איך מכינים אורז אחד אחד מושלם • המדריך המלא

1 בספטמבר 2014

לא משנה כמה ניסיתם, האורז פשוט לא מצליח? קבלו את המדריך המלא להכנת אורז אחד אחד שמצליח תמיד, כולל הסברים על איזה אורז לבחור, כמה מים בדיוק צריך ומה זה בכלל אורז חום

אורז הוא לחלוטין הדלק של האנושות. ביחד עם החיטה והתירס, הוא אחראי להזנת מיליאדרי אנשים מדי יום מסביב לעולם, ובאסיה הוא כל כך חשוב, שבסין אדם לא שואל את חברו: 'מה שלומך?' או 'מה המצב יא גבר?', אלא: האם אכלת אורז היום?. הגיוני, בהתחשב בעובדה שהסיני הממוצע אוכל 100 ק"ג אורז מדי שנה.

הכנת אורז בבית יכולי להיות טריקית, במיוחד כשרוצים להגיע לאורז אחד אחד, כמו של הסבתות/החגים/זה שמגישים בחתונות (תלוי בהקשר התרבותי שלכם). אז היום נעבור שלב שלב ונלמד איך להוציא את האורז המושלם בכל פעם.

זה מתחיל בבחירת האורז
האנושות מכירה 80,000 זנים שונים של אורז, אותם ניתן לחלק בגדול ל-שתי קטגוריות: אורז ארוך ואורז עגול. כמו שכתבתי בעבר בפוסט של הריזוטו, אורז עגול הוא כזה שיוצא דביק, בזכות העמילן העיקרי שהוא מכיל (עמילופקטין) בעוד אורז ארוך סופג אליו נוזלים ויוצא אוורירי יותר, בזכות העמילן העיקרי שלו (שנקרא עמילוז, אותו עמילן שמאפשר את קיומן של אטריות אורז) לכן, כל מתכוני האורז אחד-אחד שתפגשו ידברו איתכם על מיני אורז ארוך.

הזן האהוב עלי הוא האורז הבסמטי – מבין זני האורז הארוך הוא הכי סלחן לטעויות, והוא בא עם הערך המוסף של הריחניות הטבועה בו (בסמטי=מבושם/ריחני בהודית). עוד זנים ששווה לשקול הם אורז יסמין תאילנדי וכמובן אורז פרסי רגיל.

מה לגבי אורז חום?
כל אורז לבן היה פעם אורז חום (או אורז מלא, אותו קונספט), שהסירו ממנו במפעל את החלק החום, שנקרא סובין. החלק הזה עשיר בויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, והוא ממש בריא עבורכם.

צפו: אורז חום הופך ללבן

מסירים אותו כי הוא מאריך את זמן הבישול ומגדיל את כמות המים הנדרשת להכנתו, וגם כי הסובין, שמכין גם שמנים, סופח אליו טעמי לוואי מן האויר וחיי המדף שלו קצרים הרבה יותר (שלושה חודשים לעומת כמעט נצח) מזה של אורז לבן. אם קניתם אורז חום, שמרו אותו בקופסה אטומה בפריזר או במקרר שם הוא יחזיק היטב. אני אוהב לבשל את האורז החום (לא משנה אם הוא אדום, ארוך או עגול) כמו פסטה, בסיר עם מים רותחים ומעט מלח, בערך 20-25 דקות עד שהוא רך מספיק להיות אכיל.

אורז בסמטי (מימין) ואורז ארבוריו לריזוטו - כל אחד מתנהג אחרת. צילום: קרן ביטון כהן

אורז בסמטי (מימין) ואורז ארבוריו לריזוטו – כל אחד מתנהג אחרת. צילום: קרן ביטון כהן

זה ממשיך בשטיפה
כל בשלן פרסי יגיד לכם שחייבים לשטוף את האורז לפני שמכינים אותו. שיטות הבישול הפרסיות נהוגות כבר אלפי שנים, וחלקן מדברות על השרייה, חלקן על אידוי, בחלקן האורז מתבשל במעין כרית בד. היום נתמקד בשיטה הפשוטה, שיטת הפילאף שמה, שאומרת: עדיף לשים את האורז במסננת ולשטוף אותו תחת מים קרים, כדי להיפטר מעמילנים מיותרים ומריחות לא רצויים. זה כמובן שלב רשות, אבל הוא מומלץ. אחרי ששטפתם את האורז כדאי לתת לו לנוח במסננת 10 דקות, כדי שכל המים העודפים יתנקזו.

ואז – טיגון
העניין החשוב בהכנת אורז אחד אחד הוא לצפות את גרגרי האורז בשכבה עדינה של שמן, שיסייעו למנוע מהגרגרים להידבק אחד לשני בבישול. על כל כוס אורז אני אוהב לשים בערך כף שמן (הכי רגיל שיש). ככל שהטיגון של האורז (על להבה גבוהה כמובן) יותר ממושך, כך הוא נקלה יותר ומפיץ יותר ריחות נעימים.

בתאילנד קולים את האורז עד הסוף – שהוא נהיה זהוב-שחום ואז טוחנים ומשתמשים באבקה כתבלין – ועל זה אתם יכולים לקרוא כאן. בחזרה לנושא המאמר – טיגון של 2 דקות של כוס אורז בחצי כף שמן יעשה את העבודה.

חשוב לבחור סיר יחסית עבה, שיוליך את החום בצורה אחידה ועקבית אל האורז בכל מהלך הבישול.

לפני שמוסיפים את האורז ניתן כמובן לטגן בצלים קצוצים בשמן, עד שהם נהיים שקופים.

מאחורי הקלעים של הסרטון :] 2 כוסות אורז יקבלו 3-4 כוסות מים. צילום: אפיק גבאי

מאחורי הקלעים של הסרטון :] 2 כוסות אורז יקבלו 3-4 כוסות מים. צילום: אפיק גבאי

עכשיו מוסיפים נוזלים ותיבול
מיני האורז הארוך צריכים בין 1.5 ל-פי 2 מים מנפחם כדי להיות מבושלים. כלומר – אם מכינים 2 כוסות אורז, אז כל כמות נוזלים שנעה בטווח שבין 3 ל-4 כוסות תביא לכם אורז מבושל כמו שצריך. אפשר לשים מים רותחים או אפילו ציר ירקות או עוף אם יש לכם בשלוף.

חשוב חשוב חשוב לתבל את המים בשלב הזה. מלח פשוט ורגיל יעשה את העבודה. המים צריכים להיות מלוחים כדי שהאורז יהיה עם טעם. אפשר בשלב זה להוסיף מיני תבלינים כגון כורכום או פפריקה בשביל הצבע.

והנה החלק שכולם מסתבכים בו
את המים המתובלים עם האורז מביאים לרתיחה, ואז מנמיכים את האש, מכסים ומעבירים ללהבה הכי נמוכה שיש לכם, לפרק זמן שנע בין 16 ל-20 דקות. כמו במקרה של כמות המים, אין אמת אחת, וכל עוד תבשלו איפשהו בטווח הזה, האורז יצא סבבה, לא דייסתי ולא קשה מדי.

שימו לב שבשלב זה האורז לא מורתח אלא מתאדה, קצת כמו במקרה של הכנת קוסקוס (כתבה אחרת) האדים העדינים מסייעים לגרגרי האורז להתנפח ולהיות אווריריים – בגלל זה מבשלים על הלהבה הכי נמוכה. אם האורז שלכם בעקביות לא מצליח – עניין הלהבה יכול להיות אחד הגורמים.

אחרי הכנת מאות קילוגרמים של אורז, אני יכול לומר בוודאות שככל שהחום יותר נמוך, כך האורז הסופי יותר מוצלח. יש כאלו שמעדיפים לעשות השלב הזה בכלל בתנור, שמספק חום היקפי ויציב – מה שמניב אורז באמת יוצא דופן (בשביל זה צריך סיר ומכסה שמתאימים לתנור, או לחילופין כיסוי ברדיד אלומיניום).

האורז המוכן: תשתמשו בבסמטי הכי טוב שאתם יכולים למצוא. צילום: קרן ביטון כהן

האורז המוכן: תשתמשו בבסמטי הכי טוב שאתם יכולים למצוא. צילום: קרן ביטון כהן

ועוד שלב, לא פחות חשוב
עברו 16-20 דקות בבישול בסיר מכוסה על להבה נמוכה. האורז יראה תפוח, ואולי אפילו אוורירי. אבל זה לא אומר שהוא מוכן. עכשיו מכבים את הלהבה ולא נוגעים בסיר במשך 5 דקות לפחות.

שאלתם למה? יופי :] המרכיב העיקרי באורז הוא עמילן – חומר שסופג נוזלים כשחם לו. כמו שמכינים מלבי, שיוצא מהסיר נוזלי אבל נהיה יציב יותר כשמעבירים אותו למקרר, כך גם עמילני האורז צריכים זמן להתייצב. אם תיגשו לפתוח את הסיר ולהתחיל לערבב אותו בלי לתת זמן מנוחה, אתם במסלול המהיר לאורז דייסתי ועיסתי.

נתתם לאורז לנוח, ועכשיו אפשר לעשות לו פלאף
שטפתם, קליתם, בישלתם ואפילו נתתם לו לנוח. עכשיו מגיע השלב האחרון בדרך לאורז אחד אחד, שלב הפלאף. בעזרת 2 כפות עץ מרימים את האורז ונותנים לו ליפול בעדינות חזרה לתוך הסיר. בשלב זה מסיימים את התייצבות העמילן ומקבלים את האורז החלומי עליו חלמתם (כי הוא חלומי. זאת רקורסיה). שלב האוורור הזה חייב להיות עדין, שוב כדי שלא לשבור את האורז שעדיין לא התייצב לגמרי. בשלב זה אפשר להוסיף לאורז שלל תוספות למנה חגיגית יותר – כמו שאפשר לראות כאן.

ואז מערבבים בעדינות לשלב את הכל. צילום: קרן ביטון כהן

את האורז המוכן אפשר לערבב עם כל מיני עשבי תיבול, אגוזים ופירות יבשים. צילום: קרן ביטון כהן

מה עושים עם האורז המוכן?
אם לא מגישים את האורז בטווח ה-15-20 דקות שאחרי ההכנה (הוא שומר על החום שלו בצורה יוצאת דופן כשהוא מכוסה) אפשר לשמור אותו בקירור עד ארבעה ימים. הדרך הכי טובה לחמם אותו היא במיקרוגל, שמצליח להחזיר אותו למצב מעלה אדים וחם בקלות, באחידות ובמהירות. אפשר גם להכין ממנו מוקפץ, כאן בגרסה עם נודלס.

והנה המתכון. בשביל הנוחות שלכם, קיבעתי את הפרמטרים של זמן הבישול וכמות המים המוספים, אבל תזכרו את הטווחים שצוינו לעיל.

מתכון לאורז אחד אחד שמצליח באחוז מובהק מן המקרים

5-6 מנות כתוספת, פרווה/טבעוני, 5 דקות עבודה, 30 דקות זמן כולל

מצרכים:

2 כוסות אורז בסמטי
2 כפות שמן
½ 3 כוסות מים (אפשר רותחים)
קורט מלח

אופן הכנה:

  • שמים את האורז במסננת צפופה ושוטפים היטב מתחת למים זורמים, משהו כמו חצי דקה. תוך כדי השטיפה מערבבים את האורז עם הידיים או עם כף – עוזר לנקות אותו טוב יותר.
  • מניחים את המסננת מעל קערה ונותנים למים להסתנן משהו כמו 5 דקות.
  • מחממים את השמן בסיר בגודל בינוני. מוסיפים את האורז וקולים – מבשלים על להבה גבוהה אגב ערבוב בערך דקה או עד שהאורז מעלה ריח והוא חם מדי להחזיקו באצבעות.
  • מוסיפים את המים ואת המלח (המים צריכים להיות מלוחים) מביאים לרתיחה חזקה, ואז מכסים ומעבירים ללהבה הכי קטנה על הכיריים בעוצמה הכי נמוכה שיש.
  • מבשלים מכוסה 17 דקות, עד שהאורז נראה תפוח ונאה.
  • מכבים את הלהבה ונותנים לאורז לנוח לפחות 10 דקות (ומומלץ אפילו 20-30) .
  • מרימים את המכסה ובעזרת 2 כפות עץ מאווררים בעדינות את האורז – מרימים אותו ונותנים לו ליפול למטה – ככה הוא יוצא מופרד היטב.
  • מגישים ביחד עם: עוף בלימון או לצד העוף של גנרל טאו או עוף מסאלה או תבשיל קארי ירוק.
לעוד מתכונים מעולים עם אורז:
Print Friendly, PDF & Email
שתפו:

127 תגובות

  1. האנושות מכירה 80,000 זנים שונים של אורז, אותם ניתן לחלק בגדול ל-שתי קטגוריות: אורז ערוך ואורז עגול.
    *אורז ארוך

    הכי סלחם לטעויות
    *סלחן

    שחייבים לשטוף אתץ האורז
    *את

    🙂

  2. יותר ממה שחשוב שהאורז ייצא אחד אחד, חשובה בריאותם של האנשים (אחד, אחד). ההתייחסות הסלחנית למלח בכתבה לצד הזלזול המסוים בכורכום ("להוסיף בשביל הצבע") מלמדים על תפישת עולם (או תפישת מטבח) מעט מיושנת לטעמי.
    אכילה של אורז מכורכם (אפרופו ההודים) לאורך זמן עדיפה על כל צריכה ממושכת של אורח מומלח, גם אם קצת נדבק פה ושם.

    • היי מוטי
      תודה על תגובתך.

      כשאני כותב פוסט אני משתדל לשמור עליו כמה שיותר ממוקד. המטרה שלי בכתבה הזו הייתה להציג את נושא האורז אחד אחד, על הסוגיות והשלבים הנדרשים להבנה של התהליכים שקורים בעת ההכנה. דיון על מעלות הכורכום והתבלינים זה נושא חשוב שראוי לכתבה אחרת.

      נושא התבלינים והמלח הוא נושא בריאותי שאני מעדיף לא להיכנס אליו – בשביל זה יש תזונאים ומומחי בריאות, מעולם לא התיימרתי להיות כזה. שים לב שכמות המלח פה פתוחה לפרשנות. האתר הזה נועד להיות אתר של בישול.

      אחד הפוסטים העתידיים שאפרסם יעסוק באורז הודי מסורתי, מכורכם ומתובלן כראוי – מכיוון שאני רוצה ללמד בשלבים, אני מתחיל באורז היומיומי, ואז עובר לרמות מתקדמות יותר.

  3. לגבי אורז מלא, ציינת זמן בישול של 20 דקות… עד כמה שאני יודעת זמן הבישול הוא כמעט כפול. הכיצד? האם בגלל שיטת הבישול כמו פסטה במקום חום נמוך כמו אורז?

    • היי ריקי
      שאלה מצוינת 🙂 אכן, בגלל שיטת הבישול כמו פסטה – שמקיפה את גרגרי האורז במים רותחים. אפשר כמובן להכין בשיטה הרגילה אבל זה לוקח הרבה יותר זמן . אם כבר שאלת, אציין ש-20 דקות זו כמובן הערכה. הזמן המדויק משתנה בהתאם לסוג האורז, עצמת הכיריים וכולי. ממליץ להתחיל לבדוק אחרי 15 דקות.

    • דווקא במתכון הוא רשם לבשל על האש הכי נמוכה, מה פספסתי פה?
      תודה 🙂

  4. למה אחרי יום במקרר האורז קשה וגושי???

    • ג'ני באת לי ממש בטוב =] איך רציתי שמישהו ישאל את זה! 🙂

      המרכיב העיקרי באורז הוא עמילן – חומר שסופג נוזלים כשחם לו, וכשהוא מתקרר הוא נהיה קשה יותר. תחשבי לרגע על הקינוח של המלבי (על בסיס עמילן תירס) – שהוא נוזלי כשמכינים אותו, אבל אחרי לילה במקרר הוא נהיה יציב מאוד. אותו דבר בדיוק קורה לאורז – הקור מייצב את האורז והופך אותו לקשה. במקרה של אורז ארוך, אחת התכונות של העמילוז, העמילן הראשי שהוא מכיל, הוא שהוא אשכרה מתגבש; החלק החיצוני של האורז הפך לגבישים קשים, ואלו הם שהופכים את האורז הקר לממש לא טעים. מסיבה זו לא תמצאי מתכונים לסלטי אורז שמשתמשים באורז ארוך, אלא רק עם אורז עגול – העמילופקטין שהם מכילים נשאר רך יותר כשהוא קר.

      וכמו המלבי, שיחזור להיות נולי ברגע שתחממי אותו, כך גם את הגבישים שנוצרים בעמילוז ניתן לרכך על ידי חימום – מיקרוגל, כמו שנאמר בכתבה, הוא הכלי הכי יעיל מבחינתי למלאכה.

  5. כיף כיף כיף של מאמר …כרגיל!!!
    מכינה אורז מיליון פעם ויוצא מעולה ועדיין אחרי קריאת הכתבה שלך מגלה ים דברים חדשים….
    ובהזדמנות זו, אם אפשר לבקש איזה מתכוני עוגיות מוצלחות לחגים…

  6. אוסנת הראל

    כמו תמיד, ההסברים שלך גורמים לי לעבור ממנוחה למעשה. למרות הרגלי המגונים לעשות אורז במיקרוגל החלטתי לנסות. שמתי מים רותחים והם התייבשו אחרי פחות מ-10 דקות. סגרתי את האש, ומחכה. האם נשמע לך הגיוני?

  7. אוסנת הראל

    הצליח בענק !!!! כל הכבוד לך.
    ורק שתדע שההסברים שלך מסגירים את המקצוע המקורי שלך 😉 ("באופן מובהק", "רקורסיה") ואולי בגלל שהנך מתחום המדעים המדוייקים (נחשתי נכון?) זה עובד. אז תודה שנכנסת לתחום הזה 🙂

    • היי אסנת :]
      קודם כל, כיף גדול לשמוע שהצליח =]

      שנית, יש לי שני תארים במנהל עסקים, מה שאומר שפעמיים לקחתי קורסים בסטטיסטיקה. הנטייה הטבעית שלי היא בהחלט יותר ריאלית מהומנית, וזה בא לידי ביטוי באוכל ובכתיבה שלי =]

      שתהיה שבת של שלום

  8. היי,

    הצליח בגדול !!!
    תודה רבה

  9. עוז,
    אני שם את המלח בסוף הבישול, דקה לפני שאני מכבה את הכיריים. מנסיוני מלח מתחילת הבישול מצריך כמות גדולה יותר – פחות בריא. מה דעתך?

    האתר מדהים, מושקע, שווה, מלמד, יש עוד סופרלטיבים…

    חגי

    • היי חגי, תודה על השבחים =]
      אני אוהב לשים את המלח בהתחלה כי אז הוא נספג יותר טוב בגרגרי האורז.
      אף פעם לא בדקתי האם בסוף הבישול נדרש פחות מלח, אם זה טעים לך אז לך על זה אין פה הרי חוקים 🙂

  10. היי עוז,

    דרך מצויינת שאני משתמשת בה כבר שנתיים שיטה בעצם שגורמת לאורז להיות יותר אוורירי וגם לטעם להיות פי שתיים יותר טוב , אחרי שכבר סיימתי לבשל את האורז במקום רק לכסות אותו במכסה … אני עוטפת את הסיר במגבת גדולה כזאת שתכסה את כל הסיר וגם את המכסה … שמים את ההסיר שעטוף במגבת בתוך שקית רגילה כזאת של הסופר וקושרים טוב שמים בצד עד שמגיע רגע ההגשה … זה גם נותן לך אורז אוורירי וטעים במיוחד וגם משאיר את האורז חם כאילו בשלת אותו הרגע … ממליצה לנסות לי זה מצליח בכל פעם וגם נותן מחמאות על אורז טעים במיוחד… ואגב אתר מדהים אני כבר שלוש שעות עוברת ממתכון למתכון … ונהנית מכל רגע … תודה על ההשקעה

    • היי אסמאא :]
      שיטה נהדרת. כשמשאירים את האורז ככה עם האדים, העמילנים שלו מתייצבים באיטיות והגרגרים לא נשברים

      ותודה על המחמאות 🙂

  11. סרטון מצוין אני שמח מאוד שיש מקומות כאלו באינטרנט שמקדישים תוכן וזמן למתחילים!(:

  12. כמה שנים של כישלונות בתחום הכנת האורז הביאו אותי לפחד מהכנתו/-:

    כאשר אף אחד סביבי לא מבין מה כל כך קשה…!!!

    אחרי שקראתי את המאמר וההוראות המדויקות, הכנתי בחשש, והצלחתי!!

    ממש מתרגשת(:

    תודה!!

  13. תודה רבה על המדריך, באמת זה עוזר לשפר את איכות ההכנה אם נוהגים לפי הכללים.:)

  14. תודה רבה !! יצא מצויין
    פעם הבאה לא אתעצל ואשטוף את האורז 🙂

  15. היי קודם כל תודה על המדריך המושקע.. עכשיו אני רגיל לשים מלח (גם פלפל שחור ועוד תבלינים אם בא לי) ישר על האורז ולערבב ואז לשים את המים. זה בסדר?
    ועוד דבר.. אני גם לא שוטף את האורז וגם לא בורר אותו. עד כמה שאני יודע אם שוטפים את האורז צריך לחכות שהוא יתייבש לגמרי לא? תודה..

    • היי יפתח 🙂
      שמח שאהבת
      זה לא משנה אם אתה ממליח את המים או את האורז. במקרה של התבלינים עדיף לשים אותם עם הארז ולתת להם טיגון קצר כדי לפתוח להם את הטעמים והריחות
      ראה כאן הסבר מלא:
      http://www.thekitchencoach.co.il/?p=3928

      לגבי שטיפת האורז – צודק, נותנים לאורז לנוח במסננת כמה דקות שיתנקז, וזאת מכיוון שהמים הלא מסתננים משפעים על היחס בין האורז למים במהלך הבישול. עם זאת, ההשפעה הזאת היא שולית לחלטין (כפי שמוסבר בטקסט) לכן מספיק לנער קצת את האורז במסננת כדי להיפטר מרוב הנושלים ולהמשיך הלאה למתכון (במידה ואין לך סבלנות לחכות.. כמוני =] ) .

      • יששכר רובין

        תודה רבה על המתכון.

        במתכון עצמו אתה כותב שעדיף להוסיף את התבלינים למים:

        "חשוב חשוב חשוב לתבל את המים בשלב הזה… אפשר בשלב זה להוסיף מיני תבלינים כגון כורכום או פפריקה בשביל הצבע…"

        ובתגובות אתה כותב הפוך:
        "…עדיף לשים את התבלינים עם האורז ולתת טיגון קצר כדי לפתוח טעמים וריחות…"

        אשמח להבהרה 🙂

        • היי יששכר
          להבהרה: מה שתעשה יהיה בסדר 🙂
          כשאני מדבר על לתבל את המים במתכון עצמו – אני מתכוון לתיבול במלח, לא בתבלינים.
          בכללי אני לא רוצה שמי שנגיד רוצה לשים פפריקה ושכח בהתחלה יוותר על זה, אז אמרתי שאפשר גם להוסיף ישירות למים.
          מבחינה קולינרית נטו – עדיף להוסיף בשלב הטיגון לטיגון קצר כדי להפעיל את התרכובות הארומטיות שבתבלינים בחום הגבוה יותר של הטיגון

  16. היי עז, אני רוצה לנסות את שיטת אידוי האורז בתנור שהמלצת עליה. על איזו טמפ' וכמה זמן?

    • היי נטע 🙂
      קודם כל חשוב להצטייד בסיר מתאים: בלי ידיות פלסטיק, בלי מכסי זכוכית (הם מתנפצים בתנור. מניסיון כואב). במילים אחרות: מתכת.
      מכינים את האורז לפי המתכון, רק שאחרי הרתיחה, במקום להנמיך את הלהבה ולאדות מעל הכיריים, מעבירים לתנור שחומם מראש ל-180 מעלות ל-15-17 דקות.
      מוציאים ונותנים לאורז לנוח רבע שעה ואז הוא מוכן.
      המהדרין מותחים מגבת רטובה על הסיר אחרי הרתיחה, סוגרים את המכסה, מקפלים סביבו את המגבת וכך מכניסים לתנור.
      בהצלחה!

      • תודה רבה. אני מופתעת מהעניין עם מכסי הזכוכית, כל הסירים שלי עם מכסי זכוכית ואני מרבה לאפות בהם. כנראה שעד עכשיו היה לי מזל.

        • בשמחה =]
          יכול להיות שאפית בחום נמוך יחסית ולכן לא נגרם נזק. לי זה קרה דווקא בפעם שהחלטתי להכין אורז בתנור.
          גם השקעתי – שמתי זעפרן וציר ירקות והאורז נראה מושלם. מתחת לזגוגיות השבורות 😐
          אז נפרדתי ממנו לשלום.

  17. לי יש בעיה הפוכה אני תמיד מכינה אורז אחד אחד זה קל אבל אני רוצה להכין אורז נדבק כי אני רוצה שזה ישמש מצע לתבשיל עם רוטב מעליו ובאורז אחד אחד הרוטב לא נתפס יפה וזה פחות טעים יוצא קיצר איך להכין בבקשה אורז לבן פשוט ודביק? תודה

  18. היי עוז, אני מבשלת אורז פרי,י לא שטוף, בסיר קטן, כוס אחת אורז ושתי כוסות מים,כמובן מלח, מכסה במגבת ואז שמה את המכסה, 20 דק', אש נמוכה. יוצא לי אורז דביק ולא אחד אחד, האם זו הסיבה?

    • היי צאלה
      תעברי לאורז בסמטי. זה כל ההבדל 🙂
      תנסי לשטוף את האורז ולתת לו להסתנן היטב, ולבשל בכוס וחצי מים במקום 2
      בהצלחה, עדכני איך יצא.

  19. היי עוז
    האתר שלך מעולה מושקע ומחדש המון,תודה!
    רציתי לשאול אם אתה מכיר אורז הודי בסמטי מלא שנקרא לאל קילה?הוא יוצא לי שבור הגרגירים כאילו מתעגלים ומתפרקים…מנסה להבין מה אני עושה לא בסדר ?

    • היי יעל 🙂
      תודה על המילים החמות
      לא מכיר את המותג הספציפי.
      אם בישלת באותה טכניקה סוגים שונים של אורז, ורק זה נכשל, כנראה שהבעייה באורז.

      אם זו תוצאה עקבית – אז הרי שהבעייה בבישול.

      נסי על עוד סוג אורז, בדיוק כמו שבישלת את הלאל, תעדכני איך שיוצא ומשם נמצא מה הבעיה ואיך לפתור אותה

  20. שלום לך עוז .
    זהו המתכון הכי מוצלח בו נתקלתי.
    בישלתי לפי הוראותיך, וסוף סוף האורז יצא אחד אחד 🙂

    לא דייסתי , טעים ומזמין.

    תודה לך תבורך,

    אורית

  21. שלום עז. רציתי להכין פירה של תפו״א משולב עם בטטה. מה המלצתך? איך אופן ההכנה?

  22. היי עוז
    יש המון אגדות על האורז, החל מהמגבת על המיכסה, השטיפה המוקדמת ועוד.
    אני רוצה לתת מתכון לאורז "אחד – אחד" הכי פשוט בעולם (דומה למתכון שלך אבל פשוט יותר).
    אני מכין אותו המון, ואקרא לו אורז 17 על 17.
    אני מדבר כמובן על הבסמטי.
    ההבדל העיקרי הוא בשטיפה. כלומר באי שטיפה.
    השטיפה מיותרת ומסרבלת והתוצאה (בלי שטיפה) מדהימה – אחד אחד בלי להתאמץ.
    קצת שמן מטגנים את האורז עד זגוגיתי. מוסיפים מים רותחים עם מלח ותבלינים (על כל יחידת אורז יחידה וחצי מים).
    על אש קטנה 17 דקות. מכבים אש משאירים עם מכסה סגור עוד 17 דקות.
    פותחים מכסה מערבבים ומתמוגגים לראות אורז אחד אחד.

    חוץ מזה שבחים לבלוג המשובח שלך.

  23. היי עז!
    תמיד כשאני מכינה אורז מטוגן בסגנון סיני, משהו משתבש. זה יוצא כמעט אבל לא מושלם. אשמח לטיפים לגבי המנה הזאת.
    תודה רבה ?

    • היי שירה 🙂
      תעזרי לי לעזור: מה יוצא כמעט? הטעם ? המרקם של האורז? המרכיבים? לפי איזה מתכון מכינה?
      =]

      • תודה, עז
        נראה לי שהבעיה העיקרית היא במרקם. אני מטגנת קודם כל קוביות גזר ואפונה בסיר שטוח. לזה אני מוסיפה אורז מוכן ומטגנת עוד מעט. אחר כך אני יוצרת גומה במרכז ואליה יוצקת בחלקים תערובת של ביצים, רוטב סויה וגינג'ר טחון. הבעיה היא שאם הביצה לא מקבלת מספיק זמן להפוך לחביתה לפני הערבוב זה יוצא רטוב ודביק. אבל אם אני מתמהמהת ולא מערבבת את האורז שבצדדים, הוא מתחיל להחרך.

        • עם זה אני יכול לעבוד 🙂
          אפשרות ראשונה והכי קלה: להכין את החביתה עם הטעמים במחבת נפרדת ולערבב עם האורז
          אפשרות שנייה: לשנות אופן פעולה בסיר האורז: במקום לעשות גומה, לפנות את האורז הצידה. למקם את החלק הריק מעל הלהבה בקוטר הכי קטן שבכיריים שלך, כשהיא בעוצמה גבוהה (ככה החום יתרכז במקום אחד והאורז לא ישרף) ושם להוסיף מעט שמן לקשקש את הביצה עם התבלינים. משם לערבב עם האורז ובתיאבון.
          שתי הדרכים יפתרו לך את הבעייה.
          עדכני שהצליח! 🙂

  24. הי עוז ,
    תודה רבה. מעולם לא קיבלתי כ"כ מחמאות על אורז.
    איתי

  25. היי עוז,
    בתור אחת שפחדה מהמטבח, הצלחת לעזור לי עם הפחדים..אני כבר עושה את האורז השלישי שלי לפי ההוראות שלך וכל פעם יוצא יותר טעים..בהתחלה עשיתי מנה רק לעצמי ועכשיו אני לא מפחדת ועושה סיר גדול יותר 🙂
    המתכון הפשוט לצד ההסברים ההגיוניים פונים לריאלית שבי ועוזרים לי "להישאב" לעולם הקסום של האוכל.
    תודה!
    מייטל

    • היי מיטל 🙂 ממש כיף לשמוע!
      בתור מי שהרס המון סירי אורז עד שהבין מה לעשות ( 😉 ) זה ממש משמח שחלקת בהצלחתך!
      וזה מה שכל כך מרתק אותי בבישול, שכל מה שקורה בו מאוד הגיוני, אבל החוויה שמתקבלת בסוף סוחפת מעבר לגבולות הרציונל =]
      בתיאבון

  26. היי ..
    עשיתי כמו המתכון. האורז יצא אחד אחד אבל דביק ושומני.. למה??/:

  27. היי ..
    עשיתי כמו המתכון. האורז יצא אחד אחד אבל דביק ושומני.. למה??/:

    • היי מיכל 🙂
      באיזה סוג אורז השתמשת? אורז יסמין ואורז פרסי למשל יוצאים דביקים יותר מבסמטי
      אם מרגיש לך שומני שימי פחות שמן להבא

  28. היי עז! פעם ראשונה שהכנתי אורז, מראש החלטתי ללכת על המתכון שלך, ויצא מושלם!! כולם אכלו מזה והחמיאו במשך יומיים, ביקשו את המתכון.. תודה!!

  29. היי,
    תודה על המתכון!
    רציתי לשאול,
    בשלב שמעבירים את האורז לאש קטנה ומכסים במשך 17 דקות, לא פותחים ומערבבים?
    האורז בתחתית לא נדבק ונשרף?

    תודה 🙂

    • היי תמר :))
      בשמחה!
      בשלב שמעבירים לאש קטנה האורז עובר תהליך של אידוי. ערבוב עלול לשבור את הגרגרים שלו ולפגום במרקמו.
      אם את משתמשת בסיר בעל תחתית עבה והלהבה נמוכה ולא גבוהה מדי התחתית לא תישרף.
      אגב, יש הרבה מתכוני אורז בהם תחתית שרופה היא למעשה היעד, פשוט לא כאן.

  30. מתכון נפלא! תודה

  31. הכנתי לבעלי. מאוד אהב ותיבלתי עם כורכום אבל יצא קצת יבש. אולי בישלתי יותר מדי זמן?
    המתכונים שלך נראים מצוינים וללא אבקת מרק או הרבה מלח. ראיתי מתכון לאשרשתה ששמעתי שמתכון טוב ומאתגר.
    מחכה למתכונים משובחים נוספים גם של מאכלים עממיים כגון: פלאפל ,פסטרמה קבב שישליק חומוס

    • היי יעל 🙂
      תודה רבה על המילים החמות!
      את יכולה פעם הבאה לשים קצת יותר מים ולשחק עם זמני הבישול – עכשיו כשהבנת את הטכניקה את יכולה לעשות שינויים קטנים באופן ההכנה כדי להגיע לתוצאה שאת הכי אוהבת.
      שניים מהמאכלים שהתעניינת בהם כבר פורסמו, מוזמנת להכין ולספר איך יצא =]
      חומוס
      https://goo.gl/6iLeqS
      פסטרמה
      https://goo.gl/cr1nPt

  32. היי, שאלה בנוגע לכמויות:
    נניח ואני רוצה להכין כמות כפולה- 4 כוסות אורז. אז צריך 6 כוסות מים, אבל מה מבחינת זמן הבישול? צריך להאריך את משך זמן הבישול או שזה אותו הדבר בלי קשר לכמות?

    תודה מראש!

    • היי קובי 🙂
      זמן הבישול נשאר זהה – 17-20 דקות מעל להבה נמוכה ואז לפחות 10 דקות להתייצבות.
      שים לב להתחיל בישול מעל הלהבה הכי חזקה כדי שתהיה רתיחה טובה, ואז לעבוד ללהבה נמוכה להמשך האידוי והבישול של האורז
      בהצלחה! =]

  33. היי תודה רבה על המתכון יש לי שאלה נוספת, אני נוטה להשתמש באורז מסוג יסמין, בהתחלה הוא היה נשרף לי שעכשיו כשאני מכינה את הסוג הזה לרוב הוא יוצא דביק(בקטנה) אבל אני מנסה לא מעט זמן להכין אותו אחד אחד. מה הדרך הכי טובה לדעתך? אני שמה בערך כוס ושלושה רבעים של מים על כל כוס אורז. תודה רבה

    • היי דניאל =]
      אורז יסמין מטבעו יותר דביק. לאחד אחד הכי מופרד כדאי ללכת על אורז בסמטי
      כדאי שיסמין יצא קצת פחות דביק שימי יותר שמן בטיגון הראשוני =]
      בהצלחה!

  34. אה עכשיו אני מבינה אז אני לא כזו כישלון במטבח וכל הזמן תהיתי מה אני עושה לא בסדר! תודה רבה אעדכן לגבי הניסיון הבא שלי. שתהיה שבת שלום לך!

  35. הי,
    הכנתי אתמול ויצא ממש טעים,אחד אחד 🙂
    תודה רבה !

  36. יצא מתקתק – הטיגון בהתחלה מוסיף לו נגיעה של עדינות טעימה

  37. תודה רבה על המתכונים המהממים.אצלי האורז נשרף קצת תוך כמה שניות כשרציתי לטגן אותו עוד לפני הבישול, מה עשיתי לא טוב?

    • היי דוד
      בשמחה רבה!
      אם האורז נשרף תוך כמה שניות (מה שלא אמור לקרות) כנראה הסיר שלך דק מדי ולא מוליך חום כמו שצריך.
      תנסה להכין בסיר עבה וכבד יותר. שים את האורז ורק אז תמקם מעל להבה, תן להם להתחמם יחד.
      בהצלחה!

  38. שלום לעז
    אשמח לקבל את מתכון האורז המוגש באולמות ארועים
    בתודה

    • היי ריקי 🙂
      זאת שאלה מאוד כללית יש המון אולמות אירעים וכל אחד מגיש אורז אחר

  39. היי עז היקר
    שאלה כללית: מתי כדאי להוסיף למתכון מים רותחים ומתי כדאי להוסיף מים קרים\פושרים? מה השיקול?
    הכנתי עכשיו את האורז והוספתי מים רותחים, יצא נפלא, עדין וטעים.
    רוצה להגיד לך תודה ענקית על הבלוג, אני מכין מלא דברים מפה והכל יוצא טעים ואני לומד הרבה.
    תודה רבה 🙂

    • מחדד: מתכוון לכל מתכון שצריך להוסיף לו מים: אורז, דייסה וכו'…

    • היי עמרי 🙂
      שמח מאוד לשמוע!!! תודה רבה על המילים החמות ובכבוד רב
      לשאלתך: בגדול אם יש לך להבה חזקה ולא צריך להוסיף כמות גדולה של מים (גדולה=עד 3 כוסות) אין סיבה להרתיח מראש.
      אישית אני כמעט ולא מרתיח מים מראש במנות שציינת.
      בדייסה ספציפית אפילו עדיף להתחיל ממים קרים כדי שלא יווצרו גושים.

  40. היי עוז,

    אם אני רוצה להוסיף תערובת תבלינים לאורז מוכנה נגיד בצל מיובש וצימוקים, באיזה שלב כדי להוסיף?

  41. היי עז,
    שאלה בסיסית לגבי תוספות לאורז – מתי בדר"כ בתהליך הבישול מוסיפים תוספות לאורז? (אפונה, גזר, תירס, שעועית) והאם יש הבדל אם מוסיפים את הירקות טריים/משימורים/קפואים? תודה!

    • היי נועה
      בגדול את הל הירקות שלמנית אפשר להוסיףך לאורז ביחד עם המים.
      ברור שיש הבדל, במרקם, בטעם, בערכים התזונתיים.. אישית לא משתמש בשימורים רק בטריים או במוקפאים.

  42. הי עז,

    אתה נהדר ובזכותך אני מנסה ללמוד לבשל.
    שאלה. ילדיי אוהבים לצערי רק אורז פרסי.
    כמה מים לשים על 2 כוסות אורז וכמה זמן להערכתך על האש?
    תודה!

    • היי שרון =]
      תודה רבה על המילים החמות! שמח לשמוע!!! כבוד רב עבורי
      אורז פרסי יותר יותר דביק מאורז בסמטי, על 2 כוסות אורז פרסי הייתי שם 3 ו-1/2 כוסות מים, שימי לב לטגן טוב טוב את האורז ולפרגן בשמן כדי שיגדיל את הסיכוי שיצא מופרד ולא דביק
      בהצלחה!

  43. המון תודה על התשובה.
    נתראה היום בהרצאה שלך!

  44. תודה רבה
    אחרי נסיונות כושלים בהכנת אורז (סיר נשרף / אורז יבש…)

    בזכות הסרטון והפוסט יצא אורז פצצה במידה מדויקת
    ואחד אחד!

  45. יצא מושלם! אם אני רוצה להוסיף בצל וגזר, מתי להוסיף? לטגן קודם בצל עד שמשחים, לאחר מכן להוסיף גזר ולטגן אותו כמה זמן? ואז לבצע את שלב קליית האורז? האם כמות השמן זהה?
    תודה!

    • היי רעות
      שמח לשמוע!
      יכולה לטגן את הגזר והבצל יחד 5-10 דקות תלוי כמה צבע את רוצה עליהם, ואז להוסיף את האורז לעוד 2 דקות טיגון
      בגדול אותה כמות שמן, יכולה להוסיף עוד כף ליתר ביטחון

  46. נשבעת חמותי מכינה אורז שגם אחרי שלושה ימים במקרר הוא אחד אחד ניסיתי לשחזר את המתכון אך ללא הצלחה

  47. לקח לי שנים להגיע לכמויות המים ולזמנים שציינת שהם מדויקים להפליא! טכניקה פשוטה ובריאה יותר מטיגון- להביא את המים לרתיחה חזקה עם התבלינים ומעט שמן ואז להוסיף את האורז.

  48. היי עוז,
    איך אני מכין 1 ק"ג אורז בסמטי? כמה זמן לבשל ומה משתנה בגלל הכמות?

  49. היי עז
    עד כה עשיתי את האורז בהצלחה רבה כאשר עקבתי אחר הוראותיך.
    עכשיו עברתי לאינדוקציה והקטסטרופה חוגגת 😂
    אין באינדוקציה להבה הכי קטנה על הכיריים הכי קטנות.
    אני פשוט הורדתי ל 1 והאורז לא התבשל ויצא ברמת הלא אכיל.
    יש מצב שאתה יודע על איזה רמות חום יש לעבוד בכיריים אינדוקציה על מנת שילדי יזכו שוב לאכול אורז אכיל?

  50. היי,
    לא הצלחתי להבין האם כוסות המים שאנחנו מוסיפים לאורז לאחר הטיגון בשמן והתבלינים אמורים להיות רותחים או קרים?

  51. שיטה הכי קלה ושתמיד עובדת להכין אורז לבן: שמים בסיר (אפשר לטגן) ומכסים במים כך שכשמכניסים אצבע ונוגעים באורז, המים מגיעים על פרק האצבע הראשון. איכשהו זה עובד -תמיד!-

  52. היי עז. איך הכי נכון להכין אורז על אינדוקציה כאשר אין באינדוקציה אין להבה הכי קטנה. יש רק רמה 1 שהיא הכי נמוכה. האורז לא מתבשל לי, הוא יוצא קטן וקשה למרות שאני מחכה 17 דק. הצעות?

  53. הי צריך גם על הלהבה הכי קטנה או שאפשר להשאיר על הלהבה הגדולה ופשוט להנמיך את האש?
    ותודה רבה מאד מאד עזר לי!!!!!!!

    • היי רעיה
      בשמחההה
      מעבירים ללהבה הכי קטנה ומבשלים על העצמה הכי נמוכה שלה

      • אסף בן עובד

        הייתי שם סוגריים במתכון שאתה מתכוון לכיריים הכי קטנים כי זה מבלבל. חוץ מזה מחכה לראות איך ייצא. ועוד שאלה אם כבר. במכסה שלי יש חור קטן להוצאת אדים. הנחתי שהוא צריך להיות מכוסה במגבת. נכון?

  54. פשוט ווואווו. זה אולי נראית תגובה מוגזמת, אבל תמיד במתכונים אחרים האורז יצא עיסתי
    הפעם באמת אחד אחד. תודה רבה!

  55. הי,
    אני רוצה להכין כמות כפולה..

    ואשתמשנבסיר סוטז יותר רחב.
    השאלה- האן עדיין הזמן עהיה אותו הדבר או שצריך להגדיל את זמן הבישול?

  56. הי עז,
    תודה רבה קודם כל המתכונים.
    אני מחכה לפי ההוראות ותמיד האורז נהיה יפה ותפוח . הבעיה מתרחשת אחרי שאני מחכה כרבע שעה ואז כשאני מערבבת האורז למטה הוא יותר דביק. מה יכולה להיות הסיבה? תודה,
    עינת

    • היי עינת בשמחה תמיד!
      האורז שבתחתית קרוב יותר ללהבה ולכן מתחמם יותר, תנסי ב1/2 שעה כיסוי להסיר את המכסה ולהוריד מהכיריים

  57. צריכה עזרה – עושה בדיוק כמו שאתה אומר ובכל זאת יוצא לי אורז קצת דביק. למעלה אחרי שאני פותחת הוא נראה מעולה ולמטה הוא רטוב ודביק ואז כשאני מערבבת בעדינות אחרי 20 דקות מנוחה אז האורז יוצא קצת דביק. אני שמה אורז בסמטי במים מסננת ומחכה 5 דקות ואז מטגנת מוסיפה על 2 כוסות אורז 3 וחצי כוסות מים ( מהברז) שמה מלח ופלפל נותנת לזה לרתוח ואז מכסה ומנמיכה לאש הכי נמוכה. מבשלת רבע שעה ואז מכבה ומחכה בין 10 דקות ל30 דקות ואז פותחת ומרימה בעדינות. אולי הסיר לא טוב? כשאני פותחת את המכסה אז יש טיפות עליו. צריכה את עצתך.

    תודה,
    עינת

  58. עוז, אחלה מאמר על הכנת אורז.
    פשוט וברור וכיף לקריאה.
    נתקלתי באתר שלך ואני ממש נהנה לקבל את המידע.
    דרך אגב, עוד גרגירי הל משדרגים את האורז.

    יש לך מא ר על הכנת פודינג אורז?

  59. הי עז,
    תמי דנים לקרוא את המתכונים שלך,
    הכתיבה בגובה העיניים, 🙂
    והמידע מוסיף לטעם.
    ברשותך, אוסיף את הטיפ שלי, שמאפשר לי לצאת עם הכלבה או לכל מטרה אחרת -אחרי שהנמכתי את להבת הגז.
    אולי זו כפירה, אבל בכל זאת זה עובד!
    אני מכבה את הגז, שמה טיימר ל 20 דק'.
    כשהוא מצלצל או אחר-כך,
    אני פותחת את הסיר ומווררת את האורז שיוצא מצוין!
    וגם חסכתי גזאו חשמל.

  60. טליה משלי

    האתר שלך הוא פשוט עונג צרוף,
    מושקע, מדויק, רציני, מעמיק, חכם, עשיר בידע, מדעי –
    נדיר במקומותינו!
    אתה ראוי להדליק משואה כי אתה תורם בכל המקומות שהם כל כך בחסר ברשת ובחיינו,
    אני לומדת ממך המון,
    תודה עליך ועל האתר הזה

  61. הי ,

    זקוקה להצלה שלך:)

    אני מכינה עם אורז בשמתי

    לפעמים זה יוצא מושלם – נפוח ורל סמידה הנכונה. ואין נוזלין שמצטברים הסחר.

    ולפעמים – עם אותם כמויות וגם אותו תהליך הכנה-
    מה שקורה…
    שהחלק התחתון דיי רטוב והאורז מרגיש חצי מבושל , קצת קשה ומרגישים בטעם את העמילן.
    והילדים שלי לא מסוגלים לאכול את זה.

    ואני שוברת את הראש מה יכול להיות הבעיה???
    במרדות כל פעם שמכינה אורז כי לא חודעת מה יצא.

    בקיצר- הצילו:(

השאר תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם. שדה חובה *

*

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial

הירשמו לעדכונים במייל








    Print Friendly, PDF & Email
    שתפו: