        כתיבה מרנינה ומלאת השראה.
        מיד רצתי לקנות עלי דפנה!
        שאלה – התכוונתי להחמיץ בתוך צנצנת זכוכית עם ואקום, כזו מאיקאה. האם לסגור עד הסוף ולא לאוורר מדי פעם/יום?

        • היי נוגה 🙂
          תודה רבה!
          אם בצנצנת יש וואקום מלא אכן חשוב לפתוח אותה לשנייה מדי יומיים לשחרר לחץ. צנצנת הזכוכית עליה המלצתי בתגובה מעל (של טייסטרסט צ'ויס) לא אטומה לגמרי ולכן מתאימה להתססה בלי פתיחה/סגירה

          • כן, ככה הבנתי, רק רציתי לוודא. הצנצנת של טייסטיירס צ'ויס לא תניב מספיק לחמוצופילים בבית שלנו 🙂

            שבת נהדרת ותודה על התגובה במהירות האור!
            נוה

          • בכיף =]

  7. היי, אני לא מבינה למה אחרי העיקור של הצנצנת צריך לייבש עם מגבת נייר.במילא מכניסים שוב מים לצנצנת ומגבת נייר יכולה להכניס חיידקים לא רצויים.האם ניתן פשוט לשפוך מים רותחים לצנצנת במקום להכניס את הצנצנת לסיר?ולא לנגב אחכ? תודה!

    • היי נועה 🙂
      אם את מכינה את החמוצים ישר אחרי העיקור אז לא חייבים לייבש. אם עובר זמן מה עדיף לייבש לפני שמתחילים למלא.
      בהצלחה =]

    • השיטה הפשוטה לעקר את הצנצנת היא, להניחאותה על משטח ולהזרים אויר חם , בטמפרטורה גבוהה, בעזרת מייבש שיער, במשך כדקה. הטמפרטורה שמדדתי הייתה כ 120 מעלות!

  8. מכמה מקורות (כולל סבתא) ראיתי שצריך דווקא לשים את הצנצנת בשמש או באדן החלון , הפוך ממה שרשום בכתבה לעטוף בנייר אוטם ולשים במקום מוצל בבית…
    איפה נמצאת האמת? 🙂

    • היי אור 🙂
      האמת נמצאת בכל מקום! צריך רק להיות תפוח אליה
      ובנימה פחות פילוסופית 😉
      שתי השיטות עובדות. התססה באדן החלון מהירה יותר, ואורכת יומיים שלושה במקום שבוע.
      כל שיטה תניב טעמים טיפה שונים בחמוצים בגלל הטמפרטורות השונות.
      ממליץ שתמלא שתי צנצנות, אכן תכין כמו שסבתא ממליצה, אחד תכין מגולגל בתוך נייר עיתון
      ומה שיותר טעים לך תמשיל להכין בפעמים הבאות
      בהצלחה!

      • D! פה ועכשיו

        זו תשובה טובה, אני גם תהיתי בנושא מאחר והמתכון המסורתי שקיבלתי דרש שמש וחום.
        אבחן את הנושא
        ומנצל את התת-תגובה שלי פה כדי לומר תודה על פוסט מעולה ומקיף

  9. היי עוז
    תודה על המתכון. הפעם הראשונה יצאה מדהימה, אז עשיתי שוב עם גרגירי חרדל צהוב ופלפלים שטה יבשים וגם השתמשתי במים מבריטה.
    פשוט, חבלז. לוקח בהליכה כל מלפפון חמוץ מקופסא.
    הדבר הקשה פה זה להמתין בסבלנות!?

    • היי אפי 🙂
      תענוג לשמוע! תודה ששיתפת.
      מסכים איתך לגמרי – שלי נגמרו בצ'יק, באמת צריך להכין עוד נגלה 😉

  10. הי עז, נראה שהתקדמת בנושא הבישול מאז שקראתי כתבות שלך בפעם הראשונה. למשל הסברי רוטב העגבניות שלך נחמדים וכעת היגעתי למלפפונים החמוצים. כאחת שמבשלת ומכינה כבר שנים רבות מאוד אוכל (כמה עשרות שנים טובות) רציתי להוסיף קצת על מתכון המלפפונים החמוצים שלך כהמלצה: קצת גרגרי חרדל למי שאוהב, וכף או שתיים של חומץ הדרים או חומץ נייטראלי אחר לכל הנוזלים ביחד כדי שהמלפפונים לא ירקבו וישארו קשים. לא מספיק רק ורק אלא גם וגם. אפשר להוסיף גם עלי דפנה לכל זה, זה לא מזיק בכללä זה יכול להיות טעים מאוד למי שאוהב. אבל מה שמצא חן בעיני הוא הכלי שבו אתה מכין מלפפונים. זהו כלי שהיכן שאני גרה מכינים בו כרוב כבוש ושמים במרתף הממוזג לחורף כדי שיהיה מה לאכול לבשר עם הכופתאות מתפוחי האדמה… בדרך כלל אני מאכסנת את המלפפונים בתוך צינצנות זכוכית- אם זה הרעיון לשנות אז אשנה בקרוב מאוד. העונה של המלפפונים בקטנים עומדת להיגמר ומגיעים רק מלפפוני ענק שאני שונאת אבל אין משהו אחר או רק מלפפונים קטנים ביותר שהם יקרים יחסית אבל ניתן להחמיץ גם אותם הניסיון שווה. תודה על הרעיון.
    בברכת שנה טובה וחג שמח
    שרה אנגל

  11. עוז שלום,
    כבשתי מלפפונים בפרמנטה בקפדנות לפי ההנחיות שלך, מלפפונים גדולים.
    הוצאתי אותם לאחר 3.5 שבועות והם יצאו רכים מאוד והטעם לא משהו, יותר חמוץ ממלוח.
    לפי אחד המתכונים וההמלצות, דקרתי אותם.
    למה הם יצאו לי רכים ומה אפשר לעשות על מנת שיצאו קשים ועם טעם מלוח יותר?
    אודה על תגובתך המהירה.

    מרטין

  12. עוז שלום
    תנסה להוסיף למלפפונים שלך גם גבעולים של טראגון
    ניראה לי שבגאורגיה וארמניה מוסיפים אותם, יוצא מושלם

    אולגה

  13. תודה רבה על הכתיבה המעניינת והמלמדת.

  14. בוקר טוב עוז
    אני עושה כבר שנים בדיוק אותו הדבר אבל במקום פלפל שאטה יבש אני מוסיפה פלפל חריך ירוק טרי ועלי סלרי, יוצא פגז
    תודה על ההסברים המפורטים אין עליך, אני עוקבת אחרי מתכונייך באדיקות והדבקתי הרבה מחבריי במעקב אחרי הפוסטים והמתכונים שלך.

  15. היי,

    מדריך מצוין תודה רבה, יש לי שאלה האם אפשר לכבוש גם זיתים בקדירת כבישה? או שזה תהליך שונה.

    • היי אביב
      תודה רבה!
      זיתים זה סיפור אחר לגמרי עם הרבה יותר התעסקות (מודה שזה משהו שטרם צלחתי בו)

  16. להוסיף למים חתיכת לחם.השמרים מתחילים את תהליך התסיסה.
    אין אפס,אין מלפפונים רכים.
    כעבור שלושה ימים,כשהמים שינו גוון אפשר להוציא את הלחם.כנ"ל עם כרוב כבוש.
    להוסיף גזר וסלרי.

  17. הי עז. הכתבות שלך כתובות לעילא ומעוררות השראה.
    אני בעיצומו של תהליך ההחמצה בצנצנות זכוכית. מיחאתי את הצנצנות עד הסוף וסגרתי במכסה. לאחר יומיים הנוזלים מתחילים לברוח. האם כדאי לפתוח ולהכניס מי מלח טריים?

    • היי קובי
      תדה רבה על המילים החמות!
      אם אתה מבחין שהמלפפונים לא מכוסים בנוזל – כן (ומהר – שתהיה חשיפה מנינימלית לאויר)

  18. כבישת זיתים.קצת עבודה.אבל….התוצאה שווה.
    לדפוק את הזיתים כדי שיהיה בהם חריץ.הילדים עושים את זה בכיף.
    להשרות במים.להחליף שלושה ימים ,כדי להוציא את המרירות.
    להכניס לכלי,פלפל חריף,שום,ותמיסת מלח.
    לחכות בסבלנות.
    כדאי.
    אני מנערת את הצנצנת מידי פעם.לא יודעת למה.הרגל.
    בתיאבון

  19. היי עז,

    גם אני מנערת (הופכת מצד לצד) את הצנצנת, מדי יום, כך למדתי מאמא.
    משתמשת במלפפונים אורגניים, הם קשים יותר וטריים יותר, בד"כ.
    משתדלת לפשט את התהליך: שקית שמיר, ראש שום חצוי (לא קלוף), שניהם חצי בתחתית הצנצנת
    וחצי מעל המלפפונים. במרכז פלפל ירוק חריף, חצוי לא עד הסוף. ממלאה מים כמעט עד סוף הצנצנת.
    חצי כפית מלח שולחן לכל כוס מים. והכי הכי, להוסיף כפית סוכר. בסוף בסוף שלושה סיבובים, ישירות מהבקבוק, של חומץ (משתמשת בחומץ תפוחים). המלפפונים נשארים תמיד קשים.

  20. עשיתי, יצא מושלם!
    תודה!

  21. היי עוז!! תודה על הבלוג המהמם שלך!! מעורר השראה 🙂
    רציתי לדעת אם יש בעיה עם שמיר שום וחלקיקי פלפל שמרחפים על פני המים..? הם גם עלולים לפתח עובש?

    • היי הודייה 🙂
      כיף שאהבת ותודה על המילים החמות!
      ליתר ביטחון עדיף לדוג החוצה מה שצף

  22. היי עוז,

    אם אני רוצה לשמור את מי ההחמצה להחמצות הבאות, איך היית ממליץ לעשות זאת?

    תודה!

  23. תודה רבה על המתכון. האם אפשר לחתוך את המלפפונים כדי שיתאימו לצנצנת או שחייבים שהם יהיו שלמים? כי מאוד קשה למצוא מלפפונים שיתאימו בדיוק…

  24. הי עוז, להכנת מלפפון בחומץ, לא הבנתי כמה חומץ לשים ביחס למים?
    תודה

  25. הי עוז 🙂
    האם אפשר להכין את החמוצים עם מלפפונים מקולפים?
    תודה 🙂

  26. אהלן עז,
    קראתי את שני הטורים (המלפפונים והכרוב) וההסברים המפורטים שלך הציתו לי את הדמיון, אז המשכתי לקרוא ולחפש עוד מידע באינטרנט.
    בסופו של דבר רכשתי לעצמי את הקדירה של ג'מוקה (היי, מתנה לחג!) ועוד ספר על יסודות ההחמצה ללמוד ממנו ולהעמיק.
    עשיתי משאל משפחתי והוחלט שהניסיון הראשון יהיה מלפפונים חמוצים, ומשם נראה.
    🙂
    אז רציתי להגיד הרבה תודה!!

  27. הי, תודה על המתכון המפורט.
    ניגשת לעשייה.
    שאלונת:אפשרי מלח גס הימלאיה(ורוד)?

  28. היי, אם לאחר כשלושה שבועות מתפתח החיידק הפרוביוטי, אז זה שמעבירים למקרר אחי שבוע לא פוגם בתהליך?

    • היי תומר =]
      החיידקים הפרוביוטיים מסתדרים מצויםן עם הקור של המקרר, חום גבוה הורג אותם

  29. עוז שלום.
    כמה שאלות:
    1. האם תוכל לומר משהו על "מלפפונים אדמה", שנמכרים בעונה במקומות מסויימים ובמיוחד אצל הערבים. מקובל לחשוב שהם מיועדים להחמצה. מה משמעות האדמה? מנסיוני הם אידיאליים להחמצה.

    2. כתבת שיש להיזהר מלפצוע את המלפפונים טרם ההחמצה. מצד שני בפרק "הכנה בצנצנת" סעיף 3 אתה כותב שאפשר לחתוך ולסדר בצנצנת. יש כאן סתירה, לא?

    3. האם הפרמנטה טובה לכל החמצה? היכן קונים את הפרמנטה ואיך מקבלים את ההנחה שהבטחת? (אני גר באזור חיפה).

    • היי יניר 🙂
      1. הכוונה למלפפונים עונתיים, נקראים כל מלפפון בלאדי, שלא גדלים בחממה כמו מרבית המלפונים אלא גדלים בשטח (להלן, אדמה). אם מצאת כאלו והם פריכים רעננם ומלאי טעם אז אכן הם מעולים להחמצה.
      2. נקודה טובה, אחדד: אם נתקלת במלפפון פצוע, יכול להיות שבפציעה הזו הצטברו חיידקים פחות טובים שניצלו את הפרצה והם יכולים לקלקל את ההתססה. לכן, בכללי, עדיף לא להכניס להתססה אזורים פצועים, וגם לא לייצר פציעות כאלו. עם זאת, מכיוון שאת המלפפונים חוצים בסמוך להעברה לקדירה או לסביבת ההתססה, לא לא מספיקות להיווצר באזורים חתוכים מושבות שיהרבו את ההתססה (כי ישר מעבירים למי המלח). מקווה שזה עזה סדר.
      3. קדירת ההתססה טובה לכל סוגי ההתססות. הנה הלינק להזמנת הקדירה עם ההנחה: https://goo.gl/njbWFE

  30. שלום עוז!
    תודה על הכתבה המפורטת והנפלאה.
    אני מכין מלפפונים עם 4 כפות מלח לכל ליטר מים. יוצא מאוד טעים.
    1. האם יש כמות מלפפונים מומלצת ליום מבחינה בריאותית? (בסוף נכנס לגוף הרבה מלח)
    2. האם החיידקים הפרוביוטיים מופיעים אחרי 3 שבועות גם אם אני מכניס למקרר אחרי שבוע? או שצריך להישאר בחוץ?
    3. בשימוש חוזר עם המים האם מוסיפים תבלינים ובאיזה יחס לפעמים הקודמות?

    • היי זאב 🙂
      שמח שאהבת! בשמחה רבה
      1. לא יודע
      2. בטמפרטורות של המקרר התפתחות החיידקים הממש טובים היא מאוד איטית. עדיף להשאיר בחוץ לפחות שבועיים
      3. תבלינים זה תמיד לפי הטעם, יכול להוסיף שוב אם מרגיש שלמים אין טעם מתובל

  31. היי עז,
    הכנתי את המתכון שלך ולי היה חסר קצת מלח אבל יצאו משגעים וכמו של הסבא של האיש שלי (הוא אגב היה מוסיף פלפל חריף ירוק רצועות של גזר,שיחמיצו גם)
    לגבי המלפפונים בחומץ, יש מצב לקבל מתכון מדוייק? אני מהמשןגעים הבודדים שאוהבים אהבת אמת מלפפונים בחומץ וקשה לי להשיג אצלנו(אטלנטה) המון המון תודה!

  32. עז שלום, האם יש לך מידע או נסיון להשארת המלפפונים בקדירה למשך כמעט 4 שבועות?
    (לא מרצון….)

  33. לנושא הבריאות … מלח לאורך זמן יכול להמית. לכן אפשר לאהוב מלוח , אך לא לטעון שזה בריא.

    • לא טעמתי שהמלח במלפפונים הוא בריא, טענתי שהחיידקים שנוצרים במהלך תהליך ההתססה בריאים.
      במילים אחרות: התועלות הבריאותיות של אכילת מלפפונים חמוצים במלח, לעומת מאכל אחר שלא עבר את תהליך ההתססה ומכיל כמויות זהות של מלח הרבה יותר גדולות
      כמובן שמומלץ לצרוך במידה כמו כל דבר, וככל שמתאפשר לנסות להתסיס בפחות מלח.

  34. היי עז,

    יוצאים לי מלפפונים חמוצים נפלאים. אבל שמתי לב שאחרי כמה שבועות (בודדים) משהם מוכנים, המלפפונים מפתחים טעם לוואי קצת מבאס (במקביל להצטברות של משקע לבן בצנצנת, אולי זה קשור).
    תהיתי אם יש טכניקה להמנע מהתופעה הזו.

    תודה!

    • היי גוני 🙂
      הם מכוסים בנוזל בזמן שאת מאחסנת אותם בקירור?
      אולי זה קשור

      • מכוסים היטב. גם הפריכות נשמרת טוב. אבל המשקע הלבן ממשיך להצטבר וטעם הלוואי מגיע אחרי שבועיים-שלושה. וזה קרה לי לפחות שלוש פעמים 🙁

        • תהליך דומה קורה כשמכינים יין – אחרי תקופה השמרים מתים ושוקעים לתחתית.
          מניח שזה דומה למה שקורה פה. אין לי פתרון קסם לצערי
          אולי כדאי לנסות להוסיף פעם ב.. איזה מלפפון טרי לצנצנת כדי שיהיה למי שחי שם מה לאכול. לא בדקתי

  35. שלום עוז,
    תודה רבה על המתכון! קניתי את הקדרה של 5 קג ומאז עשיתי רק לימונים כבןשים שיצאו נפלא,אבל בקיץ לא ידעתי מה לכבוש(כי כרוב ולפת וכל השאר הן ירקות חורף).
    בהכנת המים+מלח יש בעיה שהמלח לא נמס במים ונשאר למטה.מה עושים עם זה?במיוחד שמילאתי כבר בקדירה מים מומלחים ואז נשאר לי להוסיף נניח עוד חצי ליטר אחרונים והכנתי ליטר ואז כשאני שופכת חצי ליטר,המלח נשאר במיכל…רציתח גם לעת כמה קג מלפפונים נכנסים לקדירה כזו?
    תודה רבה!
    מה עוד אפשר לכבוש בקיץ?
    נועה

    • היי נועה 🙂
      בשמחה רבה!
      מה שאני אוהב לעשות כדי לתפוח את העיית ההמה של המלח הוא להמיס את כף המלח ב-1/2 ליטרמים רותחים, ואז לצנן אותם עם 1/2 ליטר מים קרים/קרח. יכולה לחזור על זה בכמויות קטנות יותר.
      משקל המלפפונים תלוי בגודל שלהם, תוכלי למלא ביותר מלפפונים קטנים למשל. אז תקני לפחות 4 ק"ג ותראי איך את מצליחה לתמרן אותם בפנים.
      בקיץ אפשר לכבוש פלפלים, סלרי, כרוב, עגבניות, גזר ובטח עוד כמה ירקות קשים. אכן זיא תקופת הכבישה הוא בחורף אבל בקטנה.
      בהצלחה!

  36. היי עוז.
    בפעם הראשונה הכנתי עם מלפפון בייבי, ויצאו מעולים ופריכים.
    בפעם השנייה הכנתי עם מלפפונים רגילים, אבל בחרתי בקפידה את הצרים והקשים ובכ"ז אחרי הכבישה הם יצאו רכים מאוד. באסה 🙁
    אגב בשתי הפעמים מילאתי מים כמעט עד הסוף ובמהלך התסיסה חלק מהמים טפטפו החוצה.
    מה אפשר לשפר לפעם הבאה?

    • היי נדב
      שמח לשמוע את ההצלחה הראשונה
      כמה זמן כבשת בניסיון השני? והאם המלפפונים עדיין היו מכוסים בנוזל בסוף?

  37. בערך שבוע. כרגע הם בתוך הנוזל אבל המפלס לא מגיע עד לסוף הצנצנת.
    קראתי באתר אחר שאולי זה בגלל שקטמתי להם את הקצוות. נשמע הגיוני?

    • היי, יכול להיות שזה בגלל המפלס שירד.
      כשהובדים עם צנצנת חשוב לזכור שהאטימה שלהן לא הרמטית, ולכן יש סיכוי גבוה יותר לקלקול
      לגבי הקצוות – אני בספק, הקצוות מכילים אנזימים שדווקא עשויים להרוס את תהליך התסיסה.

  38. ידוע לי שההחמצה צריכה להיות בשמש זה נכון או שזה טעות ? דרך אגב תודה רבה על כל המתכונים

  39. היי עוז
    אחרי שמלאתי בקפדנות את ההוראות לכבישת כרוב בפרמנטה ואחרי שפעמים כבר יצא כרוב כבוש מעולה, החלטתי לנסות כבישת מלפפונים. לצערי לא ממש הצלחתי. מילאתי שוב אחר ההוראות בקפדנות. המלפפונים יצאו אחרי שבועיים כשהם מכוסים בשיכבה לבנה של עובש (שטפתי את השיכבה הלבנה מתחת לזרם מים). זה מוזר כי המים היו נקיים מעובש ולא היתה שיכבה לבנה על המים, והטעם גם מוזר, לא יודעת להגיד עם הטעם מקולקל, לא מרגיש לי מקולקל רק מוזר. חלק מהמלפפונים שמרו על פריכות וחלק נהיו מאד רכים וכאילו אין להם תוכן בכלל רק מין קליפה מצומקת. דאגתי לשים מלפפונים טריים. הוספתי שום פלפל צ׳ילי ומעט גרגיר חרדל.שקלתי את המלח והשתמשתי במים מינרלים. יש לך אולי תובנות עבורי למה נכשלתי 🙁 ? ומה לעשות בפעם הבאה כדי להצליח יותר?

    • היי אביבה
      מניח שהאשם הוא מזג האוויר – בהנחה שעשית הכל טוב והמלפפונים היו מכוסים במים לכל אורך התהליך, כנראה הכבישה נכשלה בגלל הטמפרטורה.
      להבא נסי לכבוש זמן קצר יותר, למשל שבוע ולא שבועיים ככה הסיכוי לקלקול נמוך יותר
      אחדד את זה במתכון ותודה על המשוב. שמח לשמוע על הצלחותייך עם הכרוב

  40. הי עז, כבר הכנתי פעמיים בקדירה, פעם יצא נפלא ופעם אחרונה, בקיץ זה, זרקתי הכל, בדומה לדיווח של אביבה …. היום הכנתי שוב, וקראתי את התשובה שלך עם ההצעה לקצר זמן , אבל לא יודעת מה כדאי לעשות – בהוראות כתוב שלחידקים הפרוביוטים נדרשים 3 שבועות – האם ידוע לך אם בקיץ זה קצר יותר? גם שבוע? שבועיים? או שפשוט צריך לוותר עליהם….

    • היי גניה
      מצד אחד צריך זמן ממושך כדי להגיע לפרוביוטיקה הכי איכותית – את זה אנחנו יודעים מבדיקות שבוצעו על כרוב במקומות קרים כמו גרמניה ופולין.
      מצד שני בארץ חם מדי כדי לאפשר תסיסה ממושכת בחודשי הקיץ.
      לצערי לא יודע לומר לך תשובה מדויקת כי אין לי איך לבדוק נוכחות חיידקים לקטובצילייים במלפפונים שהותססו שבוע במזג אויר ישראלי.
      יכול להיות שיש, יכול להיות שאין. לא יודע.

  41. תודה, חששתי שכך הדבר. ולרגע לא חשבתי שיש לך מעבדה לבדיקת פרוביוטיקה…..

  42. ישראל - צרפת

    תודה עוז,
    למדתי ממך הרבה על כבישת מלפפונים במלח. אלה של אבי היו מצוינים ולמרות שהיה תושב רחובות, נהג לקנות אותם בשוק רמלה בטענה שהם טובים יותר שם, אבל זה היה לפני 30 שנה. אני מבין שבריאות מאוד חשובה לך כי אתה משתמש בכד תסיסה גרמני די יקר (נועד במקורו לכבישת כרוב) כדי לקבל תוצאה אופטימלית, אבל, העיקר נשאר המוצר, כמו כל מה שנוגע לתזונה. אם אתה קונה, ואפילו ישירות מהמגדל, לעולם לא תידע איך גידלו אותו, עם איזה חומרים, ועם איזה מים השקו אותו (מלפפון = % 99 מים). אם תטעם את המלפפונים שאני מגדל בגן הירק שלי אתה תגלה טעם חדש שמעולם לא תמצא, לא בשוק, לא בסופר מרקט ולא בשום חנות טבעונית. למה ? כי אני לא מחפש פרודוקציה. אני לא מוכר מלפפונים. אני קוטף, אוכל ומחלק את העודף. מכניס לצנצנת 10 דקות אחרי הקטיפה. זו הדרך היחידה להגיע למוצר הטוב, הטרי והטעים ביותר. אז אם תגיע פעם לנורמנדיה בקייץ, אני מבטיח לך חוייה מלפפונית בלתי נשכחת.

    • תודה רבה על המילים החמות!
      בשמחה רבה תמיד
      יש לך זכות גדולה לגדל ירקות וליהנות מהם בשיא טריותם ואיכותם!

  43. עוז שלום
    נרשמתי לרשימת התפוצה וברצוני לשאול : האם אפשר לשלב מלח וחומץ ביחד ואם כן מה היחס לליטר מים?

    • היי חנה
      ברוכה הבאה =]
      בהחלט
      אותה כמות מלח, על כל 3 כוסות מים כוס חומץ, זמן השרייה (כבר לא התססה) יומיים

  44. היי! על הפעם הראשונה יצאו נפלאים! כה נפלאים שאני רוצה להשתמש בנוזל שלהם לצנצנת הבאה. האם עליי להוסיף עוד משהו מלבד הנוזל הקודם(שהיה במקרר) ?האם הוא לא קיבל חיידקים חשדים שיכולים להפריע לתהליך? האם יכולה להתמש בשמיר ובשום של הנוזל הקודם? תודה מראש!

    • היי מיכלי
      ממש שמח לשמוע! כל הכבוד!
      בגדול יכולה להשתמש, ממליץ להוסיף שמיר ושום רעננים בנוסף.
      ממליץ לטעום את המים – אם הם פחות מלוחים ממה שהם היו בהתחלה תוסיפי עוד קצת מלח (המלפפונים עצמם משחררים מים לתערובת ומדללים אותה)
      בהצלחה!

  45. שלום עוז,
    נהנית מהתמכונים וההסברים 🙂
    הכנתי מלפפונים במלח לפני יומיים והמים עכורים… זה נורמלי? מה אתה ממליץ לעשות? המלפפונים היו טריים ממש והצנצנת עוקרה סגורה הרמטית…

    • היי איילת =]
      תודה על המילים החמות
      מים עכורים זה בסדר גמור כל עוד המרקם הטעם והריח של המלפפונים תקין

  46. היי עז,

    הכנתי אתמול את הכרוב בקדירה ומלפפונים בצנצנת 🙂
    מתי המלפפונים יהיו מוכנים?
    והאם אני צריכה לפתוח את הצנצנת מדי פעם?
    תודה!

    • היי אביבית =]
      שמח מאוד לשמוע!!
      המלפפונים מוכנים תוך שבוע ככה, כשהכנתי אותם בצנצנת לא היה צורך לפתוח את אותה מדי פעם – אבל זה מאוד תלוי אבל בסוג הסגירה שלה
      אם היא אטומה לגמרי, כן כדאי לשחרר טיפה לחץ פעם ביומיים ככה

  47. היי עוז,
    יצא לי לאכול בויטרינה מלפפונים חמוצים בטעם קצת שונה מהרגיל, יותר אמריקאי כזה.
    אני חושב שהם היו בחומץ (הטעם היה בין מלפפון בחומץ למלפפון במלח)
    יש לך מושג באיזה סגנון הם הוכנו?
    תודה רבה מראש!

    • היי שי =]
      לא מכיר את החמוצים שלהם
      בדרך כלל חמוצים בסגנון אמריקאי מכילים סוכר חומר זרעי חרדל ושמיר

  48. היי עוז,
    בדיוק מכינה את המלפפונים לכבישה נוספת (הפעם בקדירה)
    כדאי להשתמש במים שנשארו לי מכבישת כרוב (שמרתי במקרר כמו שהמלצת)?

    הכרוב יצא מושלם בקדירה אגב והמלפפונים בצנצנת – וואו, תודה על המתכון!

    תודה!

    • היי אביבית 🙂
      שמח מאוד לשמוע על הצלחותייך!
      הכי בטוח זה לשים קצת מהמים ולא להשתמש בהכל
      בכבישה ריכוז המליחות שלהם משתנה בגלל נוזלים שיוצאים מהכרוב. אז תוספת של כוס מי כבישה לקדירה שלמה זו כמות טובה בעיני (ואגב, מי הכבישה נהדרים לעוד המון שימושים, מזינים מאוד)

  49. הי עוז
    הכנתי לפי המתכון שלך מלפפונים במלח בצנצנת והם יצאו מושלמים ונגמרו במהרה. לאור ההצלחה הכנתי בשנית, אלא שהפעם מלווה את התהליך תסיסה בלתי פוסקת וריח לא נעים מהמלפפונים. האם הריח מעיד על קלקול?

    • היי ליאת
      שמח לשמוע על הצלחתך!
      אם הריח לא נעים – ואחרי שהכנת נגלה מוצלחת את יודעת מה הריח אמור להיות, אז עדיף לא לקחת סיכונים

  50. אני מכינה מלפפונים על בסיס קבוע לפי המתכון שלך בתוספת גזר, קולרבי ושום. בדרך כלל יוצא מצויין ונזלל במהירות. הפעם לא שמתי לב שיצאו חלק מהמים מהצנצנת וחלק מהמלפפונים קיבלו נקודות לבנות בחלק שהיה בתוך המים. לזרוק אותם?

  51. היי עוז! יש אינדיקציה במהלך הדרך האם המלפפונים נחמצים או נרקבים? אני במתח!
    ככל שאני מנסה אני לא מצליחה לגרום לרכיבים לשקוע לחלוטין וכל הזמן צף לי מלפפון / חתיכת שמיר. הצנצנת בוודאות גדולה מספיק – יש רווח למטה כשכל התכולה צפה למעלה.. תודה!

    • היי טל =]
      לצערי לא ממש, כלומר המלפפונים ישנו צבע במהלך ההתססה וההחמצה אבל זה לא מעיד על כל שההמחצה מוצלחת – את זה רק הריח והמרקם של המלפפונים אחרי שבוע יכול לספר

  52. היי עוז,
    תודה רבה על המתכון!
    לפני שבועים הכנתי מלפפונים והיום כשפתחתי את הצנצנת הצבע היה טוב והריח היה מצוין אבל המלפפונים היו רכים מידי, ממש התפוררו לי ביד!
    מה יכולה להיות הסיבה?
    וכשמכינים מלפפונים בצנצנת איך אפשר לדאג שהם לא יצופו מעל המים ? במה אפשר להשתמש כמעין משקולת?

    • היי שי 🙂
      לצערי זה מבין הדברים שעשויים לקרות בהתססה
      בהנחה ששמת מלח בכמות מספקת,
      יכול להיות שהמלפפונים היו חבוטים איפשהו ואז התחילה שם פעילות של חייידקים שאכלו את הסיבים של המלפפון למרות הסביבה המלוחה ולכן הם התרככו ככה
      יכול להיות שהם טיפה צפו
      יכול להשתמש בכלי חרסינה קטן, כוסית שוט, כל מה שהוא קטן ומזכוכית זורם
      בהצלחה בניסיון הבא !

  53. הי עוז, תודה רבה על הכתבה המפורטת. הכנתי בפעם הראשונה, ולהלן הפאשלות ודעתי איך לתקן. אני אשמח לחוות דעתך:
    1. לא יצא מספיק מלוח. זה די פשוט- בפעם הבאה להוסיף יותר מלח, וגם למהול אותו עם המים מראש לפני המזיגה לצנצנת כדי שיתערבב טוב. אגב, אני משתמש בקופסת פלסטיק גבוהה של מיני קוקיז. מה דעתך?
    2. היו שהמליצו לי לא לדחוס את המלפפונים יותר מדי זה לצד זה טטריס-סטייל (אני די יסודי בזה), כי אז הם לא סופחים מספיק מלח. זה נכון?
    3. היו מלפפונים שיצאו אשכרה תוססים בקטע רע, וגם עם "עורק" חלול באמצע שלהם מלא בנוזל. חשבתי לעשות כך: קודם כל, הבנתי שהאמצע החלול הוא תופעה נפוצה ולא מזיקה שאף קורית בפחיות. לגבי התסיסה, אמרו לי שזה כנראה כי המלפפונים לא היו באיכות טובה, ובעיקר כנראה לא דקים מספיק. מה דעתך?
    4. ששום דבר לא יראה אוויר… שום דבר = גם לא עשבי התיבול וכאלה? זה בעייתי בקופסת מיני קוקיז כי השמיר ושות' צפים למעלה, ואין "מכסה פנימי" שיכול לדחוס הכל מתחת למים. מנגד, אמרו לי שדווקא מומלץ לשים את כל השמיר למעלה ולהשתמש בו כחומר דחיסה ושזה לא נורא אם הוא זה שנשאר במגע חלקי עם האוויר. האם זה נכון? אופציה שנייה- לשים את כל מה שאמור לצוף דווקא למטה, ועל זה לדחוס את המלפפונים שימנעו ציפה. איזו שיטה עדיפה לדעתך?

    • היי
      תודה על הדיווח המפורט!
      זה לגמרי חלק מעקומת הלמידה ומה לעשות פה אנחנו מתעסקים בחיידקים ולא בזמני אפייה אז יכולים להיות כשלונות. לומדים ועוברים הלאה.
      1. נשמע אחלה, קופסת מיני קוקיז זה לוקישן טוב (עדיף מהקוקיז זה בטוח 😀 )
      2. נשמע הגיוני על פניו, בפועל אני דוחס כשאני מכין עם אחוזה הצלחה גבוההים יחסית
      3. העורק – קורה. טריות המלפפונים היא הפרמטר הכי חשוב. אין איך להתחמק מזה. ומלפפונים דקים תוססים יותר טוב אז זה גם עניין חשוב כשמכינים
      4. שום דבר=שמה שפחות. האמת שממש לאחרונה שמעתי על שיטה של סבתות רומניות שבתור 'משקולת' שמות פרוסת לחם בחלק העליון של הצנצנת וככה גם שום דבר לא צף. שווה בדיקה

  54. הי
    תודה על המתכון המעולה
    הכנתי וכעבור שבוע המלפפונים עוד לא מוכנים אבל הטעם סבבה…. מכיוון שפתחתי את הצנצנת איך אני ממשיכה? מוסיפה מים עד הסוף (כי המלפפונים לא מכוסים משום מה) או רק סוגרת וממשיכה לחכות?
    תודה

    • היי עידית
      בשמחה!
      חשוב שהמלפפונים יהיו מכוסים
      אם ירד המפלס ממליץ להעביר לקירור ולהוסיף עוד מים מלוחים ביחס של כפית מלח לכוס מים.

  55. היי עוז,
    הכנתי בפרמנטה מלפפונים לפי שבוע. ל 3.5 ליטר מים מינרלים הוספתי 100 גר מלח גס. היום הצצתי פנימיה הכל נראה מעולה, כלום לא צף. בעזרת כף ששפכתי עליה לפני מים רותחים, הוצאתי כף נוזל מהפר מנטה כדי לטעום. המים היו די טפלים ובוודאי לא מספיק מלוחים. מה אני יוכלה לעשות בשלב הזה כדי לשפר את המצב? אם אני אשאיר את הכול כמו שהוא לעוד שבוע יש מצב שזה יהיה מלוח/חמוץ יותר? ושוב תודה על הבלוג הנפלא שלך ועל הסבלנות להשיב לכל אחד ואחד

    • בהמשך למה שכתבתי, היום פתחתי את הפרמנטה, כל ה 4 קילו מלפפונים היו רקובים לגמרי, מכוסים בשיכבה לבנה. המיים עצמם היו צלולים. הכול כמובן נזרק לפח 🙁 זו הפעם השלישית שאני מנסה להחמיץ מלפפונים והתוצאה אותה התוצאה. אני רוחצת היטב ומחטאה את הפרמנטה עם מים רותחים ומשרה את המשקולות במים רותחים לפני כל החמצה. בודקת כל מלפפון לראות שאינו פצוע. התוספת היחידה שאני שמה אלו כמה שיני שום. משתמשת במים מינראלים. מוסיפה 30 גר מלח גס לליטר מים. אני לא מצליחה להבין מה אני עושה לא נכון. אשמח מאד אם תוכל לעזור ולתת לי עצות איך אני יכולה להצליח להחמיץ מללפונים, עד כמה שהבנתי לא נדרש תואר שלישי להחמצת מלפפונים 🙂 עכשיו אני כבר לא בטוחה שזה נכון:) תודה מראש

  56. איזה גודל של קדרה אתה ממליץ 5 או 10 ליטר? אני מתלבטת איזו לקנות. בנוסף איזה מלח כדאי להשתמש? האם מלח הימלאיה גס או רגיל מתאים?

    • היי מור
      אישית עבור כמויות החמוצים שאנחנו אוכלים בבית (2 נפשות) הקדירה של ה-5 ליטר מספיקה בהחלט. אם אתם צורכים כמויות גבוהות אז כמובן שה10 ליטר תהיה לכם מצוינת

  57. היי עז
    אני שמתי מלפפונים בתוך צנצנת ואקום
    הם לא מפסיקים לצוף כלפי מעלה ולבצבץ
    יש משהו שאפשר לעשות? כמו כן נוצר לי קצף לבן זה תקין?

    • היי ענת
      תנסי לשים פרוסת לחם היא תמנע מהם לצוף.
      אם יש ריח רע והמלפפונים התרככו מומלץ לא להשתמש בהם. אם יש ריח של חמוצים והמלפפונים פריכים הם בסדר.

  58. שלום עוז,
    לפי המלצתך קניתי מלפפוני בייבי של "מרינה".
    מה הכוונה שלא יהיו פגמים במלפפונים? הם נראים מאד יפים אבל הקצוות שלהם איפה שהגבעולים הם תלושים ו"פצועים".האם הם טובים לכבישה?

  59. האם זה נכון לצקת על המלפפונים מי מלח רותחים ואז לסגור הצנצנת?

  60. תודה על המענה.
    שאלה נוספת.האם פתיחה במהלך התסיסה טעימה מהמלפפונים… בזהירות כמובן בעזרת כלי נקי.ואז שיפור טעמים
    עלול לפגוע בתהליך?

  61. האם בצנצנת תוכל להווצר פרוביוטיקה לאחר שלושה שבועות?

  62. שלום ותודה. יש כמה שאלות.
    אם אני משתמש בצנצנת וואקום. אני אמור לפתוח אותה כל כמה ימים כדי להוציא אוויר?.
    ואחרי שבוע מומלץ להפסיק את התהליך ולהעביר את המלפפונים לקופסא במקרר?.
    או אפשר להשאיר את המלפפונים סגורים בצנצנת שלושה שבועות ?
    שוב תודה

    • היי יניב
      שלום ובשמחה =]
      כן וכן
      בצנצנצת עדיף להעביר לקירור אחרי שבוע כי החמוצים כבר מוכנים, אם תשאיר בחוץ יכולים להתקלקל לך וחבל

  63. היי איש יקר, שוב אני והשאלות שלי (גוד אני קרציה! ?)

    כתבת שעדיף מלפפונים לא פצועים ואז גם כתבת שעדיף לקטום אותם. זה לא נחשב ״פציעה״ בבשר המלפפון? אצלם ואעדכן ! ותודה מראש על התשובה!

    • היי מרטה,
      פציעה זה אזור שפתוח הרבה זמן והספיק לתפוס מטיילים לא רצויים =]
      אם חתכת וישר שמת במי מלח אז זה סבבה
      ותמשיכי חופשי לשאול בשביל זה אני פה =]

  64. אז….. יש לי עוד שאלונת קטנטונת. ולפני הכל תודה על התשובות המהירות זה ממש עוזר! הכנתי אתמול בצהריים (משמע עברו 24 שעות) ושכחתי ברוב טימטומי להוסיף שמיר. האם עוד אפשרי לפתוח את הצנצנת ולהוסיף? או שזה יהרוס הכל?

    • היי =]
      לא ממליץ, תכיני עם השמיר את המרק כרובית 😀 ופעם הבאה אל תשכחי להוסיף

  65. היי עוז,
    תודה על המתכון והתגובה לכולם.
    קניתי קדרה, אחרי כמה התססות מוצלחות בצנצנת. יש לי כמה שאלות שאני לא מוצא עליהן תשובה. אשמח לקבל.
    1. מתכון לירקות קשים – האם זה גם שבוע? אותו יחס מים מלח? אותם תבלינים? האם אפשר לכבוש למשל מלפפון כרוב וגזר יחד?
    2. אני אוהב הרבה תוספות. שום, פלפל חריף, גרגירי חרדל ופלפל. יש איזה יחס נכון של תבלינים לכל ליטר? בצנצנת זה קטן אז משתלטים בקלות. 5 ליטר זה קצת אחרת.
    3. במחברת המצורפת עם הקדרה ממליצים לחורר את המלפפונים. מה דעתך בנושא?
    תודה רבה

    • היי ליאור =]
      1. כן לכל =]
      2. יכול לגמרי לשים לפי העין – כבר יש לך ניסיון מהצנצנות אז תנסה בערך לשמור על זה, תתחיל מכף תבלין לצנצנת ותתאים לנגלה הבאה לפי התוצאה שיוצאת
      3. מניח שזה לא חובה כי הצלחתי בלי לחורר

    • היי אשמח לדעת אם ניתן להשאיר למעלה שכבה של שמן זית כפי שעושים כשמכינים זיתים כדי לוודא ששום דבר לא נוגע באוויר. תודה

  66. היי,
    קודם כל תודה על הכתבה, נעזר בה הרבה, ואף קניתי כד חרס בהמלצתך, לאחר מספר החמצות בצנצנת זכוכית.
    שמתי לב לכמה הבדלים ואשמח לדעתך בנושא
    1. האם לוקח יותר זמן בחרס למלפפונים להחמיץ? מרגיש שכן
    2. נראה שהם הרבה פחות מצ׳וקמקים מאשר בזכוכית. הם ממש שמרו על המבנה המקורי כמעט, בעוד בזכוכית הצ הצטמקו בצורה ניכרת. האם זה הגיוני? מה הסיבה?
    תוד 🙂

    • היי ליאור
      בשמחה!
      הסביבה שנוצרת בכלי החרס שונה מזו שנוצרת בזכוכית, ולכן יש הבדלים בתוצאות בזמנים ובנראות =]

  67. הי עוז,
    האם גם בקיץ ניתן להשאיר את המלפפונים בחוץ למשך שבוע?
    תודה

  68. תודה רבה על המתכון המפורט
    1. כשמתסיסים בצנצנת אפשר להשאיר לשלושה שבועות חודש שהחיידק החשוב יתפתח?
    2. האם אפשר להוסיף למים כדור פרוביוטיקה שקונים בחנות טבע? להעשרה של החיידקים.
    3. אם משתמשים במי התססה של שלושה שבועות שיש שם כבר את החיידק החשוב, אם מוסיפים כוס כזו לנגלה חדשה גם צריך לחכות שלושה שבועות או מספיק פחות בגלל שהוא כבר נמצא מהנגלה הקודמת
    4. האם יש הבדל בין צנצנת פלסטיק לצנצנת זכוכית

    • היי אברהם
      בצנצנת עדיף להפסיק את התסיסה אחרי שבוע שבועיים ולהעביר לקירור
      לא יודע לא ניסיתי
      פחות
      עדיף זכוכית למיטב ידיעתי

  69. שמעון בורגר נתן

    הי עוז, ממליץ לך להגיע לשוק מחנה יהודה, יש בדוכנים הבלאדים מלפפונים מעולים לכבישה. בדרך כלל המוכרים מלקטים את המלפפונים שמתאימים לכבישה בשקית מוכנה במקום שיבאו הסבתות ויהפכו להם את הבסטה.
    אז אני כבר פשוט ניגש ומבקש ישר את השקית המוכנה.
    חוץ מזה מצאתי בחסדי ה' קדרת כבישה 5 ליטר יד שנייה במחיר מצחיק ביותר. אז יש כבר כרוב כבוש מעולה במקרר (כמובן מתכון שלך) ומלפפונים כבר רצים אצלי בבית בכמויות.
    תודה על הבלוג המהמם!!!

  70. עוז שלום

    אני כובש כרוב כבר כמה שנים ושמחתי מאוד לקרוא גם על כבישת כרוב.
    מלפפונים כבשתי בעבר בצנצנת זכוכית אבל בעקבות מה שכתבת עברתי לקדירה. גם יותר בריא וגם יותר טעים
    מאמר ממש מרתק ומלמד – המון תודה.
    קניתי קדירה זהה לחלוטין וחשוב מכך תוצרת הארץ. ניתן להיכנס לאתר :
    https://bit.ly/2YwZ78n
    ולקנות שם.
    לאלו אשר לא רוצים קדירה אלא צנצנת זכוכית רגילה – ניתן לקנות רק את המשקולות אשר שומרות את הירקות מתחת לנוזלים מבלי לצוף.
    שמחתי לקרוא את כל התגובות ונהניתי מאוד מהמאמרים שלך.
    תודה

  71. הכנתי מלפפונים בחומץ אחרי יום הם כבר הפכו לרכים, למה זה?
    הם מכוסים עד הסוף, כבר הכנתי באותה דרך בעבר והטעם היה מעולה

  72. אם לא מרתיחים את המים עם המלח, זו בעיה?
    (בהנחה שהמלח התמוסס).
    בנוסף, מלח לא גס זה גם בסדר או שעדיף גס?

    • היי ג'ו
      ההרתחה היא מקדם בטיחות – בעבר הכנתי חמוצים עם מיקס של מים מורתחים ומים מסוננים ויצא בסדר, זה פשוט מגדיל את הסיכוי שמשהו יתפספס
      במלח דק יש חומר מונע התגיישות ובגלל זה הוא פחות מומלץ. יש היום מלחים דקים טבעיים ללא תוספים -ככה שאם רוצה לשים דק הייתי הולך עליהם

  73. הי עוז.
    תוגה על המאמר המעניין.
    אני חדש בהחמצות: לפני 4 ימים דחסתי מלפפונים לצנצנת ריבה, שמתי תבלינים, מלאתי במים וסגרתי.
    החל מאתמול יש ריח ריקבון ממכסה הצנצנת והיום אפילו פתחתי אותה לרגע- המים תססו ובחלקם נפלטו החוצה.
    האם לזרוק את הצנצנת או יש סיכוי שזה עדיין בסדר?

  74. אהלן עוז
    ראיתי שכתבת שאחרי שבוע צריך להעביר את המלפפונים לכלי למקרר לשבועיים.
    האם אפשר פשוט להעביר את הצנצנת למקרר או שצריך להעביר לקופסא אחרת?
    ואם צריך להעביר לקופסא אחרת אז מדוע זה משנה?
    תודה רבה!

    • היי =]
      הכוונה היא שמקדירת ההתססה מעבירים לקופסאות כי היא גדולה ולא מתאימה למקר.
      אם הכנת בצנצנת ויש מקום במקרר אין בעיה להעביר אותה למקרר

  75. אחלה כתבה, מושקעת ומפורטת. כמה טיפים משלי:
    1. בשום אופן אין להתסיס במיכל פלסטיק או מתכת!! (מקווה שהבחור עם ה'מיני קוקיס' קורא..) ההתססה גורמת לשחרור חלקיקי פלסטיק או חלודה שחודרים הלאה לתוך הגוף!
    2. כדי לשמור על פריכות המלפפונים יש להוסיף טאנינים: עלי גפן או תה שחור למשל
    3. כדאי להשהות את הצנצנת בארון חשוך. נכון שבסמיכות לאור ולחום התהליך יתרחש מהר יותר, אבל המלפפונים יהפכו לרכים.
    4. כדאי לקטום חצי ס"מ מקצות המלפפונים.
    בתאבון 🙂

  76. הי,
    קניתי את הקדרה בזכותך, תודה!
    לפני שמונה ימים התחלתי בתהליך של כבישת מלפפונים,
    אחרי חמישה ימים בערך התחילו לגלוש מי מלח מהכלי, (יש סימנים של מלח על הקדרה ושלולית מים בתחתית הכלי) זה בסדר? יש מים בתעלה…
    אם אפתח את הכלי כדי לבדוק שהמלפפונים מוכנים לא אפגע בתהליך? במידה והם לא יהיו מוכנים ניתן יהיה להמשיך בתהליך עוד מספר ימים?
    בנוסף, אם הטעם טוב האם ניתן להמשיך בתהליך הכבישה כדי לתת צ'אנס לחיידקים נפרוביוטיים להתפתח, או שהם עשויים להתקלקל?
    תודה מראש!
    אוהבת את המתכונים שלך ואת ספר הכרובית שלך קניתי לי ולאנשים שאני אוהבת, הוא נהדר!

    • היי דורית =]
      זה לגמרי בסדר שגולשים מים בגלל הגזים שנוצרים בתסיסה ודוחסים מים מהכלי החוצה
      אם הטעם טוב אין מה להמשיך בתסיסה, מומלץ להעביר למקרר =]

  77. היי
    יש מושג כללי לגבי כמות הנתרן שנאגרת במלפפונים?

  78. היי עז

    קראתי את ההסברים המפורטים (ואת התגובות והשאלות ששאלו כל המנסים והמנוסים) ויצאנו לדרך..
    עשיתי ניסיונות ויש לי כמה שאלות, אשמח אם תוכל לעזור:
    מלפפונים במלח שעמדו חשופים לאור בצנצנת ואקום, אחרי שלושה ימים חלק מהנוזלים גלשו החוצה, פתחתי להוסיף עוד מים עם מלח וראיתי שהמלפפונים עלו מעל פני המים. טעמנו מלפפון והוא היה חצי מוכן, הוספתי מים וסגרתי, כעבור עוד יומיים-שלושה פתחנו והמלפפונים תססו והיו מקולקלים. מה לדעתך יכולה להיות הסיבה? מה לתקן בפעם הבאה?

    מה הדרך הכי טובה למנוע מהירקות (עשיתי גם עגבניות ומיקס ירקות) לצוף מעל פני המים אחרי כמה ימים של תהליך? או שזה תקין ולא גורם לירקות לתסוס ולהתקלקל?

    בהחמצה בשילוב של מי מלח וחומץ, מה היחס בין מי המלח לחומץ? והאם צריך/כדאי להוסיף גם מיץ לימון?

    אחרי חמישה ימים פתחנו את הצנצנות ואקום, הירקות עדיין לא היו מוכנים מספיק והכנסנו למקרר, האם התהליך ימשיך גם בקירור? האם גם בשלב הזה צריך להוסיף עוד מי מלח לכיסוי הירקות?

    תודה! מאיה

  79. בכיף 🙂
    את רוב הטיפים למדתי מ-מעין צח פשוט יוגה.
    (השעה? אני אמא לתינוק חמוד שהכי אוהב נשנושי לילה-עלות השחר)

  80. הי עז,
    תודה רבה על המתכון!
    הכנתי צנצנת, ושמתי בה בין היתר זרעי כוסברה שלמים. הם צפים למעלה, אבל לא נוגעים בשום ירק מתכולת הצנצנת.
    זה בעייתי?
    אין לי רעיון אין להשאיר אותם למטה (משתמשת בבקבוק של פאסאטה של מוטי, הירקות עצמם נתקעו בצוואר שלו אז לא צפים למעלה).
    תודה רבה!

  81. היי,
    אם שכחתי להכניס שום ועברו כבר יומיים האם אפשר לפתוח את הצנצנת ולהוסיף או שזה אבוד?…
    תודה

  82. קיסר מלפפון 709

    שלום נתיני אני אשמח ללמד אתבם איך להכין מלפפונים חמוצים
    1.יש לקנות מלפפונים במכולת שליד הבית.
    2.יש לשים בתוך מי לימון.
    3.יש לחכות עדשעה שלוש ובשעה שלוש אתה יכול ללכת לחמוצים ולומר להם לילה טוב.
    4.יש לחכות עד שיצמחו גרעיני חמנייה מתוך המלפפון ואז לתבל היטב בפלפל מלח וכורכום
    5.בתיאבון לכם ותאמרו לי אם טעים
    אזהרות:
    אין לחכות אחרי שעה שלוש ודקה אחרת הם ינקמו בכם.
    אין לקנות מלפפונים מהמכולת שלא ליד הבית.
    אין לטבל את המלפפונים בתבלינים מסוג אחר.

  83. מה זה מלפפון עייף? מתעקם בקלות? מדלדל גמיש כזה?
    לצערנו רוב המלפפון בארץ כבר אינו טרי והוא לרוב הוצא מקירור, זה הרוב היום אפילו בשווקים ולכן הדיווחים פה על אסונות.
    כנ"ל המים בברז שהתדרדרו ברמות מתחילת המילניום.
    ממליץ שתדגיש את הדברים החשובים לחמוצים כגון עיקור הכלי ואיטום\ואקום מניעת מגע אוויר בירק.
    מהתגובות פה נראה שבקיץ מאמצע מאי עד סוף אוקטובר יש להעביר למקרר לאחר יומיים או לשים במקרר מההתחלה, אך להמתין יותר זמן.

    לא ראיתי התיחסות לשבבי שקדים שיש בשימורים הקנויים.
    מדוע כל היצרנים שמים שבבי שקדים? ומדוע נעדרו מהמתכון?

    איך שמים למשל סלק שישמור על הצבע האדום העז ולא ישחיר.
    אני זוכר שסבתי היתה מכינה והסלק היה ממש אדום.
    זכור לי גם כרובית צהובה (כורכום?) עם גזר.
    כילד נגעלתי משלל החמוצים וסירבתי אפילו לטעום.
    אפילו את העמבה שכל כך אהבתי את הריח (כמו החצילים) אבל לא סבלתי את הטעם בגלל המרירות.

    נהנה ממתכון חומוס העדשים שלך.
    נתקלתי בו לאחר שטעמתי מטבל עדשים והמליצו לי לעבור מחומוס טרחני לעדשים כתומות קלילות ומהירות הבישול.
    אני מוסיף סלרי וגזר לבישול, המרכיב הסודי מהבלוג חומוס להמונים.
    חבל שקשה להשיג עדשים לא מפוצלות בארץ.
    כמו החומוס, בשוק יש בד"כ סחורה מלפני שנה שנתיים, לא ניתן לדעת, אני מצליח למצוא בד"כ בשקיות של חצי קילו אבל תמיד יש כמה עם עיניים שחורות.

  84. שלום עז,
    קודם כל, תודה רבה על הבלוג הנפלא שמלמד אותי כל כך הרבה מעבר לבישול עצמו.
    בזכותך התחלתי להכין כרוב כבוש כשהמחיר מאפשר לי (אני קונה רק גוש קטיף), וגם מלפפונים כבושים היו לי לפסח בזכותך. בעלי אהב, אמר שככה בדיוק היה לו בילדות בארה״ב, אז זה משמח…לי הם היו קצת מלוחים מדי,
    מכיוון שאמרת שאפשר לשחק עם הכמויות, אני לא מודאגת…

    שאלה לי (בעצם שתיים): בעלי השיג כמות ענקית של מלפפונים טובים. האם יש דרך להכין כמות גדולה שתצא טוב?
    השאלה השניה שקשורה בכך היא – בעלי הביא גם גלוני פלסטיק ענקיים (צהובים שהיו פעם של שמן ועברו ניקוי) בשביל לכבוש את המלפפונים בתוכם, אני די סקפטית אם בטוח ושייך לכבוש מלפפונים בפלסטיק?
    תודה רבה מראש.

    • היי מיכל היקרה =]
      שמח ממש לשמוע! תודה על המילים החמות
      ניתן להכין חמוצים בג'ריקנים מפלסטיק, עם זאת קראתי שזה לא הכי מומלץ מכיוון שמולקולות פלסטיק עלולות לעבור מזון
      צנצנת זכוכיתגדולה נראית לי האפשרות הטובה יותר

  85. היי עז
    תודה על המתכון וההסבר המפורט. כמה שאלות לי:
    1. אני כובשת מלפפונים בצנצנת ואקום וקראתי כאן בתגובות שצריך לשחרר לחץ מדי יומיים. תוכל להסביר מדוע צריך לעשות זאת? זה לא פוגע בתהליך ההחמצה כאשר פותחים את הצנצנת?
    2. אני רוצה לחכות 3 שבועות לטובת חיידקים פרוביוטיים – האם להשאיר את הצנצנת בחוץ כל הזמן הזה, או להכניס לקירור לאחר שבוע?
    תודה רבה ?
    ארבל

    • היי ארבל
      פותחים את הצנצנת כדי שלא תתפוצץ – נוצרים בתססה גזים שמצטברים ויוצרים לחץ בתוך הכלי
      תכניסי לקירור אחרי שבוע, בחום שיש עכשיו לא הייתי ממליץ להתסיס שלושה שבועות בחוץ

  86. תודה על המתכונים והסבריך המפורטים ולשאלה –
    מחפשת להבין מדוע לפעמים המלפפונים המוחמצים יוצאים מצומקים כאילו הוצא מהם האויר? להדגיש שאני מחמיצה מלפפונים קטנטנים במלח עם מעט חומץ .
    ומשתדלת לקנות טריים מחקלאים.

  87. HI OZ מעניין אזיה חומר ששומרים את המלפונים החומר הוא בצבע לבן דהוי

  88. תודה רבה על המתכון! שאלה קטנה, אם אני רוצה לעשות צנצנת מעורבבת של מלפפונים ועגבניות, פשוט להוסיף עגבניות למתכון זה?

  89. שלום עוז.
    תודה. למרות שאני "מחמיצן" וותיק, תמיד שמח ללמוד עד טריק. לאחרונה מצאתי צנצנת "פלא" להחמצה. יש לה כפתור/שסתום חד כווני במכסה. אני מצאתי כאלה ברשת המשביר לצרכן (מחירה כ 20 ש"ח). היא מאפשרת החמצה/כבישה של ירקות בכמות קטנה יותר ופועלת ממש כמו הג'מוקה.
    שאלה נוספת: יש אתר של שף בשם מקס מלכיאל שבין היתר מדגים הכנת מלפפונים מוחמצים בתוך שעה. במתכון שלו הוא מוסיף גרגרי חומוס יבשים למשרה. איש לא יודע להסביר את הסיבה, ולדבריו התוספת הזו שומרת על פריכות טובה יותר של המלפפונים. ניסיתי – וזה עובד.

    • היי אלישע
      תודה רבה על הטיפים
      לא ניסיתי להוסיף גרגרי חומוס אבל בהחלט אנסה! נשמע מעניין מאוד

    • אומנם אני מתפרץ לדלת פתוחה ולא שלי, אך בגלל שלא נעניתה והחשיבות בהבדלים אני עונה. במתכון של מקס מלכיאל זה החמצה. לא התססה. זאת אומרת שזה לא מוצר פרוביוטי מותסס אלא כמו סלט מתובלן. תפקיד גרגרי החומוס במתכון למנוע ריכוך יתר של הסלט בשל פעילות כימית מהגזים שהם משחררים. באיזה עיר במשביר ראיתה את הצנצנות האלה?

  90. הי עוז, קודם כל רציתי לומר שאני אוהב מאוד את האתר שלך וגם מפנה לפה לא מעט אנשים.
    רציתי רק להעיר שיש חתונות שמושיבים את האורחים לפי משפחות, אבל יש משפחות שבהן זה פשוט לא עובד.
    נגיד דלורית.

    שלך בתודה!
    לטם.

    • היי לטם
      צודקת 100% ולכן לפני כל תכנון הושבה ממליץ לבנות טבלת סכסוכים ומריבות כדי למנוע אי נעימיות בהושבה בפועל

  91. עוז, תודה על ההסברים המפורטים, הצילומים הנהדרים. עשיתי לפי ההוראות (פחות או יותר). בעוד שבוע
    אדע אם הצלחתי….:)

  92. תודה רבה על המתכון עוז!
    האם צריך לפתוח את הצנצנת אחת ליום או יותר על מנת לשחרר גזים?
    או שאין צורך?

  93. תודה להסבר המפורט ולכל התגובות. לידיעת הכובשים, ברשת שופרסל נתן לקנות אריזות מוכנות של מלפפונים לכביש במיכל פלסטיק. כמו כן חשוב לציין שאחרי הפתיחה של הצנצנת יש להוציא את המלפפונים אך ורק בעזרת מזלג ולא עם האצבעות!

  94. שלום לכולם ,במיוחד לך עוז על ההסבר המקיף והממצה ,גם לי קרה שפגשתי אדם בחנות שראה שאני בוחרת מלפפונים קטנים וביקש מתכון להחמצה כי יש לו זכרונות מהמלפפונים של סבתא..בסוף אמרתי לו שאני שמה את הצנצנת על אדן החלון ומסובבת אותה מדי בוקר וכעבור שבוע יש לי צנצנת מלפפונים חמוצים אז הוא היה המום כי הוא זכר שהסבתא שלו שמה את הצנצנת בארון מתחת לכיור !!
    יש לי שאלה בקשר לפרו ביוטיקה ,האם זמן השהיה במקרר נחשב למנין שלושת השבועות ? כי אני מעריכה שבחוץ המלפפונים לא יחזיקו מעמד .אנא פרט ,מאוד נהנית מהפרטים הקטנים .תודה ושנה טובה והרבה בריאות .עידית.

  95. הי, אני רואה שאחד המלפפונים הקטנים ששמתי צף. התחלתי את התהליך אתמול. האם אפשר לפתוח את הצנצנת להוסיף עוד מים ולסדר את המלפפונים?

    • היי עדן
      כדאי בהחלט
      רק לא לטעום אותם עכשיו כי בשלב זה ממש לא מומלצים למאכל
      לשטוף ידיים טוב טוב אחרי שסידרת

  96. הי עז. כשאני מחמיצה ירקות אחרים (כרובית, גזר וכו') הם צפים ואז חלק מהם למעשה לא טבול במים. זה בעייתי? אם כן מה אפשר לעשות? ה

    • היי נעט
      צריך לשים מעליהם משהו שישמש כמשקולת, קערית/צלחת קטנה למשל
      חשוב שכל מה שמחמיצים יהיה מכוסה בנוזל

  97. היי עז, מה ניתן לעשות אם יש מלפפון בכל צנצנת שאחרי כמה ימים עלה וצף מעל למי הכבישה ונשאר ירוק לגמרי? צריך לזרוק את כל הצנצנת או שאפשר להציל? תודה!

    • היי ליאת,את הצף תזרקי ואם כל השאר מריחים כמו חמוצים והם עדיין פריכים אז הכל בסדר

      • תודה על התגובה! הם לא ממש פריכים אבל גם לא סמרטוט ולגמרי מריחים כמו חמוצים (גם טעמתי אחד -והוא הרגיש עוד לא חמוץ עד הסוף אבל טעם טוב). הוצאתי את הצף והוספתי מי מלח. עדיין לוקח?

  98. היי עז. רציתי להוסיף טיפ לכל המקרים הצפים בהחמצה. אני נוהג לאחר שטיפה הגונה להטביע לחלוטין את המלפפונים במי קרח לפחות לשעתיים שלוש בכדי למלא את כל החללים המכילים אויר וכך גם מלפפונים שמשרב הקיץ עיפים יתעוררו ויתקשו כמו שיפוד קשוח. הגעתי לזה במקרה לאחר ששטפתי והשרתי במים קרים לצורך הניקוי ונרדמתי מרוב העיפות. כשקמתי, כל המלפפונים העיפים היו זקורים וקשים כאילו נקטפו בזה הרגע וטעמם השתפר פלאים גם בהחמצה.
    מוצר שעובד היטב למניעת ציפת הירק על המים הוא מאפרת זכוכית עבה וכבדה שעברה אצלי הסבה לאחר שהפסקתי לעשן. פשוט, מניח אותה על תחתית מזכוכית על פתח הצנצנת ושום דבר לא מצליח להרים אותה.

  99. תודה רבה על הכתבה המפורטת.
    אני מבין שאסור שאף מלפפון יבצבץ מעל המים. אבל אם כמה עלי שמיר או חתיכות של שום או צ'ילי צפות למעלה, זה קריטי? לא מצליח להשאיר את הכל למטה, וחלק מהחתיכות הקטנות צפות על פני המים.

  100. הכנתי חמוצים על פי ההוראות במספר צנצנות שונות.
    משום מה כל המים הפכו לג׳לי.
    יש הסבר לתופעה הזו ?

  101. היי!
    את רוב מה שכתבת פה אני מכיר מנסיון אישי, אבל אמא שלי, הרומניה (: הרתה לי לפתוח את הצנצנות כל יום כדי למנוע עובש, ואחרי שסוגרים, לנער את הצנצנת טוב טוב.
    מכיר?

  102. איריס ינקלוביץ'

    שלום עוז,
    שני נסיונות כבישה של מלפונים בקדירה, שארכו בין 4-7 ימים, הסתיימו בכך שהמשקולות הוסטו ממקומם, והמלפפונים פרצו מבעד המשקולות והמים. לפיכך הומלץ לי לוותר על המשקולות בכבישת מלפפונים. מה יכול להסביר את התופעה, והאם כדאי לאמץ את העצה הנ"ל? תודה!

    • היי איריס =]
      אפשר לעבוד עם כל משקולת שתשמור על המלפפונים מתחת למים זה לא חייב להיות המשקולות של הקדירה
      כדי כן לעבוד עם מה שיש יכולה לשים מעל המלפפונים רבעי כרוב שיחזיקו את המלפפונים למטה

  103. שלום אש ח לדעת האם אפשר לעשות באותה הצנצנת מלפפונים ביחד עם ירקות אחרים כמו כרובית או כרוב?

  104. הי, מה לגבי חתיכות השום והפלפלים שצפים למעלה מעל המשקולות? גם הם עלולים להרוס את כל המלפפונים?
    אני מתסיסה בכד זהה לשלך
    תודה!

  105. הי,
    התמכרתי לחמוצים…אך קרתה לי תקלה. אחרי כמה ימים שאכלנו מהמלפפונים, התפתח בצנצנת עובש שצף על המים. ממש באסה…למה זה קרה? והאם כדאי להסיר ולהמשיך לאכול?
    תודה!

  106. תודה רבה על המתכונים והשיתוף בידע :))
    הכנתי את המלפפונים, ובפנים הם חלולים… ממה זה נגרם? הטעם שלהם טוב.
    תודה!

  107. היי עז,

    תודה רבה על ההסברים המדעיים! יש לי שאלה בקשר לצורך בעיקור הצנצנות:

    מצד אחד, אנו רוצים להשמיד את החיידקים שעלולים היו להתיישב על דפנות ומכסה הצנצנת. מצד שני, אנו מכניסים לתוכה מלפפונים ושמיר, שגדלו על אדמה (ששורצת חיידקים!) ונשטפו רק במים קרים לפני הכבישה. אז מה ההגיון בעיקור, מה גם שכל הצנצנות אצלי בבית, יחד עם המכסים, עברו את מדיח הכלים ב-70 מעלות ומאוחסנות סגורות בארון?

  108. הי עוז, יישר כוח על בלוג מושקע, רציני ואיכותי. לעניין המלפפונים, האם לקטום רק את הקצה בו גדל הפרח או את שני הקצוות?

  109. שרה זנזורי

    הי עוז עוקבת אחריך והמתכונים שלך מעולים. הכנתי את המלפפונים החמוצים ויצא לי מעט מלוח האם אפשר לתקן אחרי יומיים? תודה

  110. הי עוז ,שמתי מלח שולחן במקום מלח גס זה משנה במשהו בתהליך ההחמצה ?

    • אין בעייה
      עדיף מלח גס כי הוא לא מכיל חומרים מונעי התגיישות, מעבר לזה הוא אחלה

  111. הי עוז
    הכנתי מלפפונים בקדרה ולאחר 5 ימים כשפתחתי את הקדירה עולה מהמים ריח לא טוב.. מה זה יכול להיות?
    המללפונים נראים שלא סיימו את תהליך ההחמצה שלהם

  112. היי
    תודה על המתכון הנעים לקריאה
    הכנתי פעם שניה עפ"י העצות שלך ויצא נהדר

  113. היי! אנחנו עוקבים נלהבים של כל המתכונים שלך:)
    רציתי לדעת איזה גודל פרמנטה קנית, אני מתלבטת בין ה3 ל5.
    אשמח לאינפוט שלך!
    תמר

  114. תודה רבה על המתכון!
    כבשתי מלפפונים בצנצנת לפי המתכון הזה לפני שבעה ימים. לא שמתי לב שכתבת לכסות מהאור והשארתי על השיש במטבח ללא כיסוי. האור הרס אותם?
    כרגע כשפותחים את הצנצנת יש ריח טוב של חמוצים והם גם קיבלו צבע של חמוצים, אבל על הקצה שקרוב לפתח יש מעט שכבה לבנה ותחתית הצנצנת נראית עכורה.
    1- יש סיכוי שטוב? לטעום כבר?
    2- אם הם כבר נראים כבושים מספיק להעביר למקרר? המטבח שלנו חמים גם בחורף
    3- אם אוציא מלפפון צריך להוסיף לצנצנת מי מלח כדי ששאר המלפפונים יישארו מכוסים?( המפלס מן הסתם ירד אחרי שאוציא… )

    • היי יעל
      אם יש ריח טוב של חמוצים אז כנראה שהכל בסדר 🙂 השכבה הלבנה והתחתית העכורה הן לא דברים בעייתים.
      1. נשמע שטוב, אפשר לטעום
      2. כן
      3. אפשרי אבל לא קריטי, אחרי הכבישה הם יכולים קצת לבלוט ממפלס המים כל עוד את מתכננת לאכול אותם בקרוב

  115. תודה רבה על המתכון והתשובה!

    החמוצים יצאו מעולים ומאז כבר הספקנו להכין ולחסל צנצנת נוספת 🙂
    כרגע מחכה להשיג מלפפונים שנראים טוב בשביל נגלה נוספת.

  116. הי, עשיתי את החמוצים בקדירה לפי המתכון המפורט ונהדר.
    יצאו מלפפונים חמוצים נהדרים. עדיין לא מאמינה שבאמת הצליח לי, אחרי כישלון מפואר עם כרוב…
    תודה רבה רבה,
    הכנסתי למקרר כדי לנסות ולהגיע לחיידקים החשובים. בינתיים מנשנשים…

  117. שלום עוז,
    החמצתי מלפפונים כמה פעמים לפי המתכון, בכמה וריאציות, יצא מאד מוצלח
    הבעיה הייתה שתמיד אחרי כמה שעות מההתחלה המלפפונים היו מתחילים לצוף ולעלות למעלה, ולהציץ החוצה….
    אז רציתי לשתף אותך בפיתרון שהמצאתי:
    אני ממלאה שקית סנדוויץ נקיה פשוטה במעט מים, קושרת, ומניחה בצנצנת מעל כל התכולה.
    הגמישות שלה מאפשרת לי לדחוס אותה בדיוק למקום שנשאר (בצוואר הצנצנת),
    והמים שבתוכה מכבידים ומשקיעים למטה את כל מה שמתחתיה…
    יוצא פצצה!
    תוגה על המתכונים

  118. שלום עוז
    מה דעתך על החמצת רצועות פלפלים באותה השיטה?
    כמה זמן החמצה צריך לדעתך?
    איזה תוספות כדאי לשים?
    תודה
    איה

  119. היי עז!
    תודה רבה!
    האם יצא לך לנסות להחמיץ פאקוס?
    אני תוהה אם זה יכול להיות מוצלח או כישלון מפואר…

  120. אנסה! תודה רבה 🙂

  121. היי עוז אנחנו עוקבים אחרי המתכונים שלך ואוהבים ולומדים לבשל אז קודם כל תודה !
    את החמוצים הכנתי לפני יומיים ועטפתי בנייר עיתון. עכשיו הנייר עיתון רטוב כאילו הצנצנת מוציאה מים כנראה בגלל ההתססה? זה נורמלי? משהו לא עשיתי נכון?

    • היי כרמל
      נורמלי לגמרי
      חשוב עכשיו לפתוח ולוודא שהם מכוסים היטב
      ואם לא להוסיף עוד מים מלוחים

  122. הסבר נהדר, בעקבותיו הפסקתי להוסיף מעט חומץ למתכו
    רציתי לדעת אם פתיחת המכסה של הצנצנת (אני משתמש במייסון ג’אר או כמו שמכירים את זה בתור הצנצנת זכוכית עם הגומי וסגר המתכת/קפיץ) לשחרור הלחץ רצוי/ מזיק?
    ושאלה חשובה ביותר אני מבחין בזרם בועות שיוצא מהמלפפונים וכן תופעה של מנרות לבה של גרגירי החרדל והשום ששמתי צפים ושוקעים, יש לזה משמעות?

  123. הי עוז
    האם החמצת עגבניות ירוקות זהה להחמצת מלפפונים?

    • היי נח
      בגדול זהה לחלוטין, אפשר להחמיץ במי המלח במליחות הזו גזר, כרוב, עגבניות ירוקות, ביצים, סלק לפת ועוד ועוד

  124. החמצתי מלפפונים במלח ולאחר שבוע, מי ההמלחה נהיו סמיכים וריריים. זרקתי אותם. האם נוזל סמיך ורירי זה תקין ?

  125. האם אפשר להחמיץ מלפפונים וכרוב/גזר יחד? לפעמים יש לי מקום בצנצנת..

  126. ליאת לאוטמן

    היי עז, קודם כל תודה רבה על כל ההסברים והמתכונים. החמצתי כמה פעמים מלפפונים בצנצנת ולאחר שבוע או יותר מי ההמלחה נהיו סמיכים וריריים. אני שוטפת את המלפפונים והם טעימים. מדוע הנוזל נהיה סמיך ורירי והאם זה תקין ?

    • היי ליאת תודה רבה 🙂 אם טעים והמרקם טוב,
      זה יכול להיות מוסבר על ידי הנוכחות של החיידקים הפועלים בתסיסה

  127. הי
    אמנם לא הכנתי ככתבו וכלשונו אבל יצא נהדר.
    האם אפשר להשתמש בחלק מהמים לסיבוב נוסף ?

  128. עז,
    תענוג לקרוא את הבלוג שלך.
    בתור אחת שמטורפת על מלפפונים חמוצים ומעולם לא הבינה מה היא עושה לא נכון, פשוט פתרת לי את כל הבעיות.
    כיום כבר מכינה בקדירת כבישה וזו פשוט ליגה אחרת.
    תודה! 🙂

  129. האם הכלים שבהם שומרים את המלפפונים החמוצים לאחר הכבישה, צריכים להיות מעוקרים?

השאר תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם. שדה חובה *

*

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial

הירשמו לעדכונים במייל








    Print Friendly, PDF & Email
    שתפו: