21 דברים שלא ידעתם על אבוקדו ומתכון לגוואקמולה

3 בנובמבר 2013

טוב אפילו בקינוחים. צילום: קרן ביטון כהן

האבוקדו בכלל לא התכוון שנאכל אותו, ולמרות זאת הפך לאחד הפירות האהובים ביותר בעולם (ולישראל יש מדלית ארד בזלילתו). עכשיו הוא בשיא העונה, אז אספתי 21 עובדות מגניבות עליו, ויש גם מתכון לגוואקמולה

 

בעבר

1. עצי האבוקדו צמחו לראשונה במדינת פואבלה שבמקסיקו של היום, ומשם התפרשו דרומה עד לגואטמלה.

2. אנחנו נהנים מפירות האבוקדו כבר יותר מ12,000 שנים, ולגמרי בגלל טעות של הטבע. אם הייתם שואלים עץ אבוקדו איך הוא מפיץ את עצמו, הוא היה אומר לכם שהוא עושה מה שהפטל עושה: דואג שבעל חיים כלשהו יאכל את הפרי המפתה שלו, ובתוך הפרי המפתה הזה נמצא זרע שלא מתעכל ויוצא מהצד השני (ביחד עם חומרי דישון מעולים) כעבור כמה קילומטרים. לצערו של עץ האבוקדו המדבר שהרגע שאלתם, אותם יצורים עליהם הוא הסתמך, המסוגלים לבלוע את הפרי בשלמותו, כבר אינם מהלכים באזורים בהם צמח. לשמחתו, בני האדם וחיות אחרות מצאו אותו מועיל, ולכן הוא שרד. תופעה זו נקראת גם אנכרוניזם אבולוציוני, אם אתם רוצים להישמע ממש חכמים (יש בנות שזה עושה להן את זה).

3. ילידי אמריקה העתיקים לא נהנו רק מהפרי. האבוקדו הוא קרוב משפחה של עלי הדפנה, וככזה, לעלים של זנים העתיקים שלו היה (ויש) טעם וריח משלהם, ונהוג לייבש ולטחון אותם, ולקבל טעם אניסי ייחודי, אידיאלי לתיבול דגים, עופות שונים ואפילו תבשילי שעועית.

4. השם אבוקדו נגזר משיבוש של השם הספרדי אגווקאטה (aguacate). השם הספרדי נגזר מהשם המקסיקני העתיק (כשבמקסיקני אני מתכוון לשבטים הילידים שהיו לפני האצטקים) אוואקטל (āhuacatl), או בעברית אשכים.

5. אם כבר אצטקים, הם נהגו להשתמש באבוקדו כדי להוסיף שומן לבשרים רזים, כמו הודו, ארנבים וחלזונות.

6. בעוד בימינו אנו מועכים את האבוקדו עם מיץ לימון ותוספת של כוסברה, אלו לא הגיעו לאמריקה עד לאחר גילוייה על ידי אירופה. אז הגווקמולה (גוואק – מהמילה הספרדית, ו-מולה משמעו לגרוס או לטחון) היה מורכב מעגבניות, אבוקדו ומלח. פשוט, טוב, וקל לשחזור בבית.

כדי לחסוך זמן, אפשר לחתוך את האבוקדו לקוביות לפני שמרוקנים אותו מהקליפה. צילום: קרן ביטון כהן

כדי לחסוך זמן, אפשר לחתוך את האבוקדו לקוביות לפני שמרוקנים אותו מהקליפה. צילום: קרן ביטון כהן

בהווה

7. כיום גדלים להם מדי שנה בעולם 3.9 מיליון טונות של אבוקדו, עם מקסיקו בתור היצרנית המובילה (32%). מה שצמח פעם רק באמריקה גדל היום גם בסין, מרוקו, קניה ואנדונזיה. גלובליזציה זה כאן.

8. קיימים קרוב ל-500 זנים שונים של אבוקדו, אבל רק ל-13 מהם יש חשיבות מסחרית.

בארץ

9. אנחנו ממש אוהבים אבוקדו! הצריכה הממוצעת ממנו לשנה עומדת על 5 ק"ג לנפש, מה ששם אותנו במקום השלישי בעולם (מתחת למקסיקו וצ'ילה) בזלילתו.

10. עצי האבוקדו הראשונים ניטעו בארץ על ידי נזירי מנזר השתקנים הלטרון בשנות ה-20 של המאה הקודמת. ניסיתי להתקשר לשמוע את הסיפור שלהם, לא הייתה תשובה (סאונד אפקט).

11. כיום מטעי אבוקדו מכסים כ-68,000 דונם בארץ, כשבמרביתם (35%) נטוע זן ההאס, והבא אחריו הוא זן האטינגר, פיתוח ישראלי שמקורו בזן הפוארטה המקסיקני (25%), כשהאטינגר נחשב משמעותית קל יותר לגידול, אך פחות מבוקש לייצוא.

12. מרבית עצי האבוקדו בארץ מניבים פרי בחודשים ספטמבר-דצמבר, כאשר בשאר הזמן זמינים בשווקים פירות שנקטפו, נשמרו בקירור במצב רדום והובשלו לפני יציאתם לשוק על ידי אתילן – אותו גז שיוצא מהבננות. כתוצאה מכך, בחודשים יולי-אוגוסט מחירו של הפרי מאמיר ואיכותו צונחת.

13. בשנה שעברה (2012) צמחו כאן 85,000 טונות של אבוקדו, מתוכם קצת יותר מ-50% (או 45K טון) הועברו לייצוא.

מועך פירה יעיל במיוחד כשמכינים כמות גדולה של גוואקמולה. צילום: קרן ביטון כהן

מועך פירה יעיל במיוחד כשמכינים כמות גדולה של גוואקמולה. צילום: קרן ביטון כהן

כשקונים בשוק

14. חשוב לבחור אבוקדואים (בהנחה שזו מילה) שמרגישים כבדים יחסית לגודלם וכאלו שנראים יחסית נקיים מחבולות.

15. אבוקדו מזן האס יהיו בעלי קליפה קשה ומחוספסת, וישחירו כשהאבוקדו בשל. תוכן הפרי רך וקרמי במיוחד, תכונה שהופכת אותו לזן האבוקדו הנמכר ביותר בעולם.

16. לאבוקדו מזן אטינגר תהיה קליפה ירוקה, והדרך הוודאית היחידה לזהות בשלות היא על ידי לחיצה. בשר האבוקדו צריך להיכנע ללחץ, אבל לא בקלות רבה מדי. שימו לב שם שהחלק העליון של האבוקדו לא השחיר והתרכך יותר מדי.

17. רוצים אבוקדו לכל יום בשבוע? בחרו כאלו ברמות רכות שונות. שימו לב לבדוק שכל הפרי מבשיל בצורה אחידה, כי מעטים הדברים המבאסים יותר מאבוקדו חצי מוכן.

בבית

18. אבוקדו לא בשל חשוב לשמור מחוץ למקרר: הקור מעכב ואף עוצר את תהליך ההבשלה שלו. אחרי שהאבוקדו מבשיל המקרר כבר מועיל יותר, כי הוא מונע ממנו להתרכך יותר מדי.

19. רוצים שהאבוקדו יבשיל יותר מהר? שימו אותו בשקית נייר ביחד עם בננות.

20. תזכרו: אבוקדו מכיל 16-20% שומן, מה שהופך אותו למאוד דומה לביצה, מה שהופך אותו לממש מוצלח דווקא בקינוחים! נגיד מילקשייק אבוקדו (להיט בברזיל ואינדונזיה), גלידת אבוקדו או אפילו ציפוי עוגות (!!!@!@!!).

21. למה הוא משחיר?
ברגע שחותכים את האבוקדו וחושפים את בשרו לאוויר, אנזים שנקרא פנולוקסידייז (phenoloxidase) משנה את המבנה המולקולרי של חלק מהתרכובות שהפרי מכיל כך שהוא בולע יותר אור ונראה שחור. האפקט הזה קוסמטי בלבד ואין לו שום השפעה על הטעם.  כדי למנוע את ההשחרה, שנגרמת כתוצאה מחשיפה לחמצן, כדאי לכסות אבוקדו שנחתך במיץ לימון טרי: ויטמין ה-C שבמיץ עוצר את האנזים שפוגם בצבע הירוק והסקסי שלו.

ואי אפשר בלי איזה מתכון נכון?

את הכתבה אני מקנח במתכון הכי בסיסי שיש לגוואקמולה, מינימום מרכיבים ומקסימום טעם. המתכון הזה יצטרף לעוד כמה מנות שיעלו כאן בשבועות הבאים =]

אם אתם רוצים לגוון את המתכון המוצע כאן, לכו על עגבניות שרי, בצל סגול, שום וכוסברה. וכמובן הגישו עם טורטיות או פיתות או טוסטים.

גוואקמולה הכי פשוט שיש. צילום: קרן ביטון כהן

גוואקמולה בלי חוכמות. צילום: קרן ביטון כהן

מתכון לגווקמולה הכי פשוט שיש

3-4 מנות, קל במיוחד

מצרכים:

2-3 אבוקדאים בשלים
½ לימון
מלח ופלפל שחור גרוס

אופן הכנה:

  • חוצים את האבוקדואים לאורכם ומוציאים את הגלעין.
  • מרוקנים את תוכן האבוקדו לקערה גדולה.
  • סוחטים מעל האבוקדו מעט ממיץ הלימון ומועכים בעזרת מזלג או בעזרת מועך פירה עד שמתקבל ממרח אחיד.
  • טועמים ומתבלים במלח, פלפל ועוד מיץ לימון אם רוצים.
  • מגישים מיד או שומרים בקירור – כדי למנוע השחרה מכסים את הסלט שבקערה בניילון נצמד, הוא נשמר בסבבה שלו יומיים-שלושה.

לעוד עדכונים וסיפורים ממעבדת המטבח שלי עקבו אחרי באינסטגרם @oztelem וגם בפינטרסט 

מקורות:

https://blogs.smithsonianmag.com/food/2013/10/why-the-avocado-should-have-gone-the-way-of-the-dodo/

https://www.californiaavocado.com/avocado-variety-browser/

On Food and Cooking, מאת הארולד מקגי, עמודים 408, 337

 

Print Friendly, PDF & Email
שתפו:

15 תגובות

  1. ואם רוצים לשמור על הגווקמולי שלא ישחיר (במידה ולא מגישים מיד) הדרך הכי טובה לעשות את זה זה לשמור את הגלעין של האבוקדו בתוך הממרח עד להגשה.

  2. ואם אני רוצה לספר לגברים על אנכרוניזם אבולוציוני, אני יכולה?
    או שזה שמור רק לחיזור אחרי בנות? 🙁

  3. אחד האתגרים בעבודה עם אבוקדו היא קילופו, או מיצוי התוכן האכיל מתוך הפרי מכוסה הקליפה.
    טריק פשוט שיצא לי להכיר, ושעובד מעולה עם זן האטינגר, הוא שפשוט אפשר לקלף את האבוקדו באמצעות קולפן חד, ואז מקבלים מקסימום תוכן אכיל ואפשר גם לעבד את האבוקדו בצורה הזאת לטבעות סביב הגלעין.

    • היי גיא 🙂 אחלה טיפ.
      גם אני עושה את זה כשקליפת האבוקדו רכה מספיק

      • היי גאי. דרך מאוד יעילה וקלה לרוקן את הפרי במינימום לכלוך ידיים היא עם כף מרק, ועדיף לשם כך לחתוך לרוחב, והדרך הכי יעילה לשליפת הגרעין היא נעצית להב סכין חדה מאוד עליו במכה קלה ואז לתת סיבוב קל.

        וחוץ מזה, אתר נהדר, מתכונים מעולים וקלים להכנה רק שממרח גוואקמולי מכינים קצת אחרת…..

        תודה ובהצלחה.

  4. קודם כל – הבלוג נהדר! הכנתי כמה מתכונים ואני מצפה בכיליון עיניים לנסות עוד 🙂
    שנית, בהשראת הפוסט – אולי תכתוב פוסט עם עצות וטיפים לבחירה של ירקות בשלים וטעימים?
    יש את הקלים שהרוב מכירים – עגבניה, מלפפון וגמבה שנמצאים כמעט בכל בית, אבל יש ירקות ופירות שלפעמים אני נופלת בהם – אבוקדו, חצילים, צנוניות וכדומה. מה דעתך?

    • היי לך 🙂
      תודה שוב על המחמאות
      הכנתי בעבר כתבה דומה לאתר מאקו – מוזמנת לעיין
      http://bit.ly/1dJz02K
      אבל בהחלט אפשר להרחיב. נושא מצוין, רשמתי לעצמי

  5. אני לא מבין איך מכניס עבוקאדו שחתכתי מכניס למיץ תרי לימון? אולי אפשר להסביר יותר ברור …מובן ש כוונה לסכות כמה לימונים בשביל לטבוע אבוקדו לכוס מלא מיץ….

    • היי אנטולי 🙂
      אחרי שחתכת את האבוקדו, הכוונה היא שמזלפים עליו כמה טיפות של מיץ לימון (בערך כפית) ומורחים על כל החלק החתוך. זה מספיק כדי לשמור עליו כמה שעות טובות.

  6. חברה מקסיקנית שמתארחת אצלי מידי פעם מסרבת לאכול אצלי כבוקדו מתובל בלימון ומלח. אצלם היו אוכלים את זה עם סוכר. כי זה פרי…

  7. כמי שחייתה במקסיקו שלוש שנים , אספרנסה העוזרת האינדיאנית שהייתה בביתי הכינה אחרת טעים מאד . מכניסים לתוך בלנדר חצי בצל לבן קטן, 6-7 גבעולי כוסברה . חצי פלפל חריף ( תלוי ברמת החריפות שרוצים) 2 שיני שום ומיץ מלימון אחד . מרסקים . מוסיפים 2-3 אבוקדו תלוי בגודל מרסקים בבלנדר מוסיפים מלח לפי הטעם ובתאבון . אין כל צורך בעגבנייה . מאד טעים עם מויטס

השאר תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם. שדה חובה *

*

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial

הירשמו לעדכונים במייל








    Print Friendly, PDF & Email
    שתפו: