לביבות כרובית וגבינה ממכרות של עז תלם

12 בדצמבר 2014

לביבות כרובית וגבינה. צילום: עז תלם

חנוכה נמצא במקום השני ברשימת החגים שאני הכי אוהב בעולם. את המקום הראשון מקבל פסח, בגלל שבאביב יש כל כך הרבה חומרי גלם יפים, ירוקים וטעמים, וחנוכה לוקח את מדלית הכסף כי הוא החג היחיד בו אנחנו מקבלים רשות בחסות הדת והאמונה לטגן כאוות נפשנו (ותודה למכבים!).

טיגון בעיני זאת שיטת הבישול הטובה ביותר שקיימת עלי אדמות (ואם לא היה מעורב בה שמן היא הייתה מושלמת :] ). השמן מאפשר הולכת חום מהירה וחזקה אל מה שמבשלים בו, ככה שהוא גם משחים ומזהיב כל מה שמגיע אליו (שחום=קרמול+תגובות מאיירד. ממש טעים לנו ואין איך להתחמק מזה) וגם מייבש אותו, ככה שהוא נותן מרקם פריך במיוחד.

>> כל מה שרציתם לדעת על טיגון ולא היה את מי לשאול

כסנונית ראשונה לחג הטיגונים, שאלתי אתכם בעמוד הפייסבוק אם תרצו שנפתח בלביבות כרובית וגבינה או בלביבות קישואים ועשבי תיבול, ולביבות הכרובית לקחו בגדול.

חלק 1: כרובית אהובתי

אם היו שואלים אותי: "עֹז" "מה?” “איזה ירק היית לוקח איתך לאי בודד? “

אז הייתי אומר כרובית. כי אפשר לעשות איתה הכל: לטגן, לאדות, לבשל, להקפיץ, לאכול אותה חיה, לאפות, לטחון למרק, למלא, להפוך אותה לריזוטו, לשיר איתה במקלחת, לצאת איתה לטיולים על חוף הים, להמר איתה בקזינו, להוריד אליה אפליקציות (כרוביטינדר) ועוד, ואת הכל היא עושה בחינניות ובשמחה, ומביאה המון טעם ואופי קסום לכל מנה אליה היא חוברת.

אין ירק חמוד ממנה. כרובית (יש לה גם שם מצחיק :] ) צילום: קרן ביטון כהן

אין ירק חמוד ממנה. כרובית (יש לה גם שם מצחיק :] ) צילום: קרן ביטון כהן

הכרובית היא בת למשפחת המצליבים, משפחה אצילה ומכובדת שבין חבריה נמצאים הכרוב, הרוקט, הצנון הקולורבי וגם הווסאבי (ועליו יש לי כתבה שמחכה לכתיבה). מבחינה גנטית, אבות אבותיה של הכרובית צומחים בר כאן בארץ, בדמות מיני החרדל, ועוד מבחינת הגנים, היא זהה ב99.9% למצליב אחר ועוצמתי לא פחות, הברוקולי.

מה שמיוחד בכרובית הוא שהיא בתכל'ס פרח – אמצעי התצוגה וההתרבות של הצמח, רק שבניגוד למקרה של הברוקולי אבל בדומה לארטישוק, אנחנו אוכלים אותה לפני שהיא פורחת לגמרי – כלומר, את הניצנים. הצמחים משקיעים המון אנרגיה בפרחים שלהם – וכך גם בכרובית, יש תערובת יוצאת דופן של חומרים מזינים, ויטמינים, סיבים ומינרלים, שמאפשרים לה לקחת צורות כה רבות. ואם לפני כמה מאות שנה טעם הכרובית היה מצוי בתפרחות קטנטנות של חרדל בר, עם השנים מגדלים בחרו צמחים שלוקח להם הרבה מאוד זמן לפרוח, כך שהתפרחת גדולה ומרוכזת.

גם את צבעה הלבן והבוהק היא חייבת למגדלים שלה, שדואגים לעטוף את הכרוביות הקטנות עוד מראשית גדילתן, כדי שלא יחשפו לשמש ויפתחו כלורופיל שיהפוך אותן לצהובות (אבל צבעים של ירקות ופירות זאת כבר כתבה אחרת).

טאבולה כרובית

מלכת הירקות! איזה יפה היא! צילום: עז תלם

במקרה של המתכון היום, צריך לתת לכרובית בישול מקדים, כדי שתהיה רכה לפני שהיא נכנסת לטיגון. אפשר להרתיח את הכרובית (כמו שעשיתי כאן), אבל כשמבשלים את התפרחות במים חלק מהטעם שלהם מופרש החוצה והולך לאיבוד. מסיבה זו בחרתי לאדות את הכרובית – מה שמרכך אותה ביעילות ושומר על הטעם בפנים.

יכולתי להשתמש בכלי אידוי מבמבוק או בכל כלי אידוי אחר, אבל הפעם בחרתי להיעזר במיקרוגל, אולי אחד הכלים הכי לא מוערכים שיש במטבח. 5-6 דקות בכלי סגור עם קצת מים בעוצמה גבוהה ויש תפרחות מוכנות בדיוק מופתי! וגם הסכנה של בישול יתר לא קיימת כי כשנגמר הזמן המכשיר כובה בעצמו (רושם לעצמי לכתוב את מדריך המיקרוגל הגדול).

כדאי להגיש חמות. צילום: עז תלם

חלק 2: הגבינה

כרובית וגבינה נועדו לחיות ביחד, ויש גבינות רבות המחמיאות למלכת הירקות. אפשר ללכת על מוצרלה, גאודה, צ'דר, מנצ'גו, גראנה פדאנו או שילוב של כמה גבינות.

150 גרם של גבינות מגוררות מסוגים שונים הוא לדעתי מספיק, אבל אם אתם רוצים לביבוות אקסטרה נמתחות וגבינתיות אפשר לשים יותר.

חלק 3: יוצרים לביבות

כרובית יש, גבינה יש – עכשיו רק ליצור לביבות. השתמשתי בביצה ופירורי לחם כדי לאחד ביניהם, אבל אפשר להשתמש גם בשיבולת שועל (אינסטנט, לא הזאת של הגרנולה), קוסקוס מוכן, קמח, פירה תפוחי אדמה קמח מצה בימי הפסח או כל סוג אחר של עמילן סופג נוזלים. אם יש אלרגיה לגלוטן אפשר להשתמש בקמח שקדים או קורנפלקס ללא גלוטן טחון לפירורים.

הכמויות יכולות להשתנות מעט בהתאם לגודל הכרובית בה משתמשים. אני התחלתי בהוספת ביצה אחת – ואז התערובת הייתה יבשה מדי וביצה נוספת פתרה את זה. הכי חשוב לזכור שאם אפשר להחזיק את התערובת בשתי אצבעות לפני הטיגון, אז היא חזקה מספיק כדי להישאר יציבה אחריו.

יאללה למטבח!

אפשר גם לאפות אותן. צילום: עז תלם

מתכון ללביבות כרובית וגבינה

10-12 לביבות, חלבי, 30 דקות הכנה

מצרכים:

1 כרובית קטנה, חתוכה לתפרחות
150 גרם גבינות מגוררת (למשל: מוצרלה, גאודה, מנצ'גו, צ'דר ועוד)
1-2 ביצים
3-4 כפות פירורי לחם (או קורנפלור/קמח מצה אם מכינים בפסח)
מלח ופלפל לתיבול
1-2 גבעולי בצל ירוק, קצוצים לטבעות דקות (רשות, כולל החלק הלבן)

שמן, לטיגון רדוד/חצי עמוק (אפשר גם בשמן זית)

אופן הכנה:

  • שמים את תפרחות הכרובית עם מעט מים בכלי מתאים למיקרוגל (כזה עם מכסה רציני). מפעילים בעוצמה גבוהה 4-6 דקות, עד שצבע הכרובית כבר לא לבן והיא מעט רכה.
  • אם לא רוצים להשתמש במיקרוגל ניתן להרתיח את התפרחות למשך 4-5 דקות או לאדות בכלי מתאים על הכיריים 5-6 דקות.
  • מעבירים את הכרוביות לקערה ומועכים עם מזלג או מועך פירה.
  • מוסיפים את שאר המצרכים (מלבד השמן כמובן) ומערבבים לבלילה אחידה. נותנים לתערובת לעמוד בטמפטורת החדר 5 דקות. כדי לוודא שהתערובת אחידה, לוקחים עם כף תלולית ממנה, מהדקים ומחזיקים עם שתי אצבעות (כמו כאן). אם התערובת יבשה ומתפוררת מוסיפים ביצה, ואם היא לחה מדי מוסיפים פירורי לחם ומערבבים היטב.
  • מחממים שמן לטיגון חצי עמוק (להבה בינונית גבוהה) במחבת רחבה.
  • לוקחים כף גדושה מהתערובת, מעצבים לצורת לביבה ומניחים במחבת. כך יוצרים 6 לביבות ומטגנים 2-3 דקות מכל צד, עד הזהבה יפה.
  • מוציאים לנייר סופג וחוזרים על הפעולות עם שאר הבלילה.
  • מגישים מיד.
  • לפני שאתם שואלים: את הלביבות אפשר לאפות. פשוט מסדרים את התערובת בצורת לביבות על תבנית עם נייר אפייה, מברישים בשמן (או משמנים עם ספריי) ושולחים לתנור שחומם מראש ל-200 מעלות, 10-12 דקות או עד שהזהיבו והתייצבו.

רוצים לקבל עדכונים בפוסטים הבאים שלי? כתבו את כתובת המייל שלכם בתיבה מצד שמאל למעלה

נשארתם עם חשק לטגן? נסו את המתכונים הבאים:
בריק טוניסאי מושלם
לביבות תפוחי אדמה ממרכיב אחד
בננה בטמפורה ברוטב שוקולד
עגבניות ירוקות מטוגנות

Print Friendly, PDF & Email
שתפו:

27 תגובות

  1. נראה כי בתמונות יש רכיב של ירק .בצל ירוק?

  2. היי
    התפרקו לרסיסים במבחבת😞

    • מצטער לשמוע, להבא צריך להסיף יותר קורמפלור/קמח/פירורי לחם כדי שיתפסו יותר חזק

  3. שלום עז , מה זה 1/2 ביצים? אחת/שתיים או חצי ביצה ?

  4. היי עז, נראה נפלא. יתאים אם אפיתי את הכרובית בתנור במקום האידוי?

  5. יצא טעים מאד!!! הכפלתי את כמות פירורי הלחם, הכנסתי גבינת גלבוע כי זה מה שהיה בבית, ואפיתי בתנור. האפייה לקחה בסביבות ה30 דקות עד שהלביבות השחימו, אבל יצא מעולה ונטרף.

  6. טעים רצח! חיסלתי חצי בעודי מטגנת 😳
    It’s a keeper!

  7. טעים גם קר?

  8. אחרי שאפיתי אותן 200 פעם חייבת להגיד שהן מעולות. אני מוסיפה יותר קמח ופירורי לחם אחרת הן מתפרקות לי. טעיםםםםםם

  9. האם ניתן להקפיא אותן? ברור שזה לא אותו דבר אבל האם אכיל?

  10. אז הוספתי כפית אבקת מרק, אבקת שום גירדתי גם קצת בצל, כף שמרי בירה כף קמח, ויצא כל כך טעים שכל פעם ילדה באה ולוקחת כמה לביבות ובסוף 45 דקות טיגון נשארתי עם חמש לביבות 😆 מחר עושה שוב. תודה על המתכון המוצלח!

  11. יצא נהדר! ואיזה מעולה פטנט המיקרו- ככה אין ריח של כרובית בכל הבית… תודה!!!

  12. ממש טעים וגם קל להכנת. תודה על ההסברים ומתכונים המצוינים

  13. היי עוז, איך אפשר לטבען?

השאר תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם. שדה חובה *

*

Social Share Buttons and Icons powered by Ultimatelysocial