התחלתי לעבוד על ספר בישול!

23 בדצמבר 2016

מזמן לא התרגשתי כל כך לכתוב לכם. הפעם אני לא משתף אתכם במתכון, במדריך או בטיפים, אני משתף אתכם בפרויקט שהוא חלק משמעותי בחיי, ובתקווה יהפוך גם להיות חלק מהחיים שלכם.

ממש לפני ימים ספורים התחלתי קמפיין מימון המונים לספר בישול משלי (הידד!!! =]) הספר הראשון שאני אכתוב, מההתחלה ועד הסוף, עם מתכונים ועם הדרך שלי לדבר וללמד על אוכל. אני בכוונה מדגיש את העובדה שזה ספר ראשון, כי הוא ממש לא יהיה האחרון, יש עוד הרבה בתכנון 😉 .

מה שחשוב לי מעל הכל, בכל פוסט, מתכון או כתבה שאני יוצר, זה שתקבלו ממנה ערך מוסף. בגלל זה אני דואג שיהיו תמונות של שלבי ההכנה, אני מפרט בטיפים, מסביר מה עומד מאחורי כל מרכיב ומרכיב, ועונה לכל שאלה כאילו זאת השאלה הראשונה ששואלים אותי. בין השורות אני שם את התשוקה ואת הדחף שלי ליצור, כדי שהמילים שלי יהפכו לרגעים מאושרים בבית שלכם.

אז אני שמח לבשר שהעבודה התחילה, והספר הראשון המודפס (בעולם האמיתי! לא על גבי מסך!!) שלי יהיה על כרובית!

>>> לעמוד הפרויקט ורכישת הספר (שימו לב! הפרויקט פעיל רק עד ה24/1, אין הארכות)

חותכך כרובית לסטייק. צילום: אסף אמברם

סטייק כרובית במחבת! צילום: אסף אמברם

למה כרובית

מזה שנים רבות שאני חולם להוציא ספר בישול משלי, שיצא עמוק מהלב ובו אשתף בידע ורעיונות שיהפכו למנות משמחות אצלכם. היו לי המון רעיונות, התלבטויות ונושאים שבחנתי ברצינות: ספר עם המתכונים הבסיסיים שכולם חייבים לדעת, ספר שילמד איך לבשל בלי מתכונים, ספר עם מתכונים במינימום מאמץ ועוד הרבה נושאים.

את הרעיון להוציא ספר רק על כרובית זרקה לי עדי, בת זוגי, ככה באגביות (חדי העין יבחינו בה בסרטון). היא יודעת כמה אני אוהב את הירק הזה והכנתי לה המון מנות ממנו, וברגע שהיא אמרה את המילים 'ספר על כרובית' נדלקה לי נורה ענקית מעל המוח, וידעתי שזה זה.

נזכרתי במילים שכתב צלם האוכל סטיבן רוטפלד, שהוציא ספר על הבישול הישראלי וטייל בארץ לאורכה ולרוחבה. המילים שלו היו : Israel is a country that reveres the cauliflower, או בתרגום מהיר, ממש אוהבים כאן כרובית. הוא הגיע למסקנה הזו לאחר שכל בשלן או שף שני שצילם רצו או הכינו איתו מתכונים עם המצליב הלבן האהוב הזה. וקל להבין מדוע: היא זמינה, בריאה, זולה, מאוד קלה לתפעול והכי חשוב.. טעימה!

סטייק כרובית על סלסה ירוקה. צילום: אסף אמברם, סטיילינג: נועה קנריק

למה הכרובית דומה לי (או אני דומה לכרובית?)

בעבודה שלי ככתב אוכל ומפתח מתכונים, אני חייב לדעת להיות גמיש. אומרים לי היום אתה עורך מתכונים, אז אני שם כובע של עורך. היום אתה מכין מתכונים איטלקיים, אז אני צריך לחשוב כמו מאמא איטלקיה ולהעביר את הרוח של ארץ המגף. אומרים לי "נכנס פרויקט של מתוקים" (אני אופה רק כשמשלמים לי), אז אני צריך לחשוב כמו קונדיטור ולשלוף את המשקל, וכן הלאה.

פסטה נכנסת לרוטב אלפרדו כרובית צילום: אסף אמברם,

מה שאני אוהב בכרובית, זה שהיא קצת כמוני. כלומר, אפשר להגיד לה "תהיי כרובית" והיא תהיה מצוינת בזה. אבל אפשר גם להגיד לה: תהיי עוף, תהיי אורז, תהיי בורגול, תהיי תפוחי אדמה, תהיי קולורבי, תהיי סלרי. ובכל המשימות היא תצלח, ובהרבה פעמים תהיה טובה לפחות כמו מי שאמרו לה להיות (ולפעמים יותר).

מצד אחד יש לה טעם מובהק משלה, אבל מצד שני היא לא משתלטת, ואפשר לשים לה כל כך הרבה כובעים, ולשלב אותה בדרך טעימה בכל כך הרבה מנות, שככל שאני חושב על הרעיון יותר כך אני והחברים לצוות מתחברים ומתאהבים בו יותר.

אסף מצלם, אני קורץ. צילום: לירון ברקן

מי החברים לצוות?

או, שאלה מצוינת. אני שם את המילים ואת הרעיונות שלי, אבל בשביל שהם יפכו ליצירה שגדולה מסכום חלקיה, קיבצתי כמה מהמוחות הכי גדולים בתחום.

את אסף אמברם, הצלם, אתם כבר מכירים. מזה שנתיים וחצי שהוא מתעד את היצירות שלי במטבח, ובכל מפגש שלנו הוא מפתיע מחדש עם דרכים מקוריות, אלגנטיות ויפות כדי לגרום לאוכל להיראות יפה, מגרה ומושך.

נועה דואגת לנגיעות קטנות. צילום: לירון ברקן

אסף ונועה מרוכזים במלאכתם. צילום: לירון ברקן

נועה קנריק היא הסטייליסטית של הספר. אני אומר לה רעיון מאחורי מנה, והיא בונה את העולם שהמנה הזו תקרין, ועוזרת ליצור את התחושה המיוחדת שתקבלו מעיון בספר. עם הרקע, הכלים והפינישים הקטנים שהופכים מנה מ'סבבה' לוואו.

כשרחלי מאשרת אני מאושר 🙂 צילום: אסף אמברם

אני מתכונן לשלוח טעימת מרק לרחלי.. אתם לא יודעים כמה טייקים היינו צריכים עד שהצילום הצליח 🙂 צילום: אסף אמברם

רחלי קרוט היא עורכת הספר: לוקחת את המילים שאני כותב והופכת אותן לעוד יותר טובות. רחלי הייתה העורכת הראשונה שלי, בעבודה הראשונה שלי (בתשלום) ככתב אוכל בנענע 10. בזכות רחלי למדתי כמה חשוב השילוב בין תמונה מוצלחת לטקסט נכון וכמה חשוב לכתוב מתכונים שאנשים (לא שפים!) יוכלו להכין. מעבר לעובדה שהיא בשלנית, אופה, צלמת וסטייליסטית סופר מוכשרת, רחלי היא המנטורית שלי, ולא במובן הריאלטי של המילה, במובן הכי כנה: אם יש מישהו שאני סומך עליו ועל ההכוונה שלו, זאת היא.

דן קופמן מעצב העל!. צילום: אלי שרם

דן קופמן הוא המעצב של הספר, התפקיד שלו הוא לקחת את עולם הטקסט, שמגיע ממני ומרחלי, ואת עולם התמונות שמגיעות במייל מאסף (אחרי עבודה משותפת שלו, של נועה וכמובן שלי), ולמזג אותם יחד וליצור סינרגיה נעימה לקריאה. מעצב טוב שם לב לפרטים הכי קטנים, רווח בין שורות, מיקום נכון של תמונה ליד טקסט, ודן אלוף באמנות הזו. גם את דן אני מכיר עוד מימי נענע10, והיה לו תפקיד חשוב בעיצוב האתר בו אתם נמצאים כרגע.

שימו לב לסינר הממותג 😉 צילום: אסף אמברם

אלי מצלם אותי את רחלי ומצולם על ידי אסף 🙂

אלי איש הוידאו! צילום: אסף אמברם

אגב, מאחורי מצלמת הוידאו נמצא אלי שרם, איש אשכולות שיודע לערוך, לצלם, לביים, להדריך ולהפוך חזון למציאות שתענוג לצפות בה.

למה מימון המונים?
כל הסיפור של מימון המונים מדהים בעיני כי זה היפוך של מוסכמות עולם. בעבר הממש לא רחוק, היו שתי דרכים להביא ספר לעולם: לפנות להוצאת ספרים שתממן את יצירת הספר, או להביא את הכסף ליצירתו מהכיס ולהוציאו עצמאית. בכל דרך שבה פונים, הספר היה צץ יום אחד בחנויות הספרים, ואז היו מתחילים למכור אותו.

מימון ההמונים שבר את הכללים האלו, ומאפשר ליוצרים למכור את ההבטחה לקהל (בשפה מקצועית: להראות את ההיתכנות של המוצר) ואז לקיים את ההבטחה בתנאים שלו: ליצור בשיטה שלו, לעבוד עם האנשים שהוא מאמין בהם, ולהביא לעולם את יצירת החלומות בעשייה ללא פשרות.

פסטה ברוטב אלפרדו כרובית. צילום: אסף אמברם, סטיילינג: נועה קנריק

למה אתה מבקש 140,000 ש"ח?
כדי להוציא ספר, לא משנה איזה, צריך נייר, והעלות המשמעותית ביותר בספר היא הדפוס. מעבר לכך, כדי להוציא ספר בישול מצוין צריך אנשי מקצוע מצוינים שמומחים באוכל (פורטו לעיל!), כל אחד שבקיא בתחומו מצד אחד ומחובר לרעיון הכללי ולשאר חברי הצוות מצד שני.

בנוסף, יש את עלויות המשלוח וההפצה של הספר, את העמלה של אתר מימון ההמונים, את העלויות של חומרי הגלם לצילומים ולבדיקת המתכונים בבית, ואני באמת לא מגזים כשאני אומר לכם שהסכום, שנשמע גבוה, מספיק רק כדי לכסות את ההוצאות (וגם זה לא במדויק).

למי הספר מתאים?

לכל מי שנהנה מהכתיבה והיצירה שלי, ו/או אוהב כרובית, אוהב ירקות, ורוצה ללמוד לא רק מתכונים אלא גם מה שמאחוריהם. בשלנים וחובבי בישול מכל הגילאים והרמות כבר תמכו. הספר יהיה מאוד ידידותי לטבעונים, צמחונים, אלרגים לגלוטן וגם פליאו.. וכמובן כשר. נו אתם מכירים אותי 😉

ובגלל ששאלתם, הסתכלתי על הרשימות שלי: חצי מהספר (לפחות) טבעוני לגמרי, ומרבית המנות האחרות ניתנות לטבעות בקלות (משמיטים רכיב אחד או שניים שאינם הכרחיים לאופי המנה).

מתי הספר יהיה מוכן?
רק אחרי מימון מוצלח – הכוונות של כולנו הן שהספר יהיה מוכן בחודש מאי 2017.

כרובית בלימון, מנה שהמצאתי במיוחד לכבוד הספר! צילום: אסף אמברם, סטיילינג: נועה קנריק

האם כדאי לחכות שהספר יצא, ואז לקנות אותו?

לא!!!! קודם כל בשביל השקט הנפשי שלי 🙂 אני אהיה הרבה יותר רגוע ושליו ברגע שהמימון יסתיים בהצלחה. רוב האנשים שנתקלים בקמפיין מימון המונים שמעניין אותם נכנסים אליו 3-4 פעמים לאורך פעילותו, ורק בסוף מצטרפים, כדי לסגור את הפינה. אבל התמיכה שלכם לספר חיונית עכשיו לא פחות מאשר היא חיונית בהמשך.

בלי תומכים שנכנסים בתחילת הקמפיין, לא תהיה 'פינה' לסגור בסופו. אם נושא הספר מעניין אתכם (אפילו קצת!) או שאתם פשוט רוצים לפרגן לפרויקט (נתתי את האפשרות הזו), לכו על זה!

כשאתם קונים את הספר עכשיו אתם גם מקבלים אותו במחיר מוזל (בתום המימון יעלה יותר מ-100 ש"ח) וגם אשכרה גורמים לו לקרות, אז זה גם משתלם וגם נותן לכם המון קארמה טובה.

חברים, עכשיו הכדור בידיים שלכם. תיכנסו לעמוד הפרויקט, הצטרפו ליצירת הספר ובואו להיות חלק מהסיפור (שלי, של הצוות ושל הכרובית : ) ) ואני כמובן כאן לענות לכל שאלה וקושיה! הפרויקט מסתיים ב24/1. 

שלכם תמיד

עֹז

Print Friendly, PDF & Email
שתפו:

22 תגובות

  1. המון בהצלחה מאוד מרגש לראות את העשייה. שאלתי היא מכוון שאני גרה בחו"ל האם אפשרי עדיין לקנות את הספר?

    המון המון בהצלחה שיהיה חג שמח!

    • היי אורין 🙂
      תודה רבה!!
      מאיפה את בחו"ל?
      בהחלט אפשר לקנות, צריך לברר עלות משלוח
      חג שמח 🙂

  2. גם אני בחו"ל – מונטריאול, קנדה. יש אפשרות לקנות?

    והערת עריכה, עדי היא בת זוגך (בת זוגתך, היא למעשה הבת של בת זוגך. אפשרות אחרת, עדי היא זוגתך, בלי בת)

  3. בהצלחה המון הצלחה

  4. הי עז
    כמה מתוך כמה יהיו מתכונים טבעוניים?

    תודה ובהצלחה

    • היי אפרת 🙂
      תודה רבה!
      כרגע מתוכננים בספר 70 מתכונים (במתכון יש תמונות של שלבי הכנה ויש גם פרק מבוא מקיף). עד כה רק חמישה בשריים, ולפחות חצי מהמנות טבעוניות/ברות טבעון בקלות (לא מגישים עם שמנת חמוצה, שמים רוטב סויה במקום רוטב דגים וכן הלאה. וכמובן שאני מאוד מקפיד להסביר איך לטבען כל מה שאפשר.

  5. שלום עז.
    אני עוקבת אחריך כבר זמן מה ומאוד נהנית מכל הידע שאתה מרעיף עלינו ומנסה מידי פעם את המתכונים
    וגם מקבלת השראה.
    מאחלת לך הצלחה גדולה, משום שאני באמת רוצה ספר על כרובית.

  6. טוב תראה תשמע, בספר כבר תמכתי.
    עכשיו בעניין הניסוי מתכונים… מישהו הרי צריך לטעום את זה, לא?
    רמז…רמז…
    ואפילו בחינם… זה כדאי 😉

  7. וואו זה נשמע מדהים. זה הירק האהוב גם עלי. By far.
    אני הכי אוהבת להכין ולאכול כרובית מטוגנת בביצה ואז ברוטב לימון. מכיר ?
    ניסיתי את האלפרדו שלך ויצא מצוין
    מאחלת המון בהצלחה זה רעיון נהדר ליצור סדרה שכזו. מאמינה שתצליח.
    תמכתי כמובן.

    🙂

    • תודה ענקית גליה 🙂
      כיף לשמוע =]
      לא מכיר את ההכנה אבל אשמח לשמוע עוד!
      הרוטב כולל חמאה? כי כרובית צרובה בחמאת לימון בהחלט תכננתי

  8. אז ככה (בגדול)
    > מרככים כרובית בסיר עם מים – עד רתיחה
    > מצפים בבלילת ביצה ותבלינים, או קמח ואז ביצה
    > מטגנים מכל הצדדים טיגון קל (נראה כמו חביתה)
    > הרוטב – בגדול – מיץ מלימון וחצי, שתיים שלוש שיני שום כתושות לחובבים (בעיני חובה), מל"פ, מים עד 2/3 גובה הכרוביות. אפשר תבלינים יבשים למיניהם אני פחות משתמשת.
    > מכניסים את הכרובית, מרתיחים ומבשלים כ 25 דקות

    זה בגדול ככה פלוס מינוס הכמויות

    • נשמע טווווב
      ואז הכרובית 'שותה' את הרוטב ומקבלת טעם לימוני עמוק.. יאמי!
      הבישול הראשוני של הכרובית הוא רק עד רתיחה? כלומר לריכוך ממש קל כדי שיהיה יותר קל לציפוי לתפוס?
      מה המקור (הגיאוגרפי) של המנה? נשמע ים תיכוני מאוד

  9. כן. גם ככה הכרובית מתרככת מהר וכדי שלא תהפוך לסמרטוט כדאי להציל אותה מהר. מקסימום אם רואים שלא מי יודע מה רכה משאירים ברתיחה עדינה עוד 2-3 דקות נניח

    נכון הכרובית בהחלט שותה ונהיית מעין ספוג לימוני מצופה! ואז גם מפלס הרוטב יורד.

    סבתא שלי היתה עושה כאלו המון וממנה למדנו. היא דור עשירי (!) בארץ ובמקור הם מספרד. כך ש— מי יודע כבר מאיפה אימצה את זה…

    אגב, כמובן (…) שלא מדובר בכרובית שלמה אלא בפרחים בינוניים. למען הסר ספק 😉

  10. היי,
    לי יש בעיה אישית עם כרובית 🙁 אבל
    אני מאד מאד מאד אשמח אם הספר הבא יהיה איך לבשל בלי מתכונים.
    תודה עז אין כמוך!

השאר תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם. שדה חובה *

*

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial

הירשמו לעדכונים במייל








    Print Friendly, PDF & Email
    שתפו: