אשה רשתה: מרק פרסי של קטניות, עשבי תיבול ואטריות

24 בדצמבר 2015
אשה רישטה, מרק שעועית ועשבי תיבול מהמטבח הפרסי

מפרס באהבה. צילום: אסף אמברם

החורף רשמית נפתח! וזה משמח אותי מאוד. לא פעם ולא פעמיים סיפרתי לכם על היותי איש חובב קור, ובעיקר נהנה מהאפשרויות הקולינריות שטומנת בחובה העונה הקרה (טוב, יחסית). לפני מספר שבועות שאלתי בעמוד הפייסבוק אילו מרקים הייתם רוצים שאכין. התשובות היו מגוונות ומעניינות: מרק בצל, בטטה, שעועית ואפונה (שגם הכנתי! יעלה בהמשך), ואחת התשובות, שכתבה הקוראת סיון מנוים, הייתה מושג שלא הכרתי: אָשֵה רֶשְתֶה.

ובדיוק כמו שבכל פעם שאני בשוק, אני קונה הבייתה דווקא את הירקות שאני לא מכיר (תעשו לעצמכם טובה ותימנעו משורש טארו, חוויה צורבת הייתה לי איתו), כשאני רואה שם של מנה לא מוכרת, זה ישר מדליק אצלי את גחלי הסקרנות.

חיפוש מהיר בגוגל העלה שמדובר במרק/נזיד סמיך מהמטבח הפרסי, שיש בו המון קטניות, שלל עשבי תיבול ומעל הכל אטריות – יושב בול לימים הקרים. בניגוד למנות אחרות מהמטבח המפואר הזה, כמו סבזי לסוגיו, אורז או כופתאות גונדי, המתכון הזה לא נכנס למיינסטרים (מאוד לא ברור למה). כך ראיתי ואמרתי: צריך לדעת עוד. אז הרצתי שאילתות בפייסבוק, הודעות פרטיות וטלפונים לנציגי העדה, והשלל שמצאתי היה נהדר!

קודם כל, משמעות השם: אָשֵה = מרק, רֶשְתֶה = איטריות. בדיוק כמו במנת הקיצ'רי, אין מתכון אחד נכון לאשה רשתה (גם לאיות יש כל מיני גרסאות). כל בשלן ובשלנית מכינים אותו קצת אחר, לפי אזור ועונה, וכמות המשתנים העצומה שהוא מכיל (תכף ניכנס לעובי הקורה) מאפשרת ליצור מאות ואלפי גרסאות מובהקות למרק שכולן תיכנסנה תחת אותה מטריה והגדרה. דוגמאות? הנה

מלמטה: עדשים ירוקות, חומוס, שעועית, לוביה ומש. אפשר להשתמש בכולן או חלק. צילום: אסף אמברם

מלמטה: עדשים ירוקות, חומוס, שעועית, לוביה ומש. אפשר להשתמש בכולן או חלק. צילום: אסף אמברם

מנה אחת, מיליון גרסאות

השפית והבלוגרית רותם ליברזון מספרת שסבתה הייתה נוהגת להכין את המרק עם אטריות ביצים תוצרת בית, שהיו נותנות למנה מרקם חלקלק ושונה מזה של המיובשות. בגרסה שלה למרק משתמשים בשעועית לבנה ואדומה, עדשים ירוקות, וחומוס בגזרת הקטניות, בגזרת הירק נכנסים פטרוזיליה, כוסברה, שמיר וצרור גדול של תרד. ההכנה מתחילה בטיגון יסודי של בצל ושום, כורכום מצטרף בשביל לתת צבע וכמון בשביל טעם, ובהגשה שמים בצל מטוגן מעל הכל.

הראל זכאים (מסעדת זכאים בוטיק טבעוני אורגינל) מספר שאת המנה אימו נהגה להכין ביחד עם גרגרי חומוס מושרים ועדשים ירוקות, שהתבשלו יחד עד שהעדשים התרככו. אז נכנס לימון פרסי שבור/מחורר, ואחרי עוד קצת בישול מוסיפים המון ירק: פטרוזיליה, כוסברה, שמיר ואפשר גם נענע. בסוף הבישול מוסיפים אטריות, ובגרסת הזכאים סוגרים את הסיר, מכבים מכסים ובסוף הן מתבשלות בחום שנשאר. מגישים ביחד עם גבינת לאבנה (כמובן מהימים לפני שמשפחת זכאים נהייתה טבעונית), ואז בהגשה סוחטים את הלימון הפרסי בתוך הצלחת.

לימון פרסי צהוב ושחור. צילום: אסף אמברם

לימון פרסי צהוב ושחור. צילום: אסף אמברם

השפית איילת לטוביץ' (בטא קפה) סיפרה לי על מרק עם מאש ושעועית לבנה שסבתא ודודתה היו מכינות, שדווקא לא נחקק עמוק בזיכרון (אבל אומרת שיש גרסה מיוחדת לשבועות שאמורה להיות משהו מיוחד!). איילת משכה קצת חוטים בקהילה ושלחה אלי מתכון של בשלנית מוכשרת בשם ליזה, שהייתה החברה הכי טובה של סבתה ז"ל והיום החברה הכי טובה של דודתה בקרית שלום. המתכון של ליזה נקרא אשה רשתה שלרן (שלרן=לפת), ומכיל בגזרת הקטניות רק שעועית מאש, בגזרת הירקות פטרוזיליה, כוסברה ושמיר, אטריות ביצים בסוף ובצל מטוגן, 2 לפתות וכורכום בהתחלה. מה שמיוחד בגרסה של ליזה הוא שהיא מוסיפה לסיפור גם גונדי – כדורי בשר שמכינים עם בצל מגורר, קמח, מלח ופלפל.

רעות יששכר, דיאטנית קלינית וקוראת של האתר, שגדלה גם היא על המנה, מספרת שבביתה היו מכינים את האשה מחומוס, שעועית חומה ועדשים ירוקות, בתיבול של כורכום, הל ופלפל שחור, כאשר בגזרת הירק בצל ירוק, פטרוזיליה, כוסברה, נענע ומנגולד או תרד הצטרפו למסיבה. גם אצלם על המרק המוכן היו מוסיפים ערימה נדיבה של בצל מטוגן.

העשבים שלנו להיום: תרד, שמיר, כוסברה ופטרוזיליה. צילום: אסף אמברם

העשבים שלנו להיום: תרד, שמיר, כוסברה ופטרוזיליה. צילום: אסף אמברם

זום אאוט או: הראמן הפרסי
אחד הדברים שמרתקים אותי באוכל הוא איך קונספט אחד נודד ממקום אחד לאחר: כופתאות ממולאות כמו קובה עיראקית, חינקלי גיאורגי ודים סאם סיני או מאפים פריכים כמו בורקס טורקי, בריק טוניסאי וצ'יבורק בוכרי. כשמסתכלים על זה ממש מלמעלה, רואים שהאשה רשתה מדבר באותה שפה כמו מרקי אטריות אחרים מהעולם: מרק לומן סיני או ראמן יפני (אם לא טעמתם עדיין ממליץ בחום על המקום החדש של בועז צאירי, בועזו. טעים שם עד מאוד!), מינסטרונה איטלקי, או מרק לוקשן פולני/הונגרי, כולם חולקים את אותו בסיס של קערת מרק עשירה ומחממת עם אטריות, שמספקת המון מרקמים וטעם.

אגב, גם במטבח הערבי המקומי יש לו אחות – היא נקראת רקאקאה ועדס – תבשיל עדשים מתובלים עם אטריות ביתיות.

מספיק דיבורים, יאללה למטבח

חמוש בכל הידע שצברתי, ניגשתי להכין את המנה בבית. יצרתי ממוצע משוקלל של כל הגרסאות עליהן למדתי, והסיר הענק לא החזיק יומיים אצלנו. מכיוון שהוא מכיל כזה שפע של מרכיבים, אין מצב שכף אחת שלוקחים ממנות תהיה זהה בתכולתה לכף אחרת, מה שאומר שהוא נאמן לחוק האקראיות אותו שיפתי בכתבת הטאבולה.

מתחילים בטיגון הבצל. הזהבה עדינה זה מה שאנחנו מחפשים (ואפשר כמובן יותר). צילום: אסף אמברם

מתחילים בטיגון הבצל. הזהבה עדינה זה מה שאנחנו מחפשים (ואפשר כמובן יותר). צילום: אסף אמברם

הבסיס:
בצל מטוגן במעט שמן זית. את השום שמוסיפים בחלק מהגרסאות החלטתי להשמיט – אתם כמובן יכולים להוסיף

התבלינים:
אני השתמשתי בלימון פרסי (או לימון מיובש בשמו הנוסף) בלבד. זהו התבלין המובהק של המטבח הפרסי – מרכיב חובה בחורשט סבזי המפורסם (כתבה אחרת!), שמעניק לתבשילים והמרקים טעם ייחודי. אפשר למצוא אותו בקלות בכל חנות תבלינים, והוא זמין בשתי גרסאות: צהוב ושחור. שתיהן מגיעות מאותו זן לימון נטול גרעינים, כאשר הצהוב מיובש באוויר הפתוח או בתנורים בחום איטי, והשחור מיובש בסירים סגורים בתהליך איטי שמשנה את צבעו ומעמיק את טעמיו.

מה שחשוב לזכור בעבודה איתו, זה שלמרות שהוא קל במשקלו, יש לו את אותה עוצמת טעמים של לימון טרי, עם עוד מימד מורכבות. במילים אחרות: אם לא הייתם זורקים לסיר שלושה לימונים טריים, אל תזרקו שלושה לימונים פרסיים. אני שמתי אחד שחור ואחד צהוב, בשביל הכיף. אגב, אם אין לימון פרסי, פשוט מכינים בלעדיו וסוחטים קצת מיץ לימון טרי רגע לפני ההגשה.

על הכורכום ויתרתי, כי רציתי שבמנה הסופית הצבע השולט יהיה זה של הירקות. אם אתם מוסיפים – כפית ממנו למתכון (יחד עם המים) ואתם מסודרים.

מוסיפים את כל הקטניות. צילום: אסף אמברם

מוסיפים את כל הקטניות. צילום: אסף אמברם

הקטניות:
הקטניות הן מה שנותן את הטעם והאופי למנה, וכאן חשוב לבשל אותן ביסודיות – אנחנו מדברים על שעה לכל הפחות, עד שמגיעים לרכות מוצלחת.

מספרן יכול לנוע בטווח רחב, מקטניה בודדת עד חמש. חובבי הקומבינטוריקה שביניכם מבינים כמה אדיר הוא הפוטנציאל להפוך את המנה הזו למנה דגל ייחודית – פשוט בוחרים שילוב אחד, ומכינים אותו בעקביות, וזהו האשה רשתה שלכם. הכמות הכוללת שלהן היא 2 וחצי כוסות, וכמובן שאפשר להרחיב ולצמצם כאוות נפשכם.

אחרי שמלוא הסיר מים הגיע לרתיחה עם הלימון, העשבים מתחילים להיכנס. צילום: אסף אמברם

אחרי שמלוא הסיר התבשל חצי שעה עם עם הלימון, העשבים מתחילים להיכנס. צילום: אסף אמברם

אני אוהב לשים אותם בכמה נגלות. צילום: אסף אמברם

אני אוהב לשים אותם בכמה נגלות – יותר מרקמים, יותר מעניין. צילום: אסף אמברם

שימו לב לאיזון בין הקטניות המתבשלות מהר: עדשים, מש ולוביה (שראיתי במתכונים ברשת) לבין כאלו המתבשלות לאט – שעועית וחומוס. שמים לפחות אחת מהמהירות, וכאמור, היא יכולה להיות היחידה שנכנסת.

מה זה אומר? אני שמתי כוס וחצי קטנות (עדשים+לוביה+מש) ואפשר לשים 3/4 כוס משתיים מהן, או כוס וחצי מאחת. אותו כנ"ל בבחירה בין החומוס לשעועית. יש כוס אחת סה"כ שיכולה להיות כוס שלמה מאחת. אפשר גם לשים מספר סוגי שעועית.

את המתבשלות לאט אפשר ורצוי להשרות לילה לפני, ולהשתמש במי ההשריה בתור מי הבישול. זה לגמרי נושא לעוד כתבה, אבל ממש בגדול אגיד שאחרי שחקרתי את הנושא מכל זוית, השריה+בישול במי ההשריה הוא הדרך הטובה ביותר למצות את מלוא הפוטנציאל התזונתי והטעם של הקטניות שלכם.

מבחינה טכנית נטו, עדשים שחורות, שעועית אזוקי, ושעועית רגילה בכל צבע יתאימו פה. אציין כי באף אחד מהמתכונים שפגשתי בתחקיר לא ראיתי קטניות שנוטות להתפרק – להלן עדשים כתומות ואפונה מיובשת.

גם התרד נכנס. קצוץ גס בשביל שישמור על מרקם. צילום: אסף אמברם

גם התרד נכנס. קצוץ גס בשביל שישמור על מרקם. צילום: אסף אמברם

יש משהו מרגש בכל הירוק הזה, לא? :) צילום: אסף אמברם

יש משהו מרגש בכל הירוק הזה, לא? 🙂 צילום: אסף אמברם

עשבי התיבול
לא יודע מה אתכם, אבל כשאני רואה מתכון שמבקש המון ירק, אני מתרגש. המרק הזה הוא דרך מצוינת לנצל צרורות מלאים ושאריות עשבי תיבול (תרימו יד אם גם לכם תמיד נשארת המון נענע ואתם לא יודעים מה לעשות איתה. עכשיו תורידו =] ), ולמעשה מלבד טרגון, רשאד ובזיליקום, לא עלה בתחקיר עשב שלא נכנס בצורה מסורתית למנה.

במילים אחרות: תפנקו בשילובים של פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, בצל ירוק, נענע (עלים בלבד) כאוות נפשכם, כשהכמות המתבקשת במתכון היום היא שלושה צרורות. זה נשמע הרבה, אבל זה מצטמק ונעלם בצ'יק.

שחקן חיזוק לעשבים הוא המנגולד או התרד. כשהצטיידתי במצרכים לצילומים, היה רק תרד ניו זילנדי, שטכנית הוא לא ממשפחת התרד (משפחת הירבוזיים, ליתר דיוק), ובגבעוליו לא משתמשים כי הם סיביים. היום יש בשווקים הרבה תרד תורכי, שכל חלקיו אכילים והוא מומלץ מאוד למנה. אפשר גם לשים מנגולד – ואז את הגבעולים שלו הייתי קוצץ ומטגן יחד עם הבצל ואת העלים מוסיף עם שאר הירק.

האטריות
פשוט אטריות ביצים שמוצאים בסופר, הכי פשוטות, וכדאי שיהיו ברוחב בינוני. אם לא מצאתם, או שאתם נמנעים ממוצרים מהחי, פסטה מסוג פטוצ'יני זורמת פה יופי (ותודה לרעות יששכר על הטיפ).

בחוש, תעשה מרקים! צילום: אסף אמברם

בחוש, תעשה מרקים! צילום: אסף אמברם

האטריות נכנסות ישר לסיר ב-10 הדקות האחרונות. צילום: אסף אמברם

האטריות נכנסות ישר לסיר ב-10 הדקות האחרונות. צילום: אסף אמברם

הסיפור יוצא מאוד סמיך, תרגישו חופשי להוסיף עוד מים כאוות נפשכם =] צילום: אסף אמברם

הסיפור יוצא מאוד סמיך, תרגישו חופשי להוסיף עוד מים כאוות נפשכם =] צילום: אסף אמברם

מתכון לאשה רשתה

8 מנות, טבעוני/פרווה, 15-20 דקות עבודה נטו, שעתיים עד שאפשר לאכול

מצרכים:

3 כפות שמן זית
2 בצלים בגודל בינוני, קלופים ופרוסים דק
2 יחידות לימון פרסי צהוב ו/או שחור
מלח ופלפל שחור גרוס
חופן נדיב (בערך 1/3 חבילה) אטריות ביצים רחבות או פסטה פטוצ'יני, חצויה לאורכה

קטניות (ראו הקדמה לאופציות ומשחקים):

1/2 כוס שעועית אדומה, לבנה או מנומרת, מושרית למשך הלילה (כמות לפני השרייה)
1/2 כוס גרגרי חומוס, מושרים למשך הלילה (כמות לפני השרייה)
1/2 כוס עדשים ירוקות
1/2 כוס שעועית מש
1/2 כוס לוביה

עשבי תיבול (כולם קצוצים גס):

1 צרור שמיר
1 צרור פטרוזיליה
1 צרור כוסברה
צרור/חבילה גדולה תרד (רק עלים אם מדובר בתרד ניו זילנדי)

אופן הכנה:

  • שמים את הקטניות במסננת ושוטפים היטב – את מי ההשרייה של החומוס והשעועית שומרים. מומלץ לברור לפני השימוש ולוודא שלא הסתננו לכם אבנים קטנות לאוכל.
  • בסיר גדול שמים את השמן והבצל הפרוס. מטגנים מעל להבה בינונית-גבוהה עד הזהבה קלה, בערך 10-12 דקות אגב בחישה.
  • מוסיפים את הקטניות ומכסים במי השריה של השעועית והחומוס ועוד מים שישלימו ל-6 כוסות (אפשר גם רק לשים מים רגילים כמובן).
  • מוסיפים את הלימון הפרסי (כדאי לנקב אותו עם מזלג לפני ההוספה) ומלח ופלפל ומביאים לרתיחה.
  • מכסים את הסיר ומבשלים על להבה בינונית 30-40 דקות. מוסיפים 1/2 מעשבי התיבול והתרד ובוחשים היטב. במהלך כל הבישול בוחשים מדי פעם ואם צריך מוסיפים עוד מים לכיסוי.
  • ממשיכים לבשל 20-30 דקות נוספת ושוב מוסיפים 1/2 מעשבי התיבול והתרד שנשארו.
  • ממשיכים לבשל עד שהחומוס והשעועית רכים – מה שיקח 15-20 דקות.
  • מוסיפים את שאר עשבי התיבול והאטריות ומבשלים על להבה נמוכה 5 דקות.
  • אז מכסים ומכבים את האש ומשהים עד שהאטריות התבשלו.
  • טועמים, מוסיפים עוד מים אם צריך (האטריות ממש מסמיכות את הסיפור) ומתבלים בעוד מלח ופלפל לפי הטעם. מגישים חם, עם בצל מטוגן מעל אם רוצים.
  • המרק/נזיד נשמר במקרר חמישה ימים.

רוצים לקבל עדכונים בפוסטים הבאים שלי? כתבו את כתובת המייל שלכם בתיבה מצד שמאל למעלה

עקבו אחרי באינסטגרם @oztelem וגם בפינטרסט 

לעוד מתכוני מרקים:
מרק עגבניות ואורז בסמטי
מרק דלעת
מרק אורז ירוק
מרק קובה סלק
מרק עדשים וארטישוק ירושלמי

Print Friendly, PDF & Email
שתפו:

77 תגובות

  1. אחלה הסברים אחלה מתכונים ובכלל הבלוג ידידותי למשתמש .

  2. נראה מדהים! תודה!
    וצמחוני, לא ציפיתי למרק פרסי צמחוני
    שבוע מבורך וקל

  3. אמנם טבעוני אבל עדיין נשמע טעים למדי.
    מעולם לא התנסתי בעבודה עם לימון פרסי, אולי כדאי לתת לזה ניסיון 🙂
    תודה

  4. נראה מדהים.
    אפשר להחליף את הלימון הפרסי בלימון רגיל?

    • היי רבקה
      תודה =]
      במקום הלימון פרסי אפשר לסחוט מיץ מלימון טרי רגע לפני ההגשה

  5. הכנתי ויצא מאד טעים. תודה רבה לך

  6. עז שלום,ראשית,מפרגן בענק הבלוג עשיר ומענג,ישר כח ! לאחר שהכנתי את מרק העדשים כתומות על מוצקי שומן הקוקוס והיה נפלא.היום אכין את המרק הפרסי.אשמח לדעת ,אם ניתן להוסיף גזר מגורד או/ו תפוח אדמה? והאם סלרי יהיה דומיננטי מידי לתמהיל?
    בתודה,
    אלעד

    • היי אלעד.
      כיף לשמוע שאהבת את מרק העדשים =]
      בהחלט מוזמן להוסיף את כל התוספות שהצעת. לא נתקלתי עדיין בסלרי אבל לטעמי אין בעייה איתו – אם אתם אוהבים אותו במרקים אחרים, תאהבו אותו גם כאן.
      שבת שלום 🙂

  7. בסופו של דבר בחרתי במתכון הקלאסי ויצא טעים מאוד.תודה רבה 🙂 אגב, הלימון הפרסי תגלית חזקה מבחינתי ! שבת שלום 🙂

  8. שלום עז,
    תודה רבה על הבלוג הנפלא ועל התגובות.
    רצינו לבקש ממך המלצה.
    הרבנית היקרה שלי קנתה מחשב לראשונה בחייה. בלי אינטרנט כמובן.
    היא ביקשה אם אפשר להעביר לה תוכניות בישול.
    היא דוברת אנגלית, אז אנחנו מחפשים משהו אמריקאי/בריטי.
    אנחנו מחפשים כמובן כשר, אבל גם מתכונים שאפשר להמיר לכשר יכולים להתאים, פשוט שלא יהיה מבהיל לאנשים שאוכלים כשר…
    נשמח למשהו מצחיק ומגניב, אבל אנחנו מחפשים משהו שמתאים לאשה חרדית מבחינת התכנים.
    וגם, אם אולי יש המלצה לפרקים מסוימים או תוכניות מסוימות שמתמקדות באוכל מזרחי.
    נשמח להמלצה.
    תודה רבה !
    אפרת

  9. (תיקון: אחרי שאתמול ניסינו כל מיני דברים וסרטים, החלטנו ללכת על אוכל בריא, אולי עם מגע מזרחי, אם נמצא).

    • היי אפרת 🙂
      יכולות החיפוש שלי ביוטיוב זהות לשלך 😀
      לא מכיר משהו ברמה שאת מחפשת. הייתי מחפש דווקא סרטונים של בשלניות ערביות באנגלית – נותנות בישול 'מזרחי' שברוב המקרים גם מתאים למטבח הכשר.

  10. נראה ממש טעים!! אתה חושב שהמרק ישרוד הקפאה? אולי בלי האיטריות?

    • היי נועה 🙂
      לדעתי ישרוד הקפאה בקלות, מקסימום האטריות יתפרקו קצת, עדיין יהיה טעים.

  11. הכנתי וטעים לי מאוד! פעם יצא לי הרבה לבקר חבר עם סבתא פרסית שהייתה מכינה משהו דומה.
    גם את מרק האפונה שפרסמת הכנתי בשינויים קלים ויצא מצוין.
    תודה על מתכונים מנחמים ומחממים!

  12. אני זוכרת את המרק הזה מהילדות ומאוד רוצה לבשל למשפחה שלי…נראה לך שאפשר להחליף את הכוסברה בירק אחר ? לצערי כמובן, כי אני מטורפת עליה (-:

    • היי גורית 🙂
      אין שום בעייה – תורידי את הכוסברה ושימי עוד משאר העשבים
      ואם את מטורפת עליה תפרישי לעצמך סיר קטן מהמנה החצי מבושלת, ותעמיסי בו כוסברה כאוות נפשך! 😀

  13. בתור פרסיה אסלית שמכירה את המנה התמונות נראות בדיוק כמו האשה רשתה של סבתא שלי המוכשרת, כל הכבוד!
    אצלנו במשפחה מכינים את המנה לכבוד תינוק שנולד או כשיוצאות שיניים, ועושים סביבו חגיגה גדולה.
    הגרסה החלבית לשבועות שהזכרת נקראת אשה מאס – אני אבדוק עם הוריי מה זה אומר
    אבל זה כמעט אותו מתכון רק ללא האטריות ועל בסיס יוגורט, מאוד תמיד וניתן גם לאכול אותו קר (למרות שפרסים אוכלים הכל חם)
    כמו שהזכרת – מעל המרקים נוהגים לשים כף של בצל ושום מטוגנים עם הרבה שמן וכורכום

    כיף לקרוא עוז, תודה!

  14. אין אתה מלך העולם! אני מת על הבלוג שלך….

  15. שלום עוז
    אתמול חברה נתנה לי קישור למתכון הזה וראיתי שיש לך מתכונים לצמחונים די קלים מיד הכנסתי את האתר למועדפים … אני צמחונית כ4 חודשים בלבד ואני מתקשה להכין לי ארוחה בריאה מאז השינוי – פתאום אני אוכלת מלא לחם מלא בצק ומלא טיגון ובעיקר לא בריא ומאוד חסר …. אבקש לקבל מתכונים מלאים בבריאות ובכל מה שהגוף צורך והטבע מעניק ולא ידעתי לנצל 🙂 כמו המתכון המדהים מדהים הזה – בשותך יש לי כמה שאלות עליו :
    1. האם חייבים את הלימון הפרסי למנה ? היש תחליף או אפשרות שלא להשתמש בו?
    2. אני משתמשת בירקות של סנפרוסט , ורציתי לדעת אם אפשר להשתמש בחומוס והשעועים של סנפרוסט , זה גם מקצר את זמן הבישול וגם בא נקי מאוד 🙂
    במידה וכן , אופן ההכנה משתנה וכבר לא מתחילים בהם – במה להתחיל ?
    3. לוביה, הכוונה לשעועית ירוקה ? יש לי שעועית ירוקה ושעועית צהובה של סנפרוסט , אפשר לשלב אותן במתכון ?

    • היי אורלי =]
      אין בעייה להוסיף את כל מה שציינת, רק במינון שלא ישתלט
      תבשלי עד שהקטניות הגולמיות רכות (עדשים ומש)
      לא חייבת לשים לימון פרסי אפשר רק מיץ לימון בסוף לפי הטעם
      לוביה היא שעועית קטנה לבנה עם נקודה שחורה. יש תמונה בכתבה תסתכלי שוב

  16. היי 🙂 נראה מעולה! יש לי בבית עליי בייבי של תרד, זה יתאים כמו העלים הרגילים?

    • היי מיכל 🙂
      בייבי תרד יעבוד מצוין! אלו עלים עדינים מאוד, אז תערבבי אותם פנימה רק כשהמרק מוכן. תוך שנייה הם יתבשלו ויהיה מעולים.
      אם תשימי אותם מוקדם מדי הם יתכווצו לכלום

  17. הי עוז
    מה ניתן לשים במקום עדשים? לבני אסור לאכול עדשים ורוצה להכין לו את המתכון.
    ובאיזה שחב של ההכנה מוסיפים את הכורכום אם אני רוצה להוסיף?
    נראה ממש מתכון טוב ואותנטי
    תודה על מתכונים מצוינים ☺

    • היי יעל 🙂
      מעניין, למה דווקא עדשים אסור לו ?
      יש שפע של קטניות במתכון אז אפשר להשמיט אותם פשוט.
      לגבי הכורכום, שימי כפית שטוחה כורכום ביחד עם המים.
      ובשמחה רבה תמיד!

  18. שתי שאלות:
    1. האם חוביזה זה גם זורם במקום תרד?
    2. האם שמבלילה יכולה להצטרף לחגיגה?

    תודה עז

    נ.ב. סופסוף התחדשתי. ועפתי על העורקים הבולטים של הכרובית בכריכה!

    • היי שירה 🙂
      1. כן! איפה קטפת?
      2. בהחלט! (לשמבלילה יש וואחד טעם דומיננטי, וודאי שבני הבית זורמים עליו)

      נ.ב. מאוד כיף לשמוע שאהבת. תתחדשי ותיהני =]=]

      • יצא טעים! כיכב בשולחן השבת לצד מרק העוף המסורתי! איזה כייף זה להאכיל את כל השבט האשכנזי שלי (הורים, אחים, גיסים, אחיינים) במרק פרסי חם ומשביע, ועוד שאנשים לוקחים אח"כ איתם הביתה בקופסאות. סיפוק!

        הערה אחת יש לי. כנראה זה עניין של טעם אישי, אבל שמתי 3 לימונים פרסיים ואח"כ הרגשתי עוד צורך להוסיף חצי כוס לימון סחוט. פעם הבאה אכניס כמות כפולה של לימון פרסי (:

        לגבי החוביזה, זה ישמע קצת מוזר, אבל קניתי אותה. פשוט ביקשתי מהמשק ששולח לי סל אורגני, שיוסיפו גם עשבי בר. זאת ממש תחילת העונה, אז העלים שלה צעירים וקטנים.

  19. הוספתי קצת פלפל ירוק חריף
    ויצא פגז!
    תודה 🙂

  20. כל פעם שאני מחפשת מתכון בגוגל ונכנסת ב"טעות" לאתר שלך אני נשאבת לשם… יכולה להשאר פה שעות על שעות אם לא משימות הבית שממתינות לי ? מתכון פצצה! בעלי משוגע על המרק הזההההה והגרסה שלך מושלמת!
    רצתי להכיןןן

  21. הי עוז,
    האם עלים ירוקים כמו קייל וטאטסוי יכולים להתאים למרק. בשילוב של שמיר וסלרי.

  22. היי,
    בתור אחת שגדלה על המרק הזה (סבתא ז"ל הגיעה מפרס) וכבר המון זמן מנסה להיזכר איך מכינים אותו ממש שמחתי למצוא את המתכון שלך. בשבילי זה המרק שסבתא הייתה מכינה כשהחורף הגיע.
    הגרסה שאני מכירה היא עם עדשים חומות, בצל ופטרוזיליה וכמובן כורכום.
    לימון פרסי נכנס אצלנו בחורושט סבזי, מעניין לשלב אותו ברשתה.
    תודה על הנוסטלגיה 🙂

    • היי מיכל! בשמחה רבה =]=] כבוד רב הוא לי ומעניין לשמוע על הדרסה המשפחתית שלכם

  23. עוז יקר, זה נראה מדהים, יבושל בהקדם 🙂
    איזה אטריות נטולות גלוטן אפשר לשים ? או תחליף אחר?
    תודה רבה

    • היי עמיר 🙂
      תודה על המילים החמות!
      אפשר להכין בלי האטריות זה טעים ועשיר מאוד גם ככה.
      אטריות אורז רחבות (לפאד תאי) ישתלבו כאן מעולה. צריכות 2-3 דקות בישול קל כדי להתרכך.

  24. מדי פעם אני נכנס למתכונים ישנים יותר שלך ונהנה לקרוא. זה מרק של ילדות אצלי בבית. דרך אגב יש עוד מרק (או תבשיל תלוי את מי אתה שואל9 שנקרא "שולה" והוא גם מאותו זן של האשתה רשתה.

    מרק שולה – הכי פרסי שיש!
    1 כוס עדשים ירוקים
    1 כוס אורז בסמטי/יסמין
    1 קולרבי חתוך קוביות חצי ס"מ
    1 לפת חתוך קוביות חצי ס"מ
    1/4 כרוב לבן חתוך פרוסות בעובי בינוני
    כוס סלרי קצוץ
    כוס פטרוזיליה קצוץ
    כוס שמיר קצוץ
    1/2 – 1 כפית מלח (לפי הטעם האישי)
    1/2 – 1 כפית כורכום (לפי הטעם האישי)

    1. מרתיחים את ציר העוף/מים ומוסיפים את המלח והכורכום
    2. מוסיפים את העדשים, קולרבי, לפת, הכרוב, הסלרי, מביאים לרתיחה, מנמיכים ומבשלים חצי שעה על אש בינונית.
    3. במקביל שוטפים את האורז ומסננים אותו (למי ששואל למה, אז כדי שהעמילן לא יסמיך את המרק) ומוסיפים לסיר, מביאים לרתיחה, מנמיכים לאש בינונית ומבשלים עוד כרבע עד חצי שעה.
    4. מוסיפים את עשבי התיבול ומבשלים עוד כ-5-10 דקות נוספים.
    5. מגישים חם בצלוחית מרק עמוקה עם בצל מטוגן מעל.

  25. תמי שם טוב

    שלום לך!
    מאוד נהנית מהמתכונים שלך, ההסברים והצילומים.
    אפשר להשתמש בגריסים או בחיטה במקום באיטריות?

    • היי תמי =]
      תודה רבה! בהחלט ניתן – פשוט שמים אותם יחד אם הקטניות ולא בסוף הההכנה (צריכים זמן בישול ארוך יותר בהשוואה לאטריות)

  26. היי עוז, המתכונים נהדרים באמת!
    שאלה:
    מדוע לא מומלץ לשים לימון רגיל בתחילת\ אמצע הבישול אלא רק בסוף?

    כמו כן האם שאתה אומר בסוף אתה מתכוונת בצילחות עצמו, או שבסיר כולו גם תופס?

    השאלה נובעת מהרצון לעשות את התבשיל ללא לימון פרסי ובכל זאת להשיג טעם עוצמתי. לכן אני מחפש תחליף ראוי

    • היי שגיא
      אפשר לשים לימון רגיל גם בתחילת הבישול, הטעם שלו חזק יותר כשמוסיפים אותו בסוף זה הכל

  27. עוז,

    תודה רבה על המתכונים הנהדרים, וההסברים החשובים מכל.. מחר מתכוונת להכין את המרק הזה לאחר שהשבוע הכנתי את מרק הפטריות העשיר הנהדר שלך.
    האם כדאי (בוודאי שניתן אך מה דעתך) להוסיף מספר עצמות מח עצם למרק, או שעדיף להשאירו בגרסתו הצמחונית?
    תודה רבה וחג שמח !

  28. המרק הכי טעים שהכנתי ever.
    הוכן בול כמו במתכון.
    והבלוג נהדר!

  29. היי, זה אכן מרק מעולה מעולה!
    רוצה להוסיף, שבמתכון מסויים, מצאתי שמוסיפים בהגשה גבינת אבן (גבינת עיזים קשזה במיוחד). זו גבינה עם טעם עז, והיא נותנת טוויסט ממש מעניין בסוף, ומעין רעננות נהדרת.
    אז עוד טיפ 😉

  30. תודה על המתכונים הנפלאים, האם ניתן להשתמש באטריות אורז?

  31. מושלם! אמא שלי מכינה את המרק הזה גם וזה פשוט תענוג. אצלנו אמא שלי מוסיפה נענע שטיגנה טיפה בסוף הבישול של המרק. + היא מטגנת בצד כמות גדולה של בצל, וכשהיא מגישה את המרק היא שמה מעל גוש מפנק של בצל מטוגן. זה מוסיף למרק טעם מושלם! ממליצה בחום

  32. איזה מרק יא אללה! בדיוק מה שצריך כשמצוננים קשות.
    אני השרתי את הקטניות הקלות (מש, עדשים שחורות וירוקות) לפני הבישול והוספתי לקראת סוף הבישול חומוס ושעועית לבנה שבישלתי והקפאתי, יצא מושלם. תודה רבה על המתכון, פעם ראשונה שמשתמשת בלימון פרסי וממש לא אחרונה.

  33. התכון נהדר!
    הכנתי כבר פעמיים, אומנם בלי הלימון הפרסי (קצת חוששת מזה כי לא אוהבת לימון, אבל חייבת לנסות פעם) ויצא מדהים
    בכלל מתחברת למתכונים שלך
    תודה

  34. ניסיתי כבר לא מעט מתכונים שלך (למען האמת כשאני מחפש משהו חדש ספציפי אני תמיד בודק קודם כל פה כי ההסברים נותנים עומק והבנה ואפשרויות) כמו טבולה כרובית, פסטו ועוד (הרבה).
    הפעם עפתי לפרס אז החלטתי להגיב.
    תודה רבה עליך ועל מתכוניך.

  35. תודה רבה עז על עוד מתכון נהדר ותיאורים והסברים מעולים!!
    רציתי לשאול
    1. מה הסיבה שבגללה מכסים את הסיר רק *אחרי* הרתיחה? למה לא להביא לרתיחה בסיר מכוסה?
    2. מדוע משתמשים במי ההשרייה במרק? האם חוץ מהחיסכון במים זה נותן ערך מוסף לטעם או לערכים התזונתיים?
    תודה רבה
    יעל

    • בשמחה רבה!
      1. יכולה לכסות גם תוך כדי
      2. לא חובה בכלל, זה עוד טיפה ערכים תזונתיים

  36. היי
    אפשר להשתמש בקטניות שכבר בושלו בנפרד?

  37. אצל חברך בפלאפל גבאי זה נקרא מרק דנדוש אותו אכלתי רבות אצלו. טארו זה התאום של לוף ארץ ישראלי ובגינון הישראלי הוא נקרא אוזן הפיל או אלוקסיה. עליך אני מתפלא שנפלת איתו בפח שרבים נופלים בו וזה הצורך בצורת בישול עם חמציצים להפגת הרעילות שלו. זה מעדן אמיתי וכנס בגוגל למתכוני לוף ארץ ישראלי בטוח שימצא חן בעיניך. אצלנו הוא נקרא נוואה.

השאר תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם. שדה חובה *

*

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial