המדריך המלא למוקפץ עם עוף, נודלס וירקות

9 בינואר 2014
מוקפץ עוף נודלס וירקות

מקבל בשמחה כל ירק, אטריה וחלבון

הוא יכול לאכלס כמעט את כל ירקות העולם, עמוס בטעמים, מלא בצבעים והופך כמה חומרי גלם לארוחה משפחתית תוך כמה דקות. חיכיתם בסבלנות וסופסוף הוא כתוב: המדריך המלא להכנת מוקפץ בבית

 

כשזה מגיע לכל מה שקשור למשחקי כדור, אני אחד הגרועים. בתור שחקן כדורסל אני על הפנים (מוצלח רק בלשמור על אחרים), בכדורעף אני אעשה יותר נקודות לטובת הקבוצה היריבה, ובפינג פונג כדאי לכם לקחת מרחק אם אתם רואים שאני עולה לשחק.

שיא חוסר המוצלחות שלי הוא בכדורגל: בכיתה ג' ו-ד', בעוד משפחתי התגוררה לה בבקעת הירדן (פלאשבק של חום), לא משנה בכמה שיעורים הייתי בחוג הכדורגל של חנן אזולאי, אי שם במושב תומר, אף פעם לא הצלחתי להקפיץ את הכדור המעצבן הזה יותר מ4 פעמים ברצף (וגם לא עכשיו). בשיעורים הראשונים בחוג תרגלנו פסים, בעיטות לשער והקפצות. כל הילדים האחרים כבר היו מתקתקים. תק תק תק תק 10, 20, 30 הקפצות, ואני, מתחיל לשים את הכדור על הרגל, והופ הוא עף למקום אחר.

שעות הייתי מתאמן על זה בבית, וכלום. גם אחרי שעברנו מהבקעה, בשיעורי הספורט של החטיבה והתיכון, לא משנה מה לא ניסיתי, לא מצאתי הרבה תקווה בחיבור בין הרגליים שלי לדברים עגולים.

עם השנים נפלה לי התובנה שספורט עם כדור בכלל וכדורגל בפרט (עדיין לא מבין למה אנשים שפויים תולים את האושר המנטלי שלהם בחבורת שחקנים שבועטים ורודפים אחרי כדור), הוא לא שימלא את חיי באושר. במקום, השגתי מיומנות בהקפצה אחרת, הרבה יותר מועילה והרבה יותר טעימה, והפוסט של היום יעסוק בכל מה שקשור לאמנות הכנת המוקפץ בבית.

צפו: איך להכין מוקפץ (בוידאו שמתי טופו!) בשידור כמעט חי

 

מנות מוקפצים אפשר למצוא בכל רחבי אסיה, ובכל מדינה, אזור או כפר תוכלו למצוא מנות שמטוגנות מהר בווק תוך ערבוב רציף לארוחה מהירה, מזינה וטעימה במיוחד. המתכון המתועד בתמונות אלו לא מנכס לעצמו שייכות אזורית למדינה אסיאתית כזו או או אחרת, אבל גם בלי לאום זוהי אחלה מנה שבעולם.

אז הנה כל אחד מהחלקים שמשלים את הפאזל של מנת המוקפץ. שימו לב לדרך, לטכניקה, ופחות למתכון עצמו.

הנה מתחילים.

העמילנים ממשיכים לספוג נוזלים, והפסטה מתנפחת. צילום: קרן ביטון כהן

פסטה היא סוג של נודל, כשחושבים על זה. צילום: קרן ביטון כהן

הנודלס:
אטריות להקפצה כמו שיש במסעדות האסיאתיות אפשר להשיג היום ברוב הסופרים, ואם לא מצאתן שם אז בחנויות שמתמחות במזרח הרחוק. אפשר לדבר שעות על הסוגים השונים של האטריות ועל שימושיהן: מאטריות חיטה לאטריות אורז, אטריות שעועית, סובה (שעשויות מכוסמת) וכוסמין. התאמת צורת הנודלס לכל מנה יהיה לפי אותם קווי יסוד שתמצאו בכתבה על הכנת פסטה ברוטב שמנת פטריות.

מדברים על פסטה, אפשר לחסוך מעצמכם את החיפושים אחר נודלס מיוחדות ופשוט להשתמש באטריות ארוכות בסגנון האיטלקי: הן עושות אותה עבודה. בתמונות כאן השתמשתי בלינגוויני מחיטה מלאה, שאלו אטריות קצת רחבות ולכן סופגות טוב את הרוטב ומחזיקות היטב את מרכיבי המוקפץ השונים.

אטריות אורז גם עובדות פה מצוין – ממליץ להשתמש באטריות רחבות – רוחב 5 מ"מ או הריבועים (הדקות לא סוחבות כאן) . אין צורך בבישול – מספיק להשרות אותם בהרבה מים 40 דקות, ומשם ישר למחבת לריכוך וספיגת הרוטב.

עדכון 26.6.2016: כשהאטריות מסתבכות

כשקונים אטריות אורז או אטריות ביצים, הן באות מסובכות בתוך עצמן, ומגיעות לאורכים גדולים למדי. אטריות ארוכות הן הגורם מספר 1 למוקפץ בו יש ערימה של אטריות במרכז ומסביבו כל שאר המרכיבים. כדי להימנע מהתרחיש, פשוט מקצרים את האטריות, או במילים אחרות, שוברים אותן קצת לפני שמכניסים למים. תודו לי על זה אחר כך 😉

 

את רצועות העוף שמים במחבת חמה חמה. צילום: קרן ביטון כהן

את רצועות העוף שמים במחבת חמה חמה. צילום: קרן ביטון כהן

הרוטב:
רטבים למוקפץ יש מפה ועד פורים, באלפי סגנונות ומרכיבים. מכיוון שאנחנו צריכים להתמקד למשהו שכולם יוכלו להכין בבית, המתכון שיובא אליכם מיד מורכב מסויה, סילאן, חומץ, סוכר וג'ינג'ר. זה הכל. אתם יכולים לפנק אותו בשום קצוץ, ג'ינג'ר טרי, פתיתי צ'ילי מיובשים או קצוץ טרי (או להוסיף לו כפית מרוטב חריף שאתם אוהבים).

את הרוטב  כאן התחלתי עם כוס אחת של רוטב סויה, אליה הוספתי את שאר המצרכים, עד שהגעתי לאיזון שהיה נכון עבורי. הכמות פה תספיק לכם לשתי נגלות של מוקפץ – אחרי שאתם מכינים את הנגלה הראשונה (שתדרוש בערך 3/4 כוס מהרוטב המוכן), שאריות הרוטב יכולות לחיות במקרר כמה שבועות בשקט.

שלא כמו הכנת פסטות, הרוטב הוא גורם התיבול היחיד שנכנס למנה, אז חשוב שהוא יהיה טעים ומאוזן מבחינת טעמים לפני שאתם מתחילים להוסיף אותו. הוא אמור להיות מלוח אבל לא מדי, סמיך קצת, עם נוכחות לחומץ ומתיקות עדינה. מה שמבחינתי מאזן את הרוטב מבחינה מושלמת לא בהכרח תופס לטעם שלכם, אז תנו לחיך שלכם להחליט מה הכי נכון לו (ולשאר האנשים שאתם מאכילים!).

הבהרה חשובה: המתכון לרוטב הזה כאן לא מתכון לרוטב טריאקי. רוטב טריאקי מכינים בצורה דומה, אבל מחומרי גלם אחרים (כמויות שוות של סויה סאקה ומירין ביחד עם בצל שנחרך על להבה גלויה, כתבה אחרת), ובכל מקרה הוא לא מכיל סוכר או מייצבים.

ומוציאים כשהן הזהיבו ונראות כמעט מבושלות לגמרי. צילום: קרן ביטון כהן

ומוציאים כשהן הזהיבו ונראות כמעט מבושלות לגמרי. צילום: קרן ביטון כהן

העוף:
כמו שכל מי שקרא את הכתבה שלינק זה מוביל אליה יודע, כדי לבשל חזה עוף כמו שצריך חשוב מאוד לא לייבש אותו, ומצד שני להשחים אותו כמה שיותר. כדי שהעוף ישחים כמו שצריך, הוא צריך להיכנס בתחילת ההכנה לטיגון, כי בשלב זה המחבת הכי חמה. אחרי ההשחמה, אם היינו ממשיכים לבשלו ביחד עם הירקות (במיוחד כשמכינים כמות גדולה), החום שמסביב היה גורם לרצועות להתייבש. אי לכך, הרצועות מושחמות ואז מונחות בצד, וחוזרות למוקפץ ביחד עם הרוטב.

אפשר באותה מידה להכין את המנה על בסיס רצועות פרגית עוף, או נתח בקר שמתבשל מהר, למשל שייטל או סינטה. במסעדות משתמשים בנתחי בשר שעוברים בישול ארוך ונפרסים דק (למשל כתף), כדי לחסוך בעלויות.

ומי שנמנע ממוצרים מן החי מכל סיבה שהיא, כמובן שיתעלם מהפסקה האמורה וידמיין טופו במקום רצועות העוף, או שישמיט לגמרי את החלבון במנה.

מהקשה לרך. ראשית כל בא הגזר. צילום: קרן ביטון כהן

מהקשה לרך. ראשית כל בא הגזר. צילום: קרן ביטון כהן

אחריו הכרוב. צילום: קרן ביטון כהן

אחריו הכרוב. צילום: קרן ביטון כהן

הירקות:
מה שאני הכי אוהב במוקפץ, זה שהוא משמש מקלט לכמעט כל ירק באשר הוא ירק, קצת כמו המרק והפשטידה. כשאני וקרן צילמנו את הכנת המנה, פתחתי את המקרר, וראיתי שיש: כרוב, גזר, תירס מבושל, קישוא ובצל ירוק. הגזר הוא הקשה מבין החמישה, והוא נכנס ראשון, אחרי שנחתך לגפרורים (השתמשתי בקולפן ז'וליינים שעושה את העבודה קלה). אחריו הכרוב (רצועות), ואז הקישוא (חצוי לאורך לרבעים ואז פרוס) והתירס (רק הגרגרים), ובסוף טבעות הבצל הירוק.

ואז מר קישוא. צילום: קרן ביטון כהן

הקליקו על התמונה לקבלת רשימת קניות למתכון. צילום: קרן ביטון כהן

אם הייתי פותח את המקרר ביום אחר, המנה שמצולמת פה הייתה נראית אחרת, והנה רשימה קצרה של ירקות שונים והרגע בו הם צריכים להיכנס למוקפץ.

תחילת ההקפצה: בצל, כרישה, שום, ג'ינג'ר מגורר, רצועות פלפל רגיל או חריף, ג'ינג'ר, פטריות פרוסות, וסלרי כולם צריכים יותר זמן מהבאים כדי להתרכך. לכן תחילת ההקפצה היא הזמן הטוב עבורם. אם הלכתם על מוקפץ עם עגבניות שרי, גם אותן כדאי לשים בהתחלה שיקבלו חריכה יפה.
אמצע ההקפצה: ברוקולי, כרובית, אפונה, שעועית ירוקה, פולי פול או אדממה ואספרגוס כולם יצטרכו בישול קצר של דקותיים במים רותחים, ומשם לאמבטיית מי קרח. אז אפשר להוסיף אותם למתכון באותו שלב של הקישואים.
רגע לפני הסוף: עלי תרד מתבשלים מהר מאוד.
סוף ההקפצה: כוסברה, נבטים, בזיליקום שומשום קלוי ואגוזים גרוסים למיניהם (לא ירק אבל אני כבר בנושא).

שימו לב בהכנת מוקפץ לגוון אבל לא יותר מדי: בין 4-7 ירקות שונים ידאגו לכם לביסים מגוונים מצד אחד בלי להגיע לעומס יתר סנסוריאלי מצד שני.

הרוטב נכנס לצפות את כל הירקות ורצועות העוף שחזרו פנימה. צילום: קרן ביטון כהן

הרוטב נכנס לצפות את כל הירקות ורצועות העוף שחזרו פנימה. צילום: קרן ביטון כהן

איך ירקות מתבשלים
תחשבו רגע על ירק, נגיד עלה של תרד. הוא מורכב ממיליוני תאים קטנים, כשלכל תא מכיל מים, חומרי מבנה וחומרים שעוזרים לו לעשות את התפקיד שלו בצמח (במקרה של העלה, כלורופיל שמבצע פוטוסינתזה – המרת אור לאנרגיה). כשהתאים נחשפים לחום, דפנות התא נהרסות, הירק מאבד מהנוזלים שהוא מכיל ומתרכך. ככל שהחשיפה לחום ארוכה יותר הרס התאים נרחב יותר והרס התאים נהיה יותר משמעותי.

הטכניקה

המטרה: לבשל את הירקות ככה שיתרככו מעט אבל לא יהיו רכים מדי. כלומר גם נוחים לאכילה וגם פריכים משהו ובעלי מרקם. הדרך היחידה שבה זה יקרה היא אם כל אחד ממרכיבי המנה יחשף לחום גבוה מאוד לזמן קצר מאוד.

הציוד: מחבת טובה. אני לא ממליץ להשתמש בווק בבית, כי כדי שהוא יפעל ביעילות (כפי שאתם יכולים לראות בכל מסעדה אסיאתית) הוא צריך שהלהבה מעליה הוא ממקם תגיע ל3/4 מגובהו. מכיוון שב-99% מהכיריים הביתיות זה לא המצב, עדיף להשתמש במחבת כבדה ונוחה – כזאת עם ידית מתכת ולא ידית פלסטיק, שנוטה להישרף בעצמה.

גם למחבת יש את גבול היעילות שלה – ברגע שתנסו להכין בה כמות גדולה מזו של 2 מנות, דברים יתחילו ליפול לכם הצידה, החום לא יתפזר ביעילות ותקבלו מנה מורתחת ולא מוקפצת. לכן, אם מכינים ל-3 מנות ומעלה, דווקא סיר טוב יהיה כלי ההכנה הטוב ביותר, גם כי התחתית שלו מתחממת יפה וגם כי אפשר לערבב בו נמרצות ללא חשש לאובדן ירק מיותר.

ניסינו לצלם תמונה של ירקות מוקפצים באויר. לא הצלחנו. צילום: קרן ביטון כהן

ניסינו לצלם תמונה של ירקות מוקפצים באויר. לא הצלחנו. צילום: קרן ביטון כהן

וגם לסיר יש גבול יעילות – כי ברגע שתעמיסו אותו ביותר מדי דברים, החום שלו ירד, הנוזלים שהירקות מפרישים לא יתאדו מיד, אלא יתקוו (ד"ש לאבשלום קור) בתחתיתו, ואז ירתיחו ויאדו את מה שבסיר. וזה לא מה שאנחנו רוצים. אנחנו רוצים מוקפץ, חרוך כזה, עם מרקמים, וירקות עם אופי.

אז מה עושים כשיש לכם 4-6 קיבות למלא וחוסר רצון להקפיץ באותה מחבת שלוש פעמים? השיטה הטובה ביותר היא השיטה המשולבת: לטגן במחבת כל ירק בנפרד עד שהושגה רמת הפריכות הנדרשת, ואז את האיחוד הסופי לעשות בסיר גדול. כן, זאת התעסקות. לא, אתם לא חייבים לעשות את זה. אבל אז לא יצא לכם מוקפץ מושלם בבית.

עוד טיפ אחד לפני שעוברים למתכון (ותודה לדניאל שליט): אחרי שעשיתם את כל החיתוכים ובחירת הסירים, תארגנו לכם את כל הירקות והמצרכים שעומדים להיות מוקפצים בצלחת גדולה או בקערות קטנות, לפי הסדר של ההקפצה. זה יהפוך את התהליך להרבה יותר מהיר ויעיל – אתם לא רוצים חצי דרך למוקפץ להיזכר שהקישואים לא חתוכים בצד השני של המטבח.

בצל ירוק, ערבוב אחרון ומוכן!

בצל ירוק, ערבוב אחרון ומוכן!

מתכון למוקפץ! עם נודלס! ועוף!

4 מנות, בשרי (או טבעוני למי שמכין בלי העוף), ½ שעה עד שאפשר לאכול

מצרכים:

למוקפץ:
400 גרם פסטה ארוכה ודקה, נודלס או אטריות אורז רחבות
1 כף שמן סויה או חמניות
300 גרם (נתח אחד גדול) חזה עוף, חתוך לרצועות (רשות)
1/3 כרוב לבן, חתוך לרצועות בעובי 1 ס”מ
2 גזרים בגודל בינוני, חתוכים לגפרורים
1 קישוא בגודל בינוני, חצוי לאורך ופרוס דק
גרגרים מ-1/2 קלח תירס מבושל
2-3 גבעולי בצל ירוק, חתוכים לטבעות קטנות

לרוטב:
1 כוס (240 מ"ל) רוטב סויה
1/2 כוס סילאן או סוכר חום (אפשר לשלב בין השניים)
60 מ"ל (4 כפות) חומץ אורז או חומץ יין לבן
קורט שבבי צ'ילי יבש (רשות)
1 כפית ג'ינג'ר מיובש טחון (רשות)

אופן הכנה:

הכנות מקדימות:

  • מבשלים את הפסטה או הנודלס לפי הוראות היצרן. מסננים ושומרים בצד. אם משתמשים באטריות אורז, משרים אותם בהרבה מים 40 דקות ואז מסננים. אם האטריות ארוכות מאוד, חותכים אותן לפני שמוסיפים להקפצה.
  • מכינים את הרוטב: שמים את כל המצרכים לרוטב בסיר קטן, מביאים לרתיחה (זהירות זה עלול לגלוש), ואז מנמיכים את האש ומבשלים בבעבוע עדין כ-5 דקות, עד שהרוטב מסמיך מעט (טובלים בו כף ורואים אם הוא עוטף אותה).
  • טועמים ומוסיפים עוד מכל אחד מהמצרכים לפי הטעם האישי שלכם.
  • לפני שמתחילים חותכים את כל הירקות כמו שכתוב ברשימת המצרכים.

המוקפץ:

  • מלהיטים את השמן בסיר גדול ועבה. מניחים בו את רצועות העוף ונותנים להן להזהיב על להבה גבוהה כ-2 דקות. מערבבים מעט ואז מוציאים. בשלב זה תחתית העוף צריכה להיות זהובה והוא יהיה אטום בצבעו.
  • מוסיפים עוד מעט שמן לסיר אם צריך ומוסיפים את רצועות הגזר. מטגנים על להבה גבוהה אגב ערבוב כדקה, ואז מוסיפים את רצועות הכרוב.
  • שוב מטגנים דקה, ואז מוסיפים את הקישוא ומקפיצים חצי דקה, ואז את גרגרי התירס ושוב חצי דקה של הקפצה.
  • שימו לב : אם במהלך הקפצת הירקות אתם מפסיקים לשמוע רעש של טיגון ורואים שמתחילה להיווצר שלולית של נוזלים בסיר, הוציאו משם את כל הירקות, תנו למים להתאדות, הוסיפו מעט שמן ואז המשיכו לטגן.
  • מחזירים את רצועות העוף ומוסיפים בערך 3/4 כוס מהרוטב המוכן.
  • בוחשים היטב ואז מוסיפים את הפסטה או הנודלס המבושלים. בוחשים שוב, טועמים ומוסיפים עוד רוטב אם צריך.
  • בוחשים פנימה את הבצל הירוק ומגישים מיד.
  • את הרוטב שנשאר שומרים בקופסה במקרר למוקפצים הבאים. הוא מחזיק חודשיים.

הכנתם? איך יצא?? ספרו לי בתגובות או בעמוד הפייסבוק

לעוד מתכונים אסיאתיים:
העוף של גנרל טאו
בקר בקארי ירוק וסלט לאב גאי
עוף בלימון כמו של המסעדות
קינוח טפיוקה בחלב קוקוס

Print Friendly, PDF & Email
שתפו:

229 תגובות

  1. שלום,
    יש לי שאלה, האם יש משהו שיכול להחליף את הרוטב סויה עצמו? אני אלרגית ולא מצליחה למצוא משהו שיחליף את זה ויתן טעם דומה…..

    תודה!

    • היי ג'ן ג'ן
      שאלה מצוינת.
      הטעם של רוטב הסויה מגיע משני אלמנטים עיקריים: מלח ותסיסה, כשבתסיסה אני מתכוון לזה שברוטבי הסויה האיכותיים מתסיסים את פולי הסויה במשך תקופה ממושכת וזה מה שנותן את הטעם הנוסף על המליחות – הוא נקרא אומאמי.
      האם יש לך בעייה עם אחד/יותר מהחומרים הבאים:
      1. רוטב דגים
      2. פטריות
      3. יין לבן
      4. יין אדום
      5. בירה

      לפי תשובתך נבנה מתכון מלא טעם לרוטב שיתאים לך :]

      • היי,
        חוץ מהדגים הכל הולך 🙂

        • היי ושלום רב!
          אז עשיתי ניסוי קטן והנה הפתרון:

          מכיוון שרוטב סויה מותסס, הוא מכיל חומצה גלוטמית – או אומאמי, או הטעם החמישי שהופך הכל ליותר טעים.

          אז כדי להגיע ואומאמי בלי סויה, עלייך לעקוב אחרי המתכון הבא:

          לוקחים 4 פטריות שמפיניון בגודל בינוני, פורסים אותן דק דק.
          שמים בקערה עם כף שטוחה מלח גס ומערבבים היטב.
          מכסים בניילון נצמד ומשרים שעה – כדי להוציא את הנוזלים מהפטריות.
          בקערית שמים 25 גרם שמרים טריים עם כפית סוכר ו-1/4 כוס מים. משרים 10 דקות, עד שעולה הרבה קצף.
          שופכים את הנוזל מהפטריות לסיר קטן וסוטחים פנימה ממש ממש ממש טוב את כל הפטריות שנשארו – כדי להוציא מהן את כל הנוזלים .את הפטריות הסחוטות זורקים.
          מוסיפים את השמרים התוססים, 3 כפות סילאן או סוכר חום, כף חומץ אורז, 1/4 כוס מים ומביאים לרתיחה עדינה.
          מבשלים על להבה נמוכה 5 דקות, ואז טועמים – רוב הסיכויים שתרצי להוסיף סוכר ואפשר גם ג'ינג'ר טחון ואיזה רוטב חריף.
          הרוטב צריך להיות קצת סמיך.
          מבשלים 5 דקות נוספות ואז מעבירים דרך מסננת צפופה כדי להיפטר מהשמרים.
          וברוטב הזה את יכולה לכין מוקפץ! לא יודע לכמה מנות, מניח 2-3 מנות פלוס מינוס

          העקרון: פטריות מכילות באופן טבעי אומאמי, ושמרים, שהם גם סוג של פטריה, מכילים אומאמי וגם מפתחים אותו במהלך התסיסה – זה תוצר לוואי של המטבוליזם שלהם.

          בהצלחה!!

          • רק רציתי להגיד ש-א. אתה גאון
            ב. זה כל כך לא מובן מאליו, חיפשת , טרחת, בדקת וחזרת עם מתכון מדויק.
            וואו!

          • כל הכבוד לך על ההשקעה! תודה על שאתה עוזר לנו למלא את חיינו באוכל מזין בריא וכזה שבאמת כיף וטעים לאכול!

          • בשמחה ואהבה!

          • הי עז, לא הבנתי מה התפקיד של השמרים במתכון הזה ולמה צריך לבשל את השמרים? החיידקים של השמרים הרי מתים בחום גבוה בגלל זה גם משאירים אותם להצמיח את הבצק לפני שאופים אותו! ואגב, בסויה סינית יש סוכר חלב – מה שנקרא לקטוזה וזה גורם להמון בעיות לאנשים רגישים ויש בזה גם גלוטמט וגם זה גורם להמון בעיות לכן עברתי לסויה יפנית שאין בה לקטוזה – סוכר חלב. אולי גם אין בה גלוטמט – לזה אני לא רגישה ולכן לא התעניינתי. אבל אולי זה יכול לעזור בכל זאת לאחרים.

          • בשמרים יש חומצה גלוטמית שנותנת אחלה טעם – לא צריך אותם חיים פה

          • עז, ריגשת!

          • תודההה

          • בכבוד רב =]

        • תודה רבה על כל המתכונים המפורטים, המקצועיים והטעימים שאתה נותן.
          בכל פעם שאני מסתבכת ורוצה להבין משהו כמו שצריך אני חוזרת לאתר שלך.
          אתה אלוף!
          וגם נחמד, שזה בכלל בונוס.

      • איתמר גולן

        עז היקר . המתכונים שלך לעולם לא מאכזבים. עשיתי עכשיו עם פסטה אורז שנשאר מחג הפסח. יצא כל כך טעים וכל כך מושלם. תודה רבה לך על נתינה מהלב

    • היי עז.תודה על תשומת הלב שלך ,נגיעה בכל פרט ושאלה.מה דעתך על תוספת של שמן שומשום.מוצאת שהוא מעשיר בטעם את המנה.תבורך.

  2. היי עוז, אם אין לי ג'ינג'ר מיובש טחון, איך אני יכולה להמיר את זה לג'ינג'ר טרי?
    והאם אפשר להשתמש בתירס מקופסא?
    תודה, רוני

  3. הי עוז
    ניסיתי ויצא טעים מאוד.
    אני מאוד אוהב מנות על בסיס חלב קוקוס.
    אשמח לקבל מתכון למוקפץ/עוף בקוקוס/קארי

    תודה מראש

  4. יהודית שפר

    שלום
    אני אוהבת את העוף המוקפץ, האם יש דרך לעשותו ללא שימוש בסוכר?
    תודה

    • היי יהודית
      הסוכר חשוב במתכון לאיזון הטעמים המלוחים והחמוצים של הרוטב. לא הייתי ממליץ להכינו בלעדיו. יכול היות שתחליפי סוכר שונים יעבדו, מעולם לא ניסיתי.
      יכול להיות גם שהקפצה עם מרכיבים מתוקים באופן טבעי (למשל בצל, אפונה ותירס) תסייע לך להפחית בכמות הסוכר הנדרשת ברוטב.

  5. היי עוז.
    קודם כל ברצוני להודות לך על הבלוג הנפלא ועל כל ההסברים והתמונות. הבישול שלי השתפר פלאים בזכותו ואני מחכה בקוצר רוח לכל פוסט חדש.
    ברצוני לשאול: איך מתמודדים בצורה הכי טובה עם המליחות של רוטב הסויה?
    הכנתי היום את המתכון כפי שפירטת כאן; יצא טעים, אבל מאד מלוח. למרות שהוספתי דבש וסוכר. גם כשעבדתי עם רוטב סויה בעבר היה לי קשה לאזן את המליחות.
    לפי מה שכתוב על האריזה רוטב סויה עשוי להכיל 15 גרם מלח ב-100 מ״ל. המון. איך דואגים שהתבשיל לא יהיה מלוח מידי? האם צריך פשוט להוסיף הרבה דברים מתוקים? או שיש איזה טריק אחר??
    תודה מראש

    • היי יואל
      קודם כל המון תודה על המילים החמות :]

      המליחות של הרוטב מתאזנת כשמוסיפים אותו למוקפץ – הירקות לא מתובלים בכלל .
      כמו שמוסיפים מלח שהוא מלוח מדי בפני עצמו והוא מאזן את הטעמים – אותו עיקרון עם הרוטב.
      אז אתה לא צריך לשאוף לרוטב לא מלוח, אתה צריך לשאוף לרוטב מאוזן – שמעבר למליחות אתה מרגיש את הטעמים האחרים שהוספת, בדגש על המתוק והחמוץ.
      כדי שהמנה הסופית לא תהיה מלוחה מדי צריך לעבוד עם הרוטב בדיוק כמו שעובדים עם מלח: להוסיף אותו בעדינות עד לרמה שלמנה יש טעם טעים.
      בהצלחה אם יש עוד שאלות רק תגיד .
      עֹז

    • היי עז
      יש לי שאלה
      מתחשק לי להכין את המוקפץ עם חתיכות דקות של אנטריקוט
      היות ואני שומרת שבת האוכל צריך להיות מוכן לפני
      איך אני שומרת על העסיסיות של האנטריקוט
      ובכלל איך אני מבשלת אותו שישתלב במנה?

      • היי צופייה
        מכינה ממש לפי הוראות המתכון
        אם מדוב באנטריקוט טוב הוא יישאר עסיסי גם בהכנה מראש

  6. קודם כל – אחלה מדריך..
    האם יש תחליף כלשהו לחומץ אם אין לי? האם לימון גם יהיה טוב או שיהרוס?

  7. ליאת חסון

    תודה על ההסבר המקיף. הכנתי ויצא מצויין.

  8. יצא מצוין.תודה 🙂

  9. משתמשת במתכון המצוין שלך כבר פעם שלישית. ההסבר מפורט והמתכון מנצח!

  10. ומתי אני מוסיפה חציל בהתחלה או בסוף?

    • היי סופי
      חציל כדאי לחתוך לקוביות ולטגן טיגון עמוק מראש עד שהחציל זהוב, ואז להוסיף למוקפץ בסוף

  11. המממממ….גם סילאן וגם סוכר חום?

  12. היי,

    אפשר להחליף את רוטב הסויה בטריאקי? אם כן, יש איזשהו מותג ספציפי וטוב שאפשר להשתמש בו?
    כי הטריאקי שנמכר בסופרים פשוט לא זה – לא הטריאקי של מסעדה וודאי

    • היי מאיה :]

      במתכון לרוטב למוקפץ כאן יוצרים איזון – בין מלוח מתוק חמוץ וחריף.
      לרוטב טריאקי קנוי כבר יש את כל הטעמים האלו (בתוספת משפרי טעם ומייצבים) ולכן אם תחליפי את הסויה בטריאקי הצד של כל שאר הגורמים האחרים במשוואת המתכון ישתנה.
      אז טכנית, את יכולה להחליף, קחי בחשבון שהכמויות האחרות ישתנו.

      בנוגע לרוטב טריאקי – גם אני מאוכזב מטריאקים קנויים. נוטים להיות מתוקים וחסרי העומק המיוחד שיש בטריאקי טוב. מסעדות רציניות מכינות אותו בעצמן, וגם את יכולה – מדביק לך מתכון שפרסמתי בימים שלפני הבלוג (במקור של השף שאול קאזואו)- הוא מביא המון טעם ואם את כבר מכינה אותו, הוא יכול לבוא במקום הרוטב למוקפץ שיש כאן במתכון.

      את המצרכים לרוטב ניתן למצוא בחנויות אסיאתיות. תרגישי חופשי לחתוך את הכמות בחצי, הוא מחזיק בקירור שלושה חודשים.

      בסיר בגודל בינוני מטגנים שני בצלים קצוצים דק במעט שמן סויה בערך 12 דקות על להבה גבוהה אגב ערבוב, עד שהשחימו יפה. מוסיפים לסיר חצי ליטר מים, חצי ליטר רוטב סויה יפני, כוס (200 מ"ל) מירין, כוס סאקה (זול), 3/4 כוס סוכר חום וחתיכה קטנה של שורש ג'ינג'ר, פרוס דק. מביאים לרתיחה, מערבבים, ומייד מנמיכים את האש. מבשלים בבעבוע עדין כשעה וחצי אגב ערבוב כל 10 דקות, עד שהרוטב סמיך מספיק לצפות כף. מעבירים את הרוטב דרך מסננת צפופה כדי להיפטר מהמוצקים.

      הרוטב שמתקבל מעט דליל וכדי להסמיכו מערבבים 4 כפות מהרוטב המצומצם עם 20 גרם קורנפלור, עד שהקורנפלור "התמוסס" לחלוטין ולא מרגישים גושים. מוסיפים את התערובת לסיר עם הרוטב, וממשיכים לבשל עד להבה נמוכה מאוד כ-15 דקות, עד שהרוטב הסמיך.

      בהצלחה!

  13. שלום עוז אני הייתי שמח לקבל למייל שלי מתכון לרוטב סיצאון טוב לרוטב יאקי סובה ועוד רטבים למוקפץ תודה

    • היי שימי
      אין לי בשלוף מתכונים כתובים לרטבים שביקשת.

      אבל בוא תזרום איתי שנייה: אם תעזר ברוטב המוקפץ שבאתר כבסיס, תוכל להוסיף לו טעמים שיעשו אותו שונה בכל פעם. למשל: אם תוסיף פלפל סצ'ואן גרוס ותוסיף עוד קצת חומץ, יהיה לך רוטב סצ'ואן.

      לגבי השאר, כשאני רוצה לכין רוטב שאיני מכיר, אני פותח גוגל ומשווה בין כמה גרסאות לאותה מנה: אני מסביר איך לעשות זאת בכתבה כאן (גם אחלה רוטב, אגב )

      http://www.thekitchencoach.co.il/?p=1179

      בהצלחה!

  14. שלום רב!
    בזמן הבישול צריך להיות עם מכסה סגור או פתוח?
    תודה לעונים!

    • היי נטליה :]
      שלום רב גם לך
      כל תהליך הכנת המוקפץ הוא ללא כיסוי.
      ברגע שנכסה את המחבת האדים שיוצאים מהירקות יתעבו פנימה, מה שיגדיל את כמות הנוזלים במחבת ויצור אפקט של בישול ואידוי. במוקפץ אנחנו רוצים כמה שפחות נוזלים בשביל שכל הירקות ישמרו על פריכות ויחשפו לחום כמה שיותר גבוה.

      בהצלחה וחג שמח

  15. היי,
    במתכון רשום 5 כפות דבש ו 6 כפות סוכר חום.
    זה לא יותר מדיי?

    • היי נינה :]
      שימי לב שבצד השני של הסילאן והסוכר יש 1 כוס רוטב סויה, אז ביחד זה מתאזן. מה גם שלא צריך את כל הרוטב למנה – המתכון פה מספיק לבערך 2 נגלות גדולות של מוקפץ, ובין לבין הרוטב נשמר בקופסה סגורה במקרר.

      האיזון פה הוא איזון שעבד מצוין עבורי. תתחילי ממנו ויכול להיות שתמצאי שכף סוכר יותר או פחות מניבה רוטב שיותר חביב עלייך. או כמו שכתוב במתכון: טועמים ומוסיפים עוד מכל אחד מהמצרכים לפי הטעם האישי שלכם 🙂 .

      בהצלחה ואם יש עוד שאלות אני כאן
      חג שמח, עֹז

  16. היי עוז,
    אחלה פוסט ונעים להכיר את הבלוג ( הוא בהחלט נכנס לי למועדפים 🙂 )
    האם אפשר להוסיף שמן שומשום לרוטב? אם כן, מה הכמות?

    תודה ושבת שלום

    • היי אתי :] ברוכה הבאה
      שמן שומשום הוא בהחלט תוספת מבורכת למוקפץ, רק חשוב לשים אותו בעדינות כי יש לו נטייה להשתלט.
      אפשר להוסיף אותו להכנה המרכזית של הרוטב – משהו כמו חצי כפית-כפית (כמו שאר המרכיבים ברוטב, זה עניין של טעם). כדאי לערבב אותו את הרוטב המוכן בסוף הבישול.
      אפשר גם להשאיר את הרוטב כמו שהוא ולהוסיף את השמן לכל מנה שאת מקפיצה, ביחד עם הבצל הירוק. כמה טיפות יעשו הבדל משמעותי, שוב לפי הטעם.

      שבת שלום 🙂

  17. שלום עז, אני ממש יוצא מגדרי כשאני קורא את האתר שלך, אני ממש מקנא על הידע המקיף שלך.

    כשקראתי את המתכון לא שמתי לב שלא צריך להוסיף את כל כמות הרוטב, אלא מעט ולפי הצורך. רק לאחר שקראתי את כל התגובות הבנתי, יתכן שהבעיה נובעת מהדיסלקטיות שלי או מהשד יודע מה, אבל גם לאנשים כמוני יש זכות קיום, לא? 🙂
    בד"כ כשכותבים מתכון כל המצרכים מיועדים לאותו מתכון, או שאני מתבלבל.

    בקיצור, אם אפשר להדגיש באופן ברור יותר, כשמציינים רוטב וצריך להשתמש רק בחלק ממנו.

    תודה רבה לך עז.

    • היי רענן.
      תודה על המחמאות :]
      במתכון כתוב שמוסיפים 3/4 כוס מהרוטב המוכן, ובהמשך מצוין ששומרים אותו במקרר. הדגשתי את עניין ה-3/4 כוס לצורך החידוד באופן ההכנה וגם בהקדמה.
      בהצלחה ושיהיה שבוע מצוין

  18. עופר אברהם

    שלום עז
    הגעתי לאתר שלך ומאד מאד אני נהנה

    רציתי לשאול שתי שאלות:
    1: "ברוקולי וכו' יש לבשל דקותיים במים רותחים ואז לצנן במי קרח"
    האם אפשר במיקרו – אולי דקה וללא צינון? או בכלל מיקרו שומר על ה"לוק" – לא?
    2: בעוף המוקפץ אין שימוש בקורנפלור – מתי איך ולמה נעשה השימוש הסיני בקורנפלור למוקפצים?
    בריאות וכל טוב

    • היי עופר :]
      ברוך הבא, שמח שאתה נהנה.

      לשאלותיך:
      1. אין בעיה לשים במיקרוגל ברוקולי. אני אוהב לשים תפרחות ברוקולי בקערה, בתחתית קצת מים, לאטום בניילון נצמד ולהפעיל לדקה. יתן את אותה תוצאה כמו בישול של שתי דקות במים רותחים.
      2. השימוש בקורנפלור נפוץ מאוד ברחבי המטבח הסיני – בבלילות, בצקים וכאמצעי להסמכת רטבים. אני מעדיף את הטעם של רטבים שהוסמכו על ידי צמצום ולא על ידי העמילנים של הקורנפלור (כי הטעמים מרוכזים יותר), אבל זו בחירה אישית ואין יותר טוב או פחות טוב. אם אתה רוצה להיעזר בקורנפלור להכנת הרוטב, תערבב כפית ממנו עם כף מרוטב סויה שבמתכון הנ"ל (כלומר בסיר תשים כוס פחות כף) למעין משחה חלקה, ואותה תוסיף לרוטב. כשהרוטב יבעבע העמילנים שהקורנפלור יתנפחו ויסמיכו את כל הנוזלים שסביבם.

      המשך שבוע מצוין :]

  19. היי עוז,
    אני מבשלת מתחילה (לחלוטין!!!) הכנתי את המוקפץ המושלם הזה..
    יצא לי טעים אבל הוא יצא ממש בהיר ועם מלא מים, הרוטב היה מורגש אך עדיין היה הרבה נוזלים, ולא מהירקות כי הירקות היו מטוגנים ממש טוב …
    מה עשיתי לא טוב??

    • היי תמר :]
      שמח לשמוע יצא טעים! לגבי המים – הם חייבים לצאת מהירקות כי מלבדם ומלבד הרוטב (שאני מניח שעשית לפי המתכון) אין שום נוזלים אחרים במנה.
      יכול להיות שהירקות קיבלו צבע מבחוץ אבל לא התרככו, ולכן כשערבבת את כל החומרים ביחד יצאו מהם עוד נוזלים מה שהביא לתוצאה שקיבלת.
      אם זה קורה שוב, תוציאי את כל הירקות מהסיר ותני למים להצטמצם והתאדות, ורק אז תחזירי פנימה את מה שהוצאת.

      בהצלחה, ועדכני שהסתדר! 🙂

  20. אפשר במקום נודלס – איטריות סובה? או אורז שהוכן יום קודם? אם כן כמות של אורז?

    • היי אילנה :]
      אטריות סובה מצוינות כאן
      וגם אורז.. הייתי הולך על 2 וחצי כוסות אורז מבושל
      בהצלחה!

  21. היי 🙂
    קודם כל כל הכבוד על המדריך!
    אין לי שמן חמניות או שמן סויה…אפשר להשתמש בשמן זית?

    • היי עלמה :] חן חן
      אפשר להשתמש בשמן זית – בעיקרון אבל עדיף להשתמש בשמן מזוכך – כמו קנולה ותירס למשל.
      בשמן זית אני משתמש לטיגון כשאני רוצה שהוא יתרום משהו למנה – למשל בפסטות הוא עושה הבדל משמעותי לעומת השמנים הרגילים.
      כאן יש מספיק טעמים אז חבל להוסיף אותו.
      מה שכן – אפשר גם להתחיל את הטיגון בשמן שומשום! שמאוד יתאים לטעמים של המנה 🙂

  22. עוז שלום!
    ציפיתי וקראתי את המתכונים שלך וממש מצויינים.
    יש לי בעיה כאשר אני מכינה עוף עם לימון: הוא מאוד מאוד טעים, אבל כל פעם שאני מוסיפה מעבר ללימון אחד לעוף גדול, האוכל נהיה מר, למרות שלפני כן אני מורחת את הפרוסות של לימון עם דבש וטיפה'לה אבקת מרק…
    בבקשה, היות ואנחנו אוהבים עם הרבה פרוסות של לימון, תיעץ לי איך להוריד לו את המרירות.
    תודה מראש,

    רבקה ח.

    • היי רבקה
      ברוכה הבאה :]
      אני מבין שאת משתמשת בפרוסות לימון עם הקליפה. החלק הלבן בקליפה הוא זה שמכיל את המרירות..

      יש טריק להורדת המרירות והוא לקוח מעולם הקינוחים: חותכים את הלימון לפרוסות עבות ואותן שמים בסיר עם מים, מביאים לרתיחה ומסננים.
      על הפעולה חוזרים עוד פעמיים (סה"כ שלוש פעמים להרתיח ולהיפטר מהנוזלים) ואז אפשר להשתמש בפרוסות על העוף בדרך שאת אוהבת.

      אפשרות נוספת היא להוציא רק את הגרידה של הלימון בעזרת פומפיה עדינה שנקראת מיקרופליין או זסטר, ואז לקלף, ואת בשר הפרי לחתוך לפרוסות ולהשתמש כמו שאת משתמשת ואת הגרדה לפזר גם בנדיבות. זו דרך נוספת להתמודדות עם אותה מרירות שמגיעה מהחלק הלבן של הקליפה.

      בהצלחה! 🙂

  23. תודה על המתכון המנומק והמפורט. יצא מעולה!!!!

  24. עוז שלום,
    תודה על המדריך המפורט.
    אכלתי מוקפץ במסעדה ולמוקפץ היה טעם עדין עדין של עישון/שרוף מאד טעים.
    איך יוצרים את הטעם הזה?
    תודה
    דורון

    • היי דורון,
      בשמחה :]
      הטעם העדין של העישון/שרוף נגרם מהחום הגבוה של הווק שחורך מעט את הירקות.
      כדי ליצור את הטעם במטבח הביתי צריך להקפיץ כל ירק בנפרד ובנגלות קטנות – כי הלהבה הביתית חלשה הרבה יותר וכששמים שפע ירקות החום במחבת/סיר פוחת. וכמובן לבשל מעל להבה גבוהה ולתת למחבת להתחמם היטב

  25. שלום,

    ניתקלתי באתר שלך במקרה בחיפוש אחר מתכון לירקות מוקפצים. ממש אהבתי איך כל שלב בתהליך מפורט באופן מדויק (אני מאוהבי הדיוקים כמעט בכל דבר בחיים:)
    אני בדרך להכנת המתכון ושאלתי היא באיזה רוטב סויה אתה משתמש והאם ניתן להשתמש בסילאן שעשוי רק מתמרים ללא תוספת סוכר.
    תודה על האתר הנפלא (כבר הספקתי לשוטט בו ויש עוד כמה מתכונים שאני מתכננת להכין)

    יפית.

    • היי יפית :]
      תודה על המחמאות

      סילאן ללא סוכר הוא הסילאן הכי מומלץ למנה – שנותן מתיקות והרבה יותר עומק מהסילאן בתוספת סוכר.

      לגבי רוטב הסויה, אני משתמש אך ורק ברטבי סויה מותססים – כאלו שברשימת המרכיבים שלהם כתוב רק: סויה, חיטה, מלח, מים (ולפעמים גם כמויות שוליות של חומר משמר). שלושת המותגים המוכרים שאפשר למצוא על המדפים בארץ בנכנסים לקטגוריה הזו הם קיקומן, ימאסה וטאמארי (בקבוק פלסטיק, מדבקה כתומה גדולה, הוא גם הזול מבין השלושה ולטעמי ללא הבדלים משמעותיים בטעם מהקודמים).

      אני לא משתמש ברטבי סויה כימיים – שנוצרים בתהליך מהיר ומקבלים תוספות כמו צבעי מאכל, מסמיכים ומחזקי טעם, לא מטעמי בריאות אלא פשוט כי הטעם שלהם פשוט לא מתחרה באלו הטבעיים.
      נכנסתי יותר לעומק לנושא הסויה בטור שלי בוואלה : http://food.walla.co.il/item/2820144

  26. היי!
    אני רוצה לבשל את המנה אבל אין לי חומץ בן יין בבית.
    במה אני יכולה להשתמש במקום? חומץ רגיל זה אפשרי?

    • היי עדי!
      חומץ רגיל פחות אהוב עלי אבל יעבוד פה גם, אפשר גם מיץ לימון וכמובן כל סוג חומץ אחר (תפוחים עובד מצוין ובלסמי בכלללל)
      בהצלחה :]

      • מתכון מעולה! פעם ראשונה שיצא לי מוקפץ טעים! תודה עז על מתכונים מעולים

      • אפשר לשים חומץ בלסמי? ואותה הכמות? לא גורע מהטעם?
        אני מתלבטת בין לימון טרי לבין חומץ בלסמי, עזור לי להחליט מה יביא טעם יותר טוב.

        אגב אני רוצה להכניס גם קשיו טבעי, יש עדיף לתיזמון הרדיו?

  27. שלום עוז
    הכנתי את המוקפץ לילדים מס פעמים והם אהבו מאוד מאוד
    יש לי שאלה קטנה
    אני הבנתי שרוטב סויה מכינים בתסיסה עם פטריות שמרים וחיטה האם יש תחליפים לזה או שאפשר להחליף ברוטב אחר שלא מכיל את הפרודוקטים הנ"ל?
    תודה על הפוסטים הנהדרים שלך בהם אני מעיינת כל הזמן ולומדת
    מחכה לתשובתך המסקרנת מאוד

    • היי אורנה 🙂
      כיף לשמוע ותודה על השבחים

      כל רטבי הסויה עוברים תהליך של סריטליזציה, כך שהפטריות (ליתר דיוק – עובש ממשפחת האספרגילוסים) והשמרים מתים ואינם נוכחים ברוטב – ככה שאין כל סכנה למאכל – אלא אם ש אלרגיות ידועות לסויה/חיטה וכולי.

      בכללי, אין רוטב שיכול להוות תחליף מדויק לרוטב סויה. גם הרטבים שדומים לו (רוטב דגים, רוטב פטריות) עוברים התססה ממושכת ולכן דומים במאפייניהם

      יש איזה מרכיב שבאמת בעייתי עבורכם ברוטב הסויה או שזה פשוט חשש מהשמרים ?

  28. הי עוז,
    עשינו כבר פעמיים את המוקפץ ויצא מעולה!
    שאלה קטנה: אם אני רוצה לשים טופו במקום העוף באיזה שלב של ההקפצה הוא צריך להיכנס והאם כדאי לעשות עליו עבודת הכנה כלשהי כמו השרייה במרינדה או בישול מהיר לפני או שפשוט לחתוך ולהוסיף למוקפץ?

    • היי מיכל
      כיף לשמוע :]
      פעם במסעדה שבה עבדתי עשינו מוקפץ עם טופו. המחשבה הראשונה שלי הייתה להשרות אותו במרינדה, אבל אז היו תלונות על כך שהמנה מתובלת מד (בגלל שגם הרוטב מתובל).
      לכן, כשאני מכין מוקפצים או טופו, אני לא טורח להשרותו כי דווקא חשוב שהוא יהיה בטעמו הטבעי וככה יאזן את הרוטב.
      אי לכך, המלצתי היא להתייחס אליו (כמעט) כמו לעוף – לחתוך לקוביות (של בערך 2-3 ס"מ) לטגן אותו טוב טוב בתחילת ההכנה (אפשר גם לצפות אותו בקמח כדי שיספוג יותר טעמים), ואחרי שהוא מזהיב יפה משני כיוונים לפחות לשים אותו בצד ולשלב חזרה נימה בסוף ההכנה.

      בהצלחה!

  29. היי, כמות הנודלס שרשומה – 400 גרם – היא נודלס מוכן או לפני הרתחה?
    חוץ מזה נראה מצוין! תודה

  30. הי עז,
    האם ניתן להשתמש בחומץ תפוחי עך במקום יין לבן? או אולי בחומץ יין אדום? הלבן כבר כנראה שנים אצלי וצריך להיזרק..
    תודה רבה,
    נועה

  31. הי עז,
    שאלה נוספת, האם ניתן להוסיף גם רוטב דגים?
    אנחנו מאוד אוהבים ..
    תודה על המענה המהיר והמדיק,
    נועה.

    • בשמחה =]
      אין בעייה להוסיף רוטב דגים.
      אני הייתי מכין את הרוטב מוקפץ כרגיל, ושם טיפה פחות ממנו במנה,ואז מחזק את המליחות עם רוטב הדגים – וזאת מכיוון שהטעם שלו נמוג בבישול

  32. שלום עוז אני אשמח לדעת אם במתכונך אפשר לשים 11 כפות סוכר חום כי אני אלרגי לסילאן ולדבש או שאין בעיה עם זה

    • היי אוהד :]
      הסוכר והסילאן נדרשים פה כדי להוסיף מתיקות, אין בעייה לשים סוכר חום במקום
      בהצלחה 🙂

  33. מתכון קל וטעים ומאד ברור. תודה. יצא טעים מאד

  34. מכיוון שעזרת לי בעניין המוקפץ אני אעזור לך עם הקפצות הכדור. האמן לי שאם תעשה את מה שאגיד לך תוך כמה ימים תדע לעשות זאת:
    החזק את הכדור בידיים ושחרר אותו, ננסה להקפיץ את הכדור חזרה לידיים, אך תקפיץ רק כשהכדור כבר קרוב לרצפה, ואז תפוס אותו. עשה זאת כמה עשרות פעמים (זה לא לוקח יותר מכמה דקות).
    לאחר מכן תנסה להקפיץ את הכדור פעמיים בטרם תתפוס אותו, לאחר כמה עשרות הקפצות, תעבור ל3, ולאחר מכן קרוב לוודאי שכבר תקפיץ מבלי לשים לב. (רק תזכור לשמור על קור רוח, כי כשלחוצים הכדור עף כמו שקרה לך).

  35. הי עוז,
    תודה רבה על המתכון המפןרט והמושקע! אין לי ג'ינג'ר… מתאים לשים שום במקום? וחומץ פשוט מתאים גם?

    • היי תיפי 🙂 בשמחה רבה
      אין בעייה להשמיט את הג'ינג'ר ולהחליף בשום. ששימי לב להשתמש בשום קצוץ או כתוש היטב שיתבשל ולא ישאיר טעם גולמי ברוטב.
      אישית לא אוהב לעבוד עם חומץ רגיל אבל באופן כללי אין בעיה לעשות בו שימוש במתכון.
      בהצלחה!

  36. הי,
    נעים מאוד!
    לראשונה מארחת חברים טבעונים ומתכננת להכין גם את המוקפץ הזה. זה בסדר שאכין עם אטריות אורז וטופו?

    תודה!

    • היי נטשה 🙂 ברוכה הבאה
      בהחלט !
      בתמונות פה השתמשתי בפסטה מסוג לינגוויני שהיא טבעונית ומתאימה פה מצוין.
      לגבי אטריות אורז – הייתי הולך על אטריות האורז הרחבות – לא הדקיקות. אותן אין צורך לבשל, רק להשרות 30 דקות במים קרים (שמים את האטריות בקערה ומכסים במים), ואז לסנן במסננת פסטה. אם האטריות ארוכות, חותכים אותן עם סכין או מספריים. מבחינת אופן הכנה, הן נכנסות כמו האטריות המבושלות במתכון מעל, ואולי תצטרכי להוסיף למוקפץ שלוקון של מים כד שיתרככו כמו שצריך.
      לגבי הטופו – הוא נכנס במקום העוף במתכון הרגיל. תחתכי אותו לקוביות בגודל בינוני ותטגני במחבת עם הרבה שמן עד שהטופו יקבל צבע זהוב מכל הכיוונים – זוהי הדרך הכי טובה להפוך אותו לטעים, ואז תעבירי את הטופו לצלחת, תוציאי מהמחבת את השמן המיותר ומשם תמשיכי לפי המתכון. לטופו יקח יותר זמן מהעוףבכדי להזהיב, משהו כמו 2-3 דקות של טיגון מעל להבה גובהה, וזה בסדר.
      בהצלחה!

  37. האם ניתן להשתמש בבירה להכנת העוף?
    מה זה נותן ואיך מקפיצים את העוף בשמן עם הבירה או שזה דורש השריה של העוף בבירה מראש?
    תודה על התשובה מראש
    דניאל

    • היי דניאל =]
      אתה מתבלבל

      שימוש בבירה לעוף בא במסגרת של בלילה – ציפוי סמיך על בסיס קמח או קורנפלור, אשר בטיגון נותן לעוף מעטה פריך, לא סתם בתור מרינדה.

      אני מסביר יותר את העניין בכתבה על הטמפורה
      http://www.thekitchencoach.co.il/?p=632
      (אתה יכול להחליף את הסודה במתכון שם בבירה אם תחפוץ בכך)

      עוד דוגמה לעוף מטוגן בבלילה – עוף בלימון:
      http://www.thekitchencoach.co.il/?p=1179

      בהקשר של המוקפץ -עוף מטוגן בבלילת בירה לא יתאים פה כי יש פה גם ככה נודלס והמון ירקות, וטיגון מוקדם של העוף בבלילה יניב מנה עמוסה מדי ולא הרמונית.

  38. ניסיתי להכין מוקפץ כבר המון פעמים ואף פעם לא הצליח לי. היום בחיפוש אחר מתכון באינטרנט ניתקלתי לראשונה באתר שלך, עקבתי אחרי ההוראות ויצא נהדר !! אני חייבת לומר שמאד התלהבתי. אמנם רימיתי קצת עם הרוטב (שמתי טריאקי) אבל בפעם הבאה כבר אנסה את המתכון המלא בלי קיצורי דרך. אז תודה !

  39. טעיםםםםםם הכנתי עם קינואה במקום אטריות ופיזרתי בוטנים מלמעלה בסוף. יצא אחלה. הרוטב שיגעון. תודה רבה!

  40. האם ניתן להשתמש באטריות ביצים?

  41. האם אפשר להחליף את הסוכר החום בלבן?
    מה ההבדל בינהם בטעם?

    • היי נועה 🙂
      אין בעייה להחליף.
      בכללי אני משתדל מה שפחות להשתמש בסוכרים, ומעדיף סוכר חום כי הערך התזונתי שלו קצת יותר טוב. מבחינת הטעם, הסוכר החום יתן לך טעם טיפה עמוק ומעניין יותר.

  42. פעם ראשונה שהכנתי משהו מהבלוג של! יצא מוצלח. תודות.

  43. פעם ראשונה שהכנתי משהו מהבלוג שלך! יצא מוצלח. תודות.

  44. היי עוז.
    יש לי בעיה קלה עם ג'ינג'ר… (משום מה לא משנה כמה קצת ישימו ממנו אני תמיד ארגיש אותו ואני לא מסתדרת עם הטעם…) האם יש אפשרות להחליף אותו במשהו אחר? אם אני אוריד אותו לגמרי זה יפגום בטעם בצורה קיצונית?
    אשמח לתשובה 🙂

    • היי רותם 🙂
      אין בעייה פשוט להשמיט את הג'ינג'ר. לא עליו נופלת ועולה המנה. בתיאבון =]

  45. אמיר אביגור

    עוז שלום

    כל הכבוד על האתר המושקע והמעניין.

    לצערי הרב, ישנם חלק מהמתכונים האסייתיים באתר שלך שדורשים טיגון עמוק

    בעניין זה מספר שאלות :

    1. האם אתה יכול להעריך כמה קלוריות נוספות לבשר לאחר טיגונו ( ברור שזה לא "מדע מדוייק" אבל +-)
    2. איך אפשר לחסוך ולא לטגן ?
    -האם אפשר למשל לעשות טיגון חלקי כלומר, לחתוך לשניצלונים ולגן במעט שמן צד אחד ואחר כך צד שני )
    ובמקביל לצמצם כמובן את זמן הבישול הכללי
    – ראיתי שיש שיטה שעושים בישול קצר במיים רותחים
    – מה לגבי אידוי ?
    – מה דעתך על שיטה של טיגון נתח אחד כשניצל מצד אחד וצד שני במעט שמן וחיתוך לרצועות והקפצה ברוטב רק אחרי טיגון חלקי

    אנא תשובותיך

    • שלום אמיר
      תודה על המילים החמות.
      ראשית, אינך חייב להכין את המתכונים בטיגון עמוק. פשוט תכין מתכון אחר שטעים, יש עשרות רבות כאלו באתר.

      לשאלותיך:
      1. איני דיאטן ואיני יודע כמה קלוריות זה מוסיף. מציע שתפנה לתזונאי מוסמך.
      2.
      – עדיף טיגון עמוק מטיגון חלקי. כתבתי על כך באריכות כאן http://bit.ly/23RDNoC.
      – אוקיי.
      – אידוי זאת שיטת בישול מצוינת, משתמש בה הרבה, אבל היא לעולם לא תוכל להביא אותך לאותה פריכות ומרקם שטיגון עמוק נותן.
      – ראה שתי תשובות למעלה

      בכללי מנימתך אני מבין שאתה מעדיף להימנע מטיגון עמוק. אז שאלותיך מקבילות לשאלה:
      האם אפשר להכין עוגת גבינה בלי גבינה.
      התשובה: אפשר לנסות, זה פשוט לא יהיה אותו דבר.
      טיגון עמוק זוהי שיטת בישול שמניבה תוצאות ספציפיות שרק היא יכולה להניב.
      לו ניתן היה להכין את המתכונים של הטיגון בלי השמן, זה כבר היה כתוב בכתבות באופן מפורט.

  46. בעלי אוכל ללא גלוטן. לכן אני מכינה מוקפץ עם אטריות אורז שהן נוטות להדבק לי . איך ניתן להתגבר על הבעיה הזו?

    • היי מיכל
      בעייה ידועה 🙂
      1. משתמשים באטריות אורז רחבות
      2. משרים אותן הרבה זמן (45 דקות) במים קרים
      3. מוסיפים אותן למוקפץ כמו במתכון מעל עם עוד קצת מים – זה יספיק כדי להביא אותן למצב מבושל

      כל הנ"ל יביא את האטריות אורז למצב הרבה פחות דביק ממה שיצא לך בעבר
      בהצלחה!

  47. יצא מעולה. הוספתי עוד צ׳ילי. אוהבים חריף
    הוראות ברורות שכיף לעבוד איתן.
    נהניתי מהעשייה.

  48. קודם כל, מחמאות על הסברים מלומדים, יסודיים ומדויקים – עוד לא פגשתי רמה כזאת, לפחות לא באתרים בעברית. עשיתי מוקפץ לא פעם, תוך שימוש בשיטה הכנת העוף המקובלת בדרום סין ונקראת באנגלית velveting (אפשר למצוא אותה באינטרנט), והיא מבטיחה שהבשר יישאר רך בפנים גם בחימום חוזר במיקרו. יש לי שאלה כזאת אליך:
    במתכון למוקפץ תאילנדי מהספר "עושים שוק עם גיל חובב" מתחילים מכמות נכבדה של שמן, שבתוכו שמים פלפל חריף ובזיליקום, וזאת כדי שהשמן יספוג את הטעמים הללו ויעביר אותם הלאה למאכלים המוקפצים. מצד שני, עצם רעיון ההקפצה מבוסס על מעט שמן. האם אין פה סתירה? ואיך באמת להעביר ביעילות טעמי טיבול שונים, כגון לימונית, גלנגל, בזיליקום וכד' לחומרים המוקפצים?

    • היי אריה 🙂
      תודה על המילים החמות. שיטה מעניינת, אתעמק בה בהמשך.
      לשאלתך: טעמים מועברים אלינו או דרך שמן או דרך מים. בגלל זה נוזלים שהם חצי חצי, כמו שמנת מתוקה, מצליחים למצות ולהעביר טעמים בצורה מוצלחת
      להרחבה כאן: http://goo.gl/lFUit9
      לסעיף 2 של שאלתך: טעם של לימונית וגלנגל עובר טוב יותר במים (להלן, מרק טום יאם) מאשר בשמן, וטעמים של צ'ילי ובזיליקום זורמים בשניהם (להלן, שמן צ'ילי, שמן בזיליקום)

      לסעיף 1:
      בהקפצה אתה רוצה שהחום של המחבת יעבור בצורה הטובה ביותר למה שאתה מקפיץ. כשמדברים את הקפצה אירופאית, מה שנקרא saute, אכן משתמשים בקצת שמן, אבל מכיוון ששמן הוא מוליך חום מצוין, כל עוד לא משתמשים בכמות שמציפה את המחבת ומפריעה לך, אין בעייה להיות נדיבים יותר איתו. מכייוון שגם צ'ילי וגם בזיליקום מכילים תרכובות שאוהבות שמן, זה נראה כמו מהלך חכם לתת להם למצות טעמים בתחילת הבישול.
      מציע לך לשחק עם כמות השמן – פעם ללכת בול לפי המתכון, פעם פחות, ולהפוך את גרסת הבית שלך לזו שהכי טעימה בעיניך =]
      בהצלחה!

  49. היי עז,
    תודה רבה על המתכון הנהדר הזה, עובד מעולה בכל פעם!

    שאלה לי – האם לדעתך הרוטב יכול לתפקד כתיבול לסלמון בתנור?
    ואם נהיה פחות ספציפיים, אילו שימושים נוספים ומעניינים יכולים להיות לרוטב לדעתך?

    שוב תודה רבה!
    שבת שלום 🙂

    • היי רוית 🙂
      תענוג לשמוע!
      הרוטב ילך נהדר עם סלמון בתנור. קצת בצל ירוק מעל כשזה מוכן וזה יהיה אש. (תעזרי בכל מתכון לסלמון בטריאקי רק עם רוטב המוקפץ במקום)
      ביום העצמאות יכול להיות מרינדה לפרגית וחזה עוף, יכול לתת טוויסט מגניב לבישול של עדשים שחורות ובכללה קציצות קטניות שמנסות להיות המבורגר.
      ואת יכולה לשים כמויות קטנות ממנו כשאת מכינה תבשילים ארוכים כמו בקר ביין, בולונז, צ'ילי קונקרנה, בשביל לקחת את הטעם שלהם לרמה הבאה ואף אחד לא ידע מאיפה הטעם המגניב הגיע.
      אפשר גם לשלב עם בשר טחון לקציצות בסגנון אסיאתי עם בצל ירוק נענע וכוסברה.
      בהצלחה

  50. גלית שרביט

    היי
    מושלם יצא לי מוקפץ פשוט מושלם אחרי הרבה ניסיונות שיצא "אכיל".
    תודה על הדרכה מפורטת שלב אחרי שלב.

  51. הרוטב הכי טוב בעולם. אני קונה לקט קפוא שמגיע עם שקיות רוטב שנחשב טוב – אבל אחרי ניסיון אחד הפסקתי להשתמש בו וישר מעיפה לפח. אין על הרוטב במתכון הזה. אגדה! תודה רבה!!

    • היי סיון 🙂
      איזה כיף לפתוח את השבוע עם כאלו מחמאות ! בתיאבון לכם =] ובשמחה תמיד

  52. רק רציתי להגיד שהבלוג שלך מהמם והמתכונים הורסים.
    תענוג לבשל את המתכונים שלך וממש נחמד מצידך שאתה עונה בצורה מפורטת ככה לכל אחד. תודה! 🙂

  53. שלום עוז תלם

    אתר מקסים

    אני מבקש ממך המלצה לאיזה סוג של רוטב סויה וחומץ
    להשתמש בשביל הרוטב.
    האם למשל : סויה מתוקה סויה כהה או בהירה
    קיקומן או אוסם

    מה המלצתך ??

    • היי אמירוש 🙂
      עולם רטבי הסויה נחלק לשניים:
      רטבי סויה מסורתיים, שמיוצרים על ידי התססה איטית של פולי סויה וחיטה
      ורטבי סויה מתועשים, שמיוצרים על ידי פירוק כימי של פולי הסויה – מה שנקרא הדרוליזט.
      אני משתמש רק ברטבים מסורתיים, כמו למשל ימאסה, קיקומן, רוטב טאמרי (בקבוק פלסטיק תוית כתומה), מכיוון שאלו מספקים טעם אמיתי ועמוק, והם רטבי הסויה המקוריים.
      רטבים מתועשים, כמו אלו של אסם וקנור, מכילים גם משפרי טעם כמו מונוסודיום קלוטומט, צבעי מאכל, מייצבים, משמרים ועוד אלמנטים כדי שיהיו דומים לטעם של הרוטב המקורי – ובהם אני לא משתמש.

      באשר לסויה בהירה מול מתוקה: סויה בהירה זה רוטב סויה מסורתי כפי שתואר לעיל. סויה מתוקה זה רוטב סויה מסורתי אליו הוסיפו מולסה – תוצר לוואי של ייצור סוכר לבן, שמעניק טעם עמוק ועשיר מאוד לרוטב. בכללי – אם מוצר מורכב משני מוצרים שאני יכול לקנות, אני קונה את מוצרי הבסיס ומרכיב אותם בבית. אבל אני לא אעשה המלצה חד משמעית כמו מקודם תנסה ותראה אם זורם לך, לטעמי הסויה המתוקה והכהה דומיננטית מאוד ויש להשתמש בה במשורה.

      כשאתה בוחר רוטב סויה שים לב לרשימת המרכיבים – כמה שיותר קצר – יותר טוב.

      מוזמן לקרוא עוד בכתבה שהכנתי בנושא עבור וואלה
      https://goo.gl/718BFA

      בהצלחה =]

  54. וואו כמה תגובות 🙂
    סוף סוף הכנתי מוקפץ עם טעם וצבע של כל אחד מהירקות ולא עיסה חומה ורכה…. תודה, ההוראות והסירטון הסבירו ממש טוב איך צריך להכין.
    ותודה שהכנת גם בגרסה טבעונית.

  55. היי,אני מאוד נהנת מהאתר שלך ומהמתכונים שלך.סוף סוף למדתי להכין קובה..תמיד רציתי לדעת ויצא לי מושלם.
    לגביי המוקפץ,למדתי על הטעויות שעשיתי עד היום,כמו לא להשתמש בווק ואלו איטריות מתאימות(עד היום הן תמיד נדבקו לי ויצא לי גוש איטריות),כך שהפעם יצא יותר טוב.מה שלא מצא חן בעיניי היה הרוטב.יותר מידיי סוכר(משתדלת בכלל לא לאכול סוכר-לא בריא).מעדיפה סילן או דבש.האם יש עוד רוטב שאפשר לעשות?אם אוריד את כמות הסוכר ברוטב זה,הרוטב לא יהיה מאוזן נכון?

    • היי נועה 🙂
      תענוג לשמוע על הצלחת הקובה ועל השיפור במוקפץ!
      באשר לרוטב – סוד מקצועי.
      כדי ליצור את המתכון לקחתי כוס סויה והוספתי עוד מרכיבים עד שהגעתי לטעם שהייתי מרוצה ממנו.
      אם את משתדלת לא לצרוך סוכר זה אומר שהחך שלך יותר רגיש אליו
      וזה אומר שתצטרכי פחות המתקה כדי להגיע לרוטב שהוא מאוזן בעיניך
      במילים אחרות: תעשי מה שאני עשיתי, שימי כוס סויה, תוסיפי חומץ ואז תאזני עם דבש סילאן לפי טעמך. שימי לב כמה הוספת מכל רכיב וזה יהיה המתכון רוטב מוקפץ שלך מעתה והלאה 😉
      בהצלחה!

  56. אני רוצה להכין למשפחה שלי מוקפץ אבל במשפחה שלי לא אוהבים קישוא
    מה עושים ?

  57. שלום עוז וכל המחמאות הידועות ….:-)

    ברצוני לשאול, כשקניתי חומרים להכנת הרוטב
    עשיתי טעות וקניתי חומץ יין אדום במקום חומץ יין לבן
    האם זה מאוד משמעותי לטעם ?
    לי נדמה שהאדום יותר דומיננטי .
    אם תשובתך שעדיף לבן על אדום
    אבקש המלצה מהו החומץ המומלץ והאם עדיף חומץ אורז?
    אולי תוכל גם לציין מותג מומלץ.

    • היי אמיר =]
      אז מה אם הן ידועות, עדיין כיף לשמוע 😉
      אין בעייה לשים חומץ יין אדום במקום הלבן -האדום אכן יותר דומיננטי אבל ניתן לאזן זאת בקלות עם עוד סוכר/סויה לפי הטעם
      אישית אוהב להשתמש בחומץ תפוחים, חומץ אורז גם מצוין כאן
      אין לי מותג מועדף, מקפיד לבחור חומצים בהתססה טבעית שמכילים במרכיבים כמה שפחות מרכיבים, בלי חומרים משמרים/מייצבים/צבעי מאכל

  58. כבוד ויקר. האתר הכי מושקע מבחינת הסברים לשף הביתי החובב. מעולה ותודה ושמחה גדולה

  59. היי עוז יש לי בעיית קשב קשה של יותר מידי מידע לקרוא ואני מאבדת את זה מה הסיכוי למוקפץ הראשון רק במתומצת ?

    • היי סאלי 🙂
      הנה המתכון מקוצר בהצלחה ובתיאבון =] ממליץ בחום לנסות לקרוא את הכתבה והמתכון המלא הם מכילים מידע חשוב להצלחה

      מתכון למוקפץ! עם נודלס! ועוף!
      4 מנות, בשרי (או טבעוני למי שמכין בלי העוף), ½ שעה עד שאפשר לאכול
      מצרכים:
      למוקפץ:
      400 גרם פסטה ארוכה ודקה או נודלס
      1 כף שמן סויה או חמניות
      300 גרם (נתח אחד גדול) חזה עוף, חתוך לרצועות (רשות)
      1/3 כרוב לבן, חתוך לרצועות בעובי 1 ס”מ
      2 גזרים בגודל בינוני, חתוכים לגפרורים
      1 קישוא בגודל בינוני, חצוי לאורך ופרוס דק
      גרגרים מ-1/2 קלח תירס מבושל
      2-3 גבעולי בצל ירוק, חתוכים לטבעות קטנות
      לרוטב:
      1 כוס (240 מ"ל) רוטב סויה
      5 כפות סילאן (או דבש או סוכר חום)
      50 מ"ל (בערך 3 כפות) חומץ אורז או חומץ יין לבן
      6 כפות סוכר חום
      קורט שבבי צ'ילי יבש (רשות)
      1 כפית ג'ינג'ר מיובש טחון (רשות)
      אופן הכנה:

      מבשלים את הפסטה או הנודלס לפי הוראות היצרן. מסננים ושומרים בצד.

      מכינים את הרוטב:
      שמים את כל המצרכים לרוטב בסיר קטן, מביאים לרתיחה (זהירות זה עלול לגלוש), ואז מנמיכים את האש ומבשלים בבעבוע עדין כ-5 דקות, עד שהרוטב מסמיך מעט. טועמים ומוסיפים מכל אחד מהמצרכים לפי הטעם אם רוצים.

      המוקפץ:
      מלהיטים את השמן בסיר גדול ועבה. מניחים בו את רצועות העוף ונותנים להן להזהיב על להבה גבוהה כ-2 דקות. מערבבים מעט ואז מוציאים.
      מוסיפים עוד מעט שמן לסיר אם צריך ומוסיפים את רצועות הגזר. מטגנים על להבה גבוהה אגב ערבוב כדקה, ואז מוסיפים את רצועות הכרוב.
      שוב מטגנים דקה, ואז מוסיפים את הקישוא ומקפיצים חצי דקה, ואז את גרגרי התירס ושוב חצי דקה של הקפצה.
      מחזירים את רצועות העוף ומוסיפים בערך 3/4 כוס מהרוטב המוכן.
      בוחשים היטב ואז מוסיפים את הפסטה או הנודלס המבושלים. בוחשים שוב, טועמים ומוסיפים עוד רוטב אם צריך.
      בוחשים פנימה את הבצל הירוק ומגישים מיד.
      את הרוטב שנשאר שומרים בקופסה במקרר למוקפצים הבאים. הוא מחזיק חודשיים.

  60. אני התחלתי להוסיף למוקפצים שלי כף חמאת בוטנים..מוסיף פלאים לטעם למרקם ולהכל..תגלית השנה שלי

  61. עוז שלום,
    הכנתי את הרוטב לפני כחודש יצא מדהים אך הכמות היתה גדולה מידי
    אתמול הכנתי אותו שוב אך חצי כמות, כלומר כל דבר 50% ממה שרשמת.
    לצערי יצא ממש לא טעים.
    האם יש דרך לצמצם את הכמות מבלי לפגום בטעם?
    כמו כן רציתי לדעת מה עדיף, חומץ יין לבן או חומץ אורז? (אני השתמשתי בחומץ יין לבן)

    תודה

    • היי איתי 🙂
      קודם כל, לא מבין מה בעייה בזה שיצאה כמות גדולה מדי. מצוין במתכון שאין צורך להשתמש בכל הכמות במנה הסופית. תחשוב על המתכון לרוטב כמו מתכון לצנצנת מלח, לא צריך להשתמש בכולה, רק לשים פי הטעם, ומה שנשאר נשמר בקירור חודשים ארוכים – אז אם אתה כבר עושה את פעולות הכנת הרוטב, יותר כדאי להכין כמות גדולה מאשר להכין חצי כמות פעמיים.
      באשר למתכון החצוי: האם השתמשת באותו רוטב סויה? ומה היה ממש לא טעים? בכל מקרה, את הרוטב מכינים לפי איזון טעמים: מלוח מדי – מוסיפים מתוק, מתוק מדי – מוסיפים חמוץ, חמוץ מדי – מוסיפים סוכר/מלח
      בהקשר לחומץ – כל סוגי החומץ מכילים בערך 5% חומצה אצטית, שזה מה שנותן את החמיצות לרוטב, שאר המרכיבים משתנים לפי המקור שלו (יין לבן, יין אורז, סיידר תפוחים וכולי). אז זה לא שאלה של עדיף/לא עדיף, שאלה של אילו טעמים הכי זורמים לך. מבין השניים, חומץ אורז עדין יותר, אז אם אתה רגיש יותר לחמיצות מציע שתנסה לעבוד איתו.
      בהצלחה, עדכן איך יצא 🙂

  62. שלום עז,

    מודה לך על ההסברים המדוייקים, המפורטים ומלאי הסבלנות.
    ולשאלתי: האם רוטב סויה פתוח (אני מדגישה – פתוח) ושמור במקרר – מתקלקל אי פעם??? אני שואלת זאת כי יש לי רוטב כזה שעומד כבר כמעט שנתיים פתוח במקרר, ולא עושה שום סימני קילקול! האם אכן אפשר להמשיך להשתמש בו???

    תודה מראש על תשובתך,
    ענת

  63. היי נתקלתי באתר בשיטוט אקראי ונשארתי בזכות ההסברים היפים והמושקעים. כיף להבין את התהליכים שיוצרים אוכל טעים כשזה נגיש כל כך ומושקע. תודה רבה! רק הערה קטנה: בחלק של הטכניקה רשמת ש"מים יתקוו בתחתית הסיר"-המילה הנכונה היא "יקוו" והמקור מתחילת חומש בראשית: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל מָקוֹם אֶחָד וְתֵרָאֶה הַיַּבָּשָׁה וַיְהִי כֵן".

    אני מכינה לפעמים מוקפץ דל נתרן על בסיס בצל מטוגן, גזר פרוס דק דק בקולפן ורצועות פלפלים (ומוסיפה כל מיני שאריות כמו פסטות, תירס ופטריות). ומתבלת פשוט עם 2-3 כפות סילאן ומעט שום ופפריקה. מלח מוסיפים בצלחת מי שרוצה אבל הוא באמת לא נחוץ-לירקות המוקפצים יש טעמים מספיק חזקים לעמוד בזכות עצמם 🙂

  64. איזה מדריך מדהים! אני בדרך להכין. שאלה – חומץ רגיל (מחומרים טבעיים) יעבוד כאן באותה מידה או שעדיף להשמיט? וגם – שילוב של בצל, גזר, גמבות ופטריות (הירקות במקרר שמתחננים לשימוש) הוא סבבה מבחינת הטעמים לדעתך? תודה!

    • היי יהב 🙂
      חומץ רגיל יעבוד ברוטב
      והירקות שיש לך נשמעים מצוין. כולם צריכים בישול ארוך אז הייתי מצחיל בבצל והגזר, ממשיך לגמבות ובסוף הפטריות
      בהצלחה!

  65. וואו!!! סוף סוף מצאתי מדריך לבישול! אתה ממש גאון! הרבה זמן שאני מנסה להכין מוקפצים ואף פעם זה לא יצא כלכך טוב כמו זה! תודה!

    • היי יעל 🙂
      ממש שמח לשמוע על הצלחתך!! =] כיף ששיתפת
      בשמחה רבה ותודה לך על המילים החמות!

  66. מודה לך מאוד על ההסבר המפורט והמלמד!!

  67. היי ((:
    יש לי שאלה,

    אני רוצה להשתמש באיטריות אורז ומעדיפה לא לערבב אותן עם הירקות והרוטב כדי שיישרדו במקרר חצי שבוע וגם כי הסיר שלי יחסית קטן.

    מה זה אומר לגבי ההכנה של האיטריות?
    על האריזה כתוב לשים במים רותחים 10 דקות.
    ההשריה שדיברת עליה היא במים קרים?
    כלומר צריך לשים 40 דקות במים קרים ואז 10 במים רותחים?
    מבולבלת.

    • היי רימה =]
      יש שתי דרכים להכין אטריות אורז, השרייה במים קרים 40 דקות, והשרייה במים רותחים 10 דקות
      כשמשרים במים חמים, האטריות סופגות המון מים, וכשמעבירים אותן לרוטב הן מאבדות בקלות את המרקם שלהן והופכות לרכות מאוד.
      כשמשרים במים קרים, האטריות נכנסות למוקפץ לא לגמרי מבושלות, והן מסיימות את תהליך הבישול יחד עם הירקות וסופגות את הרוטב.
      השרייה במים קרים מניבה לפיכך מוקפץ עם אטריות במרקם הרבה יותר טוב.
      אם את מכינה מראש, את יכולה להכין את המוקפץ בלי האטריות, ואותן להשרות ולבשל בכמות קטנה ביחד עם הכמות המתאימה של המוקפץ. אטיות מושרות אפשר לשמור גם במקרר יומיים שלושה בלי נזק משמעותי (אטריות שמשרים במים רותחים נדבקות זו לזו.
      אם יש שאלות נוספות אשמח לסייע

      • הי עז, אין על ההסברים שלך!
        ברשותך, אשמח לשאלת המשך על התשובה שכתבת כאן לרימה, לגבי שמירת האטריות במקרר –
        אם מכינים את המוקפץ עם אטריות שהושרו במים קרים (כלומר מכינים אותו עד הסוף, כולל איחוד הכל), ואז שומרים הכל יחד במקרר, האם זה אמור לשרוד בסדר מבחינת המרקם?

  68. היי עוז,
    פעם ראשונה שלי בבלוג שלך
    חייבת לך תודה ענקית !!
    השתמשתי בירקות שהיו לי בבית וללא עוף' אבל הטכניקות שלך עזרו לי ממש וכמובן גם ההכנה של הרוטב
    הכנתי כבר הרבה פעמים מוקפץ בבית וזה יצא ללא ספק המוצלח ביותר!

    אמשיך לעקוב (:

    • היי אתי =]
      ברוכה הבאה
      שמח מאוד לשמוע! בכוונה אני בונה את המתכונים שלי ככה שיהיו גמישים ויתאימו למה שיש בבית. הטכניקה זה מה שהכי חשוב להעביר ולהבין

  69. האם אפשר לשמור כמה ימים

  70. האם אפשר להכין כמה שעות מראש ואז לחמם?

  71. הי עוז.
    עקבתי אחרי ההוראות ובהחלט יכולה לומר שפעם ראשונה יצא טעים אפילו מתקרב לאמיתי :)))
    השאלה קשורה לרוטב. לא יצא לי סמיך כפי שתיארת , ממש ממש לא. סהכ נהיה פחות נוזלים בסיר אבל המרקם נשאר נוזלי כפי שהיה…למה זה יכול להיות והאם זה קריטי?

    שאלה נוספת. יצא יחסית מלוח בגלל כמות הסויה. אפשר לשים פחות סויה או רצוי יותר סילאן?

    מבחינת הירקות וסדר הכנסה לסיר. פטריות לדוגמא שמתי כאחרונים (3 בתור) ולהפיך את הפלפל שמתי ראשון עם שאר הירקות הראשונים כמו בצל שום וגזר. נראה לי שזה בסדר לא?
    ודבר אחרון. בגלל שהיו יחסית הרבה נוזלים נתתי לזה להיות יותר זמן על הגז. מן הסתם הירקות היו יותר מבושלים… עניין הנוזלים מתחבר לשאלה קודמת. מה הפתרון? אני אוהבת ירקות פחות מבושלים… (הכנתי טבעוני)

    תודה רבה וסליחה על הרבה שאלות

    • היי דורינה 🙂
      שמח לשמוע! לשאלותייך:

      השאלה קשורה לרוטב. לא יצא לי סמיך כפי שתיארת , ממש ממש לא. סהכ נהיה פחות נוזלים בסיר אבל המרקם נשאר נוזלי כפי שהיה…למה זה יכול להיות והאם זה קריטי?
      זה אומר שלא בישלת אותו מספיק. פשוט מבשלים עוד כמה דקות ואז הוא נהיה סמיך יותר. כשהרוטב סמיך יותר המוקפץ מתאחד יותר בקלות.

      שאלה נוספת. יצא יחסית מלוח בגלל כמות הסויה. אפשר לשים פחות סויה או רצוי יותר סילאן?
      זה אמור לצאת מלוח כי הרוטב משמש לתיבול. עדיף לאזן עם עוד סילאן.

      מבחינת הירקות וסדר הכנסה לסיר. פטריות לדוגמא שמתי כאחרונים (3 בתור) ולהפיך את הפלפל שמתי ראשון עם שאר הירקות הראשונים כמו בצל שום וגזר. נראה לי שזה בסדר לא?
      נשמע סבבה 🙂

      ודבר אחרון. בגלל שהיו יחסית הרבה נוזלים נתתי לזה להיות יותר זמן על הגז. מן הסתם הירקות היו יותר מבושלים… עניין הנוזלים מתחבר לשאלה קודמת. מה הפתרון? אני אוהבת ירקות פחות מבושלים… (הכנתי טבעוני)
      אם את רואה שהצטברו הרבה נוזלים אז מוציאים את הירקות מהמחבת לצלחת או קערה (מומלץ בעזרת מלקחיים), נותנים לנוזלים לבעבע ולהתאדות כמעט לגמרי ואז מחזירים פנימה את הירקות. וממשיכים בהכנה
      בהצלחה!

  72. הי עוז,
    אין לי חומץ אורז או תפוחים, האם אתה ממליץ לרכוש אותו או שאפשר להשתמש ברוטב טריאקי במקום?
    תודה שרי

    • היי שרי
      חומץ תפוחים בעיני זה מוצר חובה במזווה, הוא לא מתקלקל ויש לו מאות שימושים
      ממליץ לקנות
      אם תשימי טריאקי זה יהיה טעים אבל לא אותו דבר

  73. היי עוז
    אני עוקבת אחרי המתכונים שלך ואוהבת גם את ההסברים שאתה נותן ?
    יש לי שאלה לגבי הרוטב של המוקפץ באופן כללי, האם סויה, דבש וטריאקי משתלבים ביחד למנת המוקפץ ומה היחס בינהם ?
    תודה רבה עוז ?

    • היי מיכל
      תודה על המילים החמות =]
      בגדול כן, לדעתי יכולה לשים יחס של 1/3 כוס משלושתם לרוטב טעים, יכול להיות שתצטרכי להוסיף קצת חומץ כדי לאזן את הטעמים.
      בהצלחה

  74. הי עוז,
    אני עוקב בבדיקות אחר הבלוג שלך ואני לא מפסיק לשבח אותו.
    פעם ראשונה בחיי שיצא לי מוקפץ טעים. שנכנסו אלי הביתה אמרו שלי שהוא מריח כמו מסעדה.
    תודה,

    • שלום חגי היקר
      תודה רבה על המילים החמות
      כיף לשמוע על הצלחתך!!!
      בשמחה ומכל הלב תמיד

  75. היי עוז,

    סחתיין על הבלוג המקצועי ומדוייק אך עם זאת בגובה העניים.

    שתי שאלות:
    1. תמיד שאני עושה רוטב בצד ומנסה לאזן אותו הטעם שאני מגיע עליו מונמך עשרות מונים שהוא מעורבב עם הפרודוקטים במנה. בפעם האחרונה אמרתי לעצמי אעשה רוטב מוגזם ואז שאערבב אותו במנה הוא יצא בתקווה מדוייק – אבל הוא יצא מוגזם מדי גם במנה. יש לך איזה טיפ איך לאזן רוטב בהתחשב בכך שאתה הולך להוסיף אותו למנה גדולה לא מתובלת?

    2. הרוטב יוצא לי דליל מדי – האם ניתן להסמיך אותו באמצעי מסויים (קרונפלור נגיד)?

    • היי יוסי
      תודה רבה על המילים החמות =]
      הדילול של הרוטב גם יכול להיות קשור לטכניקה של המוקפץ – כשהירקות מפרישים נוזלים זה מדלל את הרוטב.
      יכול להסמיף עם קורנפלור, אישית יותר אוהב את הטעם שלו כשהוא מצומצם (מערבבים כפית קורנפלור ב-2 כפות מים כדי ליצור תערובת חלקה ומוסיפים לרוטב תוך כדי בחישה. מרתיחים 2 דקות ואז הרוטב מסמיך)

  76. מודה לך על התגובה עוז!
    גם אני אוהב את הטעם של הרוטב שהוא מצומצם אך גם כאשר אני מגיע לטעם שאני חפץ בו לאחר צימצום הרוטב מעט דליל לי מדי.
    בהנחה שכמעט ואין במחבת נוזלים המוגרים מהירקות. האם הרוטב צריך להיות ברמת העידון שאנו חפצים להגיע אליה בטעימה של הרוטב לבד או שעליו להיות "מוגבר" על מנת להגיע לרמת העידון בערבוב עם מרכיבי המנה?
    (סליחה שאני מתעכב על זה אני פשוט נופל בזה פעם אחר פעם)

    נ.ב. מה בנוגע להוספת ציר עוף/ירקות/מים?

    • היי יוסי
      בשמחה!
      הרוטב צריך להיות מרוכז בטעמים שלו כי הוא נפתח בבישול
      הוספת צירים/מים תדלל את הרוטב, זה ההפך ממה שאנחנו רוצים (כלומר אפשר להוסיף אבל אז תצטרך לצמצם אותם)

  77. הי עז,
    הכנתי כבר פעמיים את המוקפץ ויצא ממש ממש טעים. הילדים עפו על זה.
    אבל – הקישואים פחות מתאימים לי פה. חשבתי להחליף אותם בחתיכות של בצל (לבן) ולהוסיף גם נבטים. השאלה היא – באיזה שלב להוסיף כל אחד מהם?

    תודה רבה!

    • היי נעמה =]
      שמח לשמוע! למה לא התחברת לקישוא? לידע כללי שלי
      בצל בהתחלה – יחד עם הגזר, נבטים כמה שיותר בסוף (יכולה פשוט לפזר אותם טריים מעל המנה או להוסיף יחד עם הבצל ירוק)

      • היי עז,
        תודה על התגובה המהירה.
        בקשר לקישוא – לא יודעת. הוא יצא קצת "מושי" כזה, רך מידי, לא התאים לי למנה… חשבתי שיהיה יותר טוב עם ירקות שהם קשים יותר.
        אבל שלא יהיו אי הבנות – בפעמיים שהכנתי עד כה זה חוסל עד תום בשתי ארוחות בלבד… 🙂

  78. הי עז, תודה על המתכון הזה כי אני לא יודעת להכין מוקפצים אז למדתי משהו חדש בחיים. שוב תודה לך.

  79. היי עוז,

    כמו תמיד המתכונים שלך מדוייקים מסברים והכי חושב טעימים הכי הכי.
    הכנתי הרבה פעמיים מוקפצים ממתכונים שונים זאת הפעם הראשונה שממש ליקקו את הצלחת :-).

    יש כוח

  80. מתכון מעולה! פעם ראשונה שייצא לי מוקפץ מושלם

  81. עוז שלום
    המתכון הזה פשוט מושלם!!!! כמות הרכיבים מדוייקת.
    אני צמחונית אז הכנתי ללא העוף וזה היה המוקפץ הכי טעים שאכלתי.
    הילדים שלי שהם בררנים מאוד בכל מה שנוגע לאוכל טרפו .
    ממש תודה על מתכון מהמם..

  82. היי. בלאגנים.. נשפך לי הרבה יותר מדי רוטב על הנודלס.. יש לך רעיון איך אפשר לאזן את הטעם בלי שירכך עוד את הנודלס?

    • היי ניקול =]
      המממ
      האפשרות היחידה היא להכין עוד מוקפץ ללא רוטב ולערבב רותו עם המוקפץ הקיים אבל קשה לי לומר פרופורציות מדויקות

  83. עוז אפשר פרגיות במקום עוף?

  84. הכנתי את המנה במשך ההכנה לא היו בכלל מים כשהוספתי את הרוטב אז נוצרו מים למרות שצמצמתי אותו הוא לא הסמיך הוא התאדה קצת אולי להסמיך עם קורנפלור?

  85. עז, רציתי להודות לך על המתכון המצוין, הכנתי לבת שלי אחרי מספר כשלונות של, אלתור עצמי והיא אהבה מאוד ואמרה, מרגישים שזה מקצועי. תודה רבה

  86. היי עוז,

    המתכונים שלך ממש בית ספר!

    יש טעם שמאוד מאפיין מוקפצים של מסעדות שמבושלים על להבה גבוהה, נדמה לי שזה נקרא wok hei.

    מין טעם מעושן קרמלי כזה.

    מכיר דרך להשיג אותו באמצעים ביתיים?

    תודה מראש

  87. היי,
    המתכון נשמע מעולה!
    יש מצב שתוכל לעזור לי?-
    אני צריכה להכין מוקפצים ל-32 מנות (ארוע קטן…)
    יש לך מושג מה הכמויות שאצטרך?
    אני מתכננת לשים לירקות גזר, בצל קישואים פלפלים ופטריות

  88. היי
    תודה על מתכון מעולה!!
    אם אני מכינה את זה עם טופו באיזה שלב אני מוסיפה אותו?
    תודה רבה 🙂

  89. היי עוז
    חייבת לציין שההסברים שלך לא פוסחים על שום סעיף וזה כישרון גדול.
    רציתי להתייעץ:
    אנחנו משפחה גדולה בת 13 נפשות..
    אני רגילה לבשל ולאפןת בכמויות גדולות וכבר לא זוכרת איך מבשלים בכמויות קטנות חחח
    אבל עם המוקפץ אני תמיד מסתבכת… המטבח שלי הוא ביתי, הכלים גדולים, קראתי את ההדרכה שלך לגבי ההכנה בכמויות אבל אצלי הכמויות הן פי 3 או 4 🙂
    אם יש לך טיפים עבורי אני ממש אשמח

    • הי נעמה היקרה, הכפילי את הכמויות המופיעות במתכון לפי הצורך
      בהצלחה 🙂

  90. הי עוז, קודם כל תודה רבה על המתכון אבל מה עם מרינדה לחזה העוף אותו נקפיץ?

  91. היי: הכנתי עכשיו עם שינויים קלים, אבל שמרתי על העקרונות, ויצא מושששששלם.
    תודה!!

  92. היי עוז. יש לנו צמחונים במשפחה, האם ישנה דרך להכין בנפרד את הירקות המוקפצים, ובנפרד טופו ועוף כך שכל אחד ירכיב לו את המנה?
    אני חוששת שכך העוף/טופו לא יספגו את הטעמים…

    • היי איילת
      מה שאת מציעה זה מצוין! יכולה לצקת על העוף והטופו מעט מהרוטב אחרי הטיגון כדי לתת להם טעמי מוקפץ

  93. יש לי שאלה: ברור לי שעדיף להכין ממש לפני הארוחה. ובכל זאת זה ממש קשה לפעמים. אז מב כדאי לעשות כדי שיצא בכל זאת טוב?

    • היי יונית =]
      אפשר להקפיץ את כל הירקות והעוף מראש, וגם את האטריות לבשל מראש
      ורק את האיחוד של הכל עם הרוטב לעשות לפני ההגשה

  94. היי עז
    תודה רבה על המתכון!
    רציתי לשאול איך לנהוג עם האטריות כך שהן יראו טוב? השתמשתי באטריות אורז דקות ויצא לי מראה ״מושי״ כזה. ראיתי שכתבת לחתוך אותן וחתכתי ועדיין המראה לא היה טוב. אולי לקנות סוג מסוים?
    תודה!

  95. היי, שמעתי על המתכון הזה והתחשק לי גם לנסות ☺️
    יש לי שאלה, איפה קונים חומץ אורז או חומץ יין לבן בטבריה ולא משהו שעושק את הכיס?
    תודה רבה

    • היי הדר =]
      וואלה לא מכיר את טבריה, המתכון עובד עם כל חומץ שאפשר להשיג, גם חומץ תפוחים שיש בכל סופר

  96. הי עז,
    תודה על המתכון המצויןןןןןןן
    אני מכינה אותו הרבה ואנחנו ממש אוהבים ❤
    רק שמרוב התלהבות הכנתי מדי הרבה ונשאר המון…
    כמה זמן אפשר לשמור בקירור?
    והאם אפשר להקפיא?
    תודה רבה!!!

  97. שלום עוז, תודה רבה על המתכון!
    האם ניתן להחליף את החומץ יין
    בחומץ תפוחים/חומץ בלסמי/יין לבן?
    לצערי אין ברשותי חומץ יין.
    תודה,
    ליליה

  98. שלום עוז,
    כתבת בהקדמה שבמסעדות משתמשים בנתחי בקר למשל מספר 5, למוקפץ עם בקר.
    יש לי נתח מוכן מספר 5, פרוס לפרוסות.
    באיזו צורה אפשר להוסיף אותו למוקפץ- חתוך לאצבעות? ובאיזה שלב של הקפצה

    • היי אילה
      הייתי פורס לפרוסות ומטגן בתחילת ההקפצה ואז מוציא ובוחש בסוף, כמו עם העוף

  99. וואו!
    שנים של מוקפץ בסדר, ועכשיו אחרי שקראתי את כל הטכניקות שלך, פשוט וואו.
    אתה תותח, תודה על בלוג שגורם לבית שלי להריח נפלא ולבטן שלי לרקוד 🙂

  100. היי עוז
    שמעתי עלייך דרך הפודקאסט בריאות של greennews – בהחלט מעניין ומעשיר מאוד… ממליץ לכולם לשמוע..

    דיברת בתוכנית על הנסיונות שלנו להגיע למוקפץ ברמה גבוהה כמו במסעדה…
    אשמח לדעת איך אפשר להגיע לטעם מאוד ספציפי של מוקפץ קשיו עם למון גראס. כל הנסיונות שלי בבית עלו בתוהו להתקרב למנה המדהימה הזאת ריבר (עוף בקשיו)

  101. היי עז!
    תמיד כיף לחזור למתכונים שלך מלפני כמה שנים, וטוב שאתה מעלה אותם שוב בפייסבוק.
    אני חייבת לציין שהקריאה של השאלות והתגובות מוסיפה המון ידע וטוב "להתגלח על הזקן" של אחרים.

  102. שלום,מצטרפת לסופרלטיבים.האתר מדהים! ולשאלתי,האם אפשר לטגן טיגון ראשוני את חזה העוף,יום/ מיים קודם,ולסיים את המנה ביום אחר? מטעמים של זמן כמובן.תודה רבה!

  103. מה שמבאס שכמות פסיכית של סויה הולכת על הרוטב, שליש בקבוק סויה טובה. אם יש רוטב ״חסכני״ יותר לכמויות האלה אשמח לדעת

    • היי אביה
      אני לא מבין למה את מתבאסת אם במוקפץ גדול יש חומרי גלם איכותיים..
      בכל מקרה, יכולה לשים פחות מהרוטב ולהשלים עם מלח

  104. היי! לא צריך להשרות את חזה עוף לפני ההקפצה?

    • היי מאיה
      לא צריך
      אפשר אם רוצים
      אני לא רוצה, לא חושב שזה תורם הרבה (שוב, לדעתי) ומעדיף טכניקה נכונה של הקפצה ולקבל את הטרם והמרקים הטבעיים של החלבון
      במסעדות אסיאתיות לרוב משרים בתערובת של סודה לשתייה, קורנפלור ורוטב סויה שמנפחת את חזה העוף

השאר תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם. שדה חובה *

*

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial

הירשמו לעדכונים במייל








    Print Friendly, PDF & Email
    שתפו: