איך להכין אנטיפסטי • מדריך לירקות בתנור

4 בפברואר 2016
אנטיפסטי - ירקות אפויים בתנור. צילום: רות אופק

אנטיפסטי – ירקות אפויים בתנור. צילום: רות אופק – שמח במטבח

"תקשיב. אני צריכה ממך מתכוני ירקות, שיהיו גם מהממים, גם קלים להכנה ותפעול, שאפשר להכין בלי כיריים של גז והכי חשוב טעימים". כך פתחה צלמת האוכל גל בן זאב את השיחה איתי, כשהזמינה אותי לככב בשיעור בנושא ירקות, בסדנת צילום האוכל שהיא מעבירה. ואני, חובב אתגרים שכמוני, חשבתי וחשבתי וחשבתי, מה כבר אפשר להכין עם ירקות שיתאים לכל הקטגוריות האלו, ועדיין לא הכנתי בעבר?

בימי התיכון שלי בראשית שנות ה-2000, הייתי בטוח שאני הולך להיות מפתח. כולם סביבי דיברו על מחשבים והייטק, הייתי יכול לבלות שעות במשחקי מחשב (עדיין יכול. תביאו לי skyrim ו-heroes of might and magic ופוף, נעלמה לי יממה מהחיים), המשפחה עודדה אותי ללמוד ואפילו ללכת לעתודה, עשיתי מספר דו ספרתי של יחידות לימוד בנושאי תכנות ומחקר ונראה כאילו המסלול שלי לקריירה במחשבים הוא בטוח, נעול ונצור.

צפו: כך מכינים אנטיפסטי מדהים בבית

אבל בסוף הלכתי בעקבות הלב למסלול אחר, וראו זה פלא: למרות שאני לא מבלה דקה אחת מול שפות תכנות (מלבד תיקוני HTML לפוסטים כאן) אני עדיין עושה מה שחשבתי שאני אעשה: מפתח. ואחד האתגרים הכיפיים בלהיות מפתח מתכונים הוא שזורקים עליך מגבלות, ולפעמים מהמגבלות האלו יוצאים דברים נפלאים. אגב, כשבחנו מבחינה מחקרית מה מעודד יותר יצירתיות, מגבלות הוכחו בצורה מובהקת כיותר יעילות מאשר חופש בחירה מוחלט.

ככה זה נראה מהצד של התלמידות החרוצות. צילום: מלינה סואט

ככה זה נראה מהצד של התלמידות החרוצות. צילום: מלינה סואט

אחרי דיונים, טלפונים והתכתבויות וואצאפ רבות, החלטנו שנלך על פשוט: אדגים לתלמידות של גל (מדי פעם יש לה גם בנים זכרים בקורסים) איך להכין אנטיפסטי, פסטו, וסלט משוויה. פשוט, ברור ומאפשר לירקות לככב, ועונה על כל הדרישות 😉

וככה מהצד שלי. צילום: מלינה סואט

וככה מהצד שלי. צילום: מלינה סואט

רק בישראל
התחלנו קודם כל עם האנטיפסטי. מנה שבאמת כל אחד יכול להכין – חותכים ירקות, מזלפים שמן זית, מתבלים ויאללה לתנור.

אבל אחת התופעות המעניינות לגבי מנת היום, היא שהאנטיפסטי שאנחנו חושבים שהוא אנטיפסטי הוא לא באמת אנטיפסטי. כלומר הוא כן סוג של. אבל לא הכל.

אסביר: כשטיילתי באיטליה, הופתעתי לראות שבכל תפריט יש אנטיפסטי – תמיד לפני מנת הפסטה (או ניוקי, או ריזוטו), ואלו מנות קטנות ומאוד מגוונות, הרבה מעבר לירקות אפויים.

לפי מסמיליאנו די מטאו, זוכה העונה האחרונה של מאסטרשף וטבח איטלקי מוכשר מאוד, המונח הוא שילוב של שתי מילים: Anti – עיוות של המילה הלטינית Ante, משמע – לפני, ו-Pasti, שזה צורת הרבים של המילה Pasto, משמע ארוחה. במילים אחרות: משמעות המילה אנטיפסטי היא לפני האוכל, או בעברית ציחה – מתאבן. כמו שיש מתאבנים בכל רחבי המטבח הים תיכוני – מצלחות המזה היווניות/טורקיות דרך פתית השולחן של המטבחים הערביים והצפון אפריקאיים, כך גם האיטלקים 'פותחים שולחן'.

את הפלפל חוצים לאורך ומוציאים את הזרעים - זו הדרך הטובה ביותר להכין פלפלים בתנור. צילום: אורי פישמן

את הפלפל חוצים לאורך ומוציאים את הזרעים – זו הדרך הטובה ביותר להכין פלפלים בתנור. צילום: אורי פישמן

ולמרות שהמילה פסטי נשמעה כמו מילה איטלקית מפורסמת אחרת – פסטה, זה לא באמת קשור. מסמיליאנו מסביר שתחת קטגוריית האנטיפסטי נכנסות מנות רבות, המפורסמות שביניהן היא סלט הקפרזה, מנת הקרפצ'יו בצורתה המקורית: נתחים דקיקים של בשר חי מתובלים בלימון ושמן זית (יש למנה הזו סיפור מרתק בפני עצמו, אולי כתבה אחרת), ומנת הויטלו טונטו – נתחי עגל ברוטב של דג טונה.

עוד לקטגוריה נכנסים גם ברוסקטות וקרוסטיני – שאלו מילים מפונפנות לטוסטים משודרגים עם תוספות שונות מעליהן; צלחות עם גבינות, צלחות נקניקים ובשרים משומרים, ובתור פתיחת שולחן צמחונית – גם ירקות צלויים, שמתובלים לעתים בחומץ בלסמי ותמיד בהמון שמן זית. כל אזור באיטליה מתמחה בסוגי אנטיפסטי שונים – בדיוק כמו שכל אזור מתמחה במנות פסטה אחרות וחומרי הגלם המקומיים משתנים.

אגב, די מטאו שיתף גם שאחד הדברים שהפתיעו אותו במעבר וישראל הוא כמה שאנחנו אוהבים ירקות. "הייתי מכין ארוחות פרטיות כמו שמגישים באיטליה, עם בשר משובח והרבה פחמימות, ותמיד בסוף אמרו לי 'אנחנו רוצים עוד ירקות', אז למדתי שאין דבר כזה ארוחה ישראלית בלעדיהם".

את הבצל חותכים לשמיניות או שישיות, תלוי בגודל. צילום: אורי פישמן

את הבצל חותכים לשמיניות או שישיות, תלוי בגודל. צילום: אורי פישמן

קח לדוגמה את הגולאש
לפי השף ישראל אהרוני, המקרה של האנטיפסטי הוא רק דוגמה בודדת לתופעה גדולה יותר, שמתרחשת כאשר מאכלים מתנתקים מארץ המקור שלהם – ובדרך, הכוונה המקורית שעמדה מאחוריהם משתנה. "קח לדוגמא את הגולאש", הוא מסביר בשיחת טלפון. "המון תבשילי בשר חתוך לקוביות נקראים בארץ גולאש, ואפילו בקצביות בסוּפֵּר זה הפך שם גנרי לבשר לצלי שחתוך לקוביות. אבל בהונגריה ובארצות הסובבות אותה המילה גולאש מתארת תבשיל מאוד ספציפי, עם פלפלים (טריים ו/או מיובשים – שזה הפפריקה) ושום, ואתה לא יכול להגיש להונגרי תבשיל בשר ברוטב אדום כלשהו ולהגיד לו שזה גולאש.

אותו דבר קרה לקרפצ'יו – כשהמנה יצאה מאיטליה והתפרסה בעולם, ההגדרה התרחבה לפרוסות דקות של משהו – דג, סלק, קולרבי ועוד. במקרים האלו התרחשה הרחבה להגדרה המקורית, ואילו במקרה של האנטיפסטי בישראל התרחש צמצום".

את הבטטה חותכים גס ושומרים עם הקליפה - אחרי קרצוף יסודי היא אכילה לחלוטין. צילום: אורי פישמן

את הבטטה חותכים גס ושומרים עם הקליפה – אחרי קרצוף יסודי היא אכילה לחלוטין. צילום: אורי פישמן

ותודה לפסטלינה
אז איך זה שמתוך העולם הגדול שהוא אנטיפסטי (היי, אפילו יצא על זה ספר בישול שלם) נשארנו עם הגדרה צרה של 'ירקות אפויים בתנור'? הייתי צריך להתקשר, לשאול ולהרהר, ואת התשובה קיבלתי מאפרת אנזל (אני קורא לה אנזוש, זוכרים את הטאבולה שהכנו פעם?):

"הפעם הראשונה שאני נתקלתי במונח אנטיפסטי בארץ הייתה במסעדת פסטלינה של האחים ירזין. היה מעין טירוף סביב הירקות שהגישו בתחילת הארוחה. אני זוכרת אותם מגישים פלטות של ירקות בגריל וקצת נקניקים, והרושם העיקרי היה סביב הירקות, שהכינו קצת אחרת. כולם חיקו אותם וככה זה נתפס. אני חושבת שהעדר שרקוטרי (מיומנות בהכנת נקניקים ומוצרי בשר) וגבינות משובחות בארץ באותם ימים גרם להם 'ליפול' מהמנות שנבעו בעקבותיהם, ככה שרק הירקות נשארו".

ואת השום פורסים לרוחב - ככה שאפשר לראות את כל השיניים היפות שלו. צילום: אורי פישמן

ואת השום פורסים לרוחב – ככה שאפשר לראות את כל השיניים היפות שלו. צילום: אורי פישמן

כדי לסגור את המשוואה, התקשרתי ליורם ירזין. הוא אישר את דבריה של אנזל והרחיב: "במסעדת פסטלינה, שפעלה בין השנים 1991 עד שנת 2000, היינו מגישים מגש אנטיפסטי שכלל שפע של ירקות אפויים, והיו שם נקניקים שהיינו מגישים לשולחן מסוג סלאמי וקוניאק. אבל זה לא בתרבות שלנו לאכול לפני הארוחה סלמי ופרשוטו.

ההבדל התרבותי הזה עשה את האנטיפסטי בהגדרתו המקורית והרחבה קשה לאימוץ בארץ. עבור הסועד הממוצע (שרגיל לאכול נקניקים בסנדביץ' וגבינות בארוחת בוקר) מוזר לאכול סלאמי רגע לפני שהוא עומד להזמין סטייק – זה פשוט לא קשור לארוחת ערב. לפני 15-16 שנה החלה התקדמות והתפתחות קולינרית גדולה, והיום אנחנו בנקודת מוצא שונה לחלוטין מבחינת והיצע איכות של גבינות מקומיות וחומרי גלם רבים, אבל באנטיפסטי נשארנו בירקות הצלויים".

אתה בטוח ב-100% שזה התחיל מכם?
"התשובה היא לא, אבל ככה זה באוכל. תמיד יהיה מישהו שיגיד שהוא היה הראשון".

מוכנים לתיבול. את הקישואים אפשר לשים עם כולם אבל עדיף להכניס אחר כל שישמרו על פריכות. צילום: דבורה מינדל

מוכנים לתיבול. את הקישואים אפשר לשים עם כולם אבל עדיף להכניס אחר כל שישמרו על פריכות. צילום: דבורה מינדל

עכשיו מבשלים!

כשענייני המקור וההגדרה מאחורינו, אפשר לחזור לעניינים ולהתחיל לחתוך! בגדול, כל ירק שאינו עלה מתאים לנו. העניין הוא שלא כל הירקות נבראו שווים, וכל אחד משחק תפקיד אחד בצמח ממנו הגיע, מורכב אחרת ומתנהג אחרת. או במילים אחרות: לכל ירק יש זמן אפייה שונה – ודאגתי לכם לטבלה מסכמת בהמשך הכתבה.

מה התנור עושה לירקות
ברגע שאנחנו מכניסים ירקות לתנור, החום שעוטף אותם גורם למים שהם מכילים להתאדות – החום הזה גורם לדפנות התאים של הירק להתמוטט, ולכן המרקם שלהם משתנה – מקשה ולעתים פריך, לרך ונעים. אחרי שהמים מתאדים, הסוכרים שנמצאים בירק מתחילים להתקרמל – מה שמוביל להשחמה של הירק ולטעם מוצלח.

אגב, כשמכינים ירקות צלויים בתנור, ממש לא חייבים לתת לו להתחמם מראש. אני מרגיש חופשי למקם את תבנית הירקות בתנור קר (ואז להפעיל ואתו, כמובן 😛 ). משך האפייה הכולל מתארך, אך זמן פעולת התנור מתקצר, וזה אומר שחוסכים בחשמל, כסף ואנרגיה.

מתבלים בנדיבות במלח. צילום: אורי פישמן

מתבלים בנדיבות במלח. צילום: אורי פישמן

בימים בהם הייתי טבח, את מנת האנטיפסטי שלנו היינו מרכיבים מכל מיני ירקות שהוכנו בדרכים שונות, ונועדו להשתלב למנות שונות: למשל היינו מבשלים בצל סגול עם חומץ בלסמי בסיר רחב ושטוח (זה היה הולך עם דג צרוב ברוטב חמאת לימון), קולים פרוסות חציל על מחבת פסים (שנועד לכריך חזה עוף), קולים פלפלים מעל להבה גלוייה (למזטים של ארוחת הבוקר ולמנות פסטה), צולים קוביות בטטה בתנור (לפסטה שמנת בטטה) ואופים עגבניות עם המון שמן זית (למנת דג עם הבצל). אבל בבית אנחנו רוצים משהו פשוט קל ומהיר, אז במתכון שיובא מיד קיבצתי ירקות עם זמני אפייה דומים שאפשר להעמיס על מגש אחד ולשלוח לשלום.

שמן הזית עוזר לירקות לקלוט את החום של התנור ומסייע להם להזהיב יותר טוב. כל המרבה - הרי זה משובח! צילום: דבורה מינדל

שמן הזית עוזר לירקות לקלוט את החום של התנור ומסייע להם להזהיב יותר טוב. כל המרבה – הרי זה משובח! צילום: דבורה מינדל

כמובן שהכנת אנטיפסטי יכולה להיות רק הכנת בסיס (למרות שאצלנו ברגע שהירקות מוכנים המגש מתרוקן בשניות). אפשר להכין מהם לזניית.. קיש.. פשטידת אנטיפסטי ועוד רבים. אבל אם תגידו לאיטלקי שהכנתם משהו כזה, זה פשוט לא יהיה הגיוני עבורו – זה כמו שיגידו בעברית – הכנתי מאפה לפני הארוחה.

ועוד כמה טיפים:

  1. את הירקות צריך לחתוך לגודל פחות או יותר עקבי, כדי שהאפייה תהיה אחידה.
  2. יש תנורים עם אזורים חמים יותר, אז חשוב להציץ על הירקות כל 15 דקות, ובמידת הצורך לסובב את התבנית 180 מעלות.
  3. אם אופים 2 תבניות ירקות, חשוב להחליף את הסדר שלהן חצי דרך לתוך האפייה, כדי שכולם יקבלו כמות חום שווה. להרחבה' ראו סעיף 1.
  4. כדאי ואף רצוי לשחק על התיבול: להוסיף עשבי תיבול שונים, חומץ בלסמי בהתחלה יכול לתת טוויסט מגניב, וגם לתבל ברוטב סויה במקום מלח. זה זורם!

 

מוכן! רק לאכול. צילום: מלינה סואט

מוכן! רק לאכול. צילום: מלינה סואט

מתכון לאנטיפסטי שתמיד מצליח

3-4 מנות (או אחת אם אתם אני), טבעוני/פרווה, 10 דקות עבודה, שעה עד שאפשר לאכול

מצרכים:

2-3 פלפלים אדומים או צהובים
2 בצלים סגולים, קלופים
1 ראש שום, חצוי לרוחב
2 קישואים קטנים (או זוקיני), חתוכים לרבעים
1 בטטה בינונית או 2 קטנות, מקורצפת ושטופה היטב
מלח ופלפל שחור גרוס
גבעול רוזמרין (רשות, ניתן גם לפזר מעל עשבי תיבול אחרים כמו אורגנו וטימין)
3-4 כפות שמן זית

אופן הכנה:

  • מכוונים את התנור ל-180 מעלות, מצב טורבו (או רגיל, ראו תגובות)
  • חוצים את הפלפלים לאורך ומוציאים את הליבה והזרעים.
  • חוצים את ראש השום לרוחבו – כך שהחתך עובד דרך השיניים ומתקבל מראה של כוורת.
  • חוצים את הקישואים לאורך ואז לרבעים
  • חוצים את הבטטה לאורך ואז לצורת מקלות עבים
  • חוצים את הבצל לאורכו, מניחים עם הצד החתוך כלפי מטה ואז חותכים לשמיניות
  • מניחים על תבנית מרופדת בנייר אפייה בשכבה אחת. אם שמים רוזמרין (או עשבי תיבול אחרים) ניתן להוסיפם כעת. אם חתכתם יותר מדי ירקות תפתחו בשבילם תבנית נוספת.
  • מזלפים מעל הירקות שמן זית בנדיבות ומתבלים במלח ופלפל, ואופים בתנור במשך 40 דקות בערך. הירקות מוכנים כשהם התרככו והחלו להזהיב.
  • אם רוצים את הקישוא ירוק ופריך כמו בתמונה, משאירים חלק מהתבנית ריק, מתבלים את הקישוא בנפרד ומוסיפים אותו לחברים אחרי 20-25 דקות.

שירות לקהילה: טבלת זמני אפיה של ירקות לפי דרגת קושי וזמן רצוי (הדפס ושמור)*

veggggg

*את הירקות יש לתבל בשמן זית, מלח ופלפל כפי שמוסבר במתכון

רוצים לקבל עדכונים בפוסטים הבאים שלי? כתבו את כתובת המייל שלכם בתיבה מצד שמאל למעלה

לעוד סיפורים ועדכונים ממעבדת המטבח שלי עקבו אחרי באינסטגרם @oztelem וגם בפינטרסט 

הכנתם? איך יצא?? ספרו לי בתגובות או בעמוד הפייסבוק

לעוד מתכונים צמחוניים מצוינים:

תבשיל ארטישוק, תרד ושומר
טנזיה – תבשיל פירות יבשים ואגוזים
קיצ'רי – תבשיל אורז ועדשים עיראקי
מרק עדשים עם קוקוס ודלורית

Print Friendly, PDF & Email
שתפו:

138 תגובות

  1. כרגיל, תענוג לקרוא, ללמוד עוד משהו ולרוץ למטבח… תודה עז.
    שבת שלום

  2. תודה רבה עֹז על עוד פוסט מושקע! אין עליך.

    ועכשיו לשאלה הגורלית: עם או בלי טורבו?

    • היי יובל
      בשמחה 🙂
      את הירקות פה אפיתי במצב טורבו. אין בעייה לאפות במצב רגיל, זמן האפייה יתארך ב-5-10 דקות.
      העניין הכי חשוב זה פשוט להסתכל על הירקות ולראות מתי הם מתחילים להזהיב והתרככו. הזמן עשוי להשתנות מתנור אחד למשהו והטורבו גם משפיע על משך הזמן.

  3. אני חייבת לומר שבתור מישהי שמבשלת די הרבה- אתה פשוט לוקח את זה לשלב הבא, וככ כיף לקרוא את מה שאתה כותב (ואני לומדת מלא)!

    • היי לימור =]
      תודה רבה על מילותייך החמות! 🙂
      זה הכיף שלי ללמוד ולחקור ובאתר אני פשוט חולק את מה שמסב לי אושר

      • אמיר הבשלן

        עוז תלם
        הגעתי אליך אחרי חיפוש מתכון לאנטיפסטי בתנור
        אחרי כמה תוצאות "חובבניות" לטעמי
        בכל זאת, אני גם בשלן ויודע להבדיל בין מתכון מקצועי למשהו חפפני
        והחלוקה לזמנים לפי סוגי ירקות
        ואווווו

        אני בהחלט מזדהה עם האמירה
        "לוקח את זה לשלב הבא .." שאמרה קודמתי
        תודה רבה על המתכון המושקע והמפורט

      • ואני חשבתי שאני לא אוהבת אנטיפסטי. עשיתי לבת שלי והיא עפה על זה וגם אני. כל כך קל וטעים.
        וזה כל המתכונים שלך שאני עושה אגב.
        תודה

  4. פוסט צבעוני ונהדר. איזה יופי של שיתוף פעולה! ואני תמיד מכינה אותם לפי הירק ובחום גבוה… המגש משובב לב ובטוחה שגם בטן.

  5. עז תודה רבה,אני לומד ממך המון!!

  6. טעמתי לאחרונה גרסת אנטיפסטי שכוללת פטריות טריות וקולורבי.
    מעדן!!!

  7. תודה עז, אין כמוך!

  8. אורה קלינמן

    תודה תודה על מתכונים מוצלחים להנאת כל המשפחה.
    אנא המשיכו ושלחו מתכונים נוספים. שוב תודה

  9. אורה קלינמן

    תודה על מתכונים מיוחדים ומוצלחים וכמובן טעימים!!!!!!!!!!!

  10. הי,
    האם ניתן להכין את האנטי פסטי יום קודם? כלומר ניתן להגיש קר?
    תודה מראש
    דנה

    • היי דנה 🙂 בהחלט אפשר.
      עדיף להגיש אותו חמים מעט/בטמפרטורת החדר ולא קר מהמקרר
      מציע שתכיני כמות כפולה שכן יש נטייה של אנשים (לא אציין שמות כי הם בטוח לא אני =] ) לנשנש אותו לפני ההגשה

  11. סיגל זהבי

    יצא מעולה ! הכל מפורט ככ בהרחבה ומעשיר את הידע. זה פוסט עם ערך מוסף. אהבתי !

  12. האם מכסים את התבנית עם הירקות?

    • היי שירי 🙂
      אין צורך לכסות את התבנית, אנחנו רוצים שהם יחשפו ישירות לחום ויקבלו צבע. באפייה מכסים כאשר רוצים ליצור אפקט של בישול או אידוי, וזה לא המקרה כאן.

  13. באיזה מדף לאפות (בטורבו)?

    • היי חדווה 🙂
      הכי כדאי להניח במדף המרכזי בתנור, שהירקות יקבלו חום מכל הכיוונים

  14. מה עם תפו"א?

    • צריכים טיפול אחר בשביל לצאת פריכים ויפים.

      קבל:
      מתכון לתפוחי אדמה פריכים אפויים (4 מנות)

      מצרכים:
      1 חבילה תפוחי אדמה קטנים, שטופים היטב (או ¾ חבילה אם קניתם מארז גדול יותר)
      4-5 כפות שמן זית
      מלח ופלפל שחור
      רוזמרין קצוץ (רשות)

      אופן הכנה:
      חוצים את תפוחי האדמה לאורך (אין צורך לקלף).
      יוצקים את שמן הזית לתבנית עם נייר אפייה
      מוסיפים מלח ופלפל שחור גרוס
      מניחים את תפוחי האדמה החצויים בתבנית עם הצד החתוך כלפי מטה.
      מזיזים אותם קצת ככה שכולם יקבלו ליטוף מהשמן.
      אוטמים את התבנית בנייר אלומיניום ומכניסים לתנור שחומם ל-190 מעלות, 30-40 דקות עד שהתרככו.
      מסירים את נייר האלומיניום (זהירות אדים!) ומחזירים לתנור.
      מעלים את החום ל-200 מעלות ואופים 15 דקות נוספות, או עד שתפוחי האדמה מזהיבים (הופכים אחד בזהירות לראות שפני השטח שלו זהובים).
      את תפוחי האדמה ניתן להכין עד יומיים מראש ולחמם בתנור או בטוסטר אובן לפני שרוצים להגיש.

  15. היי!
    תודה רבה על המתכון!
    שאלה לגבי כרובית- צריך לבשל אותה קודם בסיר? או פשוט לחתוך לפרחים ומשם לתנור?

    תודה!

    • היי שרה 🙂
      שתי האפשרויות תופסות. אחרי הרתחה הכרובית משחימה יותר מהר.
      מציע שבמגש הבא שאת מכינה תכיני חצי כרובית בבישול ואז אפייה, וחצי שני רק באפייה, ותחליטי מהניסוי על הדרך האהובה עלייך לפעמים הבאות.
      בהצלחה

  16. חיפשתי מתכון לאנטיפסטי והתרשמתי מאוד מהעריכה, מהתצלומים מהכתיבה – פשוט איכות א"א. ישר כוח!
    מחר אני עושה את זה. מקווה שיצליח. ועל הדרך תודה גם על מתכון תפוחי האדמה שצירפת בתגובות.
    מסירות עד הסוף.

  17. אתר מקסים. אהבתי את ההסברים המפורטים על מה קורה לאוכל בזמן הבישול והצילומים הנהדרים.
    גם בתור מישהי שמבשלת ומתנסה במטבח כבר הרבה זמן, מצאתי את ההסברים והכתיבה הקולחת מעשירים. תודה!
    בקשר לאנטיפסטי – ממליצה לנסות לכתוש או לגרד שום לתוך השמן זית לפני הזילוף. מעשיר את הטעם ומספק את המכורים לשום 🙂

  18. כרגיל יש לך את כל התשובות, אז הך לך שאלה: שומר. האם קשור לצלחת אנטיפסטי של סלק, שום,בטטה וקולורבי?
    או שעדיף עם פטריות וקישוא?
    תודה מראש. וחשוב לציין שההשקעה שלך מעוררת השראה הן לבשל והן בקריאה.
    ליאורה

    • היי ליאורה 🙂
      תודה על המילים החמות!
      השומר בהחלט קשור, פשוט נשמט מהטבלה שבניתי.
      חותכים את השומר גס וצולים הרבה זמן, כמו פלפלים ובטטה, ובלי קשר, פטריות וקישוא תמיד מוזמנים לאנטיפסטי =]
      בהצלחה

  19. איזה כיף לקרוא, כל כך מוכשר בבישול ומצליח גם להשוות עם כישורי הכתיבה שלך.
    התאהבתי !

  20. היי עז,
    אם רוצים לקלף את הבטטות, זה יוצא פחות טעים?
    זה פשוט מחסום פסיכולוגי לילדים…

  21. טוב, קילפתי ויצא מצוין, תודה!

    • היי לימור 🙂
      אני מעדיף להשאיר את הקליפה כי יש בה ערכים תזונתיים (סיבים וכו) אך כמו שראית אין בעייה לקלף.
      בתיאבון!

  22. יצא מדהים, הכנתי בטטה, גזר, קישואים, בצל סגול ופטריות. נחטף 🙂
    תודה על המתכון וההסברים.

  23. אתה פשוט נפלא!
    המתכונים ההגשה הכתיבה העריכה הכל מדהים נעים נגיש ברור..
    את האנטיפסטי בהנחייתך אני עושה כבר פעם שלישית…מ ד ה י ם!! הוספתי שרי עם הגבעול… יוצא טעים ומסיף צבע.
    אשמח לקבל עדכונים שוטפים שלך למייל שלי. תודה!

    • היי ורד
      תודה רבה על המילים החמות! 🙂
      עגבניות שרי נהדרות ביוחד על הגבעול שמוסיף להגשה
      רשמתי אותך, נשלח אלייך מייל לאישור הרשמה

  24. אורנה פרוינד

    יופי של כתיבה עוז, נהניתי מאוד, מחר אעשה את האנטיפסטי לאורחים.
    אשמח לקבל מתכונים במייל.
    תודה רבה ותמשיך לשמח אנשים 🙂
    אורנה

  25. תודה על המייל הראשון שהתקבל. המתכון הזה עולה על שולחננו לעיתים קרובות.
    הרשימות מענינות ומהנות. מחכה להמשך
    תןדה

  26. ניסיתי להכין את האנטיפסטי הזה.
    והוספתי לו רוטב שאני לא זוכרת כבר מה שמתי ברוטב הזה וזה יצא טעים

  27. שלום עז!
    תמיד תענוג של ממש לקרוא. שאלה לגבי הברוקולי – אם אני רוצה להכין בתבנית בטטה, כרוב, פלפלים, שום, קישואים וברוקולי, כדאי להשאיר בתבנית מקום לקישואים ולברוקולי ולהכניס אותם יחסית בסוף לפי הטבלה?
    תודה רבה!

  28. הרוטב הוא :
    קצת סילאן
    מלח
    פלפל שחור גרוס
    רוזמרין
    שמן זית

  29. שלום עוז, ותודה על המתכונים היפים והטעימים,
    האם מניסיונך יש אפשרות לעשות אנטיפסטי בלי שמן?
    (אולי בצורה שונה של אפיה?)
    אשמח לשמוע את דעתך,

    • היי אשר 🙂
      תודה על מילותיך החמות ובשמחה תמיד!
      אנטיפסטי\ הלכה למעה, הוא סוג של טיגון ירקות בתנור – השמן משמש להולכה יעילה של החום מהאוויר אל שטח הפנים של הירק, מסייע לו להשחים ולהתרכך בצורה טובה.
      אם תיתן לירקות בישול מקדים במים ואז לתנור אולי תקבל משהו דומה, ממליץ לך לא לוותר לגמרי על השמן ולנסות לשים פחות ממנו
      בהצלחה!

  30. היי עוז, תודה על המתכון.
    יש הבדל אם שמים את הירקות בקערה ומערבבים עם שמן זית כך שיש שמן על כל הירק?

  31. היי עז,
    איך השום יצא כל כך חום ומגרה אצלך?
    אצלי יצא די ירוק בעלי אומר שבגלל שמן הזית.
    בפעם השניה עטפתי אותו הנייר כסף ויצא יותר טוב

    • היי שרית 🙂
      שמתי אותו עם הצד החתוך כלפי מטה ואז החזרתי את השיניים פנימה בעדינות בשביל הצילום 😉

  32. תודה על המענה המהיר! אז הצבע לא קשור לחוצץ בלסמי או תבלין אקזוטי כלשהו?..

  33. תודה רבה. הכנתי בלילי הסדר, בחג, ועכשיו התבקשתי חגיגית להכין שוב לשבת!

  34. נתלי שרגא שפרלינג

    התיאורים שלך בתוספת צילומים יפיפיים, גירו אותי להכין את זה לחג הקרוב…אפשר לקבל מתכונים?

  35. היי,
    רוצה להצטרף למחמאות ולהוסיף שתי שאלות:

    1. למה כשניסיתי להכין עד עכשיו אנטיפסטי השכבה החיצונית של הירקות לא יצאה לי פריכה? הירקות יצאו יותר כמו תבשיל.

    2. בטטות- כשאכלתי בטטות אפויות במסעדות הן תמיד היו מדהימות, ובעיקר הרבה פחות מתוקות, מאלו שיצאו לי בבית. האם יש קשר לזן הבטטה או לצורת ההכנה שלה?

    תודה רבה! 🙂

    • היי שקד 🙂 תודה רבה!
      לשאלותיך:
      1. עומס בתבנית. היו יותר מדי ירקות והם התאדו ולא נצלו. להבא לפצל ל-2 תבניות.
      2. זה כנראה קשור לצלייה של הבטטות בתנור, תנסי/תנסה לאפות רק בטטות, בתבנית עם רווחים, ואחרי שהבטטות רכות, להשאיר אותן עוד 10 דקות שהשוליים יזהיבו ככה יפה. זה יעשה הבדל עצום בטעם.
      בהצלחה!

  36. הייתי רוצה לקבל מתכונים במייל. הולכת להכין את האנטיפסטי עכשיו. תודה על ההסבר המפורט

  37. הי עוז,

    תודה על השיתוף בידע הנרחב שלך בנושא, אשמח לקבל תשובה לשאלה:

    האם ניתן לשים את הירקות חתוכים עם השמן מלח ופלפל והטימין/רוזמרין בקופסא במקרר יום לפני שאני מכניסה לתנור? או שעדיף לתבל לפני הכניסה לתנור?

    • היי ענת 🙂
      ירקות כמו חציל ובטטה עלולים להשחיר אם תשאירו אותם חתוכים לא מבושלים במקרר.
      מומלץ לתבל ולאפות.
      האנטיפסטי גם נשמר בקירור כמה ימים טובים אז זה לא שיש בעייה להכין כמות כפולה.

  38. האם יש צורך לבשל מעט /דקות בודדות את הבטטות הקשות לפני שמכניסים אותם לתנור עם יתר הירקות , על מנת שיאו יותר רכות למאכל?

    • היי נסים 🙂
      אין צורך לבשל את הבטטות מראש החום של התנור מספיק כדי לרכך אותן

  39. הגעתי לכאן במקרה ונראה לי שאשאר 🙂 אשמח להצטרף לכל רשימת תפוצה שלך.

  40. הי עוז,אחרי שביקרתי במסעדת בוקה בת״א שם הגישו לי מגש כל טוב עם אנטיפסטי מעלף שכלל גם סלק אדום אני לא מוותרת על הירק הזה אפוי בתנור,לדעתי יותר טעים מסלק מבושל

  41. היי עז,
    פוסט נפלא! בזכות הפירוט והטבלה המעולה הצלחתי להרים 7 סוגים של ירקות למצב אנטיפסטי, ליומולדת של הבן שלי. עשיתי מן תקתוק – בכל זאת היו פה מעל 30 איש.. אז כל פעם הכנסתי לתנור ירק אחר בתבנית וסידרתי יפה כמו שיש אצלך בתמונות – הטבלה עשתה לי שכל ועזרה ביעילות. לכל ירק היה טעם נפלא. המון תודה!!
    מתכון הבא – פסטה ברוטב כרובית – המלכה כבר נחה לה במקרר 🙂

    • היי חמדה! איזה יופי שמח ממש לשמוע!
      כל הכבוד שזה מה שהגשת למסיבת יום ההולדת D:
      תודה על השיתוף ועל המילים החמות

  42. נהניתי מאוד מההסברים ומהמתכון. אפשר להצטרף לרשימת התפוצה? אשמח לקבל עדכונים.
    תודה!

  43. שאלת סלק. הכנתי תבנית עם סלק, בטטה, קישוא ופלפלים. את הסלק שמתי 10 דקות יותר מוקדם ואז הוספתי אליו את שאר הירקות. על חום של 180 (לא בטורבו), לקח לי יותר משעה לרכך את הירקות והסלק נשאר קשה 🙁 נכון שהתנור לא להיט 🙂 אבל לקח לי איזה שעה ו 20 לרכך את הכל אז אניתוהה
    1. האם פספסתי משהו (אותי הייתיצריכה לעטוף בשמן יותר טוב?)
    2. מה עם הסלק המסכן שלי (איך אני אוהבת סלק, איך התבעסתי שנשאר קשה :))
    ובלי קשר, אתה באמת אלף, בתור הכי לא בשלנית שיש, הצלחתי להכיו אפילו קובה סלק טעים בעזרת המתכונים שלך

    • היי חוה
      שמח ממש לשמוע על הצלחת הקובה סלק =] איזה כיף ותודה על המילים החמות =]
      יכול להיות שנפלת על סלק סיבי
      בכללי אני אוהב לפרגן לו בשמן זית, ובכללי לוקח בחשבון שהוא לא יוצא רך רך אלא עדיין טיפה קשה.

  44. היי עוז
    עוקב אחריך כבר המון זמן. אתה כותב נפלא
    וממש כיף לאכול מה שאתה מפרסם.
    האנטיפסטי יצא נפלא!!! הטבלה למעלה מעולה
    תודה!
    ורק תמשיך… 🙂

    • שלום גל
      תודה רבה על המילים החמות! בשמחה ובכבוד רב!
      ממש שמח שאהבת =] כיף ששיתפת

  45. אורית יובל

    נשמע טעים מאוד האנטיפסטי.תודה רבה

  46. שלום עז. נהנתי לקרוא את הטור שלך.
    אשמח לקבל מתכונים.

  47. שלום עז
    כמו תמיד גם כיף גם מחכים

    אמרת שאפשר כל ירק.
    הזכרת אפונה

    את האפונה הקטנה וזמן הבישול הקצר שלה שמים יחד עם שאר הירקות "השמנים"
    קולורבי, גזר וכו'?

    תודה ושבת שלום

  48. תודה רבה, הכנתי ויצא ממש אבל ממש טעים…מעוניינת גם שתשלח לי למייל מתכונים
    תמי

  49. שלום עז.
    כייף גדול שיש אותך!
    רציתי לשאול על תיבול עם בלסמי בהתחלה וסויה במקום מלח.
    איך בדיוק מתבלים ? מה הכמויות ?
    תודה מראש ?
    דורית.

    • היי דורית =]
      תודה רבה!
      בהחלט אפשרי
      מזלפים מעל הירקות חומץ בלסמי ורוטב סויה, 2-3 כפות מכל אחד להערכתי

  50. תודה רבה לך. כל פעם אני מחכימה. פשוט מודה לך על האופן שבו אתה מגיש ומנגיש את הדברים. על שאתה עושה עם המון כבוד למקצוע ולעוקבים שלך. שנה טובה

  51. אפרים ליברמן

    רק השם שלך — כבר אומר הרבה , צר לי שאיני פנוי להגיב — אבל המשך בעז !

  52. אתר מקסים! תודה רבה!

  53. האם לצורך זירוז התהליך כדאי לבשל קודם במיקרו ורק אח"כ לצלות בתנור? אם כן, איזה ירקות מתאימים לכך, ואיזה לא?

  54. איזה סרטון חמוד! אחרי שכל כך נהנית מהמתכונים שלך, נחמד לשמוע מי אתה !… שתצליח בדרך שלך תמיד והכי כיף לראות שאתה נהנה ממנה 🙂

  55. הכנתי את המתכון שלך ושדרגתי עם חומץ בלסמי וזה פשוט יצא ווואוו ווואו!
    ובכלל, אוהבת את האתר שלך, אסתטי, נעים ומרגישים שהמתכונים מקצועיים !

  56. היי עז,
    אני לא מצליחה להגיע לתוצאה נורמלית עם ירקות קלויים…. הפעם ניסיתי לפי ההוראות שלך. הכנתי קישואים, חצילים ופלפל אדום. לצערי וזה יצא בדיוק כמו בכל הפעמים הקודמות- רך, מיימי וחסר צורה. יכול להיות שמשהו לא בסדר בתנור שלי? אולי הוא חלש ועד שהירקות מגיעים להשחמה הם כבר מבושלים יתר על המידה? מה היית מציע לעשות, לנסות אולי לתת מכת חום עם טמפ' גבוהה יותר לזמן קצר יותר?

    אגב, אני כנראה חורשת יותר מידי על האתר שלך כי כבר התחלת להופיע אצלי בחלומות, חחחחחחח…..

  57. ושאלה נוספת-
    רעיון איך להפוך את הירקות הלא מוצלחים שיצאו לתבשיל/מאפה אחר?

  58. עשית לי סדר בראש, תודה!

  59. מתכון פשוט ומעולה!!!
    יצא לי פצצות

  60. מתכון מעולה (גם הרבה זמן אחרי שפורסם). תודה! מכין אותו בהזדמנויות חגיגיות ומערבב לא מעט סוגי ירקות. אשתי עפה על זה 🙂
    אשמח להצטרף לרשימת התפוצה שלך.

  61. אני אוהב לבשל, אך לא חובב היסטוריה וסיפורים.
    לכן דילגתי על ההקדמה, קפצתי ישר למתכון ולטיפים, וקדימה למטבח.
    אחרי 2 שבתות "אנטיפסטי" חזרתי והתחלתי לקרוא למן ההתחלה, מוזר, אבל היה כה מעניין שלא הצלחתי להפסיק.

    עכשיו אני לא יודע מה לשבח, את סיפור ההיסטוריה של האנטיפסטי (או גולאש) בישראל ובאיטליה, או את המתכון.
    בעיה.

    מה שבטוח אבל, הוא לרשום תודה על כל הבלוג הזה.

    אני אוסיף נקודה קטנה – במסעדת "לה-קוצ'ינה" באילת נהגנו להזמין את האנטיפסטי עם שלל הירקות, להסיר את הנקניק ולהשאיר את הגבינות (לא מערבבים..).
    כיום הם שינו אותו כך שרובו נקניקים, כך שהסרתם משאירה כמעט כלום, וזהו – עברנו לראשונות אחרות.

  62. תודה על המתכונים הנפלאים והמנומקים!

    למה לשים את עשבי התיבול (טימין למשל) מעל הירקות ולא מתחתיהם? הם לא ישרפו מעל?

  63. תודה רבה על ההסבר המפורט! למי שאין ידע בבישול (כמוני..) ורוצה סוף סוף ללמוד מדובר באוצר גלום!

  64. עוז,
    המתכון נראה פצצה,
    הטבלה עוזרת לעשות סדר באפייה.
    הולכת להכין לארוחת חג, מקווה שאצליח..
    אשמח לקבל מתכונים שלך במייל.
    תודה וחג שמח🌷

  65. המתכונים שלך מעולים !
    אחד אחרי השני.
    כיף לקרוא, כיף לבשל והכי הכי חשוב – טעים !!!
    תודה לך !

  66. היי , אין עליך תודה על הפירווט!!!

    תמיד כשאני מזלפת שמן זית על ירקות זה יוצא לא אחיד ויותר מידי שמן בנקודה אחת ואז גם נשרף לי בדרך כלל. אם אני מברישה זה סבבה?

    וגם יש לך אולי עצה להתאמה לטוסטר אובן?

    • היי רימה
      יכולה להבריש עם מברשת למטבח
      טוסטר אופן פשוט לא שומר על חום כמו התנור אז דברים יקחו יותר זמן

  67. היי אשמח לדעת האם הירקות בתנור אמורים להיות כשהצד של הקליפה נוגע במגש או הצד בלי הקליפה נוגע במגש? )בטטה, קישוא, פלפלים וכו(

השאר תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם. שדה חובה *

*

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial

הירשמו לעדכונים במייל








    Print Friendly, PDF & Email
    שתפו: