המדריך: איך להכין רוטב בולונז

26 באוקטובר 2017
פסטה רוטב בולונז ספגטי מתכון

קלאסיקה איטלקית. צילום: נטע ליבנה

היי חברים! כבר הרבה זמן לא כתבתי לכם אז היי ? מקווה שהחגים עברו בנחת (זוכרים שהיו?). אני הספקתי לטייל קצת באיטליה בחבל אברוצו היפהפה (מומלץ מאוד) ולנוח קצת מטירוף ראש השנה.

קצת לפני החג נפגשתי לבישול משותף עם הדיאטנית, הבלוגרית והצלמת המוכשרת נטע ליבנה עשינו יחד סיבוב בשוק רחובות. עם השלל שהבאנו נטע הכינה סלט שווה של תאנים ועגבניות שרי, ואני הכנתי מנה שאתם מבקשים שאכין כבר הרבה זמן: רוטב בולונז!

וזאת תמונת עגבניות ממש יפה ששמתי כי אני יכול. צילום: מלינה סואט

אבל לפני שאני מגיע למתכון, כמה הודעות משמחות:

1. ספר הכרובית נכנס לחנויות הספרים! החל מהשבוע תוכלו למצוא את ספר הכרובית למכירה ברשתות הספרים הגדולות – סטימצקי וצומת ספרים, וכן בחנויות ספרים קטנות ועצמאיות. אלו מתווספות אל הרשימה המלאה של המקומות בהם תוכלו לרכוש את הספר, וכמובן שתוכלו להזמין אותו ישירות ממני (בקיצור כל הבאר שבעים, זה בשבילכם!).

2. באותו נושא: ספר הכרובית נכנס לרשימת רבי המכר!!!!!!! באמת שאני לא מפסיק להתרגש מהתמונות והסיפורים שאתם שולחים לי על מעלליכם עם המתכונים הרעיונות שנמצאים בו, והשבוע הוא עבר אבן דרך חשובה ונכנס לראש רשימת רבי המכר בספרי הפנאי בחנויות הספרים העצמאיות (לפני הדלאי למה!).י ? בואו, יהיה בריא! עוד פרטים על הכנס כאן.

מרק עגבניות

מרקות שורש שמתאימים לבולונז. צילום: עז תלם

ועכשיו לעניינינו =]

רוטב בולונז הוא אחד הרטבים שאני הכי אוהב בעולם, רוטב בשר עשיר עם המון שכבות ומימדים של טעם, כזה שקשה מאוד להפסיק לאכול. את המתכון שאשתף איתכם היום אני מלטש מזה מספר שנים. בדקתי גרסאות של שפים מפורסמים (ד"ש להסטון בלומנטל וחיים כהן), גרסאות של מאמות איטלקיות וניסיתי להוסיף שלל מרכיבים (לימון פרסי, רוטב דגים תאילנדי).

המתכון שאציג בפניכם היום מציג בעיני את השילוב המנצח בין רוטב שעשוי כראוי לבין פשטות וקלות באופן ההכנה. ויש גם טיפים להכנה מראש והקפאה וגם גרסה טבעונית בסוף.

פסטה מסוג לינגוויני – מתאימה לבולונז!. צילום: נמרוד סונדרס

מה זה בכלל בולונז?
שמו המלא של רוטב הבולונז הוא Ragu alla Bolognese. ראגו הוא שם כללי לרטבים גסים לפסטה (לא חלקים כמו רוטב שמנת או כמו רוטב עגבניות). המילה נגזרה מהמילה הצרפתית ragouter, שמשמעה להחיות. אלה בולונזה מלשון העיר בולוניה במחוז אמיליה רומנה, העיר שבה תוכלו למצוא את הרוטב הזה בכל מסעדה, טרטוריה, אוסטריה ולוקנדה.

לא הולך עם ספגטי
אם תנסו להזמין ספגטי בולונז בבולוניה, תיענו במבט זועם במקרה הטוב ויסלקו אתכם מהמסעדה במקרה הרע. סוג הפסטה שנמצא על ידי הבולונזים כמתאים ביותר הוא טאליאטלה (tagliatelle) – פסטה ארוכה ורחבה שנחתכת ידנית (ומכאן שמה). סוגי פסטות אחרים שהולכים מצוין עם הרוטב הם פטוצ'יני, לינגוויני ופפרדלה בגזרת הפסטות הארוכות, ופרפלה, פנה ופוזילי בגזרת הקצרות.

ספגטי – לא מתאים לנו היום. צילום: אסף אמברם

למה ספגטי לא מתאים? תחשבו על הצורה שלו – הוא ארוך ודק. מצד שני, תחשבו על הרוטב – הוא גושי ויחסית כבד. אם לסכם במשפט את תורת התאמת הפסטה לרוטב – השידוך בין פסטה לרוטב הוא מוצלח כאשר נוצרת ביניהם הרמוניה, והפסטה מצליחה לסחוב את הרוטב בהצלחה.

כשמנסים לאכול ספגטי בולונז מגלים שרוב הבולונז נשאר בצלחת, כי לפסטה אין מספיק שטח פנים כדי לסחוב אותו. לכן את הספגטי נשמור לרטבים כמו קצ'ו אה פפה ואת הבולונז נגיש עם פסטה אחרת.

איך נוצר בכלל השילוב הזה? לפי אלטון בראון (good eats episode 209), השידוך נוצר הרחק מארץ המגף, על ידי מהגרים איטלקיים לניו יורק בשנות ה-20 של המאה הקודמת. רחוקים מהמסורת והכללים של ארץ מולדתם הם 'שחררו כפתור' – יצרני פסטה מקומיים הציגו את השילוב הזה בספרים ועלונים שיצרו לקידום הספגטי שלהם וקיבעו את הקונספט בדעת הקהל הפופולרית.

מתחילים מטיגון בשר טחון בסיר בגודל בינוני. צילום: נטע ליבנה

שכבות הטעם ברוטב בולונז

בשר (או משהו בשרי אחר)

בולונז טוב מתחיל בבשר – יש המספרים שמקורותיו של הבולונז באיטליה של המאה ה-11, ושהוא נוצר מתוך מטרה לנצל ולהחיות את חלקי הבשר הפחות פופולריים.

בכל מקרה, מתחילים בבשר בקר טחון – עדיף בשר טרי, אבל לא יקרה כלום אם תשתמשו במופשר איכותי (כלומר: שמכיל 100% בשר שנטחן לנגד עיניכם והקפאתם בבית). אני אוהב להשתמש בנתחים כמו צוואר (10) או צלעות (2), אבל גם כתף (4/5/6) ואפילו זרוע (מספר 8) זורמים פה.

יודעי דבר מוסיפים גם כבדי עוף קצוצים – ואם בא לכם מוזמנים להוסיף למתכון 100-200 גרם כבדים קצוצים ידנית. הם נותנים לרוטב מרקם עוד יותר סמיך ועשיר.

צריבת בשר טחון בשיטת ההמבורגר. צילום: אסף אמברם

הרבה בשר נוגע במחבת ומשחים. צילום: אסף אמברם

אבל צריך לערבב אותו ממש ביסודיות אחר כך. צילום: אסף אמברם

את הבשר חשוב להשחים בתחילת הבישול – פעם הייתי מכין מעין המבורגרים ואותם מזהיב במחבת, היום אני פשוט שם הכל בסיר עם הרבה שמן ומשקיע בערבוב. סיכוי גבוה שהבשר יתחיל להגיר לכם נוזלים בסיר – במקרה כזה פשוט נותנים למים להתאדות, וכשרואים שאין יותר נוזלים ממשיכים לטגן (ומוסיפים עוד שמן אם מרגיש יבש).

אתם רוצים הרבה צבע שחום – הצבע הזה נוצר בעקבות תגובות מאיירד, והוא נותן את הטעם הבשרי העמוק שאנחנו מחפשים בבולונז – אם תדלגו על שלב זה, הבולונז שלכם לא יהיה טעים.

הפעם השחמתי בלי שיטת ההמבורגר. עדיין הצליח 😉 צילום: נטע ליבנה

ירקות

בבולוניה שלושה ירקות אהובים במיוחד בבולונז: בצל, סלרי וגזר (הצרפתים קוריאם לשילוב זה מירפואה). השום כמעט תמיד נעדר מהמרכיבים, אבל מבחינת טעם, הוא מתקבל בברכה וכמוהו גם שורש פטרוזיליה ושורש סלרי. הרוטב שהכנתי בתמונות מכיל כרישה, בצל, שום וסלרי.

לא משנה באילו ירקות בוחרים, העיקר שיהיו קצוצים דקדק – בסוף הבישול הירקות צריכים כמעט להתמוסס תוך הרוטב, ולכן הדרך המהירה ביותר לקצוץ את הירקות היא בעזרת מעבד מזון. אתם יכולים גם לגרר את הירקות או לקצוץ טוב טוב, אין מה להשקיע בקוביות מדויקות משורטטות כי גם ככה הכל נהיה רך ומתפרק.

מוסיפים ירקות קצוצים (אני שמתי בצל, שום, סלרי וכרישה, גזר גם מאוד זורם פה) צילום: נטע ליבנה

וגם קורט עלי טימין. צילום: נטע ליבנה

יין

היין מוסיף חמיצות לרוטב ועוזר לאזן את הטעמים השונים שהוא מכיל. הוא מוסיף לרוטב שכבה חשובה של טעמים וריחות ובלעדיו (לטעמי) המנה הזו היא רק בשר ברוטב עגבניות.

אתם יכולים להשתמש ביין אדום או ביין לבן (מאמות איטלקיות אוהבות להתווכח בינן לבין עצמן איזה יין יותר כדאי), מה שהכי חשוב זה שזה יהיה יין טוב. כשאני אומר טוב, אני לא מתכוון בהכרח לכזה עם תווית מחיר גבוהה, אני מתכוון ליין שאתם מוכנים לשתות בשביל הכיף שלכם.

הנה היין שלי! 2 כוסות מספיק פה. צילום: נטע ליבנה

אגב, אם בא לכם בולונז מטורף, תשמשו בפורט (יין מחוזק מתוק מפורטוגל, אחד האהובים עלי). לא משנה איזה יין בחרתם, חשוב מאוד שתתנו ליין להתאדות כמעט לגמרי – הבישול הזה של היין מרכז ומצמצם אותו, ונפטר מהטעם האלכוהולי הגולמי בבישול.

נותנים ליין לרתוח ואז להתאדות. צילום: נטע ליבנה

אם לא תבשלו את היין כמעט עד הסוף, יהיה לכם טעם לוואי בבולונז ואנחנו לא רוצים את זה. בנוסף ליין הוספתי מרכיב סודי משלי: רוטב סויה (טבעי, מסורתי, בלי צבעי מאכל, משמרים, סוכר או מייצבים). רוטב זה עשיר מאוד באוממי (הטעם החמישי, קראו עליו יותר כאן), ואני מוסיף אותו לכמעט כל מנה שמכילה בשר ו/או פטריות.

לא מרגישים אותו בטעם של הרוטב המוכן, אבל המנה יותר טעימה ?אגב, באיטליה יש ששמים גם חלב ברוטב הבולונז במקום או בנוסף ליין, אני לא הוספתי מטעמי כשרות.

כשכמעט כל היין התאדה ואתם יכולים לעשות ככה בסיר (בלי שלולית) אפשר להתקדם. צילום: נטע ליבנה

עגבניות

אחרי שהבשר הושחם, הירקות התרככו והיין התאדה, נשארה חברה אחת בשביל הרוטב, והיא הבנדורה. כאן הבחירה לגמרי שלכם לגבי מה להוסיף – בתמונות כאן אתם רואים רוטב עגבניות ביתי שתמיד יש לי במקרר או במקפיא, אבל גם מוצר עגבניות משומר כלשהו יכול לבוא במקום.

האהוב עלי בימים אלו הוא פאסאטה – עגבניות מבושלות ומסוננות שמגיעות בבקבוק, ונותנות יופי של טעם. לפני כמה שנים זה מוצר שאי אפשר היה למצוא בארץ, והיום הוא זמין בכל הסופרים ואני שמח על כך מאוד. אתם יכולים גם להשתמש בעגבניות משומרות – שלמות, חתוכות לקוביות או מרוסקות, מה שיש זורם (אם אתם משתמשים בשלמות תוסיפו את המיצים ותקצצו את העגבניות גס).

אפשר להוסיף גם עגבנייה או שתיים טריות בשלב זה, אבל לא בוער.

רוטב עגבניות ביתי (את זה אשתי הכינה =] ) נכנס. צילום: נטע ליבנה

המרכיב החשוב ביותר: זמן

זמן הוא המרכיב הסודי במנות רבות, וגם ברוטב הבולונז הוא זה שאחראי למיזוג והרמוניה בין המרכיבים השונים. אפשר לבשל 40 דקות אחרי שהעגבניות הצטרפו, אבל כדאי ואף רצוי להמשיך לבשל שעתיים ויותר (שמעתי על מיני ראגו שמתבשלים אפילו 8 שעות). הבישול הארוך גורם לרקמות הקשות שבבשר להתרכך, וזה ממש משפר את המרקם של הרוטב.

אחרי שהרוטב מתבשל לו עוד איזה 40 דקות, מוסיפים עשבי תיבול טריים – אני שמתי בזיליקום בשפע. צילום: נטע ליבנה

עשבי תיבול

אני הוספתי עשבי תיבול בשני סיבובים: טימין בתחילת ההכנה – יחד עם הירקות הקצוצים, ובזיליקום בסוף, ממש רגע לפני ההגשה – כדי לשמור על הטעם הרענן יותר שלו. בתחילת הבישול אפשר לשים גם אורגנו ומעט רוזמרין או מרווה (בעדינות עם אלו, הם שתלטנים) ובסוף הבישול פטרוזיליה ועירית זורמות מאוד.

מוכן! צילום: נטע ליבנה

לפני שאתם שואלים:

  • תכנון וארגון מראש – כדאי ואף רצוי להכפיל כמויות – רוטב הבולונז נשמר מצוין במקפיא עד חצי שנה. אם מכינים כמות כפולה, תשחימו את הבשר ב-2-3 נגלות, כלומר בכל פעם תשחימו נגלה אחת, תוציאו ואז תשחימו את השנייה.
  • טבעוני – כאן תמצכאו מתכון מסודר: בולונז טבעוני.
  • לבולונז קצת יותר מפונפן, משתמשים בבשר קצוץ במקום בטחון – 500 גרם צוואר או כתף חתוכים לקוביות קטנות, מבשלים שעתיים או עד שהבשר נימוח ומתפרק.
  • האם חייבים לשים 2 כוסות יין? אם אתם לא מעריצים גדולים של יין או מעוניינים להכין גרסה פחות מורכבת בטעמים עבור ילדים, בהחלט ניתן לשים כוס ואפילו חצי כוס של יין לבחירתכם. אם בוחרים להוריד את היין מהמתכון – תחליפו אותו ב-1/2 כוס מים שתוסיפו אחרי שלב ריכוך הירקות. תביאו לרתיחה, תערבבו היטב ואז תוסיפו את העגבניות.

פסטה בולונז יאמי יאמי =]=] צילום: נטע ליבנה

מתכון לפסטה ברוטב בולונז

4-5 מנות, בשרי, 20 דקות עבודה נטו, 75 דקות עד שאפשר לאכול (אבל מומלץ לבשל יותר)

מצרכים:

ירקות:

1 בצל בגודל בינוני, קלוף
2 גבעולי סלרי (עם העלים)
1 כרישה בגודל בינוני (רשות)
3-5 שיני שום, קלופות (בבולוניה לא שמים, אנחנו לא בבולוניה)
2 גזרים, קלופים (רשות)

שאר המצרכים:
4 כפות שמן זית
500 גרם בשר טחון (עדיף טרי מנתחים כמו צוואר או צלעות)
עלים מ4-5 גבעולי טימין
2 כוסות יין אדום או לבן (אפשר פחות – ראו הערה למעלה)
2 כפות רוטב סויה איכותי (כן!!)
3 כוסות רוטב עגבניות ביתי או 1 בקבוק פאסאטה (עגבניות מבושלות מסוננות) או 800 גרם עגבניות משומרות
1 עגבנייה בשלה טרייה, חתוכה לקוביות (רשות)
חופן עלי בזיליקום (מ-3-5 גבעולים)
מלח ופלפל שחור
1 חבילה (500 גרם) פסטה מסוג פטוצ'יני, פפרדלה או לינגוויני (וגם פנה+פרפלה זורמים)

אופן הכנה:

חיתוך הירקות:

  • חותכים גס את כל הירקות (בצל שום סלרי כרישה וגזר – אם רוצים), מעבירים למעבד מזון וטוחנים עד שכל הירקות קצוצים. ניתן להשתמש גם במעבד מזון ידני או פשוט לקצוץ היטב את כל הירקות בעזרת סכין.

השחמת הבשר: 

  • מחממים סיר רחב מעל הלהבה הכי גבוהה על הכיריים. חשוב לתת לסיר להתחמם 2-3 דקות שיהיה לוהט.
  • מוסיפים את שמן הזית והבשר ומטגנים תוך כדי ערבוב על אש חזקה, בערך 5 דקות או עד שהבשר מתפורר ומשחים מעט. אם הבשר מגיר הרבה נוזלים, ממשיכים לבשל מעל להבה גבוהה עד שהנוזלים מתאדים, ואז ממשיכים לטגן עד שרואים שהבשר שחום (אם צריך, מוסיפים עוד שמן זית בשלב זה).

המשך הכנת הרוטב: 

  • מוסיפים לסיר את כל הירקות הקצוצים ואת עלי הטימין. מטגנים על להבה בינונית 10 דקות אגב ערבוב (יחד עם הבשר), עד שהירקות מתחילים להתרכך. בשלב זה ניתן להוסיף גם קורט נדיב של מלח גס.
  • מוסיפים לסיר את היין ורוטב הסויה. מביאים לרתיחה ומבשלים על להבה בינונית 15-20 דקות, עד שרוב היין מתאדה.
  • מוסיפים את רוטב העגבניות (או העגבניות המשומרות או הפאסאטה) ו-1 כוס מים עד לכיסוי כמעט מוחלט של תכולת הסיר.
  • מבשלים לפחות 40 דקות על חום נמוך ומערבבים כל כמה דקות, עד שהרוטב מסמיך והטעמים מתמזגים. ניתן להמשיך לבשל עוד שעה נוספת ואפילו שעתיים – ככל שתבשלו יותר הבשר יהיה יותר נימוח וטעמי הרוטב ישתבחו. במידה והסיר נראה יבש מוסיפים עוד מים.
  • כשהרוטב לדעתכם מוכן, קוצצים היטב את עלי הבזיליקום ומוסיפים לרוטב.
  • טועמים ומתבלים במלח ופלפל לפי הטעם.
  • מבשלים את הפסטה לפי הוראות היצרן (או מתחילים במים קרים!), מסננים, מחלקים לצלחות הגשה ומעל כל מנה יוצקים מהרוטב המוכן. מגישים מיד.
  • הרוטב המוכן נשמר בקירור שבוע וניתן להקפיאו לחצי שנה.

רוצים לקבל עדכונים בפוסטים הבאים שלי? כתבו את כתובת המייל שלכם בתיבה מצד שמאל למעלה

לעוד סיפורים ועדכונים ממעבדת המטבח שלי עקבו אחרי באינסטגרם @oztelem וגם בפינטרסט 

הכנתם? איך יצא?? ספרו לי בתגובות או בעמוד הפייסבוק

לעוד מתכוני פסטה מצוינים:
פסטה ברוטב בולונז קקאו (כן!)
המדריך לפסטה שמנת פטריות מושלמת
פסטה ברוטב עגבניות וארטישוקים

Print Friendly, PDF & Email
שתפו:

242 תגובות

  1. אז ויתרת על הקקאו (מתכון בולונז קודם שלך) ?

    וגם – קראתי שטיגון רסק עגבנית גם הוא יוצר קרמליזציה וחוסך את הצורך בסוכר – מה הנסיון שלך אומר ?

    • היי 🙂
      אכן בעבר פרסמתי מתכון לבולונז עם קקאו – כאן הייתי יותר נאמן לקלאסיקה =]
      הירקות (בצל, גזר, שום, כרישה) נהיים מתוקים בבישול (מסיבה זו לא התייחסתי כלל לסוגיית הסוכר).
      אם אפשר בהחלט לקרמל רסק עגבניות מאוד יוסיף! לא יודע אם יהפוך תוספת סוכר למיותרת, זה רק הטעם של המנה בהמשך הבישול קובע.

    • שני מורגנשטרן

      מה זהההה ??? החלטתי שאני מכינה שלב אחרי שלב בלי לעגל פינות.. הוספתי לירקות גם סלרי ופלפל אדום וחוץ מסויה גם פפריקה מתוקה… יואואואוווו זה המתכון הכי טעים לבולונז שאכלתי בחיי! גילית לי עולם חדש!

  2. התמונה שבה אתה שופך את הרוטב עגבניות יפהפייה..
    וכשהייתי בבולוניה קראתי איפשהו שבבולונז לא שמים שום… גם לי זה היה מוזר

    • תודה רבה פלפלת!
      וחן חן על ההארה, אכן התבלבלתי בין שום לגזר. בכל מקרה לי זה טעים עם שום, לא רואה סיבה לוותר עליו D:

  3. להוסיף אגוז מוסקאט

  4. אהבתי את הרעיון לגרסה הטבעונית. אמנם אני לא (טבעונית) – אבל לא אוכלים אצלנו בשר בקר בכלל. תודה!

  5. תודה רבה:) אנסה עם הפתיתי סויה.
    ומשהו שלא שייך.. קניתי קמח טף (פעם ראשונה) ורוצה לנסות להכין לחם. יש לך משהו בנושא?
    תודה רבה!!

  6. בולונז לילדים. מה אפשר לשים במקום יין?

    • היי נויה 🙂
      אפשר להשמיט את היין ולשים קצת מים כשהירקות רכים במקום.
      הוספתי התייחסות מפורטת לעניין במתכון תחת "לפני שאתם שואלים" (הפעם זה הגיע אחרי ששאלת אבל זרמי איתי 🙂 )

  7. חצי שנה במקפיא? באיזה יקום? ??
    כשאני מכין ומחלק למנות ומקפיא, הילדים מכינים לעצמם פסטה ורוטב ולא נשאר זכר תוך שבועיים. במקרה הטוב.

  8. תודה על ההצעה לבולונוז לטבעונים (:

  9. ואו, ממש הארת את עיניי לגבי רוטב בולונז! עד היום זה היה עוד משהו מאוס עם רוטב עגבניות ובשר טחון.. פתאום זה נשמע מנה עם פוטנציאל!
    שאלה, אני מבשלת בשביל עוד בן אדם מלבדי, שלא אוהב יין בבישול… חשבתי שאולי בשלב כלשהו אפריד את הרוטב לשני סירים, ואוסיף לשלי את היין ואמשיך לבשל. באיזה שלב כדאי לי לעשות את זה?

    • היי שירה 🙂
      בשמחה רבה!
      במקום שני סירים, הצעת ייעול אחרת: תכיני סיר אחד לשניכם בלי יין.
      בסיר שני תמצמצי עבורך 2 כוסות יין עד שהן הופכות לבערך 1/2 כוס.
      את היין המצומצם תערבבי עם חצי מהבולונז (שלך) ואז יהיה לך את הטעם של היין בלי לתפעל שני סירים על הגז.
      בהצלחה, עדכני שהצליח

  10. היי,
    יצא ממש, אבל ממש טעים. הוספתי בסוף קצת סוכר ליתר בטחון….
    תודה, כרגיל

  11. כשמבשלים בסוף ל-40 דקות ויותר – עם מכסה או בלי?

    • היי דניאלה 🙂 אני בישלתי בלי מכסה כדי לרכז את הטעמים של הרוטב, אבל אפשר גם לכסות זה לא כזה משנה

  12. הכנתי ויצא מעולה, תודה!

  13. גירסת ההדפסה משובשת!

  14. הכנתי ויצא ממש טעים. תודה רבה!
    ותודה על המתכונים המושקעים. כיף לקרוא ולראות את המתכון באותו הזמן.

  15. הכנתי ויצא מעולה!! בישלתי שעתיים וחצי .
    תודה רבה הצילומים עוזרים מאוד.

  16. עוז יקר,
    הכנתי את הבולונז שלך פעמיים ברציפות – לאור בקשת הקהל.
    בתור אחת שחשבה שהיא כבר יודעת להכין בולונז, חידשת לי והפכת את התבשיל למשהו עשיר וטעים שהמשפחה שלי מריירת רק מהמחשבה עליו. עד עכשיו, הם מעולם לא ריירו על אף מנה שעשיתי להם.
    אז כל הכבוד לך.

    ותודה

    • היי אורלי =]
      איזה כיף לשמוע! כבוד רב לגלות שהמתכון שלי הצטרף לרפרטואר המשפחתי שלכם 🙂
      בשמחה רבה!

  17. המתכון שלך שמיימי! ( ובחרתי מילה שלא מספיקה עוד לתיאור). מתכון מדויק ועסיסי ומרובד. יצא לי מעולה!!!! תודה רבה לך

    • היי דנה =]
      וואו ממש שימחת! איזה איזה כיף לשמוע
      בשמחה תמיד!

      • הרבה זמן חיפשתי מתכון מיוחד לבולונז, ראיתי את המתכון שלך ועשיתי באותו רגע. בדיוק עכשיו סיימתי לאכול.
        מושלם!!! הריחות הנעימים שזה עשה בבית והטעם פשוט מושלם!.
        מומלץ!!!!!

  18. וואו, הכנתי לפי המתכון (ללא היין)- לראשונה בחיי נהניתי מרוטב בולונז. אגב, אכלנו עם ספגטי, היה מעולה. כל המשפחה בקשה למסור תודה ענקית. יצא טעים.
    תודה עוז

  19. היוש
    אני רוצה להוסיף כבדים, מתי להכניס אותם? בשלב הבשר או אחכ רק לבישול?
    תודה

    • היי אלה 🙂
      כבדים קצוצים מוסיפים בשלב הבשר לטיגון והזהבה

      • היי עוז.
        אני לא הסתדרתי עם הכבדים ביחד עם הבשר.
        בסוף הוצאתי אותם לטוסטר לאיזה 10 דקות ואז החזרתי לבשר.
        לדעתי עדיף ככה (וגם לקצוץ את הכבד המבושל כי הוא לא ממש מתפורר)

  20. זה יצא לי ככ טוב, תודה לך על הירידה לפרטים, אתה ככ טוב בזה!

  21. היי עז, תודה רבה על המתכון המפורט והטעים!
    האם אפשרי להכין אותו ללא רוטב עגבניות?
    ואם כן, האם צריך להוסיף עוד איזה שהם רכיבים?
    תודה מראש,
    דנה.

    • היי דנה =]
      אפשר להשמיט את מוצרי העגבניות ולשים 2 כוסות מים במקום (רק שיהיו נוזלים לבישול הבשר)

      • תודה רבה עז!
        ואם להוסיף ציר מרק עוף? או שזה יותר מדי שילובים?

        • בכיף 🙂
          אפשר בהחלט להוסיף עוד כוס מרק עוף איכותי לסיר ולתת לה להצטמצם ולהתבשל עם הרוטב, יעשה רק טוב

  22. אוקיי הכנתי עכשיו ! יצא פשוט מושלם !
    אמנם דורש השקעה אבל אין ספק שהכי טעים שיצא לי. מאמצת.
    השתמשתי במלא תבלינים מהגינה – מרווה בזיליקום תימין אורגנו ! איזה כיף !

    חשוב לי להגיד שיש לי כמה אתרי מתכונים מועדפים , בדר"כ אחפש בכמה במקביל ואם אמצא אצלך אז תמיד אבחר במתכון שלך ! אז כל הכבוד ותודה לך .
    שתהיה אחלה שבת.

    • היי בת אל
      תודה רבה! נשמע בולונז שמח וטעים מאוד!!
      איזה כיף והמון תודה על המילים החמות

  23. שכחת להוסיף את שלב הוספת הטימין בהטראות הסופיות!
    חשוב!

  24. תודה רבה!
    מתכון נפלא.
    איני נוהגת לפרסם תגובה אבל אני שמחה לפרגן כי המתכון מדויק וט ע י ם.

  25. הכנתי את הבולונז בלי יין כי אני לא אוהבת – יצא אליפות! (כמובן שהצלחתי להיחתך מהסכין, אבל היה שווה)
    תודה רבה!

  26. הי, הכנתי אתמול בערב, יצא מעולה!! תודה רבה

  27. כשאתה כותב לפחות 40 דקות, למה כוונתך? ובמילים אחרות, מהו הזמן האידיאלי לדעתך?

    • היי טל 🙂
      כשאני מכין בולונז אני מבשל אותו שעתיים
      ואם יש לי זמן אז ממשיך את הבישול אפילו ל-3-4 שעות

  28. תודה על מתכון מדהים.
    הבולונז הכי טעים שיצא לי (סופסוף) כולם נהנו ממש!!
    תודה רבה

  29. היי,
    הכנתי את הבולונז שלך ויצא פשוט מדהים! מחכה לכוד מתכונים! כולם פשוט עפו על זה!!!!

  30. פעם ראשונה שאני מכירה בולונז, יצא מ ע ו ל ה. הכי טעים שאכלתי. תודה על עוד מתכוו מושלם!

  31. הכנתי היום עם כל התוספות: כבד, גזר וכרישה.
    כל הבית התמלא בריח של מסעדת גורמה!
    יצא עילפון! הבעיה שעכשיו אני לא יכול לחזור לרוטב של ברילה 🙂

  32. יצא מעולה וטעים!!!
    אחרי שהבולונז מוכן, אפשר למלא אותו בבצק עלים ולאפות בתנור?
    צריך להוסיף משהו?

    • היי איציק =]
      שמח שאהבת!
      בגדול זה יכול להיות אחלה מילוי בהנחה שעשית אותו סמיך מספיק. אין צורך בתוספות נוספות

  33. אם אני רוצה לעשות עם חלב, כמה להכניס? פשוט במתכונים אחרים אותם קראתי דובר על כמות די גדולה ממנו ואני רוצה לשמוע מה ההערכה שלך כדי שלא אפשל

  34. הי עז,
    אני רוצה להכין את הרוטב, אך אין לי עגבניות משומרות בכל צורה שהיא, אלא רק עגבניות טריות.
    האם, לדעתך, כדי לקבל תוצאה דומה, ניתן להשתמש בעגבניות טריות? ואם כן, כמה לשים ומה לשנות במהלך ההכנה?
    תודה

    • היי מירי =]
      יכולה להחליף את העגבניות המשומרות ב800 גרם עגבניות טריות מגוררות או קצוצות (זה בערך 6-8 עגבניות בגודל בינוני)
      שמים במקום העגבניות המשומרות זה גם ככה מתבשל הרבה זמן.
      בהצלחה!

  35. היי עז, אני מתלבטת איזה מהשניים להכין, הקלאסי או עם קקאו. במתכון עם הקקאו אין הרבה עגבניות.
    האם אפשר להוסיף כף קקאו לקלאסי ולקבל אפקט טוב? מה דעתך?

  36. הבולונז הכי טעים שהכנתי ואכלתי בחיים. תודה על מתכונים נפלאים

  37. אליפות!!
    וכמה מחמאות….

  38. הי עוז, מתבשל על הגז כבר 20 דקות. הטעם טוב אבל לבשר יש טעם של בשר מאודה.. האם זה הגיוני? האם הטעם הזה עובר?

    • היי רותי
      כנראה הבשר לא נצרב מספיק בהתחלה
      זה עובר ככל שהבישול ממשיך

  39. הי, האם מתאים להשתמש במתכון הזה גם ללזניה בשרית ? אם כן, עדיין מתאים לשים את היין או לא? תודה רבה

  40. ארוחה אחרי ארוחה אני מכינה מהמתכונים שלך ותמיד יוצא מושלם! תודה רבה

  41. לא עדיף לטגן קודם את הבצל ואחר כך להוסיף את הבשר וכל היתר? אשמח להבהרה

    • היי יעל
      את מדברת על לטגן את הבצל עד שהוא שחום זהוב?

      • היי עז,
        גם אני חשבתי על הנק׳ הזו?
        מכיוון שיש חשיבות שגם הבשר וגם הבצל ישחמו חשבתי להוציא את הבשר הצידה ולהחזירו לסיר לאחר טיגון הירקות (בצל גזר קישוא). מה אתה אומר?

  42. הי עז
    איך אני יכולה להפול את זה ללזניה בשרית?

    • היי יפעת =] לשוט שימי את הרוטב המוכן בין דפי לזניה בשכבות, מעל יכולה לשים פרוסות עגבניה
      שימי לב להנחיות במדריך הלזניה שלי לאפייה נכונה
      https://bit.ly/2HQqVLU

  43. הי עז, לא מסכימה איתך באשר לשמירת הבולונייז במקפיא, מתוך ניסיון זה לא עובד. הבשר הופך למפורר יותר ןיש לו מיקרם של חול בפה והרוטב נעשה נוזלי מאוד. בולונייז עושים בכמות הנדרשת מקסימום ליום המחרת ושמים המקרר כי שם הטעמים מתערבבים ונטמעים טוב יותר. בפריזר זה לא הולך בכלל.

    • היי שרה
      אני מקפיא את הבולונז שלי קבוע ולא חווה את הבעיות שהצגת. יכול להיות שהרוטב שלך לא סמיך מספיק ולכן נפרד ונהיה נוזלי.
      בכל מקרה, לא לכולם יש זמן או סבלנות להכין כל פעם בולונז מ-0 ולכן הקפאה היא פתרון אידיאלי שמאפשר לחסוך זמן בישול בעתיד

  44. היי עז,
    חג שמח!
    הכנתי את המתכון הזה כבר כמה פעמים (וגם הקפאתי) ותמיד יוצא מעולה.
    ממליצה להוסיף גם צנוברים קלויים.
    שאלה – כל פעם אני מתלבטת לגבי היין, האם כשאתה כותב כוס יין, אתה מתכוון לכמות של כוס מדידה (250 מ"ל) או למידת מזיגה מקובלת של יין (150-180 מ"ל)?
    תודה רבה.

    • היי לילי =]
      תודה רבה על המילים החמות!
      סוגייה טובה ואשים לב אליה להבא. בגדול, כל עוד תקפידי לבשל את היין עד שהוא כמעט התאדה לחלוטין זה, זה לא כזה משנה עם איזו כמות תתחילי
      יכולה לשים 180 ויכולה 240 מ"ל. אישית הגישה שלי היא כל המרבה הרי זה משובח אז אני שם כוס מלאה (240) אבל כאמור גם ב180 או 150 מ"ל היין יעשה את שלו ויעשיר את המנה

  45. קודם תודה על המתכון וההשקעה.
    אבל את האמת…. שה ממש לא היה לטעמי!
    אני מכון בולונז כבר שנים, ואתמול היה לי ממש חשק לבולונז, אז חיפשתי מתכון טוב ונתקלתי במתכון שלך..
    סוף סוף סיימתי להכין, והגיע השלב הכיף! לאכול!!
    כבר בביס הראשון החמיצות של הבשר מורגשת. ולא נעימה בפה.
    לדעתי היין פשוט הרס את המנה. החמיצות יותר מידיי דומיננטי ולוקח את הטעם הטעים של הבשר.

    לעומת זאת, אישתי מאוד אהבה!
    לכן זה כנראה שאלה של טעם.

    תודה רבה על המתכון

    • היי יובל =]
      תודה על הדיווח, שמח שאשתך אהבה =]
      כאמור בטקסט, היין הוא מרכיב קלאסי במנה שמגישים בבולוניה
      יכול להשמיט אותו להבא פשוט וגם לשים פחות ממנו – רבע כוס אפילו.
      אגב, יכול להיות שהחמיצות הגיעה גם ממוצרי העגבניות ששמת, אם צריך ניתן להוסיף מעט סוכר שיאזן.

  46. רק עכשיו הבנתי שעשיתי טעות. שמתי שתי כוסות יין!
    לכן התמימות הגבוהה.
    (שמתי מעט סוכר, כמובן)

  47. היי עז,
    הכנתי ויצא מעולה, כולם טרפו. תודה!
    פעם ראשונה בבולונז שאני קוצץ את הירקות במעבד מזון ידני, ופעם ראשונה משתמש בפסאטה.
    משהו קטן, אני לא כ"כ חובב סלרי.
    אפשר להוריד אותו, או עדיף להחליף בירק אחר?
    ועוד הערה קטנה, עשיתי את המתכון מספר הכרובית של הקארי מסמאן.
    יצא מעלף.
    פעם ראשונה שהשתמשתי בכוכב אניס.

    • היי מאור =]
      כיף לשמוע!
      אין בעייה להוריד את הסלרי, אפשר כרישה במקום אבל לא קריטי
      ושמח ממש לשמוע על המתכון קארי, אחד המתכונים הכי מוצלחים שלי 😉

  48. הכנתי לבן זוג שלי שחזרנו מרומא. הוא הכריח אותי לוותר על הסלרי. אהבו מאוד, אחלה תגובות (אני לא אוכלת בשר אז לא טעמתי). אפילו הסכימו לי להוסיף סלרי פעם הבאה.

  49. היי עז,
    כבר הכנתי כמה פעמים והבולנוז תמיד יוצא מעולה.
    לא היה סלרי אז שמתי כרישה, היו לי מלא עגבניות טריות אבל טיפה ״עייפות״ אז ריסקתי אותן והוספתי 2 כפות רסק עגבניות.
    יצא מושלם!!!!

  50. היי עז, ממש אוהבת את המתכונים שלך!
    לגבי מתכון הבולונז, אם יש לי טימין מיובש ובזיליקום קפוא במקום שניהם טריים זה גם יעבוד? ואם כן כמה לשים מכל אחד מהם?
    תודה!

    • היי לין =]
      תודה רבה על המילים החמות!
      אין בעייה להשתמש בשניהם. כפית מכל אחד יהיה להיט

  51. האם אפשר להשתמש ביין רוזה? זה מה שיש לי כרגע בבית

  52. היי, רוצה להכין את המתכון בקרוב, אפשר המלצה על יין ספציפי שאתה יודע מניסיונך שהוא טוב?
    תודה לך

    • היי תומר =]
      ממליץ בחום על שיראז או קברנה סוביניון מסדרת הר של יקב תבור – זמינים בכל סופר ומאוד איכותיים לשתייה ובתבשיל (גילוי נאות – עובד איתם בפרויקט מסחרי במתכונים אחרים בבלוג)

  53. היי תודה רבה על המתכונים
    כבר הכנתי כמה ונהנית מאד גם מהטעם וגם מההבנות החדשות לגבי המרכיבים ותהליכי הבישול 🙂

    יש לי שאלה לגבי המתכון, האם ניתן להכין לזניה על בסיס רוטב הבולונז הזה?

    • היי חוי =]
      בשמחה רבה! בהחלט ניתן – פשוט בונים שכבות של בולונז ועלי פסטה, מעל שמים רוטב עגבניות ואופים

  54. איזה אלוף – יצא מהמם ❤ תודה!!!

  55. יצא מעולה!
    הכנתי רק עם הגזר והוספתי פפריקה חריפה, מלא בזיליקום וטימין כמו במתכון.
    הוספתי גם שתי כפות רסק עגבניות. השארתי להתבשל כשעתיים ויצא פשוט מושלם
    תודה!

  56. אהלן.
    מה לדעתך יתאים כתחליף לפסטה? כלומר משהו שהוא לא מחיטה. איטריות אורז יתאימו?

    • היי גלעד =]
      בהחלט כן!
      נסה אטריות אורז רחבות (רוחב 3 מ"מ ומעלה, הכי טוב ריבועי אורז.
      תשרה אותם במים קרים 30-40 דקות, ואז פשוט תבשל יחד עם הרוטב (תוסיף קצת מים אם צריך) כדי לסיים את הריכוך של האטריות.

  57. הי עז,
    האם אפשר הודו טחון במקום הבשר הטחון?

  58. היי עז,
    אני נואשת!
    כבר כמה פעמים שמנסה להכין עוקבת במדויק אחרי ההוראות אבל הבשר יוצא קשיח ויבש 🙁
    משתמשת בבשר טחון טרי, מוגנת היטב בשמן זית, מוסיפה את הירקות אחרי השחמה טובה ומבשלת מעל שעתיים.
    יש לך רעיון למה?
    תודה רבה!

  59. הי, אם אין לי סלרי וכרישה? יש תחליף מומלץ אחר?

  60. יצא מעולה עם גזר, שורש פטרוזיליה ושום. תודה רבה !

  61. הי עז, המתכון מצוין. ובכלל כל מתכון שקשור אליך 🙂
    אשמח לדעת אם יש אפשרות להוסיף חריף כלשהו?
    תודה 🙂

  62. הי עז, מת על האתר שלך!
    המקום הראשון שאני בודק לפני שמתחיל להכין משהו…
    לא ראיתי במתכון או בתגובות, אבל יכול להיות שפספסתי… מתי להוסיף את קוביות העגבניה הטריה?
    תודה רבה ?

  63. עז, כל המתכונים שלך כל כך מדהימים ומצליחים כל כך!
    הבנתי היום את הרוטב בולונז שלך וזה הבולונז הכי טעים שאכלתי איי פעם!
    תודה שיש אותך:)

  64. מתכון מדהים עוז, תודה!
    כאמור יצא מדהים ולא הוספתי שום. אני שוקל להוסיף בפעם הבאה.
    מה אתה ממליץ לעשות איתו? האם לפרוס דק, לקצוץ, או פשוט להוסיף כמה שיניים שלמות?

    • היי שלמה =] שמח לשמוע! אני אוהב להוסיף פרוסות שום או שום כתוש זה לא כזה משנה

      • תודה ועוד שאלה: יש לי במקפיא קוביות בשר גולש. אם אחתוך אותן לקוביות קטנטנות (שזה קל כשהן קפואות), זה יעבוד במקום הבשר טחון?

  65. היי, זה המתכון הראשון שלך שאני מנסה ויצא פשוט פצצה. תודה רבה!

  66. נראה נפלא. הדילמה היחידה שתמיד יש לי – כשמשאירים לבישול ארוך על אש קטנה. עם מכסה? בלי מכסה? מכסה חצי פתוח? זה תמיד דילמה מבחינתי אשמח לשמוע מה כדאי.

  67. היי עז!!
    איזה כיף שיש עוד פילוסופיה של מתכון פופולרי במיוחד בבית שלי!!
    רציתי לשאול אותך בבקשה, אנחנו לא משפחה ששותים יין. וכמעט אף פעם אין אצלנו יין בבית חוץ מהיין של קידוש. אף פעם לא הכנתי בולונז עם יין אבל כולם כל כך מדברים על זה שאני חיב לנסות! אז אשים חצי כוס 😉
    בקיצור אני ממש רוצה לנסות אבל לא בא לי לקנות יין בשביל חצי כוס ..
    לדעתך אפשר לשים את היין של הקידוש? זה יהיה טעים? ובכל מקרה אם שמים חצי כוס יש ממש טעם של יין? אני מפחד שהילדים שלי לא יאהבו שירגישו את היין אבל אני ממש רוצה לנסות 🙂
    תודה רבה רבה רבה רבה!!!!!!!!

  68. מתכון מעולה, הכנתי כמה פעמים, אבל אני תמיד נתקע אם מלא סלרי שבסוף אני זורק. אני יודע שאפשר להקפיא עלי סלרי ולהשתמש שוב – אפשר להקפיא גם גבעולים ולהשתמש בהם שוב?

  69. וואווו כמה שזה טעים
    הכנתי אחרי שלא אכלתי בולונז איזה 8 שנים בערך וזה התעלה על הטעמים שאני מכירה פי עשר. פשוט אליפות ותודה על ההשקעה והירידה לפרטים הקטנים
    התאהבתי במנה

  70. האם ניתן להכין רוטב בולונז ללא עגבניות כלל? רגישה לירקות ממשפחת הסולניים. מודה לך מראש על תשובתך

    • היי אלי =]
      לא רואה מניעה להכין בולונז ללא עגבניות. זה מספיק טעים גם כשמדובר רק בבשר וירקות

    • האם ניתן להכין רוטב בולונז ללא עג
      בניות כלל. אני רגישה לירקות ממשפחת הסולניים. בתודה מראש

      • הי אלי,
        גם אני לא אוכלת עגבניות, ואני מכינה בולונז לפי המדריך של עז, אבל במקום רוטב עגבניות שמה מחית סלק, זה עובד מעולה.
        בגדול – מקלפים וקוצצים כמה סלקים, מבשלים במים עד ריכוך, וטוחנים עם המים בבלנדר מוט, עד למרקם כמו של רוטב עגבניות.
        לפעמים כדי לקצר תהליכים, אני מבשלת עם הסלק גם גזר וסלרי, ואז המחית הזאת מחליפה גם את רוטב העגבניות וגם את הירקות הקצוצים.

  71. תודות לך עוז על מהירות התגובה. אעכוב מעתה אחרי מרשמיך.

  72. חברים תוסיפו כוס חלב ותראו את אלוהים. הוא לא יכעס עליכם

    • אכן במתכון הקלאסי משתמשים בחלב
      המתכון שנתתי כאן הוא כמובן גרסא כשרה

  73. הבולונז הטעים ביותר שאכלתי בימי חיי הארוכים תודה תודה תודה.

  74. היי עוז!!!!!!
    מלך אתה מלך

    פעם שלישית שעושה את המתכון והוא משתבח כל פעם מחדש
    תודה

  75. הי עוז,
    בהחלט המתכון הכי מדויק ומפורט שמצאתי. תודה!
    רציתי לדעת האם ניתן להחליף את הבקר בעוף טחון.
    ראיתי בתגובות שהמלצת על הודו, אבל אנחנו פחות אוהבים את הטעם…
    אם זה אפשרי לדעתך, האם לטגן ולבשל את העוף כמו הבקר בדיוק
    או שצריך התאמות כדי שהעוף לא יצא יבש?
    המון תודה!

  76. הכנתי אתמול, יצא מדהים! בדיוק התוצאה שחיפשתי וגם דיי קל, תודה

  77. היי 🙂 ראשית – אני ממש חובבן במטבח וממש עזרו לי ההסברים ברמת כול שלב. אעדכן בסוף התהליך.

    שאלה קצרה שתמיד מכניסה אותי לדילמה: כשאני מכפיל את כמות הבשר – במקרה הזה קילו במקום חצי
    אני אמור להכפיל את כול כמויות הבלינים, ירקות, רטבים וכדומה?

    תודה רבה!

    • היי רפי =]
      שמח ממש לשמוע!
      אפשר להכפיל הכל ואפשר גם לא. כלומר המתכון הזה עובד היטב גם ככשמים 1 ק"ג בשר טחון ולא 500 גרם.

  78. יצא פגז!
    אמנם השתמשתי ב 1 קילו אבל נשארתי עם השאר בקני המידה המקורי.

    יצא ממש ממש טוב – מתחיל לחפור את האתר 🙂

    רפי

  79. הי עז,
    מה הסיבה שטעמו של הרוטב בסופו של תהליך הבישול מעט חמצמץ ?
    מעבר לזה – מאד מאד מוצלח ! תודה !

  80. היי,
    יש לי רוטב בולונז קנוי
    אז לעשות איתו ולהיצמד למתכון? או שצריך לשנות כמה מצרכים?

    • היי ליאת
      אני לא מכיר את המצרכים ברוטב הבולונז שיש לך
      מציע להכין לפחות פעם אחת לפי המתכון כשיהיו לך המצרכים 😉

  81. מתכון מעולה! מכינה בגרסה טבעונית עם הטחון של ביונד מיט וגם הבן הסרבן תחליפי בשר עף עליו.

  82. היי עוז היקר
    הפשרתי בטעות הודו נקבה במקום בקר (בחיי שכשהם רופאים הם נראים כמעט אותו דבר, והיה חשוך🤦‍♀️).
    האם יעבוד???? והאם יהיו שינויים במהלך ההכנה?

  83. חזרתי כדי לספר שהכנתי את המתכון והוא יצא פשוט מדהים! מרגיש איטלקי אותנטי ובעל טעמים עמוקים וטובים.
    הדבר היחיד ששיניתי היה לבשל הרבה יותר מה-15-20 דקות המומלצות לאידוי היין (כי הרגשתי שעדיין יש ארומה של אלכוהול), ובנוסף הוספתי מלח וסוכר לאיזון והדגשת טעמים.
    תודה רבה על המתכון!

  84. הכנתי עם היין, בדיוק כמו המתכון, נטרף באותו היום שהצטערתי שלא הכנתי כמות כפולה, תודה

  85. זה פשוט רוטב מושלם! הכנתי כבר 3 פעמים בגרסה טבעונית עם הטחון של ביונד מיט, וגם המתבגר החשדן בכל מה שטבעוני – מחסל הכל.

  86. היי, המתכון מהמם! בא לי להכין כמות כפולה, להכפיל את כל מצרכי הרוטב פשוט? ראיתי שהתייחסת להשחמה של הבשר בנגלות (:

  87. אין על המתכונים שלך…

  88. היי עז, עברתי על כל התגובות אך לא מצאתי תשובה -אם רוצים שהרוטב יהיה יותר נוזלי, אפשרי להכפיל את כמות עגבניות המרוסקות? מדמיינת רוטב עשיר מלא נוזלים… תודה רבה כמו תמיד על מתכון מפורט ומלא הסברים, המתכון נראה מושלם ומתכננת כבר להכין לארוחת ערב😋😋😋

  89. היי! מאוד אוהבת את הכתיבה שלך והכל מפורט ומצולם יפה! מעריכה!
    הבשר יצא לי יבש נורא.. עשיתי בלי יין כי לא היה.. תוכל להסביר לי למה זה קרה?

  90. הי,
    אם משתמשים בבשר אונטריב מפורק שכבר הכנתי בתנור, האם עדיין ממשיכים עם השלב של השחמת הבשר במחבת?
    ושנית, לגבי רוטב העגבניות, לא הבנתי בדיוק איזה לקנות בסופר. עגבניות מרוסקות?

    • היי =]
      אישית אני הכי אוהב פאסאטה אבל גם עגבניות מרוסקות זה אחלה
      יכולה לדלג על שלב ההשחמה אבל הוא רק ישבח את המנה

  91. מתכון מעולה, אני מיד חוזרת אליו!

  92. עז אתה לא בסדר!!! זה נגמר מהר מידי, נטרף! טעים לאללה

  93. אפשר להשתמש בחומץ בלסמי במקום יין ומה הכמויות אם כן

  94. הי עז,

    סיפור אמיתי-
    יש לי ארבעה ילדים והיתה לנו מטפלת בבמשך 15 שנה שליוותה אותנו ובישלה. ביום שהיא עזבה, הם אכלו "רק את המתכונים שלה". לאט לאט הצלחתי להכניס עוד ועוד מתכונים אבל בבולונז שלה שכל כך אהבו לא העזתי לגעת. בשבוע שעבר הכנתי את הבולונז שלך (עם חשש גדול מתגובתם). יצא מעולה, כולם כולל כולם עפו על המתכון, אמרו שהוא מעולה והנה, לא עבר שבוע ואני מכינה אותו פעם נוספת.
    תודה!

    שאלה- את העגבניה הבשלה באיזה שלב מוסיפים?

    שרון

    • שמח לשמוע שרון!
      איזה כיףףף
      בשלב הוספת העגבניות המרוסקות אפשר להוסיף קוביות עגבנייה טריות

  95. היי עז, כמה גרם/מ"ל יש בבקבוק פאסאטה? תודה!

  96. מכינה בדיוק ככה שנים ומוסיפה גם רוטב ווסטרשיר וקצת מרק עוף. הסוד הוא בבישול האיטי על הגז כמה שיותר. אצלנו בבית לפחות אחת לשבועיים. יופי של מתכונים יש לך 👏👏

  97. וואוווו! אתה פשוט אלוף! הסויה משדרגת פלאים! עשיתי את המתכון במדוייק ללא שום והמחמאות שקיבלתי בזכותך ובזכות המתכון המושלם הזה ! תודה אלוף

  98. האם צריך לכסות את הסיר?
    כמה מלח צריך לשים בערך בתבשיל או שהסויה מספיק? (אני לא מה טועמות:/)

  99. היי עז! המתכונים שלך פשוט מעולים!!! תודה רבה לך

    אני מכינה את הבולונז שלך בפעם המיליון, ועכשיו בא לי לנסות אותו בגרסה המפונפנת. תוכל לפרט טיפה יותר על התהליך? האם מטגנים את קוביות הבשר כמו במתכון הרגיל? ואם כן, כמה זמן? הרי הם לא מגירים נוזלים. האם צריך לפרק את הקוביות באיזשהו שלב?

    • היי אפרת =]
      שמח לשמוע! מטגנים ומבשלים כמו תבשיל קדירה, אפשר לפרק אם הקוביות גדולות יחסית ואפשר לא לפרק אם חתכת לקוביות קטנות יותר

  100. הי עז, אני נודניקית מדופלמת ואוהבת מאוד בישול מה לעשות זה היה המקצוע שלי לפני שיצאתי לפנסיה… ולפעמים אני מסתכלת גם המתכונים שונים בעברית כי אני גרה בגרמניה. וסתם חיפשתי מתכון בעברית לראגו בולונייז ומצאתי את שלך. ואז הלכתי למתכונים בגרמנית ששם ניתן להשיג גם מתכונים אורגינאליים אז מצאתי מתכון אורגינלי איטלקי לבולונייז
    ראשית זה ראגו שנית מכינים אותו כמו שאתה אומר בלי שום שלישית חסר במתכון שלך פנצ'טה מטוגנת ואת הירקות שהם בצל, ענף סלרי וגזר בלי פראסה, חותכים קטן מאוד ומטגנים לפני ה בשר ואז מכניסים את הבשר ומטגנים היטב מערבבים עם כף עץ. לבולונייז האיטלקי מכניסים גם חלב אבל אנחנו אוכלים כשר אז אפשר להכניס חלב סויה או שמנת מתוקה צימחית. ואת התבלין האיטלקי הכי חשוב: אורגנו לא היכנסת, חבל . מוסיפים קודם יין כוס בערך של יין אדום טוב, אני מכניסה דורנפלדר כי אני משתמשת הרבה ביין לבישול ואת הגבניות. בתחילה אני מוסיפה כ100 גרם רסק עגבניות כי הוא מכניס לרוטב קצת ארומה וגם הופך את הנוזלים המיותרים שנשארים בסוף ההבישול לרוטב סמיך יותר שנתפס טוב יותר באיטריות ואז מכניסים בערך קילו עגבניות לקופות וחתונות ומלח ופלפל לפי הטעם, אורגנו כרבע כפית אפשר יבש. מערבבים היטב יחד עם חצי כוס חלב סויה או שמנת צימחית, מערבבים הכל היטב ומורידים על אש קטנה ונותנים לזה להתבשל בסיר מכוסה שעתיים בערך. ובודקים מידי פעם שיש עוד נוזלים וומערבבים לבדוק,שלא נישרף.. מבשלים איזה איטריות שאוהבים שמצליחות לספוח את הרוטב אליהן זה בדרך כלל פטוצ'יני מערבבים עם הרוטב. מי שלא אוכל כשר, יכול להוסיף לרוב ולאיטריות פרמזן ומי שאוכל כשר יכול לקחת קצת לחם מיום אתמול להעביר אותו במיקסר על הסכין הגדולה ולטחון אותו קטן ולטגן אותו עם שמן זית עד שנעשה כריספי ושחום ולפזר אותו על הרוטב במקום פרמזן. מוסיף כקיספיות לרואב. בתיאבון.

  101. ממליץ להחליף את המים בציר עוף או בקר. מעשיר את הרוטב ומעמיק את הטעמים

  102. היי עז,
    אני מתה על האופן שבו אתה מעביר מתכונים,האם תוכל להמליץ על סויה איכותית?
    שנה טובה ומבורכת

    • היי סוזי 🙂
      תודה רבה!
      ימאסה וקיקומן טובים, אני גם משתמש ברוטב טאמארי (פתק כתום גדול)
      חשוב שבמצרכים יהיה כתוב: סויה, חיטה, מלח, אלכוהול. זהו

  103. היי עוז,
    מכיר ממזמן את הקטע עם היין לפני הרוטב עגבניות, אבל מה הבעיה בעצם להוסיף אותו אחרי ולהשאיר מכסה פתוח לכמה דקות שיתאדה?

    • היי עוז
      כשאתה מוסיף את היין כשכבר הסיר מלא בכל שאר המצרכים האלכוהול מתערבב אתם ולכן ייקח לו יותר זמן להתאדות, כלומר סיכוי גבוה יותר שתישאר עם טעם לוואי אלכוהולי
      לכן אני מעדיף את שיטת הפרד ומשול – קודם לתת ליין באלכוהול להתאדות ואז להתקדם

  104. רק לגלול עד למטה כדי למצוא איפה אפשר להשאיר תגובה…
    זה לבד מעיד כמה המתכון עסיסי 🙂
    יש לי ארבעה ילדים שאוכלים (התינוקת לא רלוונטית עדיין)
    שמתי לכל אחד פירורון מהבולונז כדי שיטעם, שלושה מיד ביקשו עוד, הרביעית התקשתה לרדת מהעץ, אז נרשמה כ"לא אוהבת"…
    אבל המתכון נרשם כהצלחה מסחררת ברוך ד'.
    הבעיה איתו הוא הזמן שלוקח להכין אותו… לכן הוא נדחה לחגים…

    • תודה רבה! שמח שאהבת!
      מוזמנת להכין כמות כפולה ומשולשת בסופש ולשמור במקפיא בקופסאות קטנות

  105. היי עז,
    שוב תודה על בלוג מרתק.

    שאלה לגבי הבשר- אני קונה חי בריא ותוהה אם בגלל זה הבשר יצא לי דיי יבש-
    בישלתי אותו לא מעט בגלל כמות נוזלים גדולה ואז נהיו פירורי בשר דיי קשים ומבאסים.
    תודה

  106. וואו המתכון הכי טוב שמצאתי לבולונז! וחיפשתי כבר הרבה זמן
    יצא טעים טעים ועשיר!
    תודה רבה!

  107. עוז תשמע (-:
    אני מכין את המתכון שלך כבר איזה 194 פעם וכל הזמן אני מקבל שבחים מהאוכלים (וזוקף לזכותי)..
    וככל שאני משאיר את הבולונז יותר על האש (כ 3-4 שעות) הוא משנה את שמו ל"ראגו של אבא"…
    תודה רבה על המתכון.
    שמוליק

  108. אחד מהבולונזים הכי טעימים ! הפעם הכפלתי כמויות כי תמיד אין מספיק 😂
    אין ספק שאם מבשלים אותו זמן ארוך יותר, הוא משתבח.

  109. תודה על מתכון מדהים!!! פעם ראשונה בחיים מכינה בולונז וזה בזכות המתכון הברור, המפורט והמעמיק שלך!! יצא מושלם ברמות. לא מאמינה שזה אני הכנתי. תודה רבה!!

  110. היי האם אפשר במקום כרישה להשתמש בקישואים?

  111. היי! אפשר לגרר את הירקות על פומפייה?

  112. אבי ז״ל למד להכין בולונז מגברת נכבדה בבולוניה, בזמן מלחמת העולם ה – 2. הגרסה המלאה כולל כבדי העוף ושמנת וציר ירקות ועצמות שמכינים יום קודם. בחיים לא הלכתי על הגרסה הארוכה הזו, והכנתי שנים בולונז לא רע בכלל. (הסוד שלי ושל בעלי הוא שאנחנו לא צולים את הבשר הטחון במחבת, אלא בגריל, טרם כניסתו לסיר, וככה לא מייבשים אותו יתר על המידה, ואז גם אין בכלל מים – כל המים (והשומן המיותר) נפרדים כך מהבשר אחרי הצליה בגריל בחום גבוה, ונשפכים אחר כבוד לכיור. מוכרחה לומר שהטריק הזה ביחד עם גרסת הבולונז הזה שלך זה יצא ממש מעולה, ואני לוחשת לאבא שם למעלה שיסתכל ויראה שטעים לנו!

  113. זה מתכון הבית שלנו, ושמו הולך גם לפנינו, עכשיו הוזמן לארוחת החג… גם על אורז הוא להיט וכשל"פס… תודה על הניואנסים שעושים את ההבדל. בפרט השחמת הבשר בסבלנות. 100% הצלחה!

  114. אחרי הוספת רוטב העגבניות הבישול עם או בלי מכסה?

  115. היי עז,
    מתכון מדהים, אנחנו מכינים אותו כל הזמן והוא פשוט מושלם!
    רצה המקרה, ואין לנו עכשיו פאסאטה. האם יש דרך להמיר אותה ברסק עגבניות ומים? ואם כן- באיזה כמויות ואיזה עוד שינויים בתהליך צריך לעשות בגלל זה?

    • היי ישי
      שמח לשמוע!
      במקום הפאסאטה אין בעייה לשים רסק – 150 גרם רסק ועוד 2 כוסות מים

  116. היי עז
    מתכון נהדר וטעים אבל מה שמקפיץ את העניינים בכמה דרגות אלה הטיפים המדוייקים.
    תודה רבה רבה!

  117. תודה על המתכונים המחכימים. עד כמה הרוטב סויה קריטי פה?

השאר תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם. שדה חובה *

*

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial

הירשמו לעדכונים במייל








    Print Friendly, PDF & Email
    שתפו: