המדריך: איך להכין דג מרוקאי

5 באפריל 2017

כמה שהוא יפה ככה קל להכין אותו. צילום: נמרוד סונדרס

בראש השנה הקדשתי כתבה שלמה לחריימה, מנת הדגים המפורסמת של יוצאי טריפולי. הופ ואנחנו לפני פסח, הזדמנות מצוינת להקדיש כתבה לעוד מנת דג מהוללת: דג מרוקאי.

זהו תבשיל דגים משגע, אדום בוהק, כזה שרק בא לך לצלול לתוכו ומאוד קשה להפסיק לאכול. מעדן אמיתי מצד אחד, אבל לא מסובך מצד שני.

כדי להכין את המנה כמו מרוקאי אמיתי הרמתי צלצול לחבר והשף יחי זינו, שכבר כמה שנים טובות עומד מאחורי מסעדת הדגים המצוינת פסקדו בעיר אשדוד. יחי גדל על התבשילים של אימו המרוקאית וגם משלב מנות רבות בהשראתה בתפריט. לפי ההנחיות שנתן לי נוסח המתכון בכתבה.

יחי מספר שאת מנת הדג הזו מכינים כל ארוחת שישי, וזה פק"ל קבוע, בלי המנה הזו השבת לא נכנסת 😉 אפשר להכין אותה בקלות יום מראש, ואחרי לילה במקרר היא אפילו תשתבח, ככה שהיא מעולה למי שרוצה להוריד מההכנות של ליל הסדר.

אל התבשיל מכניסים את הדג שלנו: הפעם פרוסות מדג מושט. צילום: נמרוד סונדרס

איזה דג לבחור?
שני סוגי דגים הם הבחירות המידיות לתבשיל זה: מצד אחד, יש לנו את המושט (או אמנון, תלוי את מי שואלים), דג נפוץ ונגיש, שניתן למצוא היום (בזכות גידולי חוות) בכל חנות דגים וגם ברשתות השיווק. מצד שני, יש לנו את הלוקוס, שאישית אני משתדל להימנע ממנו – דגי הלוקוס בארץ נידוגים יתר על המידה, ואלו שמיובאים, למשל מחופי סנגל, נמשים מהמים על חשבונם של הדייגים המקומיים.

בת'כלס, כל אחד מהדגים הזמינים היום בשוק הישראלי: דניס, מוסר, לברק ואפילו בס יתאימו לבישול במנה זו. הנוהג הוא לבשל במנה פילטים, כלומר נתחי דג ללא עור ואדרה (ה'עצמות' של הדג), אני בחרתי הפעם לבשל סטייקים, פרוסות עבות של הדג שמכילות גם את האדרה המרכזית. האדרה הזו מכילה חלבון בשם ג'לטין שמסמיך ומעשיר את הטעם של המנה.

יחי ממליץ להשרות את הדג במעט מלח, וזאת על מנת לתת לדג תיבול ולרכז את הטעם שלו. נתתי את שלב ההמלחה כאופציה במתכון – תנסו עם, תנסו בלי, בפעם השלישית תכינו איך שבא לכם 🙂

כל מה שצריך בשביל דג מרוקאי מושלם. צילום: נמרוד סונדרס

רק אל תקראו לו חריימה
אחת מאי ההבנות הנפוצות ביותר במטבח הישראלי היא הבלבול בין חריימה לדג מרוקאי. יש אמנם דמיון בין המנות: שתיהן מכילות עגבניות, פפריקה, שום ושמן, אבל ברגע שתכינו את המנות זו ליד זו תראו שאלו שני עולמות שונים.

הנה ההבדלים:

  • בזמן שבתחום העגבניות החריימה נשען על רסק, הדג המרוקאי מקבל את הטעם שלו מעגבניות טריות בלבד.
  • הדג המרוקאי מכיל פלפלים טריים: חריפים ואדומים מתוקים (גמבות), בזמן שבחריימה אין פלפלים אדומים בכלל (חריפים יש בהחלט).
  • המרקם של הדג המרוקאי הוא הרבה יותר נוזלי. כל הירקות הטריים שנכנסים אליו מגירים נוזלים והופכים למעין נזיד, בזמן שהחריימה מרוכז וסמיך יותר.
  • התיבול של הדק המרוקאי הרבה יותר עדין. בחריימה נמצאים כמון, קימל, ולפעמים זרעי כוסברה, בעוד שהמרוקאי מכיל תבלינים הרבה פחות דומיננטיים: פפריקה וכורכום בכמות קטנה.

שמים את הפלפלים, העגבניות והשום בסיר בלי שמן (את הלימון הכבוש אפשר לשים בשלב זה או קצת בהמשך). צילום: נמרוד סונדרס

לא אוהבים כוסברה? חבל*
המרכיב העיקרי שנותן את הטעם לדג המרוקאי הוא כוסברה, עשב תיבול מעורר מחלוקת: או שאוהבים אותו או שלא סובלים. הכוסברה היא לא טעם נרכש כמו בירה, והסיבה לכך שהיא גורמת למחלוקות כה רבות היא גנטית. מי שלא אוהב כוסברה תופס את הטעם שלה כמגעיל. זה האיתות שנשלח אליו למוח. ככה שאם אתם אוהבים כוסברה, אתם לא באמת יכולים להבין את אלו ששונאים (ולהפך).

בכל מתכוני הדג מרוקאי שסרקתי בהכנה לכתבה זו צרור כוסברה שלם היה מרכיב חובה. היא יכולה להיכנס בתחילת הבישול, באמצע והבישול ובסוף הבישול, והיא נותנת רובד טעמים מיוחד למנה. אם אתם לא אוהבים כוסברה טרייה, קחו בחשבון שבבישול הטעם שלה משתנה!

נותנים להם להזיע יחד ולהגיר נוזלים, ואז מוסיפים מים וכוסברה ומבשלים 20 דקות נוספות. צילום: נמרוד סונדרס

מרכיבי רשות
בנוסף לכל המרכיבים שנמנו לעיל, דג מרוקאי יכול גם להכיל לימון כבוש, חומר גלם שאפשר למצוא במעדניות ועל מדפי הסופר (אבל הכי טוב להכין לבד), ופלפלים מיובשים – חריפים או מתוקים, תלוי בכם, אותם אפשר למצוא בחנויות תבלינים.

יש גם כאלו המרפדים את תחתית הסיר בשכבה של פרוסות תפוחי אדמה ומוסיפים גרגרי חומוס מבושלים לתבשיל הדגים שלהם. אני בחרתי לא לשים, לגמרי לשיקולכם.

לפני שהוספתי את הפילטים השריתי אותם במלח כדי שירגישו מלוחים ומוצקים יותר. צילום: נמרוד סונדרס

נוסח טברייני
מנה זו יכולה להיקרא גם דג טברייני, שכן בשלנים ובשלניות רבים מבירת הגליל, לא בהכרח יוצאי מרוקו, מכינים תבשיל דגים ממש כזה, עם המושטים ששוחים בר בכנרת (לא נשארו הרבה כאלו).

נועה פרי ברשן היא אשת יחסי ציבור שאני מכיר מהימים הראשונים שלי ככתב. עוד בפגישות הראשונות שלנו היא סיפרה לי על הדג המרוקאי של אמא שלה, טבריינית מלידה. אצלה בבית מתחילים בטיגון הפלפלים והשום ומוסיפים גם גזר פרוס דק, ואז מוסיפים פרוסות מעגבנייה אחת (לא 5-6 כמו שאני שמתי) פפריקה והמון כוסברה. מוסיפים מים, נותנים לסיפור להתבשל 10 דקות ואז הדגים יכולים להצטרף.

לא הדג המרוקאי היחיד

לפי סופר האוכל רפרם חדד, יש בעייתיות בשם של המנה, כי עשויה לגרום לכם לחשוב שזו הדרך היחידה להכין דגים בנוסח מרוקאי. חדד מסביר שמרוקו, בהיותה מדינה גדולה הנושקת לחופי הים התיכון והאוקיינוס האטלנטי, היא מדינה עשירה מאוד במיני ותבשילי דגים, בעיקר ממשפחת הטאג'ין. חומרי גלם כמו זעפרן, פטריות טרפש, שמן ארגן וארטישוק הם מרכיבים נפוצים בתבשילי הדגים המרוקאיים.

כשעליית יהודי מרוקו הגיעה ארצה בשנות ה-50, שנות הצנע, העולים נתקלו במחסור רב של חומרי גלם, מה שהוביל אותם להשתמש במצרכים הבודדים שכן היו זמינים כאן: פפריקה/פלפלים אדומים, שום ושמן מזוכך. הרוטב האדום שבעינינו הוא מסמל את הדג המרוקאי הוא רוטב שנמצא יחסית בשוליים אצל הבשלנים במדינת המקור, והשימוש בפלפלים נפוץ בעיקר באזורים ההרריים של המדינה והרבה פחות שכיח בערי החוץ.

פפריקה וכורכום נכנסים לשמן. צילום: נמרוד סונדרס

איך מתחילים?
בניגוד לנוסח הטברייני, את הדג המרוקאי שלי התחלתי בלי שמן: רק עגבניות פרוסות, פלפלים, שום ולימון כבוש ששמתי בסיר, כיסיתי ואז נתתי ללהבה לעשות את שלה. אחרי 10 דקות העגבניות הגירו נוזלים והתרככו ומשם היה לי בסיס טוב להמשיך ממנו את הבישולים – הוספתי כוסברה ומים, כיסיתי ואחרי 20 דקות של בעבוע התקבל רוטב נהדר אליו נכנסו הדגים.

כל מה שצוין לעיל כבר טעים מאוד, אבל חסר עוד מהלך אחד בשביל שנגיע ליעד : )

השמן האדום נכנס לעניינים. צילום: נמרוד סונדרס

הוי השמן האדום, האדום
כששאלתי את יחי כמה שמן שמים בדג, התשובה הייתה: כמה שיותר. אז אני הלכתי על כמות צנועה יחסית של 1/2 כוס שמן זית (הכמות מתחלקת על פני 6 מנות, אז כף לסועד זה משהו שאפילו שומרי הקלוריות יוכלו להסתדר איתו), אותה ערבבתי עם כף גדושה של פפריקה מתוקה ומעט כורכום.

הערבוב הזה גורם לשמן להיצבע באדום עמוק, וזאת מכיוון שהפיגמנט העיקרי בפפריקה, שנקרא בטא קרוטן (ונותן את הצבע לבטטות, גזר ודלעת) מסיס בשמן. זה אומר שהמולקולות האדומות של התבלין מתחברות בקלות למולקולות של השמן, ככה שהצבע יוצא מאבקת הפלפלים לנוזל שמקיף אותן.

מוסיפים עוד כוסברה, מכסים וממשיכים לבשל עד שהדג עשוי לחלוטין. צילום: נמרוד סונדרס

יש בשלנים שמכינים שמן מתובלן שכזה, טובלים בו את הדגים, מכניסים לסיר ואז מוסיפים את שאר השמן. מכיוון ששמן ומים לא מתחברים, ברגע שדג מצופה שמן נכנס לתבשיל מבוסס מים, השמן נשאר לצוף. אז אני מדלג על הטבילה ופשוט יוצק את השמן המתובלן אל התבשיל ומעל לדגים.

ברגע שכל המרכיבים שלכם נמצאים בסיר, יוצקים מעט רוטב על הדגים (מוזמנים לנענע את הסיר מצד לצד ולהרגיש כמו סבתא) ונותנים להם להתבשל – זמן הבישול משתנה לפי הבחירה שעשיתם בסקציית חיתוך הדגים – פילה יתבשל מהר יותר מסטייקים.

רוטב שכיף להשתכשך בו 🙂  צילום: נמרוד סונדרס

מתכון לדג מרוקאי עם שום, פלפלים ועגבניות טריות

5-6 מנות, פרווה, 15 דקות עבודה, שעה זמן כולל

מצרכים:

לדגים:
2 דגי מושט בינוניים (משקל 800 גרם בערך), חתוכים לסטייקים (מבקשים מהמוכר בחנות הדגים)
או
פילה מ-3 דגי מושט בינוניים (6 פילטים)
כף מלח גס

לרוטב:
1 פלפל אדום גדול, חתוך לרצועות דקות
5-6 עגבניות בשלות, חתוכות לפרוסות בעובי 1 ס"מ בערך
שיניים קלופות מראש שום אחד (ואפשר גם משניים)
כף לימון כבוש (פרוסות או ממרח), רשות
2 פלפלים ירוקים חריפים, קצוצים גס (אפשר יותר או פחות לפי הטעם)
1 צרור כוסברה, קצוץ גס
1 כוס מים
מלח לפי הטעם
2 פלפלים יבשים מתוקים או חריפים, מנוקים מהזרעים (רשות)

לשמן האדום:
1/2 כוס שמן זית
1/2 כפית שטוחה כורכום
1 כף גדושה פפריקה מתוקה

אופן הכנה:

מתחילים בהכנת הרוטב:

  • שמים בסיר את הפלפלים, העגבניות, והשום. מדליקים את הלהבה ומבשלים 10 דקות מעל להבה בינונית גבוהה, עד שהעגבניות מתחילות להגיר נוזלים.
  • מוסיפים כוס מים ו- 1/2 מכמות הכוסברה, מערבבים היטב, מכסים ומבשלים מעל להבה נמוכה בערך 20 דקות עד ששיני השום התרככו. אם משתמשים בפלפלים יבשים ובלימון הכבוש, ניתן להוסיף אותם לרוטב בשלב זה.

בזמן שהרוטב מתבשל, מטפלים בדגים (שלב זה הינו רשות, אפשר לדלג עליו):

  • שמים את הדגים בקערה גדולה וזורים מעל מלח.
  • מערבבים מעט, מכסים בניילון נצמד ומשהים 10 דקות. אם מכינים ביום חם, מעבירים למקרר.
  • בתום ההשרייה שוטפים את נתחי הדגים ומייבשים בעזרת מגבת נייר.

מכינים את השמן האדום:

  • בקערה קטנה מערבבים את שמן הזית יחד עם הפפריקה והכורכום ליצירת שמן אדום.

מבשלים את הדגים:

  • מתבלים את הרוטב במלח ופלפל שחור לפי הטעם. אם הוא סמיך מאוד, מדללים אותו במעט מים.
  • מוסיפים לסיר את הדגים ואת שאר הכוסברה.
  • יוצקים מעל את השמן האדום.
  • מערבבים בעדינות ויוצקים רוטב על הדגים כך שיכוסו לחלוטין.
  • מביאים לרתיחה ומבשלים על להבה בינונית נמוכה 15-20 דקות או עד שהדגים מבושלים לחלוטין (צבע בשר הדג צריך להיות לבן לחלוטין). אם משתמשים בפילה דג, זמן הבישול הוא 12-15 דקות.
  • ניתן להכין לילה מראש.
  • מגישים יחד עם חלה או מגלגלים עם מצה רטובה. בהגשה ניתן להוסיף עוד כוסברה.

*כן, אפשר להכין בלי הכוסברה. לא, זה לא אותו דבר.

אתם אלופים בהכנת דג מרוקאי? שתפו אותי בתגובות איך אתם מכינים =] 

רוצים לקבל עדכונים בפוסטים הבאים שלי? כתבו את כתובת המייל שלכם בתיבה מצד שמאל למעלה

לעוד סיפורים ועדכונים ממעבדת המטבח שלי עקבו אחרי באינסטגרם @oztelem וגם בפינטרסט 

לעוד מתכונים לפסח:
פילאף אורז עם ארטישוקים ופול טרי
לביבות פראסה ומנגולד
סלט עדשים כתומות ותרד 
סלט וולדורף עם סלק וחזרת

Print Friendly, PDF & Email
שתפו:

160 תגובות

  1. wow חזק והמשך!!!!
    שאלה האם אפשר להחליף לדג סלומון טרי?

    בברכה
    אייל

    • אני אוהב לבשל סלמון גם בחריימה =]

    • כמו ששלומי אמר : בהחלט אפשר. סלמון מאוד אוהב עגבניות =]
      פילטים של סלמון וגם סטייקים עבים יותר מאו של המושט, אז קח בחשבון שזמני הבישול יכולים להיות יותר ארוכים.

  2. אסתר שפרון

    עוז תלם שלום רב, נהנית מאד לקרוא כל מתכון שלך, הפירוט, ההסבר בלי סודות ומכל הלב. אני אישה מבוגרת ומציינת בשמחה ובגאוה שאני מכינה ב ד י ו ק כך את החריימה. לא ניסיתי אף פעם עם סלמון. רוצה שוב להודות לך. רוצה לאחל לך חג שמח מאד והרבה שנות עשיה ובריאות טובה. ועוד דבר – הבנתי שהספר שלך נמצא בסטמצקי. לא מצליחה להשיג אותו. תוכל לידע אותי? תודה

    • היי אסתר 🙂
      תודה רבה, כיף לשמוע
      מאיפה שמעת שהספר בסטימצקי הוא עדיין לא הודפס 😀
      הוא אמור להיות מוכן עוד חודש בערך, אעדכן כמובן כשאפשר להזמין
      סלמון הוא לא דג קלאסי למנה, אבל היי, עם טעים אני לא מתווכח 😉
      תודה רבה על המילים החמות וחג שמח

  3. אני רק שאלה:
    מדוע במתכוני הדגים לא מתחילים עם טיגון בצל ??

    • היי תמר
      שאלה טובה מאוד =]
      להערכתי, טיגון בצלים מוסיף טעם בשרני ומעט דומיננטי, כזה שמחמיא לבשר אבל יכול להיות מעט דומיננטי מדי לדגים.

  4. מתי להוסיף את הלימון הכבוש?

    • היי רויטל 🙂
      אכן נשמט מהמתכון. אפשר בהתחלה עם הירקות או יחד עם המים.
      בהצלחה וחג שמח =]

  5. הכנתי את המנה וכל המשפחה החליטה שכדאי לחזור על הארוע. המון תודה. יש לך גם מדריך להכנת קארי?

  6. יצא מעולה! תודה 🙂

  7. נראה מעולה, מתכנן להכין את מחר.
    איזה תוספות הולכות עם זה?
    תודה

  8. אם רוצה להוסיף פלחי תפוח אדמה, באיזה שלב להוסיף אותם ?

  9. יצא מצוין!
    טעים ומדויק. החלפתי כפית מהפפריקה בפפריקה מעושנת וזה בהחלט הוסיף.

    • היי מתן =]
      כיף לשמוע! הפפריקה המעושנת היא יופי של שדרוג 😉
      תודה ששיתפת ושבת שלום

      • היי, אני בדיוק מכינה. טעמתי את הרוטב וכבר מתחשק לי להטביע בו חלה.
        איך להניח את הפילטים? עם העור כלפי מעלה או מטה?

  10. היי עז,
    תודה על האתר המעולה!
    לגבי פרוסות תפוחי האדמה – האם לשים בתחילת הבישול הכוונה ללא השמן/מים? הם לא ישרפו/יידבקו לתחתית? המון תודה שוב!!

  11. האם ניתן להכין מראש? אם כן איך מחממים בלי שהדג יתייבש?

    • היי שלומית =]
      ניתן להכין שלושה ימים מראש.
      בהנחה שהדג נותר עסיסי בתום הבישול הראשוני – מחממים מעל פלטה או על להבה נמוכה כדי לא לייבש כשרוצים להגיש.

  12. תודה על המתכון, תוהה אם אפשר להכין את הרוטב ולהקפיא, וביום הנדרש להפשיר ולבשל בו את הדגים. מה אתה אומר?

  13. הי עוז שלום לך.
    יופי של תמונות ואחלה כתיבה נלווית למתכון.

    הולך להכין היום את המנה לראש השנה מחר.
    מתגורר בחו"ל כך שלא מצאתי את הדגים שאליהם המלצת.
    במקום זה קניתי בארמונדי-Barmundi
    אין לי מושג מה שמו בעברית.
    למי שמתעניין הדג כשר לפי בדיקה באתר של חב"ד שמאגד שם המון סוגי דגים.
    נעדכן בהמשך איך יצא.

    • היי יאן =]
      באראמונדי דג מצוין למנת הדג המרוקאי (אין לו שם עברי, לעתים מכונה לוקוס בריכות אבל אין לו שום קשר משפחתי ללוקוס)
      מקווה שנהניתם ושנה טובה! =]

  14. הי עז,
    אם הדגים שלמים, איך הכי רצוי לחתוך אותם?

  15. ווואוווווווווווווווווו! אני מאוהבת באתר שלך רשמית!!! הספיק לי לעבור על המתכון הזה , על הממולאים והקובה וזהו!!! אין דברים כאלה. בדיוק המתכונים שחיפשתי תמיד. זה פשוט נדיר. רואים שאתה מבשל מכל הלב. תבורך!!!

  16. איריס מזרחי

    ראשית,תבורך.
    האם ניתן להשתמש במיץ מלימון או ליים אם אין לימון כבוש ?

    • היי איריס 🙂
      תודה, תבורכי גם את =]=]=]
      הלימון הכבוש הוא רשות, אם אין פשוט משמיטים.
      ובלי קשר, אם בא לך לזלף פנימה מיץ לימון או ליים בכיף

  17. יצא מעולה
    הסיר חוסל
    תודה רבה

  18. וואו נראה מעולה!
    ניתן להשתמש העגבניות בצורה אחרת ?
    זאת אומרת לגרד אותם, או לחתוך לקוביות קטנות ?

    • היי שירן =]
      חיתוך העגבניות לפרוסות זה החיתוך המסורתי המקובל במנה הזו, אפשר גם לחתוך לקוביות או לגרר זה ישפיע טיפה על המרקם אבל הטעם יהיה אחלה

  19. היי, כשמוסיפים את הפלפלים עגבניות והשום בתחילת הבישול, להוסיף ללא שמן?

    תודה:)

  20. הברמונדי נקרא גם קרפיון נהרות אוסטרלי. אפשר להשיג גם בארץ טרי, הוא גדל בבריכות בנגב

  21. היי עז
    תודה על האתר הנהדר.
    האם בישול הרוטב או מאוחר יותר, הדגים ברוטב, צריך להיעשות עם מכסה, או פתוח?
    תודה!!!

  22. נראה מעולה! ופשוט. אהבתי את הרעיון של הלימון הכבוש.
    לגבי הפלפלים היבשים: האם צריך להשרות אותם במים חמים? ולמה בכלל צריך אותם אם שמים גם פלפל טרי?

    • היי נדב 🙂
      שמח שאהבת
      לגבי הפלפלים – לא חייבים להשרות.
      שמים פלפלים מיובשים כי הם נותנים טעם אחר, מרוכז יותר, מזה של פלפלים טריים
      תחשוב שפלפלים מיובשים שלמים זה בעצם פפריקה לא טחונה – אז כמו שלפפריקה מתוקה יש טעם שונה מזה של גמבה, ככה הוספת פלפלים מיובשים לתבישיל נותנת לו מימד טעם נוסף.

  23. היי עוז לא צריך להשרות דגים גם בלימון??

    • היי מורן =]
      עם עובדים עם דג טרי ואיכותי אין צורך להשרות בלימון. עם עובדים עם דג מופשר, ההפשרה עוזרת לנטרל חלק מהריח ה,דגי, (שבכל מקרה מנוטרל גם בבישול)
      לשיקול דעתך זה ממש לא עניין של חובה

  24. לעוז שלום וברכה אני כבר הרבה זמן (יותר משנה זה בטוח) מחפש מתכון דגים טוב וטעים ניסיתי הרבה מתכונים שהם טעימים אבל לאותו הרגע לאותו היום לא משהו שאני יכין לשבת עד שלפני כמה חודשים מצאתי את המתכון שלך ומאז עד עכשיו זה המתכון שאני אוכל בשבת בערב ובשבת בצהריים הוא מאוד מאוד טעים וזה האוכל הכי טעים שאני אוכל כל השבוע ואני מחכה כל פעם כבר לשבת (אינו דומה אוכל של שבת לאוכל של יום חול בדוק) אני מכין את זה מיום חמישי בערב ככה זה יותר טעים למחרת תודה רבה רבה לך

  25. היי עוז רציתי לשאול כמה דברים בקשר למתכון:
    א) האם בהתחלה ששמים את הירקות בסיר מעל להבה בינונית גבוהה צריך לכסות או לא?
    ב) האם במקום פלפלים יבשים חריפים אפשר לשים ברוטב פפריקה חריפה?
    ג) האם אפשר להוסיף ממש טיפה של כמון?

    • היי נתנאל

      1. אפשר, לא כזה משנה, העיקר שהירקות יגירו נוזלים
      2. בהחלט, לפי הטעם
      3. בהחלט זורם
      בהצלחה! =]

  26. היי עוז,
    ה-מתכון הקבוע שלי. הפעם בא לי לשדרג קצת – באיזה שלב מוסיפים תפוחי אדמה? וחומוס ?
    תודה רבה על המתכון הזה ועל רבים מוצלחים אחרים.

    • היי בת אל
      תודה רבה על המילים החמות!
      את את שניהם מוסיפים בתחילת הבישול – גרגרי חומוס מבושלים, ותפוחי אדמה בפרוסות דקות
      יש המניחים שכבת תפוחי אדמה פרוסים בתחתית הסיר

  27. הי עז,
    ראשית תשואות גדולות והרבה תודה על האתר שלך! אצלנו בבית הפתיתים עם הפטריות כבר בני בית והיום הכנתי את הדג המרוקאי עם עגבניות שרי צבעוניות במקום פרוסות. פשוט טעים ברמות, כיף גדול!!

  28. כרגיל ,
    טעים ומושלםםם

  29. היי עוז. הכנתי היום, ליקקנו את האצבעות. הלימון הכבוש ממש משדרג.

  30. שלום עוז, אני גרה בארץ בה אין כוסברה. אפשר להשתמש בגרגרי כוסברה?

    • היי יעל
      לגרגרי כוסברה טעם שונה לגמרי.
      יכולה בהחלט להוסיף כפית גרגרים לתבשיל אבל אם אין את העשב תיבול פשוט תכיני את המנה בלעדיו גם יהיה טעים
      (עשבי תיבול אחרים נותנים טעמים שונים לגמרי )

  31. היי נשמע מתכון מעולה היום אנסה אותו…יש לי שאלה קטנה..אם קניתי אריזות של דגי אמנון שכרגע בהקפאה אני אמורה להפשיר אותם לפני ההכנה?

    • היי יסמין
      אכן מומלץ להפשיר לפני ההכנה ולנגב היטב במגבת נייר כדי לייבש
      בהצלחה

  32. שבוע טוב לך עז,
    ראשית, שאפו על הבלוג המושקע מכל הבחינות. כל הכבוד לך ??
    שנית, הכנתי את הדג המרוקאי ויצא מושלם!
    תודה לך ! עוררת בי את חדוות הבישול .

  33. טניה אנדרייב

    היי עוז, קודם כל המתכון שלך נשמע משגע! אבל חמותי מתמודדת עם בעיה קצת אחרת, היא מכינה את החריימה מסלמון הבעיה היא שתמיד הסלמון יוצא לה יבש מדי (במיוחד אחרי החימום על הפלטה), היא ניסתה לבשל אותו בכל הצורות אפילו פחות מ10 דקות ועדיין שום דבר לא עוזר, אני בטוחה שאתה מכיר את הדג אם תוכל לעזור לנו בעניין הזה אני אהיה הכי מאושרת בארץ ???

  34. בדג מרוקאי אין עגבניות וחובה פלפלים מתוקים יבשים שהושרו במים פושרים ונוקו מהגרעינים. דג לוקוס הוא מושלם וגם בורי החתוכים בצורת סטייק עם העצם. שאר המתכון מדויק

  35. הכנתי את המתכון- מושלם!
    האם המתכון יכול לשמש גם להכנת כרעי עוף?
    במידה וכן , ,אם דרושות התאמות?

    • היי מיכל
      שמח שאהבת!
      לא בדקתי אבל להערכתי כן – לכרעי עוף שלמים זמן בישול שעה ורבע – שעה וחצי. למפורקים תספיק שעה.

  36. שובל מרטון

    הי:)
    דג טונה יתאים? הוא דורש טיפול מיוחד?
    תודה רבה,
    שובל

    • היי שובל =]
      דג טונה בהחלט יתאים
      רק חשוב לא לבשל אותו יותר מדי, להתחיל לבדוק אחרי 5-6 דקות בישול ובשניה שהוא מוכן לכבות את האש.

  37. יצא מעולה… בדרך כלל אני לא מכינה מאתרים שאני לא מכירה, אבל היה שווה!!! קיבלתי המון מחמאות….תודה רבה

  38. מצטרף למחמאות, אתר מקסים, מתכונים פשוט מעולים וכותב שמצליח להעלות בכתב המון אהבה, נדיבות ולב.

    במקום פלפל חריף שמתי קצת רוטב צ'ילי מתוק ולמרות ההסברים המלומדים לא וויתרתי על קצת רסק עגבניות.
    יצא אליפות! אפילו הקטנים ליקקו את האצבעות.
    זו היתה מנה ראשונה בסעודת שבת, אבל החלטנו להסתפק בה עם החלות…

    • היי נתנאל =]
      שמח מאוד לשמוע! איזה יופי תודה ששיתפת
      רסק עגבניות לגמרי מוסיף פה, הוא פשוט לא בגרסה הקלאסית

  39. היי עז,
    תודה רבה על המתכון. החכמתי.. אפשר לדעתך לשים סלמון וגם לשלב בטטה? ואיך?
    תודה ושבת שלום?

    • היי רעות
      בשמחה!
      אפשר סלמון במקופ המושט, שימי נתחי פילה במשקל 150 גרם ותבשלי 15 דקות או עד שעשוי
      בטטה ממש לא קשור פה..

  40. אפשר מתכון לחומוס לדגים?

    • היי רבקה
      משרים כוס גרגרי חומוס במים 12 שעות
      מסננים ומבשלים במים חדשים מעל להבה בינונית שעה-שעה וחצי או עד שרך
      במתכון הזה הייתי שום 3/4 כוס גרגרי חומוס מבושלים

  41. היי,
    מתכון מצוין, יצא ממש מוצלח.
    הלימון הכבוש ממש מוסיף והכרחי לדעתי, לא ניסיתי עם פלפלים יבשים ולדעתי היה משדרג גם.
    תודה וחג שמח

  42. היי עוז
    עשיתי את המתכון עם סלמון יצא פצצה
    תודה לך על החויה
    אלוף!!!

  43. עשיתי עם דג בורי שאיננו יקר ונחשב לבריא יותר אפילו מסלמון. פלטים של בשר נקי. יצא מעדן.

  44. היי עוז,
    יכול לעשות עם דג טונה?
    ואם יש המלצות של שינוי במתכון לטובת דג טונה?
    תודה רבה!

  45. טונה קפוא מופשר

    • אז אחרי ההפשרה מייבשים טוב טוב עם מגבת נייר.
      את הרוטב מבשלים 40 דקות לפני שמוסיפים את הדגים ואז את הטונה מוסיפים ל10-15 דקות בישול ולא יותר
      הטונה מתייבשת ולכן זמן הבישול שלה הרבה יותר קצר, בשנייה שהיא עשויה צריך להפסיק את הבישול שלא תהפוך לך לבלוק

  46. תודה רבה!

  47. איך אפשר להסמיך את הרוטב?

    • היי איריס
      בשביל רוטב סמיך יותר תני לסיר להתבשל ללא כיסוי 15-20 דקות נוספות לפני שמוסיפה את הדג

  48. היי,
    האם ניתן להחליף את הכוסברה בפטרוזיליה?
    והאם ניתן להחליף פלפל ירוק חריף בפלפל חריף אדום?

    תודה!

  49. עז היקר,
    אין ולא יהיה על המתכונים שלך. אני כבר מזמן הפסקתי לחפש במקום אחר…

    שאלה:

    אם אני משתמשת בפילטים העור כלפי מעל או מטה?

    תודה רבה.

    • תודה רבה קרן היקרה!
      מעריך מאוד
      לא כזה משנה, אישית שם עם העור כלפי מעלה. שימי לב להרים ממש בעדינות כשמגישה שלא יתפרק

  50. כפרה עליך. תבורך.

  51. אם אני רוצה להכין את המנה לא חריפה, אפשר לוותר על פלפלים ירוקים חריפים?
    והאם כדאי להוסיף משהו אחר שיתן טעם

  52. היי,
    אם אני מעוניינת להוסיף פרוסות תפו״א, באיזה שלב עלי להוסיף אותם?
    תודה רבה וחג שמח (:

    • היי נועה
      פרוסות תפוחי אדמה מוסיפים בתחילת הבישול, הייתי שם שכבבת תפוחי אדמה פרוסים בתחתת הסיר ומעל בונה את כל שאר השכבות

  53. היי יש לי רק פיטרוזליה
    אפשר להוסיף במקום כוסברה ?
    תודה רבה !

  54. היי
    בהתלבטות אם להכין כרגע בשביל שבת כדי לספוג טעמים. האם אתה חושב שכדאי? או שאין ספיגת טעמים במצב נתון זה. תודה!

    • היי בני
      בכללי טעם של תבשילים משתבח אחרי לילה במקרר, כולל דג מרוקאי. העיקר לא לייבש את הדג

  55. ליאור אמיתי

    היי עז! עכשיט שמתי לב ששמו לי גם את הראש של הדג עם עינים והכל. האם לעשות עם הראש משהו או לזרוק גם אותו לסיר ?
    ממש אוהבת את הבלוג שלך ! חג שמח

  56. היי עוז,
    רוצה להכין מחר לפי המתכון שלך שנראה מצויין.
    רציתי לשאול
    1.האם מתאים להוסיף גזר?
    2. האם ניתן להשתמש בנסיכה?
    3.ושאלה בנוגע לרוטב.. כשניסיתי לעשות בפעם הקודמת חצי כוס של שמן וכוס אחד של מים לא יצרו מספיק נוזלים בשביל לכסות את הדגים ובאופן כללי היה מעט מאוד רוטב בסיר לאחר בישול. אם רוצים הרבה רוטב ובכלל כמות שתספיק לכסות את כל הדגים מה ניתן לעשות.

    • היי קרן =]
      1. פרוסות גזר דקות בכיף, יחד עם שאר הירקות
      2. בטח
      3. תוסיפי מים אם מתייבש

  57. איזה כיף עז! חיפשתי בגוגל מתכון, והדף שלך קפץ לי בתוצאה השלישית, והמתכון נראה פשוט וכיף:)
    אני אכין מחר את הדג ותקבל בהחלט תיוגים באינסטגרם⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩

    • שמח לשמוע שני היקרה!

      • הי עז
        הבלוג שלך פשוט אליפות!!
        הכל מושלם וכתוב מעולה!!
        שאלה: אני רוצה להכין את הרוטב בנפרד ואת הדגים לצרוב במחבת ולחבר ביניהם בהגשה,
        האם זה ילך? מה אפשר להוסיף לרוטב כדי להעשיר אותו בטעם דגי?

        • היי ג'ו
          שמח לשמוע! בהחלט ניתן, כדי להעשיר את הרוטב בטעם דגי ממליץ להוסיף ראש ואדרות דג ואז להוציא ותם לפני ההגשה (וכמובן לאכול את הבשר מהראש!)

  58. קראתי והחכמתי. יש דברים שלא ידעתי. וכתבת מאד מעניין
    את המתכון שלי לדגים קיבלתי ממישהי שהיא יותר מאחות ומאז רק המכון הזה מככב אצלי על השולחן. טעים, מיוחד, עם ריח שנישא בכל הבית בשישי בצהריים (כמובן שזהו דג לשבת) והמתכון שלך מאד מזכיר את שלי, רק בפחות תבלינים. אבל עדיין נראה מעולה ובטוחה שגם ממש טעים!
    כתוב בצורה רהוטה וברורה ומאד מעניינת. בטוח שאכנס שוב לקחת מתכונים ולקרא את מה שמסביב ???

  59. שלום
    רציתי לדעת אם ניתן לבשל את המתכון עם דג פורל? מה ההבדל בין מושט מאנון ופורל?

    • היי מרים
      דג פורל הוא דג עדין ונהדר, יהיה טעים ברוטב, אישית אני אוהב אותו יותר פשוט אפוי בתנור
      מושט ואמנון זה אותו דג
      פורל זה דג אחר ממשפחה אחרת, ניזון מהחי ולא מהצומח כמו האמנון, יש הבדלים במרקם של הבשר (פורל יותר עדין) הטעם (למושט יש לפעמים טעם אדמתי לפורל אין)

  60. היי עז,
    הכנתי ונעזרתי במתכון שלך, יצא נהדר! טיפ: ביקשתי מהמוכר שיפלט את הדגים וישמור את האדרות והראשים. מהאדרות והראשים הכנתי ציר שבו השתמשתי (אחרי סינון כמובן) במקום המים במתכון. יצאה מנה שטעימה גם חמה וגם קרה, במקרר הרוטב נקרש וזה יצא האח הסקסי של הגפילטע פיש (-;

  61. היי עז, רציתי להגיד תודה רבה על המתכון הוא פשוט כתוב מעולה עם כל הפרטים הקטנים שיכולים להיות (וככה כל האתר 🙂 פשוט תודה רבה אין לי מילים הכנתי את הדג כבר יותר מעשר פעמים וכל פעם הוא יוצא יותר טעים, פשוט תודה אתה אלוף

  62. היי. האם ניתן לעשות את הדג עם לברק?

  63. יצא ממש ממש טעים. יחד עם המתכון קוסקוס מהאתר.. ללקק את האצבעות והצלחת!
    איזה כיף על המתכונים. תודה רבה עוז

  64. זאת הפעם השלישית שאני חוזר למתכון הזה . הוא פשוט מנצח!!
    יש הרבה מתכונים באינטרנט לדג מרוקאי
    אבל זה פשוטט מנצחחחחחחח

    תודה רבה , רלונטי מאוד לכל משפחה בארוחת שישי

  65. מתכון אליפות!!!!
    פשוט אין מילים, בקצב הזה של 2021 רגע לפני יום העצמאות הייתי ממליץ עליך להדליק את המשואה על התרומה הנהדרת שלך למטבח הישראלי…!! ❤️

  66. תודה עוז!
    הכנו עם פילה מושט ויצא מושש!
    הלימון הכבוש ממש משדרג
    אין ספק שהמתכון נכנס לרשימה שלנו

  67. היי עוז,
    תודה על כל המתכונים משתמשת בהם הרבה..
    האם אפשר לאפות בתנור? או לשים כמה דקות בסוף?
    פשוט מעדיפה דג בתנור מאשר מבושל.

  68. אתה אלוף!!המתכונים שלך מדוייקים ומוצלחים מאוד!!!

  69. הי, נראה מושלם
    אני באמצע להכין, אפשר לשים לימון רגיל במקום כבוש?

  70. וואהוווו, יצא מדהים!
    טעם של ה ביוקר.
    מיוחד.

  71. הי עז,
    תודה רבה על עוד מתכון מפורט וברור שעושה חשק להכין 🙂
    שאלה – אני לא מסתדרת עם קליפות של עגבניות ושל פלפלים, וגם עכשיו בחורף לעגבניות אין טעם.
    חשבתי אולי להשתמש בעגבניות שלמות משומרות כי הן קלופות, ואת הפלפלים לקלות בתנור ואז לקלף, ולהוסיף לתבשיל כמובן גם את הנוזלים שהם יגירו.
    האם נראה לך שזה יכול לעבוד? או שהעובדה שהעגבניות והפלפלים לא יעברו את החימום הראשוני בתוך התבשיל, תגרום לוויתור גדול מדי על הטעם?
    תודה!!

  72. ריח וצבעים מהממים, תודה רבה , שבת שלום!

  73. הי עז. שחקת אותה עם המתכון הזה (כרגיל…). עם זאת, נתקלתי בבעיה כשהכנתי אותו לליל הסדר תשפ"ג (2023), ובתקווה שהפתרון שמצאתי יעזור למישהו, אני מפרסם אותו כאן:
    הייתי צריך להכין לא פחות משנים עשר אמנונים (24 פילטים) ומה שאפילו יותר מסובך: הייתי צריך לשנע אותם באוטו שלי למרחק שלושים קילומטר אחרי הבישול (אל מקום הסדר).
    כידוע, סיר דגים הוא שטוח למדי. אילו השתמשתי בו הייתי צריך לבשל בשלוש או ארבע נגלות, ועדיין היתה נשארת בעית הטרנספורטציה.
    לאחר התלבטויות רבות הגעתי, בצוותא עם אשתי, לפתרון הבא: הכנו את הדגים בסיר הכי גדול ורחב שיש לנו בבית. הכנו מראש את רוטב העגבניות והפלפלים ואת השמן האדום, ואז בנינו שכבות בתוך הסיר: שכבת רוטב, שכבת פילטים, יציקה של שמן אדום, וחוזר חלילה. כשנגמרו כל הדגים היו בסיר ארבע שכבות כאלה ואז שמנו אותו על האש. הבאתי התבשיל לביעבוע ואז עוד חצי שעה על אש בינונית.
    סגרנו את הסיר הרמטית ונסענו לכפר סבא.
    מאוד חששתי שהדגים בעומק הסיר יתפרקו כבר בבישול או לכל המאוחר בשלב ההגשה.
    לא כך היה.
    הדגים יצאו שלמים, יפים וטעימים עד מאוד.
    פסח שמח!

  74. היי עז
    אפשר להשתמש בגזר במקום בגמבה?
    אם כן אז כמה ואיך?
    תודה!

  75. שלום אפשר לעשות עם פילה אמנון קפוא? תודה

  76. שבת שלום לכל עם ישראל

    הכי טוב, וכל מילה ממש מיותרת (אני לא אוהבת את הקליפות של העגבניות אז לאחר אידוי ראשון אני מעבירה לבלנדר ומחזירה לסיר וממשיכה, וגם מפחיתה קצת בכורכום ושמה גם קצת חוויג' למרק לדעתי מוסיף מאוד) תודה רבה רבה גם על מתכון הצלי כתף המשגעע!

השאר תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם. שדה חובה *

*

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial

הירשמו לעדכונים במייל








    Print Friendly, PDF & Email
    שתפו: