המדריך: איך להכין קוסקוס תירס ללא גלוטן

22 במרץ 2015
קוסקוס, מקמח תירס! צילום: מתן כץ

קוסקוס, מקמח תירס! צילום: מתן כץ

מתכון משנה חיים • קוסקוס מושלם ללא גלוטן שמכינים מקמח תירס (זה של הפולנטה). ויש עוד בונוס: חצי שעה וזה מוכן!

אני חולה על קוסקוס, בכל צורה ודרך, ובמיוחד אני אוהב אותו כשהוא עשוי כמו שצריך, שאפשר לקווצ'ץ' אותו ביד ולדחוף לפה, כאפשר להרגיש בפה את כל אחד מהגרגירים, וכשהוא שותה בשמחה את הטעמים של מה ששמים עליו. לעתים נדירות יוצא לך להיתקל במתכון שהוא תגלית – שיכול לשנות את הדרך שבה חושבים על אוכל ולהציג מימד חדש לחלוטין של מרכיב, שנדמה שאי אפשר לחדש בו יותר.

היום אני הולך לשתף אתכם במתכון בדיוק כזה: קוסקוס, אוורירי, יפה, אחד אחד, שעשוי מקמח תירס, אותו קמח תירס שממנו מכינים פולנטה.

מה שאומר שהוא גם ידידותי לאלרגיים לגלוטן וגם מתאים להכנה בפסח, וכל זה בלי להתפשר בכלל על הטעם, המרקם, יכולת ספיגת הרטבים והתחושה הכיפית שרק קוסקוס איכותי יודע לתת.

צפו: איך להכין קוסקוס תירס ללא גלוטן בבית:

צהוב, ולא מכורכום
הרעיון על האפשרות להחליף את הסולת בקמח תירס נתקלתי לפני כשנה, בזמן שעשיתי תחקיר עבור מאקו לכתבה על קוסקוס. במסגרת החיפושים נתקלתי בעובדה שבדרום אמריקה, מכינים המהגרים שהגיע מארצות המגרב את הקוסקוס שלהם מקמח תירס צהוב, וזאת מכיוון שסולת הייתה פחות נפוצה שם בעבר.

מתכונים שראיתי למאכל הלטיני, שעונה לשם cuzcuz con milho, לא היו ברורים, או לחילופין דיברו על הכנת קמח תירס עם חלב קוקוס, שזה.. לא מה שרציתי.

בתמונות: הכנה קוסקוס מקמח תירס גס (לא אינסטנט) לפולנטה 

מודדים את קמח התירס, מעבירים לסיר ומוסיפים שמן. צילום: מתן כץ

מודדים את קמח התירס, מעבירים לסיר ומוסיפים שמן. צילום: מתן כץ

בכתבה שהכנתי נתתי מתכון לקוסקוס מסורתי, שמכינים באידוי בתהליך ממושך בן 10 שלבים (ותודה לאורנה בן חיים על המתכון המפורט), וגם בשיטה מקוצרת, שלמדתי מדוד שלי, דָוִד נזרי, בה מבשלים את הסולת בסיר עם מים, קצת כמו אורז, ואז מפוררים אותו בשיטתיות עד הוא הופך לפירורים האווריריים המבוקשים.

בתגובות לאותה כתבה (אני משתדל לקרוא את כל הטוקבקים, לעתים יש שם מידע מועיל) ראיתי המלצות להכנת הקוסקוס מהסולת במיקרוגל – בשיטה המהירה ביותר שראיתי עד אותה עת: שמים כוס סולת בקערה, מערבבים עם שמן ומלח, מוסיפים כוס מים, ושולחים למיקרוגל ל-10 דקות, ואז מסננים בנפת הקוסקוס המיוחדת (שעולה בין 25-35 ש"ח ואפשר למצוא בכל חנות כלי בית). ההכנה במיקרוגל עבדה לי מצוין, ונשאר לי לבדוק איך אני ממיר את הטכניקה של הסולת לקמח התירס.

מערבבים כדי שהשמן יעטוף כל גרגיר. צילום: מתן כץ

מערבבים כדי שהשמן יעטוף כל גרגיר. צילום: מתן כץ

הקוסקוס המקורי
כמו שפסטה היא חלק בלתי נפרד מהאוכל האיטלקי, כך הקוסקוס הוא חלק בלתי נפרד מהאוכל של אזור המגרב: מרוקו, טוניס, אלג'ריה וגם לוב. בכל אחת מהארצות הללו מכינים קוסקוס קצת אחרת, ומגישים עם רטבים ותבשילים שונים, והוא חלק חשוב מכל סעודה חגיגית, ארוחת שבת וסתם ארוחת צהריים שגרתית.

הכנת הקוסקוס נהוגה באזור זה כבר יותר מ-1000 שנים, ולפני שהשתמשו בסולת הכינו אותו מפירורי לחם (מנה שנקראה בעבר ט'ארידה), מדגנים כמו דוחן, שורשים כמו טפיוקה ובימי הפסח אפילו ממצות.

הווה אומר: קוסקוס אינו שם המתייחס ספציפית רק להכנה של סולת, אלא לטכניקה – טכניקה בה גרגרי עמילן (הסבר מה זה עמילן כאן) מבושלים בדרך בה הם יוצאים כפירורים קטנים, אווריריים ומופרדים. הדרך הזאת עוברת דרך שיטת בישול בה אנחנו פחות משתמשים ביומיום (וחבל): אידוי, או בישול באדים.

 

ומוסיפים מלח. צילום: מתן כץ

ומוסיפים מלח. צילום: מתן כץ

סוגים של תירס
חמוש בידע ההיסטורי, ניגשתי אל מדף מוצרי התירס בסופר הקרוב לביתי, ושם נתקלתי בבעייה: קמח תירס, בו ביומיום משתמשים להכנת פולנטה (ולפני שנה הכנתי פולנטה מסולת, אז זה סוג של סגירת מעגל!) מגיע בשני גדלים.

ראשית, יש את קמח התירס הגרוס גס (חפשו את המילה Bramata על האריזה), שכדי להפוך אותו לפולנטה צריך הרבה נוזלים והרבה זמן בחישה, יש את קמח התירס האינסטנט (חפשו את המילה Fioretto על האריזה), שמביא אחלה פולנטה בשבריר מהזמן, למרות שיש הטוענים (היוש אסף גרניט ) שהוא מניב פולנטה פחות מוצלחת מהגס. אבל בלי פטפוטי פולנטה – זה לא הנושא היום.

מכיוון ששני סוגי הקמח שונים זה מזה בגודל, לעבדכם הנאמן לא הייתה ברירה אלא לבחון ולפתח מתכון עבור כל אחד מהקמחים בפני עצמו. ברשת אמנם תוכלו למצוא מתכונים בעברית לקוסקוס מתירס, אבל הם מדברים על הכנה בשיטה המסורתית, שכוללת שימוש בקוסקוסייר (סיר אידוי ייעודי לקוסקוס), אותו אין לכולם, ותהליך ההכנה נמשך לפחות שעה וחצי.

 

מכסים במים - 2 כוסות לכוס קמח תירס גס, וגוס לכוס קמח מהיר. צילום: מתן כץ

מכסים במים – 2 כוסות לכוס קמח תירס גס, וכוס ורבע לקמח מהיר. צילום: מתן כץ

מה עשיתי?

התאמתי את שיטות ההכנה המהירות של הקוסקוס מהסולת – בסיר עם מים ובמיקרוגל, לשני הסוגים של קמח התירס. נדרשו כמה וכמה ניסיונות עד שהגעתי ליחס שמניב קוסקוס שהוא גם רך אבל לא מדי וגם מתפורר ונעים.. בקיצור, מעבדה קולינרית לשירותכם!

מה היחס: על כל כוס פולנטה (גסה או דקה) שמים כוס מים. בדיוק כמו כשמכינים קוסקוס סולת!

עניין של כשרות
קוסקוס התירס אידיאלי לכל מי שנמנע מגלוטן מכל סיבה שהיא (אם אתם רגישים, שימו לב כמובן לבדוק על האריזה שאין שיירי גלוטן). עד לרגע כתיבת מאמר זה, לא מצאתי קמח תירס גרוס גס שקיבל הכשר לפסח, ועכשיו תוקנתי – ולפי אנשי היבואן 'תומר' הם מייבאים את קמח התירס בגרסה תואמת לחג.

 

מבשלים עד שכל המים נספגו והתירס מרגיש יבש למגע. צילום: מתן כץ

מבשלים עד שכל המים נספגו והתירס מרגיש יבש למגע. צילום: מתן כץ

מצד שני, קמח תירס לפולנטה אינסטנט כן זמין כאן בגרסה כשל"פית, לכן, אם אתם בונים על הגשתו במהלך החג – הדרך עוברת באינסטנט. פולנטה אינסטנט כשרה לפסח ניתן למצוא תחת המותג סוגת, תומר וגם של המותג moretti. אם אתם מכירים מותגים נוספים שלא ציינתי – תגידו לי ואוסיף!

מעבר לעובדה שקוסקוס התירס הולך עם כל תבשיל או רוטב עשיר (דאגתי לכם לרשימה בסוף, ויש עוד כמה מתכונים רלוונטיים בכתיבה) הוא גם יכול לשמש על תקן בורגול בסלט טאבולה, ובכל שימוש קולינרי אחר שהייתם עושים לקוסקוס.

 

מעבירים לקערה. צילום: מתן כץ

מעבירים לקערה. כשטועמים מהתירס עכשיו, הגושים יתפוררו לכם בפה ותרגישו מרקם קוסקוסי. צילום: מתן כץ

 

רגע לפני המתכון

בניגוד לעבודה עם הסולת, אשר מתפוררת באופן בקלות בתום הבישול, התירס צריך קצת זמן להתקרר לפני שהוא מתחיל להתפורר בצייתנות – ולכן זמני ההמתנה המצוינים במתכון. הדבר החשוב הוא לוודא שכל המים נספגו והוא מרגיש יבש.

ציוד מיוחד: כדי להגיע לפירורים עדינים וכיפיים, מומלץ  להשתמש בנפה לקוסקוס (קונים בכל חנות כלי בית), או לחילופין לטחון בפולסים במעבד מזון. שיטת מעבד המזון תפסה מאוד בזמן האחרון, מכיוון שהיא המהירה ביותר (וגם בה לא צריך לגעת בידיים בקוסקוס החם, למרות שאני דווקא די נהנה מהמגע הזה).

ויש טוויסט! אפשר גם מקמח תירס לבן

(עדכון 14/8/2016): בסיור עם חברים בשוק לוינסקי איתרתי פולנטה לבנה, והכנתי אותה לפי המתכון ואת התוצאה אתם רואים כאן!. התוצאה מתעתעת וטעימה במיוחד. אם הצלחתם לאתר אותה, לכו על זה. (הוראות הכנה: 3 כוסות מים על כל 2 כוסות פולנטה, בישול 13 דקות בכיריים או במיקרוגל לפי אופן ההכנה המפורט מטה).

 

זמן שרידות במקרר: שני סוגי הקוסקוס נשמרים במקרר 3 ימים, אפשר לכסות במגבת לחה כדי שישמרו על הלחות (ותודה לרותם ליברזון על הטיפ 😉 ). אין בעייה להקפיא בתום התהליך (חשוב להקפיא ברגע שהקוסקוס מגיע לטמפרטורת החדר, שישאר לח גם אחרי ההפשרה).

חימום מחדש: המיקרוגל הוא הכלי הטוב ביותר לחימום של הקוסקוס הקר. קערה גדושה צריכה בערך דקה (עם או בלי כיסוי) כדי להתחמם מחדש היטב.

מפוררים, ויש קוסקוס! (הידיים הנשיות הן של רותם ליברזון המוכשרת). צילום: מתן כץ

מפוררים, ויש קוסקוס! (הידיים מצד שמאל הן של רותם המוכשרת). צילום: מתן כץ

מתכון לקוסקוס מפולנטה עבה או דקה

6-8 מנות קוסקוס כתוספת, טבעוני, 15 דקות עבודה, שעה עד שאפשר לאכול

מצרכים:

2 כוסות קמח תירס לפולנטה
1/3 כוס שמן זית (אפשר גם רגיל)
כפית גדושה מלח
2-3 כוסות מים (לקוסקוס רך יותר שימו 3 כוסות, לקוסקוס אוורירי יותר שימו 2 כוסות)

אופן הכנה:

  • שמים את קמח התירס בסיר. מוסיפים את השמן והמלח ומערבבים היטב, עד שכל הגרגרים מצופים בשמן.
  • יוצקים את המים ומביאים לרתיחה מעל להבה גבוהה, תוך כדי בחישה מדי פעם.
  • כשהסיר רותח מכסים ומנמיכים את האש ללהבה המינימלית (ליצור אדים)
  • מבשלים על להבה נמוכה 20-30 דקות. כדי לבדוק, מסירים את המכסה ונוגעים בחלק העליון של הפולנטה- הוא אמור להרגיש לח אך לא רטוב. אם לוחצים עליו מעט, הוא לא צריך להילחץ בקלות.
  • אם הוא עדיין מרגיש רטוב מדי, מכסים וממשיכים לאדות 5-10 דקות נוספות (בכל מקרה לא מאדים יותר מ-40 דקות).
  • מסירים את הסיר מהאש ומסירים את המכסה. לא נוגעים 20 דקות (ועדיף עד שהתערובת מתקררת לחלוטין).
  • מעבירים לקערה גדולה, ואז מפוררים  לפירורים גסים עם כף מתכת גדולה.
  • מעבירים את התוצאה דרך נפת קוסקוס, או לחלופים, מעבדים בפולסים במעבד מזון, עד לקבלת גרגרים עדינים ואווריריים או בקיצור קוסקוס 😉 .

אופן הכנה במיקרוגל:

  • שמים בקערה המתאימה למיקרוגל, עם מכסה שנסגר היטב (קערות פיירקס מומלצות כאן).
  • מוסיפים את שמן הזית והמלח ומערבבים היטב. מוסיפים את המים, מערבבים היטב וסוגרים את המכסה.
  • שמים במיקרוגל ומפעילים על עוצמה גבוהה 8 דקות.
  • מוציאים, מסירים בזהירות את המכסה, בוחשים היטב ואז מחזירים את המכסה ושוב למיקרוגל ל-7 דקות נוספות.
  • מוציאים, מסירים את המכסה ונותנים לתערובת לנוח 20 דקות (ועדיף עד שהתערובת מתקררת לחלוטין והפולנטה מרגישה יבשה למגע).
  • מעבירים לקערה גדולה, ואז מפוררים לפירורים גסים עם כף מתכת גדולה.
  • מעבירים את התוצאה דרך נפת קוסקוס, או לחלופין, מעבדים בפולסים במעבד מזון, עד לקבלת גרגרים עדינים ואווריריים או בקיצור קוסקוס 😉 .

מה הולך עם הקוסקוס המוכן? הנה כמה רעיונות:

תבשיל ארטישוק שומר ותרד

תבשיל ארטישוק, תרד ושומר. צילום: מתן כץ

לחצו על התמונה כדי לפתוח את המתכון. צילום: מתן כץ

משמשיה – תבשיל בשר במשמשים ודלעת

משמשיה - תבשיל בקר במשמשים ודלעת

לחצו על התמונה כדי לפתוח את המתכון. צילום: אסף אמברם

קציצות פראסה ברוטב מנגולד ולימון

קציצות פראסה כרישה כרשה ברוטב מנגולד ולימון

לחצו על התמונה כדי לפתוח את המתכון. צילום: אסף אמברם

תבשיל דלעת, מנגולד ולימון כבוש

המוני שום וכמון גם בפנים. צילום: אסף אמברם

לחצו על התמונה כדי לפתוח את המתכון. צילום: אסף אמברם

המלצה: ספר הקוסקוס הגדול

כריכת הספר

כריכת הספר

במבול ספרי הבישול שיוצאים לקראת פסח, הגיע לידי עותק של ספר שזכה לשם המפוצץ "ספר הקוסקוס הגדול". את הספר כתבה וגם צילמה הבשלנית המנוסה חנה סרור, ובו, כיאה לשם, ריכזה אוצר בלום של ידע סביב קוסקוס בפרט ומנהגי האוכל המרוקאי בכלל. הספר מתחיל במתכון בסיסי לקוסקוס, בכמה שיטות הכנה (כולל הסיר האידוי והמיקרוגל) ותיאור הכלים להם תזדקקו לפעולה, וממשיך לתיאור מנות שמשתמשות או הולכות עם קוסקוס.

מה שיפה בעיני בספר הוא שלא נשארו בתוך קופסת האוכל העדתי, אלא המשיכו ליציאות המשלבות את הקוסקוס במנות אחרות מהעולם שיוצאות איתו טעימות. כך למשל תמצאו בו מוקפץ עם קוסקוס, רוטב שמנת פטריות, קוסקוס בולונז (חשבתי שאני גיליתי את זה 😛 ) סלט קוסקוס יווני, מגוון קינוחים (כן כן) ועוד. זאת לצד אפשרויות להכנתו מאורז, מצות, וגם מתירס (בשיטה המסורתית שלוקחת שעתיים וחצי של אידוי).

בזמן שהתמונות אינן מיישרות קו עם ספרי בישול אשר מצולמים על ידי צלמים מקצועיים, דווקא הצילום הביתי של סרור (ובעלה) מצליח לגעת ללב, ולהעביר את המסר שמאחורי הספר הזה יש נשמה שאוהבת, מבינה ומבשלת כטבע שני. התוכן שמלווה אותו ברור ומעניין, ולכן זוכה להמלצה זו.

ספר הקוסקוס הגדול, הוצאת כנרת, מחיר: 89 ש"ח, 196 עמודים

רוצים לקבל עדכונים בפוסטים הבאים שלי? כתבו את כתובת המייל שלכם בתיבה מצד שמאל למעלה

הכנתם? איך יצא?? ספרו לי בתגובות או בעמוד הפייסבוק

לעוד מתכונים לפסח:
פילאף אורז עם ארטישוקים ופול טרי
לביבות פראסה ומנגולד
סלט עדשים כתומות ותרד 
סלט וולדורף עם סלק וחזרת
סלט פולי סויה, סלק וזיתים

Print Friendly, PDF & Email
שתפו:

88 תגובות

  1. איפה אפשר למצוא מתכון לקוסקוס מלחם ובמיוחד מצות – נראה דרך טובה לניצול שאריות.

    וגם – הקישור שנתת לכתבה שלך במאקו הוא שגוי.

    תודה

    • היי, תודה, הקישור תוקן
      קוסקוס מצות ראיתי בספר הקוסקוס הגדול של חנה סרור

  2. ראיתי באינטרנט ש׳תומר׳ משווקים קמח תירס דק כשר לפסח

  3. מודה לך מאוד על ההמלצה החמה ועל המילים החמות שכתבת על הספר שכתבתי. התרגשתי לקרוא שהערכת את העבודה על הספר ושהוא נוגע ללב. זה לא מובן מאליו ואני מודה לך . חג שמח

    • היי חנה 🙂
      שמח לראות שההמלצה הגיעה אלייך! עומד מאחורי כל מילה. הרבה בהצלחה עם הספר וחג שמח !

  4. אכן ספר שהוכן באהבה, ספר הקוסקוס הגדול חובה בכל מטבח , חג שמח ❤️

  5. היי, כמה זה כוס בגרמים? 250 ?
    תודה רבה!

    • היי פרידה 🙂
      שאלה טובה =]
      במתכון הזה ספציפית הגרמים לא משנים, העיקר שתשתמשי באותה כוס למדידת התירס והמים.
      בהצלחה!

      • אוקיי וואו.

        מתביישת להגיד בקול אבל יש מצב שזה יצא יותר טעים מהדבר האמיתי!

  6. פנינה בארי

    הי עוז!
    מאד נהניתי לקראו הכתבה על הקוסקוס ומאד רוצה להכין את הגירסה של קוסקוס מקמח תירס אינסטאנט במיקרו. רק לא ברור לי במיקרה של האינסטנט על איזו כמות קמח תירס מדובר במדויק: האם להשתמש בשתי כוסות או כמו במיקרה של הקמח תירס העבה בחצי כמות, ז"א כוס אחת? אשמח מאד לתשובה.
    תודה מראש,
    פנינה בארי.

    • היי פנינה :] שמח שנהנית
      מה שחשוב כאן הוא היחסים.
      אפשר להכין כוס אחת קמח תירס דק ואליה להוסיף כוס ורבע מים (אבל לא יצא לך כמות מספקת)
      או לחילופין להכין 2 כוסות קמח דק ולהן להוסיף 2 ורבע – זה הכמות המומלצת לדעתי
      חג שמח 🙂

  7. פנינה בארי

    המון המון תודה על תשובה כה זריזה! הולכת להכין לערב חג קוסקוס עם טנזיה! מקווה שיצא! חג שמח! 🙂

  8. תודה, מאוד טעים אבל תמיד נשרף לי למטה! יש עצה?

    • היי אורית
      בהחה שאת כבר מבשלת על הלהבה הכי נמוכה – פתרון יעיל הוא לתת לקוסקוס להתאדות בתנור: אוטמים את הסיר עם נייר אלומיניום אחרי הרתיחה, ומעבירים לתנור של 170 מעלות למשך הזמן שצריך במתכון לפיו את עובדת
      בהצלחה 🙂

      • גם לי יש שאלה שכזו… שאלה של מתחילים
        *ניסיתי ונשרף לי (קמח גס)-
        צריך לערבב את השמן עם הקמח על קר?
        ואז להוסיף מים מהברז או רתוחים? ורק אז להדליק להבה גבוהה?

        אני לא אתייאש, אעשה עוד ניסיון, במיוחד בשל הקלות בו מצאתי את הקמח המדובר בסופר הקרוב לביתי… (:
        ואגב, בסיבוב הקודם הכנתי את תבשיל העוף-חרוסת… ויצא לא רע {:
        תודה!

        • היי שחר 🙂

          כיף לשמוע על התלחת התבשיל!
          לשאלותיך:
          את השמן מערבבים עם הקמח על קר
          מעבירים לכיריים ואז מוסיפים מים – אפשר להוסיף מים רותחים, אישית אני לא טורח להרתיח כי לדעתי זה מגיע לרתיחה די מהר
          אחרי שיש מים מרתיחים.
          זה גם מאוד תלוי בסיר בו השתמשת, הקמח הגס דורש בישול ממושך יותר ולכן סיכוי גבוה יותר שישרף.
          תנסי את המתכון במיקרוגל זה מעלים את הסיכון 😉
          בהצלחה! עדכני כשהצליח!

          • שבוע טוב, חזרתי כדי לספר:
            בעצתך, הלכתי על המיקרוגל (פעם ראשונה שאני מחממת/מבשלת בתבנית במיקרו ולא על הגז…)
            כשהוצאתי היה נראה עוד רטוב מדי, אז הכנסתי לעוד דקה וחצי. עדיין היה נראה גושי יותר ממה שציפיתי, אבל הכנסתי את הנשמה… ובסוף יצא סביר.
            א-מה-מה- בשבת עצמה, הקוסקוס הוכיח את עצמו מעל ומעבר!! הרגשנו בפה גרגר גרגר… אז סחטיין ותודה ענקית!!
            [ושאלה לסיום- אם אכן יוצא עדיין לח, כלומר האצבע נוגעת ברטוב ולא ממש בלח, לחמם עוד? והאם יש הבדל בין סולת לקמחים אחרים? כי זה מה שתמיד מתפקשש לי בקוסקוס סולת]

          • היי שחר 🙂
            שמח שניסית שוב והפעם יצא מוצלח :)))))
            הכי טוב לתת לתערובת התירס להתקרר לחלוטין ואז זה יוצא פיקס.
            זה צריך לצאת טיפה לח, לא יבש מצד אחד אבל גם בטוח לא עיסתי או מזכיר עיסה.
            בסולת היחסים מעט שונים (כוס מים לכל כוס סולת) אבל העיקרון זהה.

  9. היי,
    יצא מצוין!
    ואני אחת שאוכלת קוסקוס אמיתי מיום היוולדי כמעט חחח.
    תודה!
    כרמית

  10. הקוסקוס יוצא פשוט מדהים
    ניסיתי את שתי המתכונים קמח תירס דק
    וקמח תירס היותר עבה
    פשוט טעים מאוד
    תודה על המתכון

  11. וואו הכנתי קוסקוס במיקרוגל מפולנטה אינסטנט לפי ההוראות פשוט מדהים וטעים יותר מהמקור…

  12. שלום עוז, המתכון שלך לקוסקוס נטול גלוטן הוא מדהים! לא אכלתי קוסקוס כבר שנים מאז שאובחנתי עם צליאק 🙂 הכנתי את הקוסקוס העבה ופוררתי אותו במעבד מזון. מעדן מלכים! גם הבן שלי עם צליאק, בן 7, טעם לראשונה קוסקוס והתאהב. אז תודה רררבה, ושתהיה שנה טובה ומתוקה, עמיר

  13. הי עוז,
    תודה על כתבה מעמיקה ומעניינת
    מחר עורכים במשפחתי ארוחת חג מסורתית עם קוסקוס, ואני רוצה להכין את הגרסה שלך ללא גלוטן.
    הבישול בסיר נעשה בסיר רגיל או בסיר אידוי (קוסקוסייר)?
    תודה מראש

    • היי לירון 🙂
      בשמחה. המתכונים פה הם מיועדים לבישול בסיר רגיל לחלוטין – כל סיר עם מכסה מתאים זורם פה.

  14. הי עוז, חיפשתי מתכון לקוסקוס מקמח פולנטה זמן רב ושמחתי מאד למצוא את הכתבה. ראיתי מתכונים ל cuscuz dr milho והשילוב עם חלב קוקוס או פתיתי קוקוס גם נשמע טעים, אנסה על הילדים ואגיד לך. תודה על המתכון!

  15. בלי מלח?

  16. נראה מדהים! מה אתה ממליץ יותר על הקמח תירס הגס או הדק?

  17. היי
    איזה מתכון מפורט!
    ממש הש.עת, תודה רבה
    הולכת לנסות עכשיו
    במתכון למיקרו עם סולת חיטה צריך מים רותחים..
    האם גם כאן זה יעזור או מים פשוט מהברז?
    תודה
    בטוח שאמשיך ולקרוא כאן עוד סיפורים ומתכונים מעניינים!

    • היי דורין 🙂
      בשמחה רבה! מניסיון זה לא משנה אן המים רותחים או לא, הם גם ככה מתחממים במיקרוגל. אולי תצטרכי 1-2 דקות יותר ממה שרשום

  18. הי.כתבה מצויינת ומפורטת,כמו כל הכתיבה שלך בדר"כ
    הכנתי עם קמח תירס,נראה לי עבה ,הוא לא נראה במרקם של קמח חיטה אלא קצת גרגירי.הכנתי אתמול במיקרו,קררתי במקרר ועכשיו הכנסתי חלק למעבד מזו.יצא עיסה כמו פולנטה או מהו כזה ולא גרגירי 🙁 מה לא היה טוב?
    מחכה לתשובה כי יש לי עוד להכין…. תודה רבה

    • היי רונית
      ככל הנראה עיבדת טיפה יותר מדי. ההפעלה במעבד מזון צריכה להיות במספר פולסים קצרים.

  19. היי עז, המתכונים שלך כיכבו אצלנו בחג.
    המון תודה עליהם ועל החשק שאתה עושה לי לבשל:)
    הכי הכי חשוב לי לספר שהכנתי את הקוסקוס (הגרסה העבה) יצא מעולה.
    כל כך שימח אותי להחזיר לבן שלי את טעם הקוסקוס אחרי שאובחן כצליאקי.
    הכי קרוב לטעם ולמרקם האמיתיים.
    ברכות על ראשך!

  20. היי עוז

    תודה על המתכון ינוסה בערב החג..שאלה האם אפשר להשאיר מחוץ למקרר למשך של כמה שעות עד לסעודה? בין 3-4 שעות
    ושוב תודה וחג שמח

  21. אתי אייזנברג

    שלום עוז,
    רוצה לומר לך תודה,על המתכון לקוסקוס מקמח תירס. היום פעם ראשונה, עשיתי ויצא מושלם. מאז שאסור לי גלוטן אני מכינה למשפחה קוסקוס רגיל ואני לא יכולתי לאכול. היום גם אני אוכלת רק בזכותך. המתכון מדוייק וקל יחסית להכנה.
    שבת שלום ושוב תודה
    אתי

    • היי אתי
      ממש שמח לשמוע! איזה כיף ששיתפת ובכבוד רב 🙂
      תודה על המילים החמות =]

  22. תודה!! אני ממש נהנית מהמידע שבאתר. במיוחד מהטיפים הקטנים והמשמעותיים.
    אשמח לעזרתך…
    לאורנה ואלה יש מתכון מדהים לניוקי סולת. העניין הוא, שאני זקוקה לגרסה לציליאקים שאני מניחה שהכי נכונה תהיה מקמח תירס. אני לא מספיק יודעת לעוד עם קמח התירס, ואין לי מושג לגבי כמויות עם החלמונים הנדרשים וכו'.
    האם תוכל להרים את הכפפה ולפרסם מכון מותאם?
    אשמח שתהיה לי האפשרות להכין ניוקי מקמח תירס.
    תודה מראש,
    יעל

  23. הקוסקוס הזה שינה לנו את החיים, מכינים כל שבוע, וזה פשוט מושלם. אין לתאר.

    מעדכן שניסינו עם קמח תירס לבן של PAN ולמרות שהתערובת יצאה טעימה מאד, לא הצלחתי לייבש אותה כדי שאפשר יהיה להכין קוסקוס. יש מותג של פולנטה לבנה שאתה ממליץ עליו? בא לנו לראות את זה בלבן גם!

    בכל מקרה, תודה רבה, הכנסת קוסקוס(=אושר) לחיינו!

    • היי אלעד 🙂
      שמח מאוד לשמוע שאהבתם! תודה רבה על המילים החמות
      הקמח של PAN הוא קמח טחון דק, מיועד לטורטיות – לכן המרקם שלו לא יצא קוסקוסי.
      בשביל קוסקוס תירס לבן צריך לחפש קמח תירס לבן שמיועד לפולנטה (polenta bianca)
      יצא לי לקנות אותו בשוק לוינסקי
      או להזמין מהרשת white corn grits זו הגרסה האמריקאית של הפולנטה הלבנה

  24. רק בישראל מרוקאי מלמד רומניה איך להכין פולנטה 🙂 אני מכירה את הדייסה הדביקה והייתי סקפטית, אבל הכנתי לפי המתכון במיקרו ויצא מצוין! ממליצה לכולם, לא רק לצליאקים. צחוק הגורל שלי אסור לאכול מזה (בגלל הפחמימות), אבל טעמתי קצת בכל זאת.

  25. היי עוז
    איזה כיף שיש קוסקוס לפסח, מאוד ישמחו אצלי בבית. אם אני מכינה במיקרו אני יכולה לכסות בניילון נצמד? היות ואין לי קערה גדולה עם מכסה למיקרו.

    • הי נגה
      כיף שאהבת =]
      בהחלט כן, רק חשוב שזה יהיה ניילון נצמד שמתאים לשימוש במיקרוגל

  26. היי עוז
    כמו תמיד פוסט אינטיליגנטי ומושקע
    לפני שאצא לקנות…יש מותג שאתה ממליץ עליו לקניית הקמח תירס?

    • היי ליבי
      תודה רבה =]
      אין איזה מותג שאני מתחבר אליו במיוחד, נחלתי הצלחה עם כל קמח תירס איתו ניסיתי (רק שימי לב לתאריך התפוגה – כמה שיותר רחוק יותר טוב)

  27. היי, אחלה מתכון.
    אם אכפיל כמויות? עדיין הכל באותו הסיר?
    מה דעתך?

    • היי אפרת
      תודה רבה. בגדול כן- אבל עדיף לשים בסיר שמתאים לתנור ב180 מעלות ולא על הכיריים
      כשניסיתי להכפיל כמויות במתכון בעבר החלק העליון יצא רטוב מדי להפוך לקוסקוס, אז בתנור התוצאות אמורות להיות טובות יותר (או שתכיני את המתכון למיקרוגל)

  28. הי,
    עכשיו סוף סוף הכנתי את הקוסקוס לאחר שהצלחתי לקנות את קמח התירס..
    נראה נהדר, בטעם – מתחיל טוב אך בסוף הביס מרגישים גרגר, מעט מרקם חולי..
    מה אפשר לעשות?
    או שכך זה אמור להרגיש?
    להוסיף עוד מים? עוד זמן בישול? או בכלל לאדות על קוסקוסייר?
    תודה,
    בטי

    • היי בטי =]
      אם יש לך קוסקוסייר בהחלט יכולה לאדות עוד קצת את הקוסקוס שיספוג עוד קצת נוזלים ויתרך. אמור להיות רך, כמו קוסקוס רגיל

  29. זה גאוני וזה עובד! יצא טעים אש. והכי קל בעולם.

  30. יצא מעולההה ??????

    • שמח לשמוע שני!

      • שלום עז!

        אני מאוד אוהבת את הבלוג שלך..צורת הכתיבה, הפירוט וההסברים מוסיפים הרבה מעבר למתכון.

        וכמובן המתכונים המוצלחים!

        מסיבה מסוימת, אנו מנועים מלאכול קוסקוס על בסיס סולת.

        אל המתכון הזה הגעתי משיטוט ברשת… בחיפוש אחר מתכון אחר בכלל..

        ניסיתי בשיטת האידוי במיקרוגל ו…מושלםםםםם! (אמנם הייתי צריכה עוד מים ועוד סיבוב במיקרוגל אבל בכל אופן טעים טעים)

        גם הילדים אהבו!

        תודה רבה

        תמשיך להביא לנו מתכונים מעניינים ומחכימים.

        שבת שלום!

  31. לכל מי שנשרף למטה אשמח לשתף פטנט שאני משתמשת בו ויוצא מעולה בלי להשרף.
    אני מבשלת פחות זמן ממה שכתוב, לפני שנשרף לאחר מכן מכבה את האש ועוטפת את כל הסיר כמו מתנה בכיסויי פלטה לשמירה על החום.(אפשר להשתמש גם במגבת גדולה)
    האדים והחום ממשיכים לאדות/ לבשל את הקוסקוס. המשך כרגיל.
    יוצא מושלם!!
    אין על המתכונים באתר הזה.

    בכללי ממליצה בכל מתכון של אורז לעטוף את הסיר לפחות לעוד 15-20 דקות.

  32. עדי שטיינברג כהן

    הי עז יש קמח תירס לבן, שנקרא P.A.N
    הוא משמש להכנת טורטיות וכו' , ממש מכינים מממו בצק.
    הוא מאוד מאוד דק- מוודאה מולך אם לזה התכוונת..או לחפש ה'קמחים' המיועדים ספציפית לפולנטה??שיהיו מלכתחילה עבים יותר.
    תודה מראש

    • היי עדי
      קמח לטורטיות הוא מעולה אבל לא מתאים למתכון הזה – דק מדי כמו שאמרת
      חפשי קמח ייעודי לפולנטה

  33. יש לי קמח תירס של סוגת כתוב עליו מהיר כנה ופולנטה האם זה מתאים להכנת הקוסקוס או שעדיף קמח אחר?

  34. היי עוז,תודה על המתכונים בכלל ועל הקוסקוס בפרט,אני אשכנזי במקור ובעזרתך אני מכין קוסקוס אליפות,ובכלל מרחיב ידיעותי הקולינריות.
    לתשומת ליבך,יש חוסר התאמה לאורך המאמר,בכמויות וביחסים,בין הסרטון למתכון של הכנת הקוסקוס,גם בנוגע לזמני הבישול.

  35. היי עוז,הכנתי את מתכון גרסת המקרו,ויצא מאד קשה,ורק אחרי כמה דקות במעבד מזון,הצלחתי להציל את הקוסקוס,ועדיין נשארו גרגרים קשים,נראה לי שצריך מעט פחות סמן במקרו

  36. אתי אייזנברג

    רציתי לדעת לגבי הקמח להכנת קוסקוס ללא גלוטן. בסופר אני רואה קמח תירס ולא כמו שכתבת קמח תירס לפולנטה. אפשר שמישהו יצלם את אריזת הקמח? צריך עבה או דק?

  37. היי עוז
    אני רוצה להכין את הקוסקוס מפולנטה לבנה שקניתי בסיר קוסקוס(קוסקוסייר),האם ההכנה היא כמו של קוסקוס רגיל עם המתכון שלך?

  38. תודה רבה על המתכון! רוצה לנסות להכין לשבת. הבעיה היא שאין לי מסננת לקוסקוס (אני גרה מחוץ לישראל ולא שמעו כאן על קוסקוס …) ולצערי גם לא מעבד מזון, רק בלנדר. אתה חושב שהמתכון יצליח עם פולסים בבלנדר?

    • היי מוריה
      בשמחה!
      יכולה לנסות להכביר דרך חורים במסננת פסטה לא יצא אותו דבר אבל די דומה
      אפשרות נוספת: לגרר את הגושים בפומפייה על הצד הדק

  39. הכנתי את המתכון הזה בסיר רגיל רק עם קוסקוס סולת של חברת תמי ויצא מעולה צריך להפחית מעט מהשמן ולהסים בערך שתיים וחצי כוסות מים
    תודה רבה עד עכשיו לא הכנתי את הקוסקוס תמי כי יש רק מתכון עם סיר אידוי אז שמחתי לראות את המתכון הזה ולנסות

השאר תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם. שדה חובה *

*

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial

הירשמו לעדכונים במייל








    Print Friendly, PDF & Email
    שתפו: