מתכון למרק ממש כתום

23 בדצמבר 2014
כתום כתום! צילום: אסף אמברם

כתום כתום! צילום: אסף אמברם

הוא מתחיל בדלעת, בטטה וגזר, וממשיך בעדשים, משמשים ומיץ תפוזים • מרק שובר שגרה שחייבים לנסות, וגם: מאיפה מגיע הצבע הכתום?

חנוכה כמעט נגמר, ואני שמח לבשר שהצלחתי להעביר אותו בלי לאכול סופגנייה אחת! (כלומר, הכנתי ספינג' ממחמצת שטבלתי בריבת תותים תוצרת בית, אבל זה לא סופגניה 😀 ). אחרי שנזכרנו שניצחנו את היוונים וחגגנו את נס פך השמן, אפשר לשלוח את הטיגון העמוק להפסקה מתודית ולחזור למנות שבאמת עושות את החורף (איזה כיף שלא חם!!!!!!): מרקים.

היום נדבר על מרק כתום: השם הגנרי שמאחוריו מסתתרות כל כך הרבה אפשרויות קולינריות. בדרך כלל הוא יכיל את החשודים דלעת ובטטה (חביבת הקהל) את הדלורית, קרובת המשפחה הצנועה והנחבאת אל הכלים, גזר, בצל, שום ומיני תבלינים. אבל יכול להיות שאנחנו מפספסים משהו. שהקונספט של "מרק כתום" יכול להיות הרבה יותר רחב יריעה מאשר.. ירקות כתומים.

מה לגבי הפירות?
למשל משמשים ותפוזים, מה יקרה אם נוסיף אותם למסיבה? הרעיון הזה נדלק אצלי בראש בתקופת ראש השנה – אחרי שהכנתי את מנת המשמשיה, מה שרץ לי בראש הוא בערך ככה: אם משמש + דלעת = טעים, הרחבת המשוואה למקבילים לדלעת ולמקבילים למשמש גם תהיה טעימה. שמח וטוב לב השלכתי לסיר משמשים, כמה ירקות כתומים ומשמשים, ועל הדרך עדשים כתומות, שאתם יודעים שאני ממש אוהב (מוצג אמוצג ב ), והכל התחבר יחדיו בהרמוניה מלבבת. העדשים הוסיפו גם מרקם וגם אוממי לסיפור, המשמשים נתנו טעם חמוץ-מתוק וגם הרבה חומרים מייצבים (פקטין וצלולוז), והירקות הכתומים עשו מה שהם עושים בדרך כלל.

החבר היחיד שהיה חסר כדי להשלים את המסיבה בא בדמות בתפוז – שסיפק נוזלי בישול עשירים בטעם. בכלל, יש לי קטע עם תפוזים. תשאירו אותי לבד בחדר עם 10 תפוזים טובים (מהסוג החמצמץ! רק מתוק זה משעמם) וכעבור שעה תחזרו ולא ישארו לכם תפוזים. אותו דבר קורה לי עם פיסטוקים. השתמשתי רק במיץ אבל אפשר להוסיף גם עוד מהגרידה הכתומה והריחנית שלו.

היתרון החבוי בשימוש במשמשים ובעדשים התגלה כשטחנתי את המרק – הוא הגיע למרקם חלק מאוד ואחיד מאוד, ולא הייתי צריך להוסיף אליו שמן (כמו שאני עושה בדרך כלל) כדי לאחד אותו. אז אם אתם נמנעים משומנים מכל סיבה שהיא, זה המרק בשבילכם! וכמובן הוא טבעוני נטול גלוטן נטול קפאין נטול עופרת ונטול כל רבב 😀

פסטיבל כתום! צילום: אסף אמברם

פסטיבל כתום! צילום: אסף אמברם

מאיפה בא הכתום?
את הצבע המושך שלו חייב המרק לתרכובות בשם קרוטנואידים, אחת מ-4 קבוצות תרכובות שאחראיות לכל הצבעים שאנחנו מוצאים בירקות ובפירות שאנחנו אוכלים.

מעבר לירקות והפירות הכתומים בהם השתמשתי למתכון הזה, הקרוטנואידים נמצאים בצמחים רבים, ביניהם גם העגבניות (בצורת נוגד החמצון המפורסם ליקופן) והפלפלים. את שמם קיבלו מכיוון שהם התגלו לראשונה בגזר – carrot, ויש יותר מ-50 סוגים שונים שלהם בצמחים שאנו צורכים. הם חשובים מאוד לגוף האדם, וחלקם מומרים בגוף לויטמין A, החיוני לעיניים בפרט ותפקוד הגוף בכלל. תפקידם בצמחים רבים הוא לשמש כ'קרם הגנה' – לסייע להם לסנן בצורה יעילה את אנרגית השמש ולהגן עליו מפני חמצון, ו/או לעזור לצמח למשוך את תשומת ליבם של בעלי חיים שיאכלו אותו ויעזרו לו להפיץ את זרעיו (כמו במקרה של המשמש).

ההבדל המהותי בין קרוטנואידים לכלורופילים, קבוצת התרכובות שאחראית לכל מה שירוק (מעלי תרד ופטרוזיליה לאספרגוס ואפונה) הוא שהקרוטנואידים משמעותית יותר יציבים ויכולים לסבול חום וחומציות בצורה הרבה יותר יעילה, ולכן יכולים לעמוד בבישול ארוך בלי לאבד צבע (ואנחנו נהנים מהתכונה הזו בכל פעם שאנחנו משתמשים ברסק עגבניות, אוכלים מטבוחה או מכינים רוטב רומסקו).

וזאת תמונת עגבניות ממש יפה ששמתי כי אני יכול. צילום: מלינה סואט

גם בעגבניות יש בטא קרוטן. צילום: מלינה סואט

נחזור למרק!
אל המתכון שיובא מיד אתם יכולים להוסיף עוד כתומים! אפרסמון (בדקתי כבר ועובד מצוין) שסק ופפאיה בשלה למשל, או מיץ מהדרים כתומים אחרים, נגיד קלמנטינה או מנדרינה, וכמובן שדלעות אחרות (ערמונים, דלורית, דלעת תאילנדית ועוד) גם ישתלבו כאן בשמחה.

את המרק כאן תיבלתי רק במלח ופלפל, תרגישו חופשי להוסיף תיבולים אחרים משלכם כמו ממרח או אבקת קארי, ג'ינג'ר טרי או מגורר, הל, בהרט, אבקת שום, אורגנו/טימין/רוזמרין, עלי מרווה (שכדאי להוציא לפני שטוחנים), קינמון, צפורן, חתול ,אגוז מוסקט, פלפל אנגלי, טוסטר משושים ואפילו מקל וניל – אתם יכולים לקחת את זה לכל כיוון שטעים!

אפשר להוסיף למרק בעת הטחינה שמן זית, שמן קוקוס, קרם קוקוס או שמנת מתוקה לתוספת טעם ונפח, ולהשתמש באגוזים /זרעים אחרים שאוהבים במקום הקשיו.

את הירקות החתוכים מבשלים עד שהתרככו. צילום: אסף אמברם

את הירקות החתוכים מבשלים עד שהתרככו. צילום: אסף אמברם

ואז טוחנים. לא צריך בכלל שמן מאז סוג! צילום: אסף אמברם

ואז טוחנים. לא צריך בכלל שמן מאז סוג! צילום: אסף אמברם

מתכון למרק ממש כתום עם דלעת, בטטה, משמשים ועדשים

4-6 מנות, טבעוני/פרווה, 15 דקות הכנה, שעה עד שאפשר לאכול

מצרכים:

למרק:
1 בטטה בגודל בינוני, קלופה וחתוכה לקוביות
2 גזרים, קלופים וחתוכים לטבעות
חתיכה קטנה (500 גרם) דלעת, קלופה וחתוכה לקוביות
כוס עדשים כתומות, שטופות היטב
חופן משמשים מיובשים
מיץ מ-2 תפוזים
מלח ופלפל שחור גרוס

להגשה:
חופן קטן אגוזי קשיו, קלויים וקצוצים גס
קורט שבבי צ'ילי יבש

אופן הכנה:

  • שמים את כל הירקות ביחד עם מיץ התפוזים, המשמשים והעדשים בסיר בגודל בינוני. מכסים במים בדיוק עד לגובה הירקות, מוסיפים משהו כמו כפית מלח (אני שמתי גס) ומביאים לרתיחה.
  • מנמיכים את הלהבה ומבשלים (אפשר עם או בלי כיסוי, זה לא משנה) בבעבוע עדין 30-40 דקות, עד שכל הירקות התרככו.
  • כדי לבדוק, מוציאים חתיכת גזר אל קרש חיתוך. אם היא נמעכת בקלות עם מזלג המרק מוכן לריסוק.
  • טוחנים את המרק למרקם חלק בעזרת בלנדר ידני. טוחנים 3 דקות יותר ממה שאתם טוחנים בדרך כלל בשביל מרקם ממש חלק. אם המרק סמיך מדי, ניתן להוסיף לו עוד מים רותחים.
  • טועמים ומתבלים במלח ופלפל לפי הטעם.
  • כשמגישים, מעטרים כל מנה בשברי קשיו ופתיתי צ'ילי יבש.
  • טעם המרק משתפר אחרי לילה במקרר.

הכנתם? איך יצא?? ספרו לי בתגובות או בעמוד הפייסבוק

רוצים לקבל עדכונים בפוסטים הבאים שלי? כתבו את כתובת המייל שלכם בתיבה מצד שמאל למעלה

לעוד מתכוני מרקים:
מרק עגבניות ואורז בסמטי
מרק דלעת ווניל
מרק אורז ירוק
מרק קובה סלק
מרק עדשים וארטישוק ירושלמי

Print Friendly, PDF & Email
שתפו:

20 תגובות

  1. דווקא חבל שבמרק כתום אין שמן. הירקות הכתומים שמלאים בויטמין A חייבים נוכחות של שומן כדי להיספג, ואז אם לא אוכלים משהו שומני ליד רוב יתרונותיו הבריאותיים של המרק הזה (שנראה מעולה! אני מכינה אותו מחר לצהריים) מתבזבזים.

    • היי לורה
      תודה על המידע 🙂
      יש הרבה שומן באגוזי הקשיו (48%) וכמובן שאפשרי להוסיף שמן זית חמאה קרם קוקוס, אדגיש זאת בפוסט.

  2. קראתי פעם המלצה לאפות את הבטטות בתנור על מצע מלח גס ואחר כך להכניס אותן למרק. ניסיתי את זה וזה שידרג מרק הכי בסיסי לטעם משגע. יש לבטטה בתנור טעם מדהים, טעם שלא קיים כאשר מבשלים אותה במים
    אני אנסה את המתכון המדהים הזה שלך עם בבטות אפויות בתנור.

    • היי לי :]
      אם כבר אז כבר: את כל הירקות הכתומים במרק הזה (כולל הגזר!) אפשר לצלות בתנור לפני השימוש – חותכים לקוביות גדולות מתבלים בשמן זית מלח פלפל ואפים ב-180 מעלות עד שהתרככו וטיפה נשרפים בקצוות (זמן אפייה ישתנה בהתאם לחיתוך – חצי שעה לקוביות קטנות ושעה לקוביות גדולות).
      זה בהחלט ייתן מימד עמוק ואפילו קצת טעם מעושן למרק.
      במתכון כאן השארתי אותו הכי פשוט שיש אבל אפייה תתן שדרוג נהדר!
      בתיאבון 🙂

  3. עוז יקר…
    אחלה מתכון .. אני דווקה הלכתי על המלצת התיבול "חתול" כי לצערי אני אלרגית ל"טוסטר משושים"…
    אהבתי !!!!

  4. שאלה קטנה:)
    כמה שמן קוקוס היית מוסיף למרק?
    מאוד אוהבת את הטעם הזה בעולם המרקים הכתומים, רק שאין לי מושג לגבי כמויות…
    תודה מראש

  5. נראה אחלה… החתול והטוסטר משולשים זה חלק מתיבול? ??

  6. מרק מעולה ומאוד מיוחד!
    אני והבת שלי מאוד אהבנו, לבעלי הוא היה מוזר מידי בגלל המתיקות 🙂
    תודה על המתכון!

  7. סליחה על השאלה אבל מה זה תיבול "חתול" ו"טוסטר משושים"????
    ??

  8. צורית גלבוע

    הי עוז, האם נראה לך שהמרק יהיה טעים גם כמרק קר?

  9. הי עז, המרק נראה מעולה ותמיד אוהבת לחפש מתכונים באתר שלך, יעבוד גם ללא מיץ תפוזים?

  10. הי עוז 🙂 אם לא בא לי על עניין המשמשים והתפוזים… פשוט להוריד? אני אוהבת מאוד מרק כתום פשוט פשוט 🙂 ואני מתה על המתכונים המעולים שלך! תודה!

השאר תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם. שדה חובה *

*

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial

הירשמו לעדכונים במייל








    Print Friendly, PDF & Email
    שתפו: